differentieel stuk na 72000 km?
Moderator: GVN
differentieel stuk na 72000 km?
Hallo,
Dit probleem wil ik wel eens aan jullie melden.
Tijdens onze vakantie in IJsland (wat trouwens prachtig was) begon 2 dagen voordat we terug moesten met de veerboot de r1200gs thv het achterwiel te schuren. Er was echter geen speling op het achterwiel en de cardan werd niet warm dus heb ik maar voorzichtig verder gereden. Het schurend geluid was sterker bij afremmen op de motor en in 1ste en 2de, maar je kon het ook goed horen wanneer ik gewoon het achterwiel in neutraal liet ronddraaien. Ik dacht aan een versleten rollement van het achterwiel en had besloten om onze reis voorzichtig uit te doen met regelmatige controle. Wanneer er bv speling zou komen of de cardan heet zou worden zou ik onmiddellijk stoppen.
We zijn dus zonder verdere problemen op de veerboot geraakt naar Denemarken. Op de terugweg van Denemarken naar huis begon plotseling mijn abs waarschuwingslampje te branden, vervolgens viel de gps uit met een enorme storing op de intercom en of dat nog niet genoeg was begon plotseling de snelheidsmeternaald tilt te slaan door op en neer te bewegen. We zijn dan maar gestopt en hebben onze bijstandsverzekering gebeld. We kregen nog een hotelletje en de volgende dag zijn we met een vervangwagen naar huis gereden. De motor is 8 dagen later naar mijn garage in België versleept.
Nu blijkt dus dat de differentieel stuk, en niet meer te herstellen is, kostelijke grap! Ik vind het niet kunnen dat een motor van 18.000 euro welke steeds de nodige onderhoudsbeurten heeft gehad na 4 jaar zo'n gebreken kan tonen.
Komt dit iemand bekend voor?
Dit probleem wil ik wel eens aan jullie melden.
Tijdens onze vakantie in IJsland (wat trouwens prachtig was) begon 2 dagen voordat we terug moesten met de veerboot de r1200gs thv het achterwiel te schuren. Er was echter geen speling op het achterwiel en de cardan werd niet warm dus heb ik maar voorzichtig verder gereden. Het schurend geluid was sterker bij afremmen op de motor en in 1ste en 2de, maar je kon het ook goed horen wanneer ik gewoon het achterwiel in neutraal liet ronddraaien. Ik dacht aan een versleten rollement van het achterwiel en had besloten om onze reis voorzichtig uit te doen met regelmatige controle. Wanneer er bv speling zou komen of de cardan heet zou worden zou ik onmiddellijk stoppen.
We zijn dus zonder verdere problemen op de veerboot geraakt naar Denemarken. Op de terugweg van Denemarken naar huis begon plotseling mijn abs waarschuwingslampje te branden, vervolgens viel de gps uit met een enorme storing op de intercom en of dat nog niet genoeg was begon plotseling de snelheidsmeternaald tilt te slaan door op en neer te bewegen. We zijn dan maar gestopt en hebben onze bijstandsverzekering gebeld. We kregen nog een hotelletje en de volgende dag zijn we met een vervangwagen naar huis gereden. De motor is 8 dagen later naar mijn garage in België versleept.
Nu blijkt dus dat de differentieel stuk, en niet meer te herstellen is, kostelijke grap! Ik vind het niet kunnen dat een motor van 18.000 euro welke steeds de nodige onderhoudsbeurten heeft gehad na 4 jaar zo'n gebreken kan tonen.
Komt dit iemand bekend voor?
http://www.koenenkirsten.be
R1200GS => Slovenië + Corse 2006, Ierland + Provence 2007, Maroc 2008, Noorkaap 2009, Iceland 2010
R1200GS => Slovenië + Corse 2006, Ierland + Provence 2007, Maroc 2008, Noorkaap 2009, Iceland 2010
Re: differentieel stuk na 72000 km?
