Olieverlies K bij hogere snelheid

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW K-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Nero

Olieverlies K bij hogere snelheid

Bericht door Nero »

beste, ik wil een K100 aankopen die een olielek heeft.
De uitleg van de verkoper luidt dat hij olieverlies heeft tussen de motor en de boite bij hogere snelheid !!!!
Verder staat hij prima en heeft geen gebreken, vandaag mijn aandacht voor de K...
Hoe zeker mag ik zijn dat het inderdaad een simpele herstelling is, dat dit geen serieuze kostenmaker is ??
Kan het dat er plots bij hogere snelheid olieverlies ontstaat "ergens" tussen de boite en de motor ??? en is dat een erge kost, kan men dat zelf oplossen ???
Of is er met jullie ervaring iets anders aan de winkel en blijf ik het best af van die 'K'...
Kan ik ergens de oorzaak zien als ik de motor ga bekijken, of moet ik het probleem zomaar geloven en de 'K' kopen....
Wat moet ik doen om zeker te zijn dat het geen erge breuk of oorzaak is, bvb de cylinders enz...normaal draait hij goed zegt men mij, maar mee rijden kan ik niet wegens het olieverlies die op de banden kan kome tijdens het rijden aan hogere snelheid !!! "hogere snelheid ???"
is dat een gekende panne ??
graag jullie advies aub..

gr 8-) 8-) 8-)
Ze maken er vliegtuigen van !
tweecilinderke

Re: Olieverlies K bij hogere snelheid

Bericht door tweecilinderke »

Hoge snelheid zal waarschijnlijk contant hoog toerental zijn .
Als de motor warm staat kan je even het toerental in de hoogte houden en zo zien waar de olie juist vandaan komt.
Ik kan maar 1 ding bedenken en dat is de karterontluchting die een beetje olie buitensteekt.
En dat hoeft niet altijd een probleem te zijn.
Het is goed mogelijk dat er een beetje te veel, olie in de blok zit.
Wat is de km stand ?
Van hier uit is dit zeer moeilijk te bepalen wat er al dan niet loos is !
Nu een goede blok mag een beetje zweten (niet lekken).

Als je niet zeker bent kan je iemand meenemen die deze blokjes kent.
Ik weet dat deze k's oeresterk zijn en er eigenlijk weinig of geen problemen zijn.
suc6 :wink:
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++

sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets :)
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;

clublid
Nero

Bericht door Nero »

Dank U voor de info, ik heb wel een probleem dat ik er niet kan/mag mee rijden om te voorkomen dat ik bv val met de 'K' wegens olieverlies op de banden.
Ze raden me sterk af om er mee te rijden, kopen, betalen, opladen en herstellen is de boodschap!

Ik moet dus afgaan op hun woord en heb deze voormiddag toch wat specifieke details gevraagd van hoe het gebeurd/opgemerkt is geworden en onder welke omstandigheden dit plots heeft plaatsgevonden enz enz...soms krijg je een detail die je vooruit kan helpen of de zaak verduidelijken, zoals je schrijft , "teveel olie opgedaan"!???

Ook hun persoonlijke ervaring en overtuiging laat ik staven door meer details te vragen wat ze juist zien, olie druipt of spuit enz...
Waarschijnlijk zal er visueel bijna niks van al die details te zien zijn, of de olie zelf !! zodus blijft het een gok !
én de kosten voor herstelling ??? kan ik het zelf ?? of heb ik geluk en is er niks mis mee, bv "het teveel olie", ik dacht ook al aan olie in de uitlaat die bij hoge snelheid zich naar buiten weet te werken ???? .
Waar ik vooral bang voor ben is voor de staat van het motorblok zelf, maar inderdaad een 'K' is een sterk blok, wel natuurlijk hoe je er mee omgaat !! alles is stuk te krijgen he...Zelf heb ik een K100 RS gehad, daarna een K1100LT en daarna een R1100RT die buitengevlogen is om terug naar een K te gaan...

