zwabberend op de weg

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
beemer-san

zwabberend op de weg

Bericht door beemer-san »

hoi allemaal,

ik vraag jullie mening aub over het volgende:
ik bezit een leuke 1150 rt met een goede 32000 km op nu en rij alleen solo.
Ben 1m78 groot en weeg 68 kilootjes.... aan de smalle kant dus. :lol:

waar ik eigenlijk een beetje mee "sukkel" is het gevoel dat ik geen 100m rechtdoor kan rijden zonder van links naar rechts te zwalpen op een rijvak.konstant tegensturen enz.
als ik andere motoren voor me zie rijden is dat in mijn ogen één mooie recht lijn, of is het werkelijk zo dat jullie ook zo rijden?
eigenlijk wreed dat ik het moet vragen, want ben nu bijna 50 en bol al met motoren vanaf mijn 20ste :roll: maar hier heb ik geen uitleg voor direkt.

nu staat er wel een topcase op van hepco en bauer, maar de zware dingen gaan gelijk mooi verdeeld in de twee zijkoffers... altijd! (komputer, regenkledij, laarzen, dik kettingslot, busje olie...)
mijn achtervering staat ongeveer op 12 klikjes afgesteld, vooraan ben ik er nog niet aangekomen.
toch heb ik de indruk dat de voorkant zo héél licht stuurt.
in de garage heb ik de boel eens laten nachecken op spelingen allerhande, maar alles is dik in orde!

iemand een goede tip of opmerking?
ik zou het zeer op prijs stellen...dank u
ex honda 550 four, ex honda cx 500,ex honda deauville......ex 850rt
blij dat'k eindelijk met een bmw 1150 rt rij begot.....zaaalig machien!
Stelo

Re: zwabberend op de weg

Bericht door Stelo »

Hey,

Haal er eens uwen topcase af?
Het zou wel eens kunnen dat die serieus wat turbulenties veroorzaakt als er geen duozitter mee is, waardoor de beemer aan het zwalpen gaat....

Grtz,
stelo
R1200RT
beemer-san

hee....

inderdaad, als je de topcase eraf neemt is het een stuk beter.
dat heb je eigenlijk op bijna elke motor, maar dit kan toch niet de bedoeling zijn dat je zonder topcase rondbolt?
ik heb die topcase wel elke dag nodig om mijn helm ed in op te bergen...

mijn verstelbare ruit blijft ook in de laagste stand staan, is gewoon perfekt op die hoogte.
bedankt alvast voor je reaktie!
UpJohn

Bericht door UpJohn »

Laat een vriend/collega eens met je motor rijden, en vraag naar zijn ervaring. Dan weet je meteen al meer.
En aan je topkoffer zal het volgens mij niet liggen, of het moet zijn dat er een zak cement inligt -) :wink:
Synchro Bob
Contacteer:

Bericht door Synchro Bob »

Als er niks mis is met de banden of andere speling op assen en bruggen, denk ik "traditioneel" aan een versleten balhoofdlager.

Nu weet ik niet de 4V boxer telelever voorvork daar ook aan onderhevig kan zijn. En dat na amper 32.000Km...?
Synchro Bob

"Vive somnia, non somniare vitam"

R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
tweecilinderke

Bericht door tweecilinderke »

Laat een vriend/collega eens met je motor rijden, en vraag naar zijn ervaring. Dan weet je meteen al meer.
En aan je topkoffer zal het volgens mij niet liggen, of het moet zijn dat er een zak cement inligt -)
johnneke hier moet ik u tegenspreken :roll:
daar beemer-san niet heel groot is kan het goed zijn dat de wind over hem draait en tegen zijne topcase duwt en zo het zwabberen teweeg brengt. Mijn tdm had dat ook behalve als mijn zoon of vrouw meereed dan was het ook veel beter. :wink:
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++

sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets :)
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;

clublid
aantzeetje

Bericht door aantzeetje »

