Boerenbedrog of niet?

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen.

Moderator: GVN

geunsb
Berichten: 11
Lid geworden op: 06 aug 2009, 14:32

Boerenbedrog of niet?

Bericht door geunsb »

Hallo,

gisteren heb ik mijn motor binnengebracht in een bmw-garage voor een onderhoud en nieuwe koppelingsplaten. Het gaat hier over een 17 jaar oude R 1100 RS met 76400 km op de teller en nog steeds goed rijdt. Nu heeft men mij juist opgebeld om te vragen of ze nog twee extra dichtingen mogen maken die blijkbaar ook stuk zijn. Eentje in de cardan-as en eentje in de binnenkant van de versnellingsbak aan de versnellingshendel. Dit zou dan op een extra kost komen van 1300€! Is dit normaal zo'n prijzen voor het plaatsen van twee dichtingen? Ik ga wachten tot morgen met het terugbellen naar de garage om te vertellen of ze dit nog mogen maken of niet in de hoop dat ik hier een beetje wijzer kan worden. :-(

Groeten,

Bart.
John
Berichten: 4594
Lid geworden op: 28 sep 2004, 12:59
Woonplaats: Essen
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Boerenbedrog of niet?

Bericht door John »

Een exstra kost kan dat nooit zijn! Wat wel kan is de totaalprijs van het onderhoud samen met de herstellingen.
Beter is van op te sommen wat er allemaal gaat gebeuren aan je brommer.
geunsb
Berichten: 11
Lid geworden op: 06 aug 2009, 14:32

Re: Boerenbedrog of niet?

Bericht door geunsb »

@ John: Het onderhoud met de vervanging van de koppelingsplaten kwam op ongeveer een 400 à 500€. Om die twee bourages te laten vervangen kwam er extra nog is 1300€ bij omdat dit veel tijd in beslag zou nemen. Ze moeten dan de versnellingsbak helemaal demonteren om aan die dichting te komen en dit zou vele uren in beslag nemen.

@bigfoot46: Ik woon in de buurt van Hasselt. ;-)
John
Berichten: 4594
Lid geworden op: 28 sep 2004, 12:59
Woonplaats: Essen
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Boerenbedrog of niet?

Bericht door John »

Dan is het in mijn ogen serieus "boerenbedrog" :wink:
aantzeetje
Berichten: 1166
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:07
Woonplaats: Oostduinkerke
Locatie: W-VL

Re: Boerenbedrog of niet?

Bericht door aantzeetje »

Bij mijn weten schuiven de assen met de tandwielen van de versnellingsbak er zo uit. Kwartiertje demonteren, kwartiertje vervangen bourrages, kwartiertje monteren. Zeg nu nog één uur werk plus de kostprijs van de bourrages.
Probleem is nu dat je motor daar nu staat met uitgebouwde motor en veiligheidshalve, om eventuele toekomstige lekken te voorkomen, de bourrages in mijn ogen zowiezo vervangen worden. Maar hiervoor 1300€ voor vragen is op zijn minst schromelijk overdreven. Denk dus dat er een nul te veel staat of het is boerenbedrog.
MG V35 Imola - BMW R1200RT - Zumo 590 - SP2820
mecapuet
Berichten: 1369
Lid geworden op: 04 mar 2007, 20:20
Woonplaats: Orp
Locatie: Waals-Brabant.

Re: Boerenbedrog of niet?

Bericht door mecapuet »

Bourrages mee laten vervangen, maar nog eens duidelijk vragen over de prijs, is volgens mij ook een nul te veel. Langs de andere zijde in onderhoud met koppeling wel schappelijk...dus zal ergens wel een misverstand zijn, hoop ik. :wink:

Gr, meca.
En vindt je een spellingsfout, mag je die gelijk houden....
Dirk Pauwels
Berichten: 4703
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: Boerenbedrog of niet?

Bericht door Dirk Pauwels »

4 a 500 euro voor een groot onderhoud + koppelingsplaten is spotgoedkoop.....Verschiet er van dat ze enkel de plaat vervangen en niet de complete kit (plaat + drukgroep), dat is wat ze meestal doen....Die plaat + drukgroep kost mss al 300 euro....

Om dit alles te doen ligt de boel sowieso al open, en dan gaan ze nog eens 1300 euro extra vragen voor de bourages?

Denk da ge best es terugbelt want da klopt nie.....totale kost 1300 euro kan ik nog inkomen, al is het natuurlijk ook veel, maar 1300 extra....

Ge zou dan met een kost van 1800 euro zitten op ne moto die bij verkoop mss maar 3000 euro waard is....Da kan tellen!
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
John
Berichten: 4594
Lid geworden op: 28 sep 2004, 12:59
Woonplaats: Essen
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Boerenbedrog of niet?