Ik hoop dat ik straks nog wat mee info krijg van de verkoper, dan laat ik deze info na op dit forum voor mogelijks verdere details die de oorzaak kunnen uitwijzen, wie weet...

allee, tks
8-) 8-) 8-)
tweecilinderke

Bericht door tweecilinderke »

Dank U voor de info, ik heb wel een probleem dat ik er niet kan/mag mee rijden om te voorkomen dat ik bv val met de 'K' wegens olieverlies op de banden.
Ze raden me sterk af om er mee te rijden, kopen, betalen, opladen en herstellen is de boodschap!
Twee mogelijkheden:
1-afblijven
2- kopen voor zeer weing geld (waarde van de onderdelen los) en herstellen.
:wink:
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++

sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets :)
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;

clublid
Nascar
Contacteer:

Bericht door Nascar »

Ik ben natuurlijk geen handige harry.
Maar het feit dat je er niet mee mag rijden lijkt mij een reden om er af te blijven.
Geeft mij het gevoel dat er meer aan de hand is dan dat ze je willen zeggen :-?
Mens Sana In Corpore Sano of was het nu Mens Sana in Vodka Cola

Afbeelding Afbeelding Afbeelding
John
Contacteer:

Bericht door John »

Laat dat ding dan maar mooi staan, of je kan em kopen voor 300 euro. Enkel dan is het de gok waard.
Nero

Bericht door Nero »

Voor die prijs heb ik hem niet hoor ! 't zal eerder tegen de 1000 euro zijn !!! zoals hij staat !!
8-) 8-) 8-)
ludo V E

Bericht door ludo V E »

met de moto wegrijden zonder hem betaald te hebben dat zou bij mij ook niet lukken , u kunt dit voorstellen de verkoper rijd en u als passagier achterop en dan een toerke doen , wilt hij dat ook niet dan zou ik er afblijven want dan is er meer loos dan een kleine olie lek , of ge moet hem kunnen kopen voor enkele euro's om de onkosten die ge hebt om de moto te kunnen maken zodanig dat ge daarna niet te veel hebt betaald , anders had ge beter een andere gekocht .
LIVE TO RIDE & RIDE TO LIVE
LID BMW MC VLAANDEREN
John
Contacteer:

Bericht door John »

Olieverlies tussen blok en boite is 99% een keerring die de geest heeft gegeven. Met wat geluk is het enkel dat en nog geen koppelingsplaat die olie heeft gezien.
Als je dat moet (laten) herstellen kunnen de kosten aardig oplopen.
Danny

Bericht door Danny »

Mijne maat zijne K1100RS staat te koop en die heb je voor 2000€, grote voordeel dat ding is perfect in orde...
die 1000 extra geef je gauw uit aan boite uitbouwen etc, keerring vervangen en koppeling 't zou stom zijn als ie zover open lag dat je die niet mee vervangt. ik ben met dat jobke een dagje zoet... :wink:
Nero

Bericht door Nero »

Inderdaad, kan tegenvallen...maar ik overweeg toch de koop en hoop dan iemand te vinden die de zaak aan een degelijk prijsje kan opknappen !!
allee, heb nog niks extra vernomen, afwachten dus op reactie !!
tks 8-) 8-) 8-)
John
Contacteer:

Bericht door John »

Dan vraag ik me af wat er zo speciaal aan die brommer is hoor!
Nero

Bericht door Nero »

Wel naar het schijnt is die motor nog beestig goed én steeds onderhouden !!!!"zegt men mij" buiten het olielek !
én ik reed persoonlijk heel graag destijds met mijn K'tjes, liever dan met de R1100RT waar ik in een traject, vorig jaar van 1100 km... van Frankrijk naar huis heb gereden .
Ik was geradbraakt en een maand later gevoelde ik het nog....1100 km rijden op 12 uur is een beetje teveel van het goede denk ik...
Maar de bak heeft geen kick gegeven, alles vlotjes 110 en 130km/hr en zelfs eens doortrekken op mooie stukken waar geen mens komt ! hm.....!

