Ik heb reeds geruime tijd last (*) van vrij hoge mate van schokkend
rijden, vooral voelbaar bij lagere snelheden (< 70km/h).
(*) eigenlijk al van de eerste dag dat ik de moto kocht (oct 2004 - 17500 km)
Ik heb nochtans nog maar enkele weken geleden mijn kleppen laten afstellen en tevens nog synchronisatie bij Maenhout in Maldegem
(ik hoor enkel positieve feedback van die man in het forum, dus ga ik ervan uit dat hij dit goed heeft gedaan).
Nu wordt mij verteld dat het waarschijnlijk te maken heeft met een defecte lambda sonde (als ik de roze relais verwijder , dan is dit probleem
nagenoeg opgelost, maar verbruikt de motor wel een 1-1.5l/100km meer)?
Mijn vraag: heeft iemand hiermee ervaring. Kan het inderdaad zijn dat de lambda sonde moet vervangen worden ? Aan wat voor kost mag ik mij verwachten , als ik dit laat doen (heb onvoldoende kennis om dit zelf te doen)?
alle tips zijn welkom !
1150 RT - 23.500 km - bj 2001
alvast dank voor hulp !
Jan
schokkend rijden bij trager dan 70 km/h
Moderator: GVN
schokkend rijden bij trager dan 70 km/h
Geen gezaag , maar wel een BMW graag!
de sonde vervang je niet zomaar he, laat die ketel eens uitlezen en dan weet je onmiddelijk waar je aan toe bent...
de codeerstekker verwijderen zorgt enkel voor een andere mapping (sturingsprogramma) met een andere mengsel verhouding om 't simpel te zeggen
dus terug naar je dealer en opnieuw aankaarten
de codeerstekker verwijderen zorgt enkel voor een andere mapping (sturingsprogramma) met een andere mengsel verhouding om 't simpel te zeggen
dus terug naar je dealer en opnieuw aankaarten
-
-Wim-
Een defecte lambda is verdachte nummer 1.
Je kan de lambda uitmeten met een scoop en deze moet ongeveer twee maal per seconde van rijk naar arm gaan. Als ze trager werkt hoeft dit nog niet onmiddelijk een groot probleem te te zijn, maar me motor zal doorgaans op een rijker mengsel lopen, met een hoger verbruik en schadelijkere uitlaatgassen.
Het is aan te bevelen niet te lang te blijven doorrijden met een sclecht werkende lambda, aangezien de catalysator niet echt blij is met een slecht mengsel.
Qua kostprijs zal je je aan een 150 - 200€ voor de lambda mogen verwachten, zonder het werk.
Mvg,
Wim
Je kan de lambda uitmeten met een scoop en deze moet ongeveer twee maal per seconde van rijk naar arm gaan. Als ze trager werkt hoeft dit nog niet onmiddelijk een groot probleem te te zijn, maar me motor zal doorgaans op een rijker mengsel lopen, met een hoger verbruik en schadelijkere uitlaatgassen.
Het is aan te bevelen niet te lang te blijven doorrijden met een sclecht werkende lambda, aangezien de catalysator niet echt blij is met een slecht mengsel.
Qua kostprijs zal je je aan een 150 - 200€ voor de lambda mogen verwachten, zonder het werk.
Mvg,
Wim