Uitlaat demonteren K1200RS

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW K-serie motoren.

Moderator: GVN

Nick_66

Uitlaat demonteren K1200RS

Bericht door Nick_66 »

Ik ben van plan de uitlaat van mijn moto te laten behandelen met een keramiek coating. Nu durf ik zelf niet de bouten los te draaien, want deze zijn wat verroest. Ben bang dat ik de bouten af ga breken. Wat kan ik het beste doen en heeft iemand hier ervaring mee?
pvde
Contacteer:

Re: Uitlaat demonteren K1200RS

Bericht door pvde »

Yep,
Inspuiten met WD40, een tijdje laten inwerken en proberen maar.
Houdoe
Afbeelding Afbeelding
ex- moto’s: Kawasaki GPZ600R - BMW F650GS - BMW R1150RT - BMW G650X Challenge - BMW R1200RT - BMW G450X - Vespa 300 GTS - Honda CRF250L
Afbeelding BMW F800GS
Nick_66

Bericht door Nick_66 »

De bouten zijn te veel verroest en WD40 gaat volgens mij niet de oplossing bieden. Grote kans dat de bouten af gaan breken. Er zal dus nieuwe schroefdraad in moeten komen.
Iron Gonzo

Bericht door Iron Gonzo »

opwarmen tot tegen het rood gloeiende en dan losdraaien.
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Nick_66

Bericht door Nick_66 »

Ik denk dat ik dit klusje laat doen bij een erkende BMW dealer. Om die bouten op te warmen tot ze rood gloeiend zijn, daar heb ik het gereedschap niet voor. Heb daar ook geen ervaring mee.
Iron Gonzo

Bericht door Iron Gonzo »

dat is dan inderdaad beter, want als het toch fout gaat moet hij het ook oplossen :wink:
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
K1200GT

Bericht door K1200GT »

Nick_66 schreef:Ik ben van plan de uitlaat van mijn moto te laten behandelen met een keramiek coating. Nu durf ik zelf niet de bouten los te draaien, want deze zijn wat verroest. Ben bang dat ik de bouten af ga breken. Wat kan ik het beste doen en heeft iemand hier ervaring mee?
Waarom zou je dit doen :shock: Ik dacht dat de bochten RVS zijn, en de mantel van de demper kan je ook door een verchroomd exemplaar laten vervangen. Dus, waarom keramiek coating?
Yam RD 350 LC YPVS/ K100RS/K1100RS/K1200RS/K1200GT (al jaren verkocht in afwachting van nieuwe Beemer), Moto Guzzi V11 Le Mans Rosso Corsa en Aprilia Tuono 1100 RF :twisted: , (E36/8; F25), Lid BMW MCVL
Nick_66

Bericht door Nick_66 »

De uitlaat is inderdaad van RVS. Dit is wat ik van plan ben: http://www.speedlinecoatings.com/CERAMIC_COATINGS.html" onclick="window.open(this.href);return false;

De huls is trouwens op mijn motor van chroom en niet van alu.
K1200GT

Bericht door K1200GT »

Nick_66 schreef:De uitlaat is inderdaad van RVS. Dit is wat ik van plan ben: http://www.speedlinecoatings.com/CERAMIC_COATINGS.html" onclick="window.open(this.href);return false;

De huls is trouwens op mijn motor van chroom en niet van alu.
de gustibus et coloribus non (est) disputandum :wink:
Yam RD 350 LC YPVS/ K100RS/K1100RS/K1200RS/K1200GT (al jaren verkocht in afwachting van nieuwe Beemer), Moto Guzzi V11 Le Mans Rosso Corsa en Aprilia Tuono 1100 RF :twisted: , (E36/8; F25), Lid BMW MCVL
Danny

Bericht door Danny »

Als je nu eens die bouten (zijn trouwens draadstangetjes) eens goed proper maakt, dan laat je ze even schrikken d.m.v. er een dikke doorslag op te zetten en in zijn lengterichting geef je er dan een tik op met de hamer. een tik geen lel :mrgreen:

neem een goed passende dopsleutel en met een knakje komen ze wel los...
de ene draait misschien uit het blok en bij de andere komen de moeren eraf. Dat is helemaal geen probleem als je ze weer op dezelfde plaats gebruikt :wink: . kopervet eraan en je kan ze weer gebruiken.

nieuwe dichtringen plaatsen tussen uitlaat en motorblok of zitten die er niet meer tussen bij de 1200? Dat merk je zo wel als je even in de uitlaatzitting met een kleine schroevendraaier schraapt.

ondersteun goed je uitlaat dat ie niet naar beneden dondert terwijl er bv nog één vijs half in zit. desnoods vastbinden en als alle schroeven eruit zijn laten zakken.