Op mijn 'K' reed ik makkelijk 400 km vlotjes door zonder klachten !! maar ja 400 is er nog geen 1100 !toch prefereer ik de 'K'...

gr 8-) 8-) 8-)
Danny

Bericht door Danny »

Beestig goe zijn alle liggende viercilynders van BMW, laat maar eens eerst een prijske maken voor die keerring en koppeling. heb je geen fotoke van da beestig ding?? :wink:
Nero

Bericht door Nero »

ik heb nog geen reactie gekregen ??? mogelijks moet ik afzien van de koop als ze niet meer antwoorden, dan is het inderdaad niet pluis !!
afwachten dus...zal wel komen deze namiddag "hoop ik" ..
gr 8-) 8-) 8-)
Danny

Bericht door Danny »

Ga hem dan maar eens goed bekijken, als ze bang zijn dat er olie op de achterband loopt dan hangt je koppeling ook gegarandeerd vol, onderaan 't blok is er een gaatje en daar drupt de olie uit, even afkuisen moet genoeg zijn om een proefrit te maken.

als 't eruit zeikt dan is 't zoals ik net zei, koppeling ook vol smurrie en dus allicht slippen.

de krukaskeerring is oud zeer op de k100 en de ene heeft er rapper last van dan de andere, veel of weinig olie is hier niet de boosdoener, de kwaliteit van de keerringen(??) des te meer.
als je hem moest kopen plaats dan ook een dikkere vulring achter 't koppelingshuis dan bonkt ie minder als ie stationair draait... sucses met je koop.. al kan ik nie goe volgen :wink:
thompy

Bericht door thompy »

Gewoon afblijven!
Het zekere voor het onzekere nemen.
Als je toch graag uw geld weggeeft, wil ik je mijn bankrekeningnr. wel mailen hoor : )

T
BMW R 1100 GS zwart
Honda Transalp 650 grijs
John
Contacteer:

Bericht door John »

Luister eens goe hé Nero! Er zijn "koopjes" zat te doen op het net. En geloof me, eens bvb op een K1200GT gereden zie je toch nog grote verschillen met bvb een K1100 of zeker met een K100.
Momenteel staat er zo een K1200GT te koop voor ....(die je kan hebben voor 4100 eurokes :wink: ). http://www.2dehands.be/motoren/motoren/ ... 50179.html OK, het is waarschijnlijk meer dan je budget toelaat maar hier ga je denkelijk véél meer plezier aan beleven dan een K100. Allé, om eerlijk te zijn ik toch. En na er een ruit op te zetten van een K1100LT. Want de originele was echt niet mijn ding.
Ik heb hier ook nog verschillende K100 brommers staan die een nieuw baasje zoeken. Aan zowat elke moet nog hier en daar iets vervangen worden. Het is gewoon door tijdsgebrek dat ik er niet aan kom om ze Up-to-Date te maken. En het zijn echt maar wat kleine dingen hoor! Zoals een nieuwe rempomp of een koplamp die ik nog moet monteren. (tegenwoordig ga ik liever op verlof ziede :mrgreen: )
Zo ben ik morgen weer weg voor een weekje om de Spaanse Pyreneën onveilig te maken :clown:
Maar je mag gerust afkomen hoor! Er staan hier vijf K100 brommers, ne K75, ne K1200 waar je mee mag bollen rond de kerktoren. Dus.... :wink:
Nero

Bericht door Nero »

Ja man, wat een aanbieding !! ik bekijk de situatie eens..
gr 8-) 8-) 8-)
Wiedewa

Bericht door Wiedewa »

Nero schreef:Ja man, wat een aanbieding !! ik bekijk de situatie eens..
gr 8-) 8-) 8-)
Dan zou ik zeker naar de John gaan, heeft verstand van zaken. :grin:
Ge moet die machines eens zijn als hij zo onder handen heeft gehad.

mvg Nico
MG Breva 850
Nero

Bericht door Nero »

Denk toch naar een K1100LT te gaan zoeken , dat lijkt mij meest evident ! en van de verkopers is geen nieuws meer te horen, ze zijn verdwenen na al mijn vragen en zagen...."moet toch iets niet pluis zijn denk ik??"
gr 8-) 8-) 8-)
Plaats reactie