Handvatverwarming K1200RS werkt niet

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over olie, remmen en technische werking van bepaalde onderdelen of de motor.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Nick_66

Handvatverwarming K1200RS werkt niet

Bericht door Nick_66 »

Ik heb sinds kort een K1200RS uit 2001 met handvatverwarming. Helaas doet de handvatverwarming het niet. Heb alle zekeringen gecontroleerd. Alle zekeringen zijn goed. Ik heb direct op de connector gemeten waar de linkse en rechtse verwarmingselement op aangesloten zit en meet 2,5V met het kontakt aan. Met een lopende motor ongeveer 3,5V. Ik neem aan dat er een spanning van 12V op moet staan (gelijkspanning?) De schakelaar heb ik niet uit elkaar kunnen krijgen. Zie ik nog ergens een zekering over het hoofd? Kan me haast niet voorstellen dat beide elementen defect zijn.
tweecilinderke

Re: Handvatverwarming K1200RS werkt niet

Bericht door tweecilinderke »

De schakelaar heb ik niet uit elkaar kunnen krijgen
en waarschijnlijk zal je daar met verlies zitten aangezien de beide kanten het vertikken!
Eerst eens meten op de draden die toekomen op de schakelaar en dan meten wat er buitengaat ,ik denk dat wd40 bij u wel eens wonderen zouden kunnen doen :wink:
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++

sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets :)
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;

clublid
Nick_66

Bericht door Nick_66 »

WD40? Dat is een kruipolie :shock: . Kan me voorstellen dat ik met contact cleaner wel resultaat heb, maar toch niet met WD40? Hoewel, contact cleaner is ook vettig :idea: De draden die uit de schakelaar komen zijn ommanteld en dus zal ik alles moet losknippen om iets te kunnen meten.

Mijn redenatie is dat als ik niks meet (tenminste max 3,5V DC) op de connector waar de elementen direct op aangesloten zitten ik het toch moeten zoeken in de schakelaar of ergens voor de schakelaar. Voor de schakelaar zou ik ergens 12V moeten kunnen meten, maar dat zal moeilijk gaan aangezien ik de schakelaar niet uit elkaar kan krijgen. Ergens moet er 12V binnenkomen op de schakelaar.
Nick_66

Bericht door Nick_66 »

Ohw ja, kunnen de rubber handvaten trouwens los vervangen worden zonder de gehele elementen ook te moeten vervangen of is dit een geheel?
John
Contacteer:

Bericht door John »

Nick_66 schreef:WD40? Dat is een kruipolie :shock: . Kan me voorstellen dat ik met contact cleaner wel resultaat heb, maar toch niet met WD40? Hoewel, contact cleaner is ook vettig :idea: De draden die uit de schakelaar komen zijn ommanteld en dus zal ik alles moet losknippen om iets te kunnen meten.
Mijn redenatie is dat als ik niks meet (tenminste max 3,5V DC) op de connector waar de elementen direct op aangesloten zitten ik het toch moeten zoeken in de schakelaar of ergens voor de schakelaar. Voor de schakelaar zou ik ergens 12V moeten kunnen meten, maar dat zal moeilijk gaan aangezien ik de schakelaar niet uit elkaar kan krijgen. Ergens moet er 12V binnenkomen op de schakelaar.
Zeg eens brave kerel! Al wat in mekaar geschroefd zit kan ook weer los hé!
Onder de tank zitten stekkers die (net als die schakelaar trouwens) los kunnen. :wink:
Nick_66

Bericht door Nick_66 »

Ik heb inmiddels een werkplaatshandboek besteld (PDF formaat). Om bij de stekkers te komen onder de tank, moet ik zeker allereerst de panelen aan de zijkanten verwijderen of volstaat het alleen het middengedeelte van de tank te verwijderen? Heb alle schroeven verwijderd van een paneel aan de linkerzijde, maar krijg dit paneel niet los.

Enne......kunnen de rubber handvaten los vervangen worden?
John
Contacteer:

Bericht door John »

Die handvatten kunnen vervangen worden zonder de verwarming te slopen.
Jo De Paepe

Bericht door Jo De Paepe »

? Heb alle schroeven verwijderd van een paneel aan de linkerzijde, maar krijg dit paneel niet los.

Ook de 2 of 3schroeven achter de pinkers en de schroeven onder de radiator en de onderkuip.
Als deze allemaal verwijderd zijn moet je het paneel naar boven klikken te beginnen achteraan .
Trouwens de connector van de handvatverwarming zit onder het balhoofd. Het is een vierkant wit blokje . Je moet de bedrading vanaf de stuureinden eens volgen en je komt er vanzelf op uit.
Als ik me goed herinner is het een serie parallel schakeling die de 2standen van warmte geeft.
Walter Adventure

Bericht door Walter Adventure »

In mijn handleiding staat dat de handvatverwarming onder het rijden werkt . En niet via het contact ! Dit om de batterij te sparen .
John
Contacteer:

Bericht door John »

Walter Adventure schreef:In mijn handleiding staat dat de handvatverwarming onder het rijden werkt . En niet via het contact ! Dit om de batterij te sparen .
Hebde gij nen K1200 Walter? :grin:
Walter Adventure

Bericht door Walter Adventure »

Neen een R , is de elektrischiteit dan zo verschillend ?
CeesBmw

Bericht door CeesBmw »

Ja de elektriciteit is fundamenteel anders. Bij de K hebben ze negatief geladen elektronen en bij de R positief geladen elektronen.

Wat je kunt doen is het volgende:
De handvatten staan of in serie of parallel. De twee standen van de schakelaar.
Als ze in de parallel stand (heet) het allebei niet doen zit het niet in de handvatten maar in de schakelaar of daarvoor.
De kans dat twee handvat aansluitingen defect zijn is vrij klein maar niet uit gesloten.

Je kunt ook even met de ohm meter de weerstand bepalen van de handvatten, dit doe je op de connector, deze even loshalen en de weerstandswaarde meten.
Nascar
Contacteer:

Bericht door Nascar »

CeesBmw schreef:Ja de elektriciteit is fundamenteel anders. Bij de K hebben ze negatief geladen elektronen en bij de R positief geladen elektronen.

Wat je kunt doen is het volgende:
De handvatten staan of in serie of parallel. De twee standen van de schakelaar.
Als ze in de parallel stand (heet) het allebei niet doen zit het niet in de handvatten maar in de schakelaar of daarvoor.
De kans dat twee handvat aansluitingen defect zijn is vrij klein maar niet uit gesloten.

Je kunt ook even met de ohm meter de weerstand bepalen van de handvatten, dit doe je op de connector, deze even loshalen en de weerstandswaarde meten.
Euh ... De lessen fysica zijn al een tijd achter de rug
maar een elektron is negatief, een positron positief en een neutron neutraal in lading
Lessen electriciteit heb ik jammerlijk genoeg nooit gehad maar ik denk niet dat daar de elektronen afhangen van het type motor :-?
Mens Sana In Corpore Sano of was het nu Mens Sana in Vodka Cola

Afbeelding Afbeelding Afbeelding
CeesBmw

Bericht door CeesBmw »

Ja daarom schreef ik ook positief gelande elektronen, en er wordt serieus op in gegaan.
Positronen is elektrisch gezien niet bestaand, is slechts een gebrek aan een elektron.
Plaats reactie