Ik ben dus zo stom geweest om door te draaien!newK schreef:Nick, Jo,
Ik heb die bewuste boutjes achteraan de demper ook al eens proberen los te draaien, gelukkig op tijd gestopt.
Ik voelde ook wel dat er iets niet klopte, als ik verder krachtig zou losschroeven zou er zeker iets afbreken.
Ik wilde ook de huls van de demper eraf maar helaas krijg die boutjes ook niet los, om kosten te sparen laat ik het zoals het nu is, wel jammer maar ja.....
Uitlaat demonteren K1200RS
Moderator: GVN
Re: Uitlaat demonteren K1200RS
-
Jo De Paepe
Die plaat nippels zijn vervangbaar , je kan ze los kopen bij BMW
Is de uitlaat technisch defect of alleen optisch zwaar vervuild ?
bij zware vervuiling kan je de inox met fijne staalwol 000 en een chroompoetsmiddel weer op hoogglans brengen.
De ergste verontreinigingen neem je eerst weg met een huishoudelijke inoxcleaner of met een spuitbus cleaner van 3M (industrieel)
Het kost wat moeite maar kan je veel euro's besparen
Nieuw kost de uitlaat een vermogen , een vervanguitlaat trouwens ook , soms vind je een goede tweedehandse , op duitse Ebay bvb
persoonlijk zou ik een poging tot poetsen wagen .
Opletten als je de uitlaat demonteert van de motor voor de bevestiging van het hitteschild voor de schakelpook de bevestigingsbout is moeilijk bereikbaar en de houder is van een soort harde kunststof Nrs 15,16,17 en hitteschild (groot onderdeel)
Is de uitlaat technisch defect of alleen optisch zwaar vervuild ?
bij zware vervuiling kan je de inox met fijne staalwol 000 en een chroompoetsmiddel weer op hoogglans brengen.
De ergste verontreinigingen neem je eerst weg met een huishoudelijke inoxcleaner of met een spuitbus cleaner van 3M (industrieel)
Het kost wat moeite maar kan je veel euro's besparen
Nieuw kost de uitlaat een vermogen , een vervanguitlaat trouwens ook , soms vind je een goede tweedehandse , op duitse Ebay bvb
persoonlijk zou ik een poging tot poetsen wagen .
Opletten als je de uitlaat demonteert van de motor voor de bevestiging van het hitteschild voor de schakelpook de bevestigingsbout is moeilijk bereikbaar en de houder is van een soort harde kunststof Nrs 15,16,17 en hitteschild (groot onderdeel)
Pffff.......ik was al bang dat er wat afgebroken was binnenin de uitlaat. Wel vreemd dat ze ronddraaien.Jo De Paepe schreef:Die plaat nippels zijn vervangbaar , je kan ze los kopen bij BMW
De bouten eruit boren is geen probleem. Een heb ik er al uit. De rest gaat ook wel lukken.
Zoals ik al eerder in dit topic had geschreven overweeg ik de uitlaat te laten coaten met een keramiek coating, maar als ik de uitlaat mooi op kan poetsen bespaard mij dat zeker heel wat euros. Ook wil ik de eindkap laten coaten. Die is niet echt mooi meer. De huls hoef ik niet te vervangen want dat is al een chromen exemplaar.
-
Jo De Paepe
De eindkap is ook inox onder de zwarte laag , je kan ze evengoed mee oppoetsen
of terug satijnzwart spuiten

zo zag het er bij mij uit
of terug satijnzwart spuiten

zo zag het er bij mij uit
Ik ga morgen de overige bouten eruit boren. Kapje laat ik mooi coaten met een keramiek coating. Vind dat toch net wat mooier staan dan als ik dit kapje ga oppoetsen.
De bouten heb ik gelukkig eruit kunnen boren en na het verwijderen van het afdekkapje was mij meteen duidelijk waarom ik de bouten er niet uitgedraaid kon krijgen. Die plaatmoeren waren volledig verroest en gebroken. Ook de chromen huls verwijderen ging vrij gemakkelijk.
Die bouten zijn trouwens met een goede metaalboor gemakkelijk eruit te boren.
Hieronder wat foto's:

Die bouten zijn trouwens met een goede metaalboor gemakkelijk eruit te boren.
Hieronder wat foto's:

Nick_66 schreef:Ik zal die maat van mij eens vragen hoe dat zit als RVS wordt blootgesteld aan zeer hoge temperaturen. Wordt vervolgd....Danny schreef:
desalniettemin blijft de theorie bestaan over het 'brosser' worden en makkelijk kromtrekken van RVS als het -te-heet kan worden, bv uitlaatspruitstuk...uitlaatgassen kunnen wel erg heet worden...
Heb helaas nog geen antwoord hierover gehad van die maat van mij. Wil dat wel eens weten of RVS bros wordt en krom gaat trekken bij hoge temperaturen.
Ik heb inmiddels 6 bouten van de uitlaat los kunnen draaien. De moeren zijn op de draadstangen vast blijven zitten en dus is de hele draadstang uit het blok los gekomen. De laatste twee krijg ik niet los omdat de dop net niet meer voldoende grip heeft op de moer. De moer is niet helemaal dolgedraaid, maar de dop schiet rond als ik er kracht op zet. Hoe kan ik die laatste twee nu los krijgen?
Ik heb die maat van mij gevraagd wat RVS doet wanneer dit metaal wordt blootgesteld aan zeer hoge temperaturen. Wat belangrijk is het zg uitzettingscoefficient van metaal. BMW geeft bepaalde aanhaalmomenten op voor alle bouten in het geval van gewoon stalen bouten. Wijk je daar bv van af door RVS te gebruiken maar hanteer je hetzelfde aanhaalmoment, loop je kans dat de RVS bout harder uitzet dan staal en het aluminium van het blok kan daardoor gaan scheuren.Danny schreef:Ben eveneens benieuwd
Zijn advies is gewoon niet af te wijken van wat BMW opgeeft in het geval van bouten die worden blootgesteld aan zeer hoge temperaturen.
-
catbustingdog
mee nen "vis - grip" misschien?Nick_66 schreef:Ik heb inmiddels 6 bouten van de uitlaat los kunnen draaien. De moeren zijn op de draadstangen vast blijven zitten en dus is de hele draadstang uit het blok los gekomen. De laatste twee krijg ik niet los omdat de dop net niet meer voldoende grip heeft op de moer. De moer is niet helemaal dolgedraaid, maar de dop schiet rond als ik er kracht op zet. Hoe kan ik die laatste twee nu los krijgen?
niet storen, ben al gestoord genoeg!
