slippende koppeling?

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW GS-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
bosuil1880

slippende koppeling?

Bericht door bosuil1880 »

Donderdag avond was ik aan het rijden op n leuk baantje waar men 90 mag, veel bochtenwerk enzo...
Moest ik remmen voor n bocht en schakelde ik terug naar 5 ( tegen +- 60)
Geef ik gas, begint men asc lampje te flikkeren, en bleef maar flikkeren (met de gele driehoek natuurlijk)
ik maakte geen snelheid,
schakelde ik terug naar 4 de , net t zelfde..
en dit
tot ik uiteindelijk in 2 zat en zo ben blijven rijden...
lampjes stopten met branden, maar ik rook de koppeling echt hard, en men moto voelde heel raar aan, gas geven en niet versnellen... ( slippende koppeling?? )
Na een afstand hat ik terug wat snelheid , schakelde naar derde en het het rare gevoel eindelijk stopte.
Leek net op platte banden, en niets kunnen accelereren...
Vrijdag naar de garage geweest, geen problemen meer gehad.
Laten uitlezen en niets te vinden...
Zaterdag naar mano mundo gereden,
zondag ook , tot ik moest remmen, en in 6de terug gas gaf en zelfs men passagier zei van: wa was da??
jeps, weer n slippertje met de koppeling of daar leek het toch op..
bij de garage had de mekanieker gezegd het in het oog te houden want na nog geen 3.000 km kan dit onmogelijk aan mij liggen ( garantie :grin: )
Ondertussen heb ik al zo veel in de garage gestaan met men moto dat ik toch blij ben dat garantie bestaat...
ESA stuk, benzine tank die luchtledig zoog, nu dit...
Maar voor de rest is het wel een zalige moto!!!
John
Contacteer:

Re: slippende koppeling?

Bericht door John »

Het is iets handiger als we (zonder te moeten gaan zoeken)weten over welk type motor het gaat.
Voor mij klinkt het of je tractiecontrole de boosdoener is. Af zetten en bollen. Heb je dan geen last meer weet je ... :wink:
bosuil1880

Men excuxes :-P
het gaat dus over een r 1200 gsa van 2008.
volgens de pc is er nix mis,
hij is vijdag uitgelezen geweest...
maar alvast bedankt voor het antwoord
John
Contacteer:

Bericht door John »

Het is niet omdat ze dat spel uitlezen dat dit wil zeggen dat er niks mis is zelle! :wink: Nogmaals, afzetten dit computergedoe en bollen. Is er dan niks mis weet je waar het vandaan komt. :wink:
bosuil1880

kzal het eens testen :grin:
thx voor de info
J
Contacteer:

Bericht door J »

mijn koppeling is ook vervangen onder garantie.
Er lijkt bij sommige door een defect van een dichting olie op de plaat te komen met slippende koppeling als gevolg.
Het kan zijn dat het dat is.

J
't vollek va Gùùk red ùùk........
de witten
Contacteer:

Bericht door de witten »

Heb het zelfde voor, Na 27.000 km uit garantie.

Vorige maand cardan vervangen .....
R1150RT Blackline
r1200 gsa Black
face your fears, live your dreams
Toko

Bericht door Toko »

Ik heb juist hetzelfde gehad met mijn 2008 rond 20000 km,koppeling in garantie vervangen! Collega heeft momenteel 22000 en heeft ook soms het probleem! Slechte koppelingen in omloop zeker bij de modellen 2008!!
BMW R1200 GS Lc Adventure
J
Contacteer:

Bericht door J »

mijne is van 2007, moet nu wel zeggen dat het wel een combinatie was van offroad en miss de koppeling die niet al te best was. Heb er nu ondertussen weer 22.000 mee gereden en geen problemen meer. Offroad heb ik dan maar gedaan met een Yam450.

Niet in garantie witten, kijk dan miss ff uit naar wat prijzen, want de werkuren zijn hier niet mis aan.