Met wat ondernemingslust draai je die vijzen er wel uit, kruipolie kan helpen. :mrgreen:
Nick_66

Bericht door Nick_66 »

Danny schreef:
neem een goed passende dopsleutel en met een knakje komen ze wel los...
Ik ga het zelf voorzichtig proberen, maar als ik merk dat er geen enkele beweging zit in die draadstangen, breng ik hem weg om het te laten doen. Ik vrees dat de draadstangen te verroest zijn en dus gemakkelijk af gaan breken en dan ben ik verder van huis!
newK

Bericht door newK »

Goed inspuiten/insmeren met een goede kruipolie, meerdere keren achter elkaar, nachtje laten overgaan en opnieuw inspuiten
en inderdaad met een correcte sleutel moet dit normaal lukken, je mag best wel wat fors zetten.
Klopt wel van dat "knakje".
probeer toch eerst ook die schroefdraad proper te maken, kan nooit kwaad.
KREIDLER 50 (1982-1985);HONDA CX500E (1985-2000);HONDA NTV650 Deauville (2000-2010);BMW K1200RS (2010-....)
VESPA 50special '74 (2010-....)
Danny

Bericht door Danny »

Ik vrees dat de draadstangen te verroest zijn en dus gemakkelijk af gaan breken en dan ben ik verder van huis
Vanalle K uitlaten die ik er al af heb gehaald is er nog nooit één gebroken, ze komen wel -vaak- niet los zoals je 't zelf wil, m.a.w. soms de moer, soms de stang in z'n geheel. moest je er eentje breken dan kan je hem nog naar de dealer brengen...

Trouwens als ie bij jou breekt dan kan die dat daar ook doen zenne ;)
die bouten zitten trouwens niet potvast... :mrgreen:
Nick_66

Bericht door Nick_66 »

De draadgstangen en moeren zijn niet van RVS. Nooit begrepen waarom BMW geen RVS heeft gebruikt. Is daar een reden voor?
Danny

Bericht door Danny »

Dat is nog slapper dan de degene die er in zitten :mrgreen:

waarom zitten je remklauwen niet vast met RVS, niet omdat het te duur is hoor...
Nick_66

Bericht door Nick_66 »

Danny schreef:Dat is nog slapper dan de degene die er in zitten :mrgreen:

waarom zitten je remklauwen niet vast met RVS, niet omdat het te duur is hoor...
Hangt er helemaal vanaf welke kwaliteit RVS je neemt. Kijk maar eens naar de volgende lijst:

http://www.xs4all.nl/~tcmbv/EigenschappenRVS.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Een vriend van mij werkt als kwaliteitscontroleur in een metaalbedrijf en wist mij te vertellen dat RVS 314 geschikt is. Anders de goedkopere 304. Ook moet je rekening houden met het feit dat verschillende metalen die met elkaar in contact komen kunnen gaan corroderen. Electrolitische corrosie wordt het ook wel genoemd. Om dit te voorkomen moet je een geschikt vet gebruiken. Kopervet wordt veel gebruikt, maar zou niet geschikt zijn. Dat is vragen om problemen. Grafietvet zou een betere keuze zijn aangezien dit vet geen metaal bevat.

Wanneer je RVS bouten gaat gebruiken icm een vet heb je ook gelijk te maken met andere aanhaalmomenten. Vergeet ook een ding niet, RVS bouten zijn duurder dan de gewone bouten.
John
Contacteer:

Bericht door John »

Sorry Danny, heeft niet de bedoeling om je in verlegenheid te brengen maar zo is het Nick! Als ik ook maar de kans krijg gaan er RVS bouten in de plaats. Ook voor de remklauwen.
Het staat zoveel mooier dan die veroeste exemplaren. :wink:
Nick_66

Bericht door Nick_66 »

John schreef:Sorry Danny, heeft niet de bedoeling om je in verlegenheid te brengen maar zo is het Nick! Als ik ook maar de kans krijg gaan er RVS bouten in de plaats. Ook voor de remklauwen.
Het staat zoveel mooier dan die veroeste exemplaren. :wink:
Maar....nu is mij ook weer verteld dat de schroefdraad van de bouten waarmee de remklauwen vastzitten een fijnere schroefdraad hebben.

Ik geloof trouwens niet dat de standaard bouten van BMW zoveel sterker zijn dan RVS. Sterker nog, ik heb op mijn vorige motor een eruit moeten boren en de boor ging erin alsof het koek was.

RVS bouten staan inderdaad zoveel mooier op je motor. Nu zit ik nog met de vraag of ik de bouten waarmee de uitlaatbochten vastzitten kan vervangen door RVS. Die worden natuurlijk loeiheet!
Danny

Bericht door Danny »

Sorry Danny, heeft niet de bedoeling om je in verlegenheid te brengen maar zo is het Nick
Doe je niet hoor John, het is leuk om iemand als Nick te kennen die dan weer iemand kent die deftig advies over RVS kan geven. Ik heb dit alleen maar van mensen die er ook wat van wisten maar niet genoeg duidelijk.
dat het wat duurder is daar lig ik niet van wakker :mrgreen:

desalniettemin blijft de theorie bestaan over het 'brosser' worden en makkelijk kromtrekken van RVS als het -te-heet kan worden, bv uitlaatspruitstuk...uitlaatgassen kunnen wel erg heet worden...

voor vet nam ik keramisch vet tot 1500 °C en zonder metaaldeeltjes

qua aanhaalmomenten voor de uitlaat ging ik voor vast is vast en na 1000km eens "navoelen", belangrijker is de pakkingen niet compleet plat te persen.