Misschien dwaas maar als onze maat niet geheel recht op zijn motor zit wijkt hij in principe ook af door de gewichtsverdeling.
MG V35 Imola - BMW R1200RT - Zumo 590 - SP2820
witteklim

Bericht door witteklim »

zelfde motor , 36000 km ,
ben 1,80m voor 70 kilo .

ik rij ook veel alleen maar heb nog nooit last ondervonden
suzuki gsxr 750 , suzuki intruder 750 , honda goldwing 1500 , harley davidson sportster 1200 , ducati monster 900 , BMW r 1150 rt.
Harald

Bericht door Harald »

Bekijk ééns de vormen van een orriginele top case van een RT en dan die van Hepco ....
Die ronde vormen dienen wel ergens voor hoor.
Een top case neemt inderdaad veel wind.
Vooral door de turbulentie die zich achter de piloot gaat vormen.

Grtz
"God made some cops Perfect - the rest he put in cars!"
Afbeelding"Alle vakkennis is een samenzwering tegen het lekendom."
beemer-san

van die topcase gesproken....

de mijne van hepco enz..., moest op een speciale steun bevestigd worden ( oude bmw bagagerek eraf dus ),steunen van hepco erop in de originele bmw bevestigingsgaten achterop en klaar!
alleen dit: je voelt dat de topcase niet alleen hoger staat, maar ( denkelijk) ook een stukje zwaarder is. dus ja- voor een deel hebben jullie gelijk: het bevordert nu eenmaal niet echt de stabiliteit hee? :roll:
maar nogmaals: lettende op dat beetje extra gewicht tracht ik steeds de zwaarste zaken onderin links en rechts in de zijkoffers te verdelen, wat tot nu toe altijd goed bevallen is.
de reden waarom ik deze gekocht heb is dat ik in de originele bmw topcase mijn nolan helm niet inkreeg, spijtig genoeg.

maar zou het om één of andere reden niet aan de vering en/of afstelling kunnen liggen van mijn beemerken?

om nog even in te pikken op die speling op het balhoofd; dan zou ik toch ergens een "droge tik" in mijn stuur voelen bij het remmen op het voorwiel en als ik over richels bol, waarbij de vering deftig ze'n werk moet doen....??
zet'm gewoon van de poot en knijp de voorrem dicht, da's al genoeg om die speling te voelen, dacht ik zo.

misschien nog even dit:
er zit sinds een maand een nieuwe ruit in van nedplex: 10cm hoger, maar staat zowiezo in de laagste stand omdat dat juist de ideale stand voor mij is nu.
heeft dat er iets mee te maken misschien?

groetjes!
Harald

Bericht door Harald »

beemer-san schreef:van die topcase gesproken....

de mijne van hepco enz..., moest op een speciale steun bevestigd worden ( oude bmw bagagerek eraf dus ),steunen van hepco erop in de originele bmw bevestigingsgaten achterop en klaar!
alleen dit: je voelt dat de topcase niet alleen hoger staat, maar ( denkelijk) ook een stukje zwaarder is. dus ja- voor een deel hebben jullie gelijk: het bevordert nu eenmaal niet echt de stabiliteit hee? :roll:
...........

misschien nog even dit:
er zit sinds een maand een nieuwe ruit in van nedplex: 10cm hoger, maar staat zowiezo in de laagste stand omdat dat juist de ideale stand voor mij is nu.
heeft dat er iets mee te maken misschien?
groetjes!

Ik denk dat je een deel van uw vraag zelf hebt beantwoord :wink:
Neem de topcase er isaf en maak een testrit.
Je zult snel het veschil voelen.
beemer-san

ja hoor, een groot verschil met de topcase eraf!
heb ik deze morgen gedaan, maar dat deed ik vroeger ook al.
ik kan alleen maar zeggen dat ik sinds kort onverklaarbare "zwabberneigingen" krijg, waarvan ik soms denk: " die gast in zijn auto achter mij moet zeker denken dat ik een stuk of tien westmalle's in mijn motorvest gekapt heb" :lol:
neen, dus.... dan zouden de lineaire variabelen ten opzichte van de rijstrook iets meer uitgebreid zijn vrees ik :drunken:

ik weet het niet meer ... vering?
hoe staat die bij jullie ingesteld, kan het niet zijn dat ie begint te deinen of zoiets bij te slappe vering, te weinig olie of of... ik noem maar iets?!
CeesBmw