J
dedjutoch

Bericht door dedjutoch »

Heb bijna hetzelfde aan de hand gehad. En ook bij de vorige eigenaar werd de koppeling reeds vervangen. Is ook een R1200GSA van 2008!
Ik wil vertrekken op een kruispunt en merk te laat dat ik nog in 2de sta, en er komt een wagen veel te snel op me afgereden. Ik laat de koppeling wat slippen om toch voldoende hoog in toerental te kunnen stijgen, om zo wat meer versnelling te creëren! De koppeling bleef echter slippen totdat ik de gas helemaal terug dichtdraaide! Met de gekende geur tot gevolg. Daarna heb ik dit nooit meer aan de hand gehad, ik vertrek gelukkig zo goed als nooit in 2de :wink: Mijn motor rijdt echter nog steeds zoals het hoort!

Het blijkt echter een gekend probleem te zijn! Het is niet voor niets dat Touratech een speciale koppeling voor off-road gebruik van de GSA op de markt brengt! Zij schrijven in hun katalogus: Om het gekende slippen van de koppeling, voornamelijk bij off-road gebruik, te voorkomen!

Sinter-Kupplung art.nr. 040-0353: € 391,00 Zij geven aan dat de "normale" koppeling voor normale omstandigheden voldoende is, maar voor extreem gebruik onvoldoende is!
Waar rook is, is vuur????
EEN DAG NIET GELACHEN, IS EEN DAG NIET GELEEFD!
Danny

Bericht door Danny »

Zij geven aan dat de "normale" koppeling voor normale omstandigheden voldoende is, maar voor extreem gebruik onvoldoende is!
Waar rook is, is vuur????
Touratech zingt dat liedje al van bij de 1100GS...
Wat zij extreem noemen gaan wij hier in België niet tegenkomen.
Met hun keramische schijf heb je minder kans op verbranden -vd schijf- en stinken maar een goeie schijf - op dikte - die slipt enkel als de drukplaat te slap is, er olie op hangt of de koppelingstift blijft hangen (wat me onwaarschijnlijk lijkt)...
misschien maar eens een zelfbouw experimentje met extra ring zodat de drukplaat harder drukt als ze moet koppelen of een zwaardere versie zoeken?

In tweede vertrekken met flink gas en slippende koppeling dan is 't logisch dat ze even blijft slippen en dan flink stinkt...

Al is 't geen prettig gevoel en zeker een irritant geurtje :wink:
de witten
Contacteer:

Bericht door de witten »

de witten schreef:Heb het zelfde voor, Na 27.000 km uit garantie.

Vorige maand cardan vervangen .....
Jullie gaan het niet geloven, maar was de koppeling niet, de dealer heeft het gevonden zonder iets te vervangen, de beschermkappen van de handen laten de koppeling slibben omdat deze er soms tegen komt......
R1150RT Blackline
r1200 gsa Black
face your fears, live your dreams
Danny

Bericht door Danny »

Jullie gaan het niet geloven, maar was de koppeling niet, de dealer heeft het gevonden zonder iets te vervangen, de beschermkappen van de handen laten de koppeling slibben omdat deze er soms tegen komt......
Hah en jij zag dat zelf niet :bsquest:
dat de hendel vrij moet staan is toch één van de eerste dingen die je -zelfs als leek- direct nakijkt alvorens verder te zoeken :idea: ???

Eerst de bediening en uiteindelijk het mechanisme -in jou geval de koppeling onderin- zelf.

Maar goed je bent gesteld he en dan maar zeuren over die slechte koppelingen van BMW :lol: :lol:
gelukkig heb je een dealer die je niet bij je pietje wil hebben :mrgreen:

groeten :wink:
J
Contacteer:

Bericht door J »

hopelijk is je koppelingsplaat dan niet blauw gesmoord door zoveel door te slippen. Er zal toch alleszins al wat scherp van de snee zijn.
Plaats reactie