Afschrijven van motorfiets en controle fiscus

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen.

Moderator: GVN

hla
Berichten: 1338
Lid geworden op: 26 dec 2004, 10:37
Woonplaats: Kortrijk
Locatie: W. Vlaanderen
Contacteer:

Re: Afschrijven van motorfiets en controle fiscus

Bericht door hla »

Ik heb negen jaar mijn moto aan 100% ingebracht, en dat klopte wel degelijk.
Alleen het laatste jaar hebben ze daar, uit princype, 80% van gemaakt :!: :cry:
Wel princype dat dan wel was weet ik nog niet.
Eerder gewoon koppigheid en onwil :evil:
Alles klopte als een bus, geen poot tussen te krijgen.

De enigste oplossing was er een rechtzaak van maken.
En daar rekenen ze natuurlijk op. Die 20% extra ben je met de gerechtskosten toch terug kwijt, dus doe je het toch niet :cry:

De laatste twee jaar rij ik nog nog enkel voor het plezier en ga werken met de auto. 't is toch niet ver.
Rij met plezier, en geniet.

R1200RT

BMW motoclub-Vlaanderen lid
V
Berichten: 375
Lid geworden op: 21 feb 2010, 13:09
Woonplaats: Landen
Locatie: Vlaams Brabant, Landen

Re: Afschrijven van motorfiets en controle fiscus

Bericht door V »

Zolang dat we er van kunnen genieten, doen. Maar een motor kopen om van het belastings profijt te genieten kom je toch bedrogen uit.
Grtz V
Afbeelding
Gaby
Berichten: 1179
Lid geworden op: 14 aug 2008, 15:16

Re: Afschrijven van motorfiets en controle fiscus

Bericht door Gaby »

Vervolg van het verhaal:
Vraag om inlichtingen opgestuurd, km naar waarheid ingevuld, verhouding woon/werk 0,965, 5 jaar afschrijving.
Ik heb net eens met de fiscus gebeld, mijn dossier wordt blijkbaar aanvaardt. Er was wel een opmerking ivm
het aantonen van de huidige kilometerstand. Ik had een foto van het dashboard genomen met daarbij de Humo
van die week en dat vond de fiscus nogal flauw. Ik heb voorgesteld om er de volgende keer een exemplaar van
Playboy oid bij te leggen maar hij had precies liever dat ik eens langskwam :mrgreen:
bij deze bedankt voor de reacties en de tips.
K75RT (1994)--->R1200RT (2009)
Cindy

Re: Afschrijven van motorfiets en controle fiscus

Bericht door Cindy »

Gaby schreef:Vervolg van het verhaal:

het aantonen van de huidige kilometerstand. Ik had een foto van het dashboard genomen met daarbij de Humo
van die week en dat vond de fiscus nogal flauw. Ik heb voorgesteld om er de volgende keer een exemplaar van
Playboy oid bij te leggen maar hij had precies liever dat ik eens langskwam :mrgreen:
bij deze bedankt voor de reacties en de tips.
Dashboarden genoeg zou ik zeggen..... een ritje meerijden op een of ander treffen en zoek de km-stand maar die je wenst
Gaby
Berichten: 1179
Lid geworden op: 14 aug 2008, 15:16

Re: Afschrijven van motorfiets en controle fiscus

Bericht door Gaby »

Klopt, daarom de hint dat ik beter eens langskom. Zal ik ook doen, dat heb ik er graag voor over :wink:
K75RT (1994)--->R1200RT (2009)
Koppel!!
Berichten: 3773
Lid geworden op: 15 apr 2005, 15:10
Locatie: Oost Vlaanderen

Re: Afschrijven van motorfiets en controle fiscus

Bericht door Koppel!! »

YOO

Als ik dit allemaal lees, tanken bij die pomp en dan een lijst opvragen, camerabewaking op 't werk, getuigen a la charge, waarmee zijn we bezig zeg :shock: :roll:

Ik geef een gedetailleerde berekening mee, en that's it. Ik ga er nog altijd (naief, mogelijk, so what) vanuit dat de controlleur moet bewijzen dat ik lieg (ergo: vals speel) en niet omgekeerd, dat ik moet bewijzen dat ik niet lieg. Want dat valt niet te bewijzen, er zal altijd wel iets of wat zijn waardoor een achterdochtig persoon zal twijfelen op je uitleg, ook al zweer je 't op de hoofdjes van de kinderkes.

Was 't niet onschuldig tenzij schuld wordt bewezen, of gelden er dan andere wetten voor de dienst belastingen?

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
Gaby
Berichten: 1179
Lid geworden op: 14 aug 2008, 15:16

Re: Afschrijven van motorfiets en controle fiscus

Bericht door Gaby »

Hmm, ik heb er eigenlijk niet veel moeite mee om eens langs de fiscus te rijden om de kilometerstand
te laten zien. Als dat hetgene is wat nodig is om het dossier goedgekeurd te krijgen dan vind ik dat
best te doen. De fiscus waar ik mee gesproken hebwais helemaal niet "dwars" maar past wellicht de regels
toe, meer niet. Hij heeft uiteindelijk mijn redenering volledig overgenomen. Nu kan ik inderdaad wel
gedetailleerde rekeningen van het tanken voorleggen voor 2010, vorig jaar had ik dat niet gedaan en
de deails waren enkel nog uit de database te halen in een bestand, kan ik maw zelf ook hebben gemaakt.
Daarom had ik dat maar niet meegestuurd. Doe ik dat wel voor 2010, dan blijkt daaruit dat ik om de paar
weken getankt heb en dat altijd aan dezelfde pomp, op 't werk. Het is best mogelijk dat ik in dat geval
geen verdere bewijzen meer moet aandragen mbt tot de kilometerstand. Maar nogmaals, eens langsrijden
en het dossier goedgekeurd krijgen vind ik een heel aanvaardbaar compromis :-)
Ik zie de hele zaak ook niet als het aantonen van schuld of onschuld maar eerder als het aanleveren van
bewijzen (of sterke argumenten) dat het ingediende dossier klopt. Dat de fiscus daar wat werk van maakt,
daar kan ik eigenlijk best inkomen.
K75RT (1994)--->R1200RT (2009)
Dirk Pauwels
Berichten: 4703
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: Afschrijven van motorfiets en controle fiscus

Bericht door Dirk Pauwels »

pffff...zoveel moeite allemaal....die controleur van U zouden ze beter bij de BBI zetten, om echte fraudeurs te controleren...
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Gaby
Berichten: 1179
Lid geworden op: 14 aug 2008, 15:16

Re: Afschrijven van motorfiets en controle fiscus

Bericht door Gaby »

Tja, of je al dan niet een fraudeur bent blijkt natuurlijk pas na eventuele controle.
Zoals ik al zei heb ik er niks op tegen indien er bekeken wordt of hetgeen je wil afschrijven
wel klopt, het gaat uiteindelijk om een bijdrage van alle belastingbetalers aan mijn motorfiets.
De fiscus bekijkt in deze context in naam van de gemeenschap of alles koosjer is. Aangezien
mijn kilometers woon-werkverkeer heel laag ligt en de fiscus toch de motor op vijf jaar wil
laten afschrijven kan ik er geen kwaad over spreken, van mij mag hij blijven :-)
Hoedanook, ik ben tevreden met het resultaat, als ik de moeite die het me gekost heeft ga
uitrekenen als zijnde uurlonen, dan is het toch een leuke bijverdienste, als ik dit over vijf
jaar inschat dan kan ik een kwart van de aankoopprijs recupereren. :wink:
K75RT (1994)--->R1200RT (2009)
Plaats reactie