Bericht door CeesBmw »

Stook je soms ethanol in die motor :drunken:
CeesBmw

Bericht door CeesBmw »

Kijk hje cardan lagers eens na.
Misschien te veel ruimte (lees versleten lagers)
Combinatie van banden en of banden druk.
beemer-san

op de 850 rt die ik had tot verleden jaar begon ik lichte speling te krijgen op de lagers van het cardanhuis...maar dat voelde je dan ook! die zijn voor de verkoop nog vervangen geweest en het verschil was héél duidelijk merkbaar.

dat gevoel van die speling op de lagers heb ik hier absoluut niet!- tenandere die speling is hier al nagecheckt in de garage en dik ok.
bandendruk achteraan ( zonder passagier dus) 2,5 kg
vooraan: 2,3 kg.

er steken van begin augustus nieuwe banden op die momenteel 3000km hebben, dus dat kan het volgens mij ook niet direkt zijn.
CeesBmw

Bericht door CeesBmw »

Ik doel eigenlijk op de speling van het grote lager in het cardan, maar ook de naaldlagers tussen het cardanhuis en de cardan schacht.

Geen vreemd slijtage patroon te zien op de banden?
Vering op orde?
Stick slip in de vorkpoten?
Staat je vork er wel recht in? (stoeprandje gepakt....)

Kan de triangel vrij op en neer bewegen?

MIsschien even een achterwiel van een ander lenen en daar een paar kilometer mee tuffen.

Anders blijft dat rijden op alcohol over :drunken:
Harald

Bericht door Harald »

Ik heb jaren met een RT gereden.
Eérst een 1100, nadien een 1150 privé en ééntje op het werk.
Sinds anderhalf jaar een 1200Rt op het werk.
En sinds enkele maanden een 1200GS privé.
De vering draaide ik steeds tot op de hoogste stand en dan 5 klikken terug.
Bandenspanning, voor 2.5 Kg en achter 2.9Kg
Last van een zwalpende moto had ik enkel op de snelweg aan hogere snelheden ,
wanneer de topcase was gemonteerd en ik geen duo mee had.
maw turbulentie.
beemer-san

"Stick slip in de vorkpoten?" wat bedoel je daar mee eigenlijk?

stoep en andere oneffendheden nog nooit genomen , tenzij aan heeeele lage ( lees slak speed)- ik weet ook hoeveel een nieuw velgje kost.. :-(

eigenlijk zou het me ten zzerste verwonderen mochten er nu ineens (op een maandje tijd ongeveer- gebreken aan de lagers zijn), persoonlijk afgaande op jullie ervaringen denk ik precies meer te zoeken in de richting van afstellen van de veren.
ik ga morgens eens het nodige aantal klikjes geven aan mijn veertjes en dan hou ik jullie op de hoogte!

en ergens zou ik wel eens héél graag iemand betrouwbaar vinden die al ze'n leven lang met mijn model rondgereden heeft..., geeft qua mening natuurlijk ook een verschil van dag en nacht!
als je met zoiets bij een dealer komt nemen die zowiezo al een onderdelenboekje bij de hand en kruisen maar aan wat ze kunnen vervangen zonder eigenlijk het echte probleem te ondervangen.
vrienden die met japanners rondrijden komen daarvoor niet in aanmerking, het verschil tussen de merken is gewoon te groot- ik weet het want reed al héél men leven met spleetogen rond.
dus geen kwaad woord erover, maar peren met peren vergelijken :-|
xantingo
Contacteer:

Bericht door xantingo »

beemer-san schreef: er steken van begin augustus nieuwe banden op die momenteel 3000km hebben, dus dat kan het volgens mij ook niet direkt zijn.
Staan die wel hard genoeg?

