Waar --tweedehands-- K1200S kopen? Is Duitsland een optie?

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW K-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
GRUWEZ

Waar --tweedehands-- K1200S kopen? Is Duitsland een optie?

Bericht door GRUWEZ »

Dag iedereen,

Ik heb dus mijn zinnen gezet op een K1200S. 8) Nu begint de zoektocht naar een nette tweedehandse. Ik besef dat deze zoektocht, gezien de K1200S een zeer recente moto is, niet gemakkelijk zal zijn.

Omwille van fiscale redenen zou ik natuurlijk liefst een (officiële) 100PK versie kopen, maar dat kan blijkbaar alleen in België. Weet er iemand of er ergens in België K1200S-en te koop zijn (tweedehands, demo, ...) het liefst zwart/geel of blauw/wit? Zoja, waar kan ik die vinden?

Een alternatief is om in Duitsland te gaan kijken. Naar wat ik zie op mobile.de zijn er toch redelijk wat beschikbaar, zo tussen de 13.000 en de 15.000 Euro. Maar dat zijn natuurlijk allemaal 167 PK versies. Hoe gaat de inschrijving in zijn werk voor België. Betaal ik dan BIV op die 167 PK? Moet ik naar BMW in Bornen voor een gelijkvormigheidsattest, of zit op een Duitse K1200S een Europees gelijkvormigheidsattest dat ook in België geldig is?

Alvast bedankt voor de info!
Rik Gruwez
Brugge
brit

Re: Waar --tweedehands-- K1200S kopen? Is Duitsland een opti

Bericht door brit »

er ergens in België K1200S-en te koop zijn (tweedehands, demo, ...) het liefst zwart/geel of blauw/wit? Zoja, waar kan ik die vinden?
klop eens op de deur bij bmw belux. mssch hebben ze er al staan die ze van de hand doen...
maar dat zijn natuurlijk allemaal 167 PK versies.
ik denk dat omzetten naar 100 pk normaal geen probleem is en nagenoeg weinig werk vraagt. ik zou hiervoor eens info opvragen bij een dealer.
Hoe gaat de inschrijving in zijn werk voor België. Betaal ik dan BIV op die 167 PK?
goedkoopste is: als de motor 6 maanden oud is en minstens 6000 km op de teller heeft. dan betaal je geen invoerrechten.
Moet ik naar BMW in Bornen voor een gelijkvormigheidsattest, of zit op een Duitse K1200S een Europees gelijkvormigheidsattest dat ook in België geldig is?
is idd europees.

gebruik ook eens de zoekfunctie op dit forum. er zijn hier reeds een aantal topics geweest omtrent invoeren van motorfietsen met nuttige info in...

wat ik zeker zou doen mocht ik een tweedehands k1200s kopen: controleren of hij terug naar fabriek gegaan is. de eerste reeksen hadden motorproblemen en er mocht omwille van veiligheidsredenen niet meer meegereden worden.
Erik

Bericht door Erik »

Hallo, Rik,
als zo'n jong model privé wordt aangeboden zou ik wantrouwig zijn en de voorkeur geven aan een dealer die garantie biedt.
Op de site van BMW Motorrad staan in de rubriek Gebrauchte Motorräder 51 K1200S aangeboden.

Op die manier heb ik in 2001 een BMW in Duitsland gevonden en zelf ingevoerd.

groeten,
Erik
AdventureQ

Bericht door AdventureQ »

brit schreef:
Hoe gaat de inschrijving in zijn werk voor België. Betaal ik dan BIV op die 167 PK?
goedkoopste is: als de motor 6 maanden oud is en minstens 6000 km op de teller heeft. dan betaal je geen invoerrechten.
correctie: dan betaal je geen BTW in België.

BIV moet en zal je dokken. Als er 167PK in de papieren staat, zijn dat heel wat centen, heb ik me laten wijsmaken.

Het best is, laat de duitse dealer/verkoper de K1200S knijpen naar 99PK, en dit attesteren op de papieren van de motor bij de TüV.
Si decem habeas linguas, mutum esse addecet
brit

Bericht door brit »

Op de site van BMW Motorrad staan in de rubriek Gebrauchte Motorräder 51 K1200S aangeboden.
dat zijn demo's van fabriek of dealers of moto's van personeelsleden heb ik me eens laten wijsmaken.

een tweedehands kopen houdt altijd een risico in.
GRUWEZ

Bericht door GRUWEZ »

BIV moet en zal je dokken. Als er 167PK in de papieren staat, zijn dat heel wat centen, heb ik me laten wijsmaken.
Voor 167 PK en minder dan 1 jaar oud passeert Vadertje Staat lekker langs de kassa: 2478 Euro BIV. Voor 100 PK is dit slechts 123 Euro, dus dat is toch aardig meegenomen.

Het best is, laat de duitse dealer/verkoper de K1200S knijpen naar 99PK, en dit attesteren op de papieren van de motor bij de TüV.
Ik zal eens informeren of ze dat willen/kunnen doen. Ik ben in ieder geval van plan bij een Duitse BMW dealer te kopen.