Bericht door John »

En voor de goede orde...je drukplaat en heel de santekraam kan best vervangen worden wil je achteraf niet een stuiterende motor hebben bij vertrek.
En laat hier maar duidelijk blijken over welke dealer het gaat. Want in mijn ogen zijn ze een beetje met je kl***n aan het spelen. :lol:
geunsb
Berichten: 11
Lid geworden op: 06 aug 2009, 14:32

Re: Boerenbedrog of niet?

Bericht door geunsb »

Hallo,

Bedankt voor jullie berichten hier. Ik heb deze avond is terug gebeld naar de garage om wat meer uitleg te krijgen bij deze prijzen. Ze gingen het nog is allemaal juist uittellen en mij terugbellen. Een half uurtje later kreeg ik dus telefoon en vertelden ze mij dat het maximum tussen de 2000 en de 2500 euro zou kunnen kosten!!! Dit hield dan in: groot onderhoud, nieuwe voorband, nieuwe koppelingsplaat, veer en drukgroep, nieuwe dichtingen, het herstellen van de defecte dichting in de cardanas en aan de versnellingshendel, eventueel nieuwe remblokken en twee dagen werk. Ik heb uiteindelijk besloten om enkel de koppelingsplaat te laten vervangen en de rest laat ik voorlopig wel vallen. Die voorband zal ik wel laten vervangen bij mijne bandenleverancier en die remblokken krijg ik zelf ook wel snel vervangen mocht het nodig zijn.
In de toekomst zal ik het oliepeil in de cardan en het motorblok nog beter in het oog houden en mocht het nodig zijn, dan kan ik deze twee dichtingen nog altijd ergens laten vervangen. Heeft er iemand misschien een goed adres waar men dit aan een schappelijke prijs kan doen?

Nogmaals bedankt...

Vriendelijke groeten,

Bart.
tweecilinderke
Berichten: 2545
Lid geworden op: 11 mar 2007, 10:59
Locatie: gentbrugge

Re: Boerenbedrog of niet?

Bericht door tweecilinderke »

Dit hield dan in: groot onderhoud, nieuwe voorband, nieuwe koppelingsplaat, veer en drukgroep, nieuwe dichtingen, het herstellen van de defecte dichting in de cardanas en aan de versnellingshendel, eventueel nieuwe remblokken en twee dagen werk.
amaai 16u werk :roll:

iemand met een beetje ervaring steekt op max 4a5 uren een koppeling de dichtingen hoop en al een 45 min (de boite is er toch al uit)
Bandje steken 20 min en remblokjes toch ook een 15 min als het wat tegen zit.
Dus das goe verdient als ge het mij vraagt. :shock:
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++

sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets :)
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;

clublid
mecapuet
Berichten: 1369
Lid geworden op: 04 mar 2007, 20:20
Woonplaats: Orp
Locatie: Waals-Brabant.

Re: Boerenbedrog of niet?

Bericht door mecapuet »

Zou nog eens vragen naar de prijs, kan zijn dat het ondertussen nog eens 500 euro bij is gekomen... :mrgreen:
Ja, BMW rijden kost geld... :wink:

Gr, meca.
En vindt je een spellingsfout, mag je die gelijk houden....
John
Berichten: 4594
Lid geworden op: 28 sep 2004, 12:59
Woonplaats: Essen
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Boerenbedrog of niet?

Bericht door John »

Voor 2.000 a 2.500 euro verkoop ik BMW motoren die volledig zijn nagekeken en in orde gemaakt!
Ik ga mij in het vervolg enkel nog bezig houden met reparaties als ik dat hier zo lees! :mrgreen:
Iron Gonzo
Berichten: 9612
Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36

Re: Boerenbedrog of niet?

Bericht door Iron Gonzo »

:no: :no: :no:
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
geunsb
Berichten: 11
Lid geworden op: 06 aug 2009, 14:32

Re: Boerenbedrog of niet?

Bericht door geunsb »

De koppeling is besteld en wordt vrijdag geleverd. Hoop em maandag terug te hebben en dan hou ik jullie hier nog wel op de hoogte. Alvast bedankt allemaal voor jullie berichten want die hebben mij een flinke duit helpen besparen (voorlopig :-) ).

Groeten,


Bart.
Wiedewa
Berichten: 1167
Lid geworden op: 20 apr 2008, 21:14
Locatie: Budel-Dorplein

Re: Boerenbedrog of niet?

Bericht door Wiedewa »

Heb er eigenlijk niet veel mee van doen.
Maar ik zou toch dringend eens contact opnemen met John.
Dit om het 'n beetje kostenbesparend te houden.
Het loopt inderdaat 'n beetje de spuigaten uit.
Voor 2500 Euro heb je 'n andere fiets zeg maar, en dan met garantie.

mvg Nico
MG Breva 850
xantingo
Berichten: 604
Lid geworden op: 12 feb 2006, 21:37
Woonplaats: Wechelderzande
Locatie: Antwerpen / Wechelderzande
Contacteer:

Re: Boerenbedrog of niet?

