trillingen bij naar links draaien
Moderator: GVN
-
dr.trimble
trillingen bij naar links draaien
Sinds kort heb ik lichte trilllingen bij het draaien naar links.
Dit gebeurd meestal bij snelheden van 50km of hoger, dus wanneer de bocht schuiner wordt genomen.
Het is net alsof de trillingen afkomstig zijn van het achterwiel.
Bij draaien naar rechts is het me nog niet zo opgevallen dat er trillingen zijn.
iemand een idee wat het zou kunnen zijn of hoe ik het zelf eerst ff kan checken vooraleer de moto binnen te doen?
thx
Dit gebeurd meestal bij snelheden van 50km of hoger, dus wanneer de bocht schuiner wordt genomen.
Het is net alsof de trillingen afkomstig zijn van het achterwiel.
Bij draaien naar rechts is het me nog niet zo opgevallen dat er trillingen zijn.
iemand een idee wat het zou kunnen zijn of hoe ik het zelf eerst ff kan checken vooraleer de moto binnen te doen?
thx
K1200 GT 06'
Re: trillingen bij naar links draaien
Dat zou aan de band(en) kunnen liggen.
K75RT (1994)--->R1200RT (2009)
-
dr.trimble
wel er is anderhalve maand geleden pas een nieuwe achterband geplaatst (Michelin PRII), de trillingen heb ik echter pas een weekjeGaby schreef:Dat zou aan de band(en) kunnen liggen.
K1200 GT 06'
-
dr.trimble
daarnet nog ff een ritje gedaan. Het trillen komt dus idd precies vanonder mij of vanachter en treedt pas op tijdens het draaien.
Het doet zich ook voor bij lagere snelheden, dus vanaf 20km/h en af en toe krijg je het gevoel dat je het ook voelt bij naar rechts draaien.
Als de moto op de middenbok staat, dan kan ik het wiel redelijk makkelijk draaien met de hand en hoor je geen lawaai. Er zit ook geen speling op als ik het wiel naar links of naar rechts doe.
edit: net ff mijn cardanolie gechecked, dit is 4000km geleden ververst en is nu nog steeds gevuld tot aan de schroefdraad.
Motorolie stond wel redelijk laag maar dat zal er wss wel niets mee te maken hebben, ondertussen is dit ook weer bijgevuld.
Het doet zich ook voor bij lagere snelheden, dus vanaf 20km/h en af en toe krijg je het gevoel dat je het ook voelt bij naar rechts draaien.
Als de moto op de middenbok staat, dan kan ik het wiel redelijk makkelijk draaien met de hand en hoor je geen lawaai. Er zit ook geen speling op als ik het wiel naar links of naar rechts doe.
edit: net ff mijn cardanolie gechecked, dit is 4000km geleden ververst en is nu nog steeds gevuld tot aan de schroefdraad.
Motorolie stond wel redelijk laag maar dat zal er wss wel niets mee te maken hebben, ondertussen is dit ook weer bijgevuld.
K1200 GT 06'
-
props-n-blades
Als je nieuwe banden legt hoor je vaak dingen die je vroeger niet had.
Ik heb niet zo lang geleden nieuwe Tourance EXP gelegd en hoor duidelijk een verschil in geluid.
ook bij het insturen voel ik (afhankelijk van de snelheid en de ondergrond) soms wat trillingen.
Bij het slijten zal dit automatisch verminderen.
Als je nieuwe banden legt die je voorheen nooit heb gehad, dan zal niet alleen het geluid maar ook het rijgedrag lichtjes (of zelfs veel) veranderen.
Niets om je zorgen over te maken dus.
Ik heb niet zo lang geleden nieuwe Tourance EXP gelegd en hoor duidelijk een verschil in geluid.
ook bij het insturen voel ik (afhankelijk van de snelheid en de ondergrond) soms wat trillingen.
Bij het slijten zal dit automatisch verminderen.
Als je nieuwe banden legt die je voorheen nooit heb gehad, dan zal niet alleen het geluid maar ook het rijgedrag lichtjes (of zelfs veel) veranderen.
Niets om je zorgen over te maken dus.
XR600R-'87, CB360T-'76, VF750C-'83, CMX450-'90, VF750F-'83, R1150GS-'03, R1200GS-'05 (RIP), R1200GS-'05, R1200GSA -'07
-
dr.trimble
Hmmm, zou inderdaad ook de banden kunnen zijn maar dan vind ik het raar dat ik dat niet in het begin had nadat ze geplaatst zijn.
Ik was echter bang dat het aan een of ander lager zou kunnen liggen of aan mijn cardan. Is er een manier om dit te controleren?
Sowieso zal ik naar de hersteller gaan als ik geen zekerheid heb want ik voel me voorlopig toch niet echt op mijn gemak
Ik was echter bang dat het aan een of ander lager zou kunnen liggen of aan mijn cardan. Is er een manier om dit te controleren?