Alle gekheid op een stokje : Zit er een differentieel in een motorfiets ???? (Een differentieel dient toch om het verschil in afgelegde weg tussen de beide wielen van een auto op te vangen , bij het nemen van een bocht bv. In een bocht naar linls legt het rechtse wiel namelijk meer afstand af dan het linkse omdat het dan in de buitenbocht zit.)
De haakse eindoverbrenging dan, deze wordt ook differentieel genoemd en zit via een cardanas vast aan de versnellingsbak.
-
John
- Contacteer:
Laat dan zeker geen nieuwe steken bij de dealer, wil je het een beetje op een normale (goedkopere) manier oplossen. Er zijn er genoeg te vinden uit ongevallen.
Ja,
Ik heb er één kunnen vinden op een Nederlandse maar verder niets.
John, weet je mss waar ik er nog kan vinden ?
Ik heb er één kunnen vinden op een Nederlandse maar verder niets.
John, weet je mss waar ik er nog kan vinden ?
hallo ,
ik heb het ook voorgehad met 1200gs 2007 aan 20d.km
gelukkig nog onder garantie.
probeer er een te vinden met aflaatstop,en ik ververs de olie telkens met de motor.
het zou eigenlijk niet nodig mogen zijn, maar de olie is toch telkens erg zwart en dat boezemd mij geen vertrouwen in.
ingeval er geen overdrukventiel op zit vul ik 180cc inplaats van 250cc, dit op aanraden vd mechanieker.
mvg
lgeen
ik heb het ook voorgehad met 1200gs 2007 aan 20d.km
gelukkig nog onder garantie.
probeer er een te vinden met aflaatstop,en ik ververs de olie telkens met de motor.
het zou eigenlijk niet nodig mogen zijn, maar de olie is toch telkens erg zwart en dat boezemd mij geen vertrouwen in.
ingeval er geen overdrukventiel op zit vul ik 180cc inplaats van 250cc, dit op aanraden vd mechanieker.
mvg
lgeen
lgeen
-
mecapuet
Ik vind ook dat het niet zou mogen op die km...maar, wat doe je eraan?
Volg de raad op die hier al is gegeven, eentje waar je de olie kan vervangen, alle 10.000 km....en met deftige olie.
Gr, meca.
Volg de raad op die hier al is gegeven, eentje waar je de olie kan vervangen, alle 10.000 km....en met deftige olie.
Gr, meca.
En vindt je een spellingsfout, mag je die gelijk houden....
-
herbertroelandt
Ja, er zijn al een hele hoop eindaandrijvingen gesneuveld... is een zwak punt blijkbaar.
De eindaandrijving modeljaar 2010 is veranderd, nu loopt het groot rollager terug in een oliebad, in tegenstelling met de vorige bouwjaren waarin het groot rollager droog liep.
Maar zou inderdaad niet mogen bij zo een dure moto

De eindaandrijving modeljaar 2010 is veranderd, nu loopt het groot rollager terug in een oliebad, in tegenstelling met de vorige bouwjaren waarin het groot rollager droog liep.
Maar zou inderdaad niet mogen bij zo een dure moto
R1200GS ADV 2016
K1600 GTL 2013
K1600 GTL 2013
-
John
- Contacteer:
????herbertroelandt schreef:Ja, er zijn al een hele hoop eindaandrijvingen gesneuveld... is een zwak punt blijkbaar.
Maar zou inderdaad niet mogen bij zo een dure moto![]()
[quote="keonies.......... De motor is 8 dagen later naar mijn garage in België versleept.
Komt dit iemand bekend voor?[/quote]
Heb jij die motorfiets nieuw gekocht? altijd bij dezelfde dealer op onderhoud mee geweest?
Wat zegt die man nu over garantie?
Ik zou desnoods zelf eens contact opnemen met de mannen in Bornem ! ( zet alles mooi op papier én stuur ze dat per mail op, ze zullen wel reageren , wees gerust ! )
Komt dit iemand bekend voor?[/quote]
Heb jij die motorfiets nieuw gekocht? altijd bij dezelfde dealer op onderhoud mee geweest?