Bericht door xantingo »

geunsb schreef:@bigfoot46: Ik woon in de buurt van Hasselt. ;-)
Afbeelding ...R1200RT... Afbeelding Afbeelding.....
aantzeetje
Berichten: 1166
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:07
Woonplaats: Oostduinkerke
Locatie: W-VL

Re: Boerenbedrog of niet?

Bericht door aantzeetje »

2 dagen werk??????????
'k weet dat ze in Limburg traag zijn, maar zo traag??? Moet in een dag te klaren zijn.
Als de motor nog niet is uitgebouwd zou ik daar men motor dringend weghalen en hem bij een serieus iemand laten herstellen.
MG V35 Imola - BMW R1200RT - Zumo 590 - SP2820
geunsb
Berichten: 11
Lid geworden op: 06 aug 2009, 14:32

Re: Boerenbedrog of niet?

Bericht door geunsb »

@ aantzeetje: Tja, spijtig genoeg lag em al open om die nieuw koppelingsplaat te steken. Maar da's dan ook het enigste dat ze mogen doen van mij, de rest laat ik inderdaad bij een meer serieus iemand herstellen. Ik heb hier ondertussen via pm al de nodige informatie doorgespeeld gekregen (waarvoor dank aan iron gonzo en lambert B.)
Dirk Pauwels
Berichten: 4703
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: Boerenbedrog of niet?

Bericht door Dirk Pauwels »

Lijkt mij helemaal geen betrouwbare dealer, veranderd nogal vaak van gedacht (en van prijs) precies...Wil het onderste uit de kan halen, dan heeft hij toch zonder het forum gerekend, nu haalt hij er zelfs minder poen uit dan de eigenaar eerst van plan was :D ....
hopelijk leert de dealer hier iets van maar waarschijnlijk heeft hij ondertussen al een ander slachtoffer op het oog...

Misschien ook van het gedacht: "we zullen de herstel kosten heel hoog maken, dan koopt die mss bij ons nen andere en dan kunnen wij die van hem voor een peulschil overnemen en terug met winst verkopen"......

Uit het dealer bestand schrappen die eikel!
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
WIMGSA1200
Berichten: 374
Lid geworden op: 21 jul 2005, 10:14
Locatie: Hasselt

Re: Boerenbedrog of niet?

Bericht door WIMGSA1200 »

Ik ken deze dealer en idd hij is de naam BMW dealer niet waardig, heb er al veel verhalen van gehoord en ook al van alles meegemaakt daar. mij zien ze er nooit meer terug!
Ga liever bij Peter in Bilzen, hij is geen dealer maar kan toch de BMW garantie-gevallen doen
1200 gsa
Zumo 660
Wilbers
tweecilinderke
Berichten: 2545
Lid geworden op: 11 mar 2007, 10:59
Locatie: gentbrugge

Re: Boerenbedrog of niet?

Bericht door tweecilinderke »

hoe is het uiteindelijk afgelopen?
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++

sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets :)
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;

clublid
geunsb
Berichten: 11
Lid geworden op: 06 aug 2009, 14:32

Re: Boerenbedrog of niet?

Bericht door geunsb »

Morgen voormiddag ga ik em pas kunnen halen. Ben is benieuwd! :-s
Zodra ik terug thuis ben laat ik jullie iets weten.

Groeten,

Bart.
lgeen
Berichten: 87
Lid geworden op: 16 feb 2008, 11:57
Woonplaats: ruien
Locatie: ovl

Re: Boerenbedrog of niet?

Bericht door lgeen »

een goede raad copie van faktuur naar bornem naverkoopdienst sturen.
die pluizen het wel uit, indien het om een bmw dealer gaat
mvg lgeen
lgeen
tweecilinderke
Berichten: 2545
Lid geworden op: 11 mar 2007, 10:59
Locatie: gentbrugge

Re: Boerenbedrog of niet?

Bericht door tweecilinderke »

mmm een goeie tip van igeen :thumright:
doen :!:
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++

sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets :)
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;

clublid
Toogzweire
Berichten: 87
Lid geworden op: 09 mar 2009, 12:53
Locatie: Ajoin

Re: Boerenbedrog of niet?

Bericht door Toogzweire »

lgeen schreef:een goede raad copie van faktuur naar bornem naverkoopdienst sturen.
die pluizen het wel uit, indien het om een bmw dealer gaat
mvg lgeen
Inderdaad tweecilinderke, als dat geen motiverend stukse is wa dan wel?
Prachtigghhh 'lgeen' :-(
Only a Biker knows why a dog sticks his head out of a car window. [unknown]
Plaats reactie