Sowieso zal ik naar de hersteller gaan als ik geen zekerheid heb want ik voel me voorlopig toch niet echt op mijn gemak
K1200 GT 06'
Toen ik naar de mogelijkheid van de banden verwees bedoelde ik niet een nieuwe, maar een oude band.
Het valt voor dat het profiel op de zijkant ongelijkmatig afgesleten is en daardoor gaat "trappelen" met
een trillend gevoel tot gevolg. Met ongelijkmatig wordt in dit geval bedoeld dat het ene stuk rubber
dieper ligt dan het volgende enzovoort. Dat dit enkel op de zijkant gebeurt kan te verklaren zijn door
het gebruik van verschillende rubbersamenstelling voor de verschillende vlakken van een band.
Google eens op tyre scalloping of cupping. Komt voor bij zowel auto als motorbanden. Bekijk dan ook
eens uw band(en). Het verschil in hoogte hoeft niet groot te zijn.
Het valt voor dat het profiel op de zijkant ongelijkmatig afgesleten is en daardoor gaat "trappelen" met
een trillend gevoel tot gevolg. Met ongelijkmatig wordt in dit geval bedoeld dat het ene stuk rubber
dieper ligt dan het volgende enzovoort. Dat dit enkel op de zijkant gebeurt kan te verklaren zijn door
het gebruik van verschillende rubbersamenstelling voor de verschillende vlakken van een band.
Google eens op tyre scalloping of cupping. Komt voor bij zowel auto als motorbanden. Bekijk dan ook
Juist, cupping komt vooral door op hellingshoek fel te accelereren maar of de motor daardoor trilt zou ik niet durven zeggenGaby schreef:Toen ik naar de mogelijkheid van de banden verwees bedoelde ik niet een nieuwe, maar een oude band.
Julle
-
dr.trimble
het gedacht dat het aan de banden zou kunnen liggen zou inderdaad wel kunnen als ze iets ouder zijn, maar het zou me verwonderen dat dit het geval is bij banden met nog geen 1500km op de teller.
K1200 GT 06'
Ik durf dat wel zeggenJulle schreef:Juist, cupping komt vooral door op hellingshoek fel te accelereren maar of de motor daardoor trilt zou ik niet durven zeggen
legde hij nieuwe banden, trillen weg. De oude banden waren nog niet echt op, dus na de reis gingen die
er terug op. De trillingen waren ook terug. De telelever van BMW kan mogelijk ook bijdragen tot het overbrengen
van de trillingen van het wiel naar de motor.Bij auto's gaat de zaak ook trillen en of geluid maken, heb het
net voorgehad, je zou denken dat er een lager aan 't sneuvelen is
Nu is 1.500Km wel heel weinig, in dat geval zou er al iets mis moeten zijn met de constructie van de band.
-
dr.trimble
een domme vraag mss, wat is een telelever.
Mijn eerste gedacht ging eigenlijk ook eerst naar een versleten lager of iets aan mijn cardan
Mijn eerste gedacht ging eigenlijk ook eerst naar een versleten lager of iets aan mijn cardan
K1200 GT 06'
dr.trimble schreef:een domme vraag mss, wat is een telelever.
Telelever is een voorvorksysteem van BMW motorfietsen.
R1200GS-Adventure - smoke grey (24/06/2011)
Vespa GTS250 (27/09/2018)
"Het eindpunt kan nooit zo interessant zijn als de weg ernaartoe"
Vespa GTS250 (27/09/2018)
"Het eindpunt kan nooit zo interessant zijn als de weg ernaartoe"
-
dr.trimble
[quote="Tricky alias Zeppe
Telelever is een voorvorksysteem van BMW motorfietsen.[/quote]
hmmm, en toch lijkt het geluid meer van onder mij of van achteraan te komen
Telelever is een voorvorksysteem van BMW motorfietsen.[/quote]
hmmm, en toch lijkt het geluid meer van onder mij of van achteraan te komen
K1200 GT 06'
allez vanwaar ben je?? 
-
dr.trimble
oostende. Speelt dat een rol bij het soort lawaai 
K1200 GT 06'
-
tweecilinderke
het ruisen van de zee misschienoostende. Speelt dat een rol bij het soort lawaai
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++
sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;
clublid
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;
clublid
De precieze oorsprong van trillingen kan heel moeilijk vast te stellen zijn. Mogelijk kan je iets voelen of zien aan de band?
Het hoeven natuurlijk de banden niet te zijn, is maar één van vele mogelijkheden.
Het hoeven natuurlijk de banden niet te zijn, is maar één van vele mogelijkheden.
Als je uit de buurt was konden we eens mee kijken/voelen/luisteren he... 