Wat zegt die man nu over garantie?
Ik zou desnoods zelf eens contact opnemen met de mannen in Bornem ! ( zet alles mooi op papier én stuur ze dat per mail op, ze zullen wel reageren , wees gerust ! )
Honger gaat over, dorst niet !
dus dan kan er niks kapot gaan of welke redenering gaat hierachter schuil ??
Dat die afgelopen is, logisch toch???Wat zegt die man nu over garantie?
ze gaan je netjes antwoordden dat de garantie voorbij is en dat je 72000km gereden hebt zonder problemen.fabrieksgarantie omvat nu eenmaal garantie op fouten bij constructie en dat lijkt me moeilijk aantoonbaar na die km's.Ik zou desnoods zelf eens contact opnemen met de mannen in Bornem ! ( zet alles mooi op papier én stuur ze dat per mail op, ze zullen wel reageren , wees gerust ! )
Volgens mij heb je je kardan zelf -helemaal- om zeep gereden met de signalen te negeren en door te rijden, anders had het allicht met een simpele kleine revisie (lagers, keerringen) opgelost geweest. Met verder te rijden heb je zoveel grut in 't huis laten meedraaien dat er meer schade is, bv lager heet en ingelopen op as, vertanding met schade (wat me weinig waarschijnlijk lijkt) of lager in het huis ingelopen.Ik zou trouwens da kardanneke wel eens open willen zien...
Ik begrijp dat je wou verder rijden maar achteraf dan zeggen hoe kan dat nu helemaal stuk op die km's is niet correct vind ik...even een garage opzoeken kan zelfs in IJsland, je hebt helemaal geen BMW dealer nodig om eens een blik in de kardan te werpen. 't is allicht geen populaire opmerking van me maar 't komt wel aardig in de buurt van wat velen zullen denken.
Ik ben zelf ook wel een voorstander van tussenkomsten (coulance) door Herr BMW maar na 4 jaar en 72000 km mag je 't ook eens gaan proberen bij andere merken ze zullen je gauw wandelen sturen... Trouwens BMW Bornem bezit enkel getraumatiseerd en gebrainwashed personeel. "Denk BMW" !!!
In de eerste lijn kon/kan je dealer een kleine tussenkomst doen uit symphatie voor zijn -goeie?- gedupeerde klant maar zo goed zal ie je als klant dus niet vinden...
't huis eens openmaken en schade vaststellen is een revisie te duur of technisch onmogelijk dan een ander huis niks aan te doen als jen og verder wil rijden...
groeten Danny
Laatst gewijzigd door Danny op 20 aug 2010, 17:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Ondertussen ben ik al even terug aan het rijden
Ik heb er een tweedehands eindoverbrenging laten onder steken met nog één jaar garantie op, ik er 400 euro voor moeten betalen.
Omdat ik ook zweet(olie)vlekjes had onder aan het carter heb ik dit ook laten herstellen. Hiervoor is de keerring achter de koppeling vervangen. Gezien de motor toch open lag werd de koppelingsplaat ook mee vervangen door een nieuwe, deze was ook ver op zijn eind.
Met deze laatste 2 probleempjes kan ik gerust leven, dit is slijtage... maar wat die eindoverbrenging betreft, blijf ik erbij dat dit niet mag gebeuren. (slecht materiaal, fabricagefout, ??? )
Op garantie had ik eigenlijk niet meer gerekend dus al bij al valt het nog mee !
Ik heb trouwens ervoor de garantie wel degelijk nodig gehad.
- nieuwe abs-computer na ca 25000 km
- nieuwe achtervering na 30000 km (die ik op zijn beurt na een paar 1000 km vervangen heb door Ohlins)
- nieuwe handvatverwarming na 37000 km
Ik heb er een tweedehands eindoverbrenging laten onder steken met nog één jaar garantie op, ik er 400 euro voor moeten betalen.
