cardan geluid / aanlopen?? help.........

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW GS-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Dwars

cardan geluid / aanlopen?? help.........

Bericht door Dwars »

help :shock: de cardan van mijn adventure maakt sinds vandaag een sterk kloppend geluid, het begon met een gevoel van alsof je achterwiellager kapot is. (een soort deining in lengterichting) achterwiel gecontroleerd/ge-de-monteerd; hier kan ik niets oneigenlijks ontdekken. :?

recentelijk een grote (40dzd) beurt gehad bij de off dealer; waarbij de achterschokdemper (ged coulance) is vervangen, zou het zgn. vervolgschade kunnen zijn van de defecte schokdemper??

iemand een ideetje? uiteraard ga ik morgen gelijk contact opnemen en er voorlopig ff niet mee rijden. veel te bang dat ik meer kapot draai :cry: :cry:
Laatst gewijzigd door Dwars op 11 jul 2005, 21:25, 1 keer totaal gewijzigd.
WALTER GSAdventure

Bericht door WALTER GSAdventure »

Denk dat hij kapot is. Komt niet veel voor doch het gebeurd. :evil:
BMW 1200 GSA, 1150 GSA, nu 1250 GSA VAN 2019
De ene is uiterst LINKS, de andere uiterst RECHTS, en ik zit er op, en laat ze werken.
Dwars

Bericht door Dwars »

mag ik vragen als technobeet hoe dat komt? zou het kunnen dat het vervolgschade vd kapotte achterschokdemper is?

bedoel pas vervangen 800km terug of zo... zou het ook kunnen dat er niet voldoende of niet de juiste olie in de cardan zit???????????????????

moet ik de dealer onder z'n %@*^ schoppen of zoiets :?:
Danny

Bericht door Danny »

eerst maar eens - mogelijke - schade opmeten...
met verkeerde olie in 't kardanhuis of oetwat te weinig kan 't niks te maken hebben, ...
hou ons op de hoogte van de bevindingen :wink:
Ge-eS

Bericht door Ge-eS »

Met m'n vroegere R100R had ik ook zoiets (tokkend geluid).
Bleek dat het de kogellagers van de versnellingsbak naar de cardan waren die niet meer rond waren.
Lagers laten vervangen en probleem was opgelost
ex 2-Valver
Dwars

Bericht door Dwars »

kost da ?? :? als zuinige hollander zit ik graag op me centjes :lol:
WALTER GSAdventure

We zitten allemaal een beetje op ons centjes hé.
Hoe komt dat ? Moeilijk te antwoorden. Stel dat je altijd brut aan de gas zit bvb of remmen dat het achterwiel blokkeerd terwijl je nog in versnelling sta? Je hoort en je denkt toch soms amai dat was precies niet goed. Het kan ook puur toeval zijn want zo'n dingen zitten heel sterk in elkaar en zijn erop voorzien om schokken op te vangen. :cry:
Laat ons het houden op toeval
De ene is uiterst LINKS, de andere uiterst RECHTS, en ik zit er op, en laat ze werken.
Dwars

Bericht door Dwars »

WALTER GSAdventure schreef:We zitten allemaal een beetje op ons centjes hé.
Hoe komt dat ? Moeilijk te antwoorden. Stel dat je altijd brut aan de gas zit bvb of remmen dat het achterwiel blokkeerd terwijl je nog in versnelling sta? Je hoort en je denkt toch soms amai dat was precies niet goed. Het kan ook puur toeval zijn want zo'n dingen zitten heel sterk in elkaar en zijn erop voorzien om schokken op te vangen. :cry:
Laat ons het houden op toeval
Tis alleen als je net 1140,- pleuro heb afgeteld voor 2 nw sloffen, schokdemper, handvatverw (links) en een grote beurt, geloof je me dat je dan nie vrolijk wordt van een ratel en speling in je cardan. Zo vlak voor de fam. vakantie kan ik (en mijn gezin) dat best missen :wink:
Danny

Bericht door Danny »

yep kan ik inkomen, desondanks wat Ge-es zegt moet je toch maar eens eerst nakijken wat het is want het kan dus overal vandaan komen...heel 't achtertrein gedoe is één en al lager... die km stand zou niet mogen leiden tot lagerproblemen in de boite (kan natuurlijk altijd)
Als je natuurlijk voor alles je dealer moet raadplegen dan kom je er inderdaad bekaaid vanaf...
effe langs één of andere vriend met wat technische bagage om mogelijk het te herstellen deel al te demonteren en bij een dealer binnen te brengen tenzij hij ook over 't materiaal beschikt om het euvel te verhelpen, een boel zelf demonteren kan een hoop centen besparen...

ik geef ze ook liever aan benzine dan aan zulke dingen hoor... :wink:
Dwars

Bericht door Dwars »

de dealer meent volgens mijn relaas waarschijnlijk het " groot" lager achter, wat dat ook moge betekenen :?

ik hoop dat dat het is, schijnt nogal mee te vallen dan in dat geval. iig werd mij afgeraden om er verder mee te rijden (doe ik ook niet, beweeg mij voort met de 2cv) ze komen de moto morgen ophalen met de bus :roll:
Dwars

Bericht door Dwars »

Schijnt het groot achter (kogel-) lager van de cardan te zijn; kosten om en om de 150,- pleuro. :? ik was er tijdig bij en het heeft, zoals het nu uitziet/schijnt geen verdere schade aangericht, gelukkig. :wink:

Alleen is betreffende lager niet voorradig, hopenlijk morgen (vrijdag) anders begin volgende week is ie klaar en kan ik um nog ff uitlaten zeg maar........:twisted: voordat ik woensdag in het koekblik stap om met de familie op vakantie te gaan :evil:
WALTER GSAdventure

Zucht, het kon erger zijn en zo vallen de kosten dan ook weer een beetje mee. Allé kilometers plezier in het vooruitzicht. :wink:
Danny

Bericht door Danny »

is een beetje een standaard panne rond de vijftig a zestigsuizend km, 't lager kost iets van een 35€ maar de dealer wil ook wat he :wink:
Dwars

Bericht door Dwars »

ja kheb um terug en gelijk ff uitgetest uiteraard :twisted: en Yep dus met ut steppie aan de grond de bocht door. :mrgreen:

fijne moto toch he zo'n Gs ............. :wink:
dannym

Bericht door dannym »

Ik hoor ook een tokkend geluid aan de cardan, maar alleen met passagier en als ik in 1 ste versnelling rij. Als ik alleen rij rij heb ik geen lawaai. Ik heb er 12000 km opstaan. Heeft hier nog iemand last mee ?
niet wat ons wordt aangedaan, doet ons op- of ondergaan.
Maar de wijze van ernaar te kijken zal ons verarmen of verrijken.
Plaats reactie