Groetjes,
Rik
Eelco

Bericht door Eelco »

brit schreef:een tweedehands kopen houdt altijd een risico in
Onderscheid:
een zaak moet volgens Europese consumentenwetgeving garantie bieden
een particulier verkoper hoeft dat niet

Ook ik heb mijn BMW via BMW Motorrad/Gebrauchte Motorräder bij een Duitse dealer gevonden. Een occasie met garantie. Ruimere keuze en goedkoper. Voorselectie online gedaan. Doelgericht 1 keer gaan kijken en onderhandeld. Moto op gehuurde trailer meegenomen en zelf ingevoerd. Geen spijt.

Greetz,
Eelco
LJ

Bericht door LJ »

dat zijn demo's van fabriek of dealers of moto's van personeelsleden heb ik me eens laten wijsmaken.

Zou dit echt zo zijn???
brit

Bericht door brit »

discussie over garantie is denk ik niet van toepassing. bmw heeft 2 jaar garantie (of 3 afhankelijk van beslissing koper). garantie blijft gewoon doorlopen en waar dan ook. de k1200s is in september 2004 gelanceerd maar dan uit de markt gehaald tot februari 2005. er zal dus nog geen enkele k1200s rondrijden die ouder is dan 1 jaar.
Eelco

Bericht door Eelco »

brit schreef:er zal dus nog geen enkele k1200s rondrijden die ouder is dan 1 jaar
de produktieaanloop is na de fabrieksvakantie 2004 gestart maar er zijn altijd voorseriemodellen. net als destijds bij de K1 zijn die er van de K1200S in ruime mate geweest.
productiemaand is eenvoudig te controleren met de VIN Decoder
GRUWEZ

Bericht door GRUWEZ »

Ik heb bij een aantal Duitse BMW Motorrad dealers gepolst naar die mogelijkheid. Dit is het standaard antwoord dat ik telkens terugkrijg:

Hello,
i have spoken with bmw motorrad. we haven't a chance to detuned the motorcycle. sorry about this.
the tax is document of identification

Dan heb ik maar contact opgenomen met Philippe Weyers bij BMW Motorrad België en hem gevraagd of ze een Duitse 167 PK K1200S in België kunnen afstellen op 100PK. Hieronder zijn antwoord, dat bij mij toch een glimlach op mijn gezicht toverde...

Geachte heer Gruwez,
Ik heb uw e-mail in goede orde ontvangen en danken u hiervoor.
Technisch is het mogelijk om de BMW K 1200 S af te stellen op 100 pk ipv 167 pk, maar deze moto blijft voor de Belgische fiscus een 167 pk versie.
Wij hopen u hiermee van antwoord te zijn geweest.

Maw, ze kunnen hem op 100PK zetten, maar je betaalt nog altijd de bijna €2500 BIV. :roll:

Dus op 't eerste gezicht is een K1200S in Duitsland kopen niet direct de beste oplossing. Het aanbod is wel groter (in België zijn er bijna geen te vinden) en de prijzen zijn redelijk. Maar... die €2500 BIV maakt het de moeite niet waard om de deal te doen. Bovendien, als ik later een Duitse 167 PK K1200S terug in België van de hand wil doen, dan zit ik ook met een probleem. Wie zal die willen?

Ik denk dat er dus niets anders op zit dan te wachten tot volgend jaar en zien wat er dan op de Belgische markt beschikbaar is van K1200S. In afwachting koop ik misschien een K1200RS om wat mee te bollen.

The search goes on...

Groetjes,
Rik
brit

Bericht door brit »

voor een goed verstaander: dus éénmaal de motor ingeschreven is als 167 pk versie, kan deze daarna niet terug ingeschreven worden als 100 pk versie. je kan wel terugtunen, maar je betaalt bij invoeren biv op 167 pk?

keuze is dan gemakkelijk gemaakt denk ik: een nieuwe kopen die op 100 pk staat en na x aantal km's op 167 pk zetten en maar biv betalen op 100 pk. het gaat toch over minstens 2000 euro...
GRUWEZ

Bericht door GRUWEZ »

voor een goed verstaander: dus éénmaal de motor ingeschreven is als 167 pk versie, kan deze daarna niet terug ingeschreven worden als 100 pk versie. je kan wel terugtunen, maar je betaalt bij invoeren biv op 167 pk?
Inderdaad. Blijkbaar gaan ze bij de DIV voort op het Europees gelijkvormigheidsnummer. Dat spreekt op 167PK en dat blijft 167PK, zelfs als de moto "toegeknepen" wordt.
een nieuwe kopen die op 100 pk staat en na x aantal km's op 167 pk zetten en maar biv betalen op 100 pk.
Ja, dat is wat iedereen doet die in België een nieuwe moto koopt met "vermogensreductie" (= BIV reductie). Probeem is wel dat een nieuwe al snel meer dan 16000 Euro kost. Een tweedehandse kost in Duitsland rond de 13000 Euro. 3000 Euro waardevermindering in nog geen jaar tijd, dat is niet van de poes, hé. Ik vraag me af wat een tweedehandse K1200S volgende zomer zal kosten in België...