Ik sprong vorige week na 6 weken zo goed als niet gereden te hebben, terug op mijn moto en die was ook niet te stuurvast vond ik. Ik dacht eerst dat 't aan mij lag (en waarschijnlijk is dat ook zo :mrgreen: ), maar bij nader inzien zat er maar 2 kilo druk op de achterband :shock:

Efkens bijgepompt naar 2.9 en 't was al véél beter (de moto dan, ik niet...)
Afbeelding ...R1200RT... Afbeelding Afbeelding.....
CeesBmw

Bericht door CeesBmw »

Stick slip is een fenomeen waarbij een geleide bus plakt aan de geleider en dan los schiet om vervolgens weer even vast te plakken. En wat je wil bij zoiets bijv in een schokbreker of normale voorvork (met ingebouwde veren) dat er geen stick optreedt.

Ik zou het ook eerst zoeken in banden, dan in de veren.
Wat je kunt proberen op een stuk rechte weg is:
Ga eerst tegen je tank aan zitten, en dan de snelheid opvoeren tot ie gaat zwabberen, en bekijk dan welke snelheid je rijdt.
Doe dat nog een keer maar dan met je zitvlak een stuk naar achteren, en dan snelheid opvoeren, en bekijk welke snelheid je dan hebt op moment van zwalken.
Als daar verschil inzit moet je het in de banden en veren zoeken.

Je zou ook nog eens de banden kunnen laten balanceren, zodat dit ook uitgesloten is.
animal

Bericht door animal »

Maar zou je de machine toch best eerst 's niet laten berijden door iemand met ervaring.......je kan inderdaad veel uit proberen of vervangen .......maar dat kost naast tijd ook soms wat geld......een testrit van ocharme 1 minuut kan al veel ophelderen......desnoods ga je bij de dealer even langs......ik rij al 8 jaar en dus +- 100.000 km met een r1100-1150 en ALTIJD met topcase (Givi) en soms ook nog met 2 zijkoffers (BMW) maar heb nog geen enkele meter het gevoel gehad dat hij aan het zwieberen was......sommige van m'n ex-machines hadden al meer dan 100.000 km gebold dus daar zal ook al eens wel wat speling of slijtage hier en daar gezeten hebben maar toch hadden ze geen last van zwieberen. Kijk voor alle veiligheid toch eerst maar 's of het voor en achterwiel mooi op 1 lijn staan.............je weet maar nooit.......
beemer-san

ik vind het wel tof dat ik zovele reakties hierop krijg..... dit weekend wordt mijn " uitprobeer"weekend tot er iets uit de bus komt.
dank in ieder geval voor alle goed raad en suggesties en en en ... :grin:
Wiedewa

Bericht door Wiedewa »

beemer-san schreef:ik vind het wel tof dat ik zovele reakties hierop krijg..... dit weekend wordt mijn " uitprobeer"weekend tot er iets uit de bus komt.
dank in ieder geval voor alle goed raad en suggesties en en en ... :grin:
Dan nog maar 'n reactie erbij :grin:
Heel ander type moto de K1100rs met MPR2 aan boord voor de wegligging uiteraard.
Bij 20.000km stuurde de moto ook in de richting van de sporen in de weg (bandenleeftijd).
Deze waren in de Pyrineën dan ook vierkant afgerond op de schuurpapierwegen aldaar.
Heb er door de Ronny in Oostham nieuwe op laten leggen, en gaat nu weer zoals het betaamd rechtdoor.

En met Uwe weinige kilometers op de banden zal daar het probleem dus niet zitten.

mvg Nico
MG Breva 850
Harald

Bericht door Harald »

@ Beemer - san,

Als je er zelf niet uit geraakt, spreken we wel is af.
Ik wil wel is effe met uw beestje rijden ( korte testrit ) en u helpen
het probleem te vinden. :wink:
beemer-san

@ Harald: bedankt voor je voorstel.
We gaan zeker eens afspreken binnenkort!

prettig weekend aan allen hier.... :grin:
Plaats reactie