Omdat ik ook zweet(olie)vlekjes had onder aan het carter heb ik dit ook laten herstellen. Hiervoor is de keerring achter de koppeling vervangen. Gezien de motor toch open lag werd de koppelingsplaat ook mee vervangen door een nieuwe, deze was ook ver op zijn eind.
Met deze laatste 2 probleempjes kan ik gerust leven, dit is slijtage... maar wat die eindoverbrenging betreft, blijf ik erbij dat dit niet mag gebeuren. (slecht materiaal, fabricagefout, ??? )
Op garantie had ik eigenlijk niet meer gerekend dus al bij al valt het nog mee !
Ik heb trouwens ervoor de garantie wel degelijk nodig gehad.
- nieuwe abs-computer na ca 25000 km
- nieuwe achtervering na 30000 km (die ik op zijn beurt na een paar 1000 km vervangen heb door Ohlins)
- nieuwe handvatverwarming na 37000 km
De koppeling heb je zelf in de hand letterlijk en figuurlijk, de oliekeerring vind ik minder normaal die mag gerust 't drievoudige meedraaien zonder lekkenMet deze laatste 2 probleempjes kan ik gerust leven, dit is slijtage... maar wat die eindoverbrenging betreft, blijf ik erbij dat dit niet mag gebeuren. (slecht materiaal, fabricagefout, ??? )
De eindoverbrenging is een stuk wat onder flinke belasting komt te staan en bovendien meer afziet bij de ene dan bij de andere, terreinwerk, (te) zwaar beladen etc... de overbrenging had allicht met een simpele revisie te redden geweest had je er niet mee verder gereden na de waarschuwingsgeluiden, dat je er vanaf komt met 400 € is goedkoop, een revisie van de lagers en oliekeerringen had je ongeveer de helft gekost.
Als je lampje van je motorolie brand en je rijd er nog mee verder en na pakweg duizend km loopt ie vast!
Wat kan je dan als abnormaal bestempelen, 't olieverbruik of zeg je dan achteraf de motor deugd niet nadat je 't lampje hebt genegeerd??
Je had een panne daar kan je niks aan doen maar geluiden mag je nooit negeren want dan rijd je meer aan diggelen!
't is een beetje van wie niet horen wil...
wat de overige garantieclaims aangaat "het is ne moto he" zelfs de space shuttle waar met honderden ingenieurs aan gewerkt is kan ontploffen na één vluchtje dan zal dat massaproduct op twee wielen ook wel eens kapot kunnen he...
wat ik persoonlijk ook erg klote vind
-
michel buyckx
- Contacteer:
Ik heb ooit een abnormaal geluid genegeerd toen ik in Algeciras overstak. Ben naar de BMW dealer gereden in Malaga maar die had geen goesting om er aan te beginnen. Heb nog 3000 km in het Rifgebergte in Marokko gedaan en in het naar huis bollen is de versnellingsbak op de autostrade naar Sevilla vastgelopen. Volledig naar de kl...ten. Heeft mee een nieuwe boîte gekost. Was op 1150GS Adv.
een hinterachsgetriebe van een R1200 dat 72.000km meegaat???
moet een record zijn 
mvg,
Bwana Yamaha
Bwana Yamaha
-
Dirk Pauwels
@Keonies: Gij zijt echt den enige die dat ooit heeft voorgehad, echt zenne......BMW's gaan toch nie kapot? allez, dat lees ik hier toch regelmatig..... Nee jong, is 1 vd zwakke punten, hoe ze er ooit op gekomen zijn om die cardanhuizen niet van een aflaatplug te voorzien mag joost weten, ondertussen is dat al terug aangepast, zal wel zijn redenen hebben, maar ssssst, mag je niets over zeggen....