Groetjes,
Rik
brit

Bericht door brit »

GRUWEZ schreef:Probeem is wel dat een nieuwe al snel meer dan 16000 Euro kost. Een tweedehandse kost in Duitsland rond de 13000 Euro. 3000 Euro waardevermindering in nog geen jaar tijd, dat is niet van de poes, hé. Ik vraag me af wat een tweedehandse K1200S volgende zomer zal kosten in België...
een nieuwe standaard K1200S kost in duitsland wel maar 14850 euro en geen 15850 euro (belgische prijs), en dit zonder korting. de reden waarom hij in duitsland goedkoper is: daar betaal je maar 17% btw ipv 21% in belgië.

een waardevermindering van 2000 euro lijkt me correcter. de eerste 2 jaar neemt de waarde idd sneller af dan de andere jaren. om waardeverminderingen te weten kan je contact opnemen met een bmw dealer. vermeld ook de opties...
GRUWEZ

Bericht door GRUWEZ »

een nieuwe standaard K1200S kost in duitsland wel maar 14850 euro en geen 15850 euro (belgische prijs), en dit zonder korting. de reden waarom hij in duitsland goedkoper is: daar betaal je maar 17% btw ipv 21% in belgië.
BTW speelt voor mij persoonlijk niet zoveel rol, want die trek ik toch volledig terug (firmamoto). :D
YOwan

Bericht door YOwan »

brit schreef:voor een goed verstaander: dus éénmaal de motor ingeschreven is als 167 pk versie, kan deze daarna niet terug ingeschreven worden als 100 pk versie.
Dit is volgens mij altijd al zo geweest.
Een (ander) voorbeeld : je bent 16 en koopt een bromfiets klasse-B, je rijdt hier 2 jaar mee en als je 18 wordt haal je je motorrijbewijs en je besluit je bromfiets in te schrijven als motorfiets. Wel, eens de bromfiets een motorfiets is geworden kan je dit niet meer omkeren, je ex-brommer zal nu voor eeuwig als moto door het leven gaan (zelfs als je hem bij een officiele dealer terug in brommer-specificatie zou laten zetten, voor 'de wet' is en blijft het nu een moto) :!: :!:
Ik veronderstel dat ditzelfde ook van toepassing is als je de motor laat 'optunen' (eens op papier een 167pk versie, altijd (op papier) een 167pk versie). Laat hem dus 'vol zetten', maar laat hem op papier op 100pk staan, alhoewel ik niet weet welke impact dit in geval van ongeval op de verzekering kan hebben :?:
Conclusie : 'optunen' kan, 'aftunun' kan niet (op papier) !
Mischien kan Harald nog een extra verduidelijking geven ???
cu soon, doeiij
(\__/)
(='.'=)
('')_('')
This is Bunny. Copy and paste bunny into your profile to help him gain world domination !!!!!
GRUWEZ

Bericht door GRUWEZ »

Bedankt aan iedereen voor de reacties. Gezien er voor het ogenblik geen 100PK K1200S motos te vinden zijn op de okkaziemarkt, ben ik in afwachting aan 't rondkijken voor iets anders om mee rond te fietsen. Vanmorgen ben ik een R1100S gaan proefrijden. Het was een leuke moto om het bochtenwerk te doen. Zeer wendbaar en lekker vinnig. Maar toch was ik niet helemaal 100% overtuigd. Misschien moet ik toch voor een K1200RS gaan, maar daar heb ik nog niet mee gereden. Heeft er iemand al eens met een R1100S EN een K1200RS gereden en die twee vergeleken? Laat jullie beoordelingen maar komen.

Thanks,
Rik Gruwez
Brugge
YOwan

Bericht door YOwan »

GRUWEZ schreef: Gezien er voor het ogenblik geen 100PK K1200S motos te vinden zijn op de okkaziemarkt
Het mag een 167pk-er zijn, zolang hij maar op papier 100pk is !
GRUWEZ schreef:Misschien moet ik toch voor een K1200RS gaan
Er staat er een schone bij motocare in Diest ( http://www.motocare.be )
(niet dat ik daar aandelen of zo heb, maar ben er onlangs nog geweest en zag hem staan)
GRUWEZ schreef: Heeft er iemand al eens met een R1100S EN een K1200RS gereden en die twee vergeleken?
Ik rij zelf een K1200RS ('97-versie) en ben daar wreed kontent van.
Heb helaas nog niet zelf met de R1100S gereden en kan dus niet vergelijken.
cu soon, doeiij
(\__/)
(='.'=)
('')_('')
This is Bunny. Copy and paste bunny into your profile to help him gain world domination !!!!!
Plaats reactie