Hoedanook alles wat in draadmaat bestaat in gewone bouten kan je ook wel vinden in RVS ... als je maar in speciaalzaken gaat...

Enneh roestende bouten John aan de remklauwen hoe kom je erbij :mrgreen:
Nick_66

Bericht door Nick_66 »

Danny schreef:

desalniettemin blijft de theorie bestaan over het 'brosser' worden en makkelijk kromtrekken van RVS als het -te-heet kan worden, bv uitlaatspruitstuk...uitlaatgassen kunnen wel erg heet worden...
Ik zal die maat van mij eens vragen hoe dat zit als RVS wordt blootgesteld aan zeer hoge temperaturen. Wordt vervolgd....
Danny

Bericht door Danny »

Ben eveneens benieuwd :mrgreen:
Nick_66

Bericht door Nick_66 »

Ik heb nu een probleem met de uitlaat op mijn BMW. Ik wil de zwarte afdekking op het eindstuk van de uitlaat verwijderen en volgens het werkplaatshandboek is het een kwestie van 4 bouten losdraaien:

Afbeelding

Losdraaien gaat, maar ik krijg de bouten er niet uit. Alsof er iets aan de binnenkant mee aan het draaien is. Ik kan me voorstellen dat er aan de binnenkant moeren of iets dergelijks gelast zitten die nu afgebroken zijn. Hebben jullie hier ervaring mee? Vrees dat ik de bouten er uit moet gaan boren :-(

Dan nog een vraag: welke vervangingsdemper is aan te raden voor de K1200RS? Liefst eentje die net zo stil is als de originele
Jo De Paepe

Bericht door Jo De Paepe »

Losdraaien gaat, maar ik krijg de bouten er niet uit. Alsof er iets aan de binnenkant mee aan het draaien is. Ik kan me voorstellen dat er aan de binnenkant moeren of iets dergelijks gelast zitten die nu afgebroken zijn. Hebben jullie hier ervaring mee? Vrees dat ik de bouten er uit moet gaan boren

Dan nog een vraag: welke vervangingsdemper is aan te raden voor de K1200RS? Liefst eentje die net zo stil is als de originele
Afbeelding

vermoedelik zijn de plaatnippels n°3 op de afbeelding die dol draaien. Anyway als de bouten er uit zijn , zal je de eindkap er toch moeilijk af krijgen door roest. Als je die er af krijgt kan je eventueel met veel moeite de huls om de uitlaat verwijderen.

Een vervangdemper die even stil is als de originele = een originele, een AC schnitzer = Remus geeft een volgens mij te scherp geluid.
Trouwens de bochten van het spruitsuk zijn toch uit inox tot en met de collector net voor de demper
dus perfect op te kuisen en het gedeelte met de bouten in het blok zit toch door de onderkuip verborgen als ik me goed herinneren kan
newK

Bericht door newK »

Nick, Jo,
Ik heb die bewuste boutjes achteraan de demper ook al eens proberen los te draaien, gelukkig op tijd gestopt.
Ik voelde ook wel dat er iets niet klopte, als ik verder krachtig zou losschroeven zou er zeker iets afbreken.
Ik wilde ook de huls van de demper eraf maar helaas krijg die boutjes ook niet los, om kosten te sparen laat ik het zoals het nu is, wel jammer maar ja.....
KREIDLER 50 (1982-1985);HONDA CX500E (1985-2000);HONDA NTV650 Deauville (2000-2010);BMW K1200RS (2010-....)
VESPA 50special '74 (2010-....)
Nick_66

Bericht door Nick_66 »

Jo De Paepe schreef: vermoedelik zijn de plaatnippels n°3 op de afbeelding die dol draaien. Anyway als de bouten er uit zijn , zal je de eindkap er toch moeilijk af krijgen door roest. Als je die er af krijgt kan je eventueel met veel moeite de huls om de uitlaat verwijderen.
Ik vrees dat ik een probleem heb. Ben iets te enthousiast geweest en alle bouten zijn niet los te draaien. Heb een bout al uit kunnen boren. Dat viel niet tegen. Als ik de eindkap los heb, kan ik die plaatnippels weer opnieuw gebruiken, of zitten die vastgelast? Een originele uitlaat gaat toch wel een boel centjes kosten en daar heb ik weinig zin.
Plaats reactie