Persoonlijk vind ik het erg dat je op 72.000km al een cardan en koppeling hebt moeten vervangen, er zitten ondertussen wel meer forumleden die rond die km's zitten (of er erover) met een bang hartje wss...de die-hards maken zichzelf wijs dat het hen wel niet zal gebeuren, maar het kan altijd en bij iedereen. In 't slechtste geval kost het geld en is je verlof om zeep....
da kan je beter onder garantie tegenkomen, maar in dit geval netjes opgelost door de dealer, dus goe vanafgekomen. Had je dat onderweg laten oplossen hadden ze je wss ook wel gepluimd, veel van die local dealers profiteren er dan eens goe van, kans dat ze je terugzien is relatief klein hé...
Zie het positief in: Weer al iets dat (waarschijnlijk) niet meer kapot gaat.....
Persoonlijk vind ik het erg dat je op 72.000km al een cardan en koppeling hebt moeten vervangen, er zitten ondertussen wel meer forumleden die rond die km's zitten (of er erover) met een bang hartje wss...de die-hards maken zichzelf wijs dat het hen wel niet zal gebeuren, maar het kan altijd en bij iedereen. In 't slechtste geval kost het geld en is je verlof om zeep....
da kan je beter onder garantie tegenkomen, maar in dit geval netjes opgelost door de dealer, dus goe vanafgekomen. Had je dat onderweg laten oplossen hadden ze je wss ook wel gepluimd, veel van die local dealers profiteren er dan eens goe van, kans dat ze je terugzien is relatief klein hé...
Zie het positief in: Weer al iets dat (waarschijnlijk) niet meer kapot gaat.....
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
ik heb het ook voor gehad , spelingop het achterwiel al op 2500 km en vervangen op 10 000 km ,dan terug kapot gegaan op 25 000 km terug vervangen dan
zo zie je maar , telkens wel onder garantie maar zou toch nie mogen he voor zo een dure moto
zo zie je maar , telkens wel onder garantie maar zou toch nie mogen he voor zo een dure moto
-
Motorista7
Net terug uit IJsland, twee weken getoerd met een GS1200 en een R1200 (enkel lichte unsealed roads). Allebei teruggekomen met een zwetende dichting van het kardanashuis. De ene al begonnen in IJsland, de andere op 200km van huis.
Vermoedelijk is door het stof/vuil de ontluchting verstopt geraakt waardoor de dichting is gaan zweten. We zijn gelukkig wel thuis geraakt. Ik vraag me af of het "steenzand" van IJsland nefast is voor de ontluchting en die verstopt?
Vermoedelijk is door het stof/vuil de ontluchting verstopt geraakt waardoor de dichting is gaan zweten. We zijn gelukkig wel thuis geraakt. Ik vraag me af of het "steenzand" van IJsland nefast is voor de ontluchting en die verstopt?
R1200R
nope dan ben ik de winner de mijne is op 74000 gesneuveldBMW schreef:een hinterachsgetriebe van een R1200 dat 72.000km meegaat???![]()
![]()
moet een record zijn
-
herbertroelandt
Allee, dan mocht ik nog niet klagen. Bij mijn GSA van 2008 begon het lager in de eindaandrijving veel lawaai te maken op 82.000 km, eindaandrijving volledig vervangen onder garantie .
Helaas, na 33.000 km de nieuwe eindaandrijving helemaal in de soep gedraaid, terug een nieuwe erop, in garantie.
Nu heb ik het laatste nieuwe type eropzitten (met ontluchting, van modeljaar >2010), en heeft nu 40.000 km gebold, zonder probleem tot hiertoe

Helaas, na 33.000 km de nieuwe eindaandrijving helemaal in de soep gedraaid, terug een nieuwe erop, in garantie.
Nu heb ik het laatste nieuwe type eropzitten (met ontluchting, van modeljaar >2010), en heeft nu 40.000 km gebold, zonder probleem tot hiertoe
R1200GS ADV 2016
K1600 GTL 2013
K1600 GTL 2013