-
daveman
Ik ben ook van die omgeving (De Haan) en heb dit ookdr.trimble schreef:oostende. Speelt dat een rol bij het soort lawaai
Ik stelde ook een vibratie vast bij het links indraaien (vooral op te merken bij "agressieve" slalom aan ongeveer 40 km/u). De achterband ligt er nog maar een duizendtal kilometer op en is dus in zéér goede staat. De voorband ligt er al vree lang op (geen idee hoeveel juist, occasiefiets). Bij mijn laatste onderhoud (3 weken geleden) legde ik dit voor aan mijn onderhoudsman. Deze wees mij erop dat mijn voorband onregelmatig afgesleten was. Dit zie je ook als je de 'ronding' van de band bekijkt.
Blijkbaar zou dit vaak voor komen bij de bmw's. Wanneer je bij stilstand aan het gas draait zie je dat de moto naar rechts trekt. Bij het rijden is dit ook zo en dit wordt gecompenseerd door de moto lichtjes naar links te laten overhellen. Dit is volgens mijn onderhoudsman de verklaring dat mijn voorband zo onregelmatig is afgesleten.
-
dr.trimble
hmmm, dat laatste lijkt dus idd helemaal overeen te kopen met mijn geval, achterband pas 1500km en voorband , geen idee, ik rijd al 11.000km met deze motor en de band lag er al op toen ik hem kocht. Hij is nog niet aan vervanging toe maar dat zal niet voor lang meer zijn.
Ik bedacht me daarnet plots dat ik een tweetal weken mijn achterveer iets harder gezet heb omwille van betere wegligging met een duo.
Nadien heb ik nog niet echt veel de motor kunnen test omdat de wegen nog steeds nat lagen van de regenbui van deze namiddag. Hopelijk kan ik dit morgen wel doen.
Ik zal dan ook ff de voorband checken.
daveman, ik stuur je straks ff een PB'tje , eerst nieuws kijken
Ik bedacht me daarnet plots dat ik een tweetal weken mijn achterveer iets harder gezet heb omwille van betere wegligging met een duo.
Nadien heb ik nog niet echt veel de motor kunnen test omdat de wegen nog steeds nat lagen van de regenbui van deze namiddag. Hopelijk kan ik dit morgen wel doen.
Ik zal dan ook ff de voorband checken.
daveman, ik stuur je straks ff een PB'tje , eerst nieuws kijken
K1200 GT 06'
-
dr.trimble
ff een paar maanden verder.
Ondertussen is mijn voorband vervangen en ... de trillingen zijn er nog steeds.
Ik heb het niet steeds maar als ze er zijn is het enkel als ik naar rechts draai. Soms ook al bij lichtjes zig-zaggen. Bij hogere snelheden voel ik het niet zo, meestal heb ik het met snelheden tot 60km per uur.
Het is niet de hele motor die beeft maar je voelt precies lichtjes trillingen in de voetsteunen, net alsof je banden met noppen zou rijden.
raar.
Ondertussen is achteraan mijn cardan al uiteen geweest omdat er lichtjes olie lekte, er werd niets abnormaals gemerkt. Er is ook geen enkele speling op het achterwiel.
Iemand die nog een suggestie heeft?
Ik heb het niet steeds maar als ze er zijn is het enkel als ik naar rechts draai. Soms ook al bij lichtjes zig-zaggen. Bij hogere snelheden voel ik het niet zo, meestal heb ik het met snelheden tot 60km per uur.
Het is niet de hele motor die beeft maar je voelt precies lichtjes trillingen in de voetsteunen, net alsof je banden met noppen zou rijden.
raar.
Ondertussen is achteraan mijn cardan al uiteen geweest omdat er lichtjes olie lekte, er werd niets abnormaals gemerkt. Er is ook geen enkele speling op het achterwiel.
K1200 GT 06'
-
tweecilinderke
oliepeil vorkbenen
Lijkt ver gezocht maar toch
Nu je de rest al hebt uitgesloten.
Ik ga ervan uit dat de velgen onbeschadigd zijn
Lijkt ver gezocht maar toch
Nu je de rest al hebt uitgesloten.
Ik ga ervan uit dat de velgen onbeschadigd zijn
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++
clublid
clublid
-
dr.trimble
euhm; nu je het zegt, de voorste velg heeft een kleine beschadiging vooraan, rechts denk ik sedert ik eens kennis gemaakt heb met een megaput in het wegdek.
peil van de olie in vorkbenen, hoe valt dit te controleren?
peil van de olie in vorkbenen, hoe valt dit te controleren?
K1200 GT 06'
Als ik het goed begrijp zijn uw bevindingen begonnen een tijdje na het plaatsen v.d. achterband (? km)dr.trimble schreef:ff een paar maanden verder.
raar.
Als je geen andere werken hebt uitgevoerd zou ik beginnen met daar te zoeken.
Ik zou even met een afgedankte achterband een test doen en dan weet je meteen hoe laat het is.
-
dr.trimble
Ik heb toch een redelijke tijd rond gereden met deze achterband zonder dat de trillingen er waren, dus denk ik niet echt dat daar het probleem ligt.
Ik weet dat het niet echt zo van zelfsprekend is
Ik weet dat het niet echt zo van zelfsprekend is
K1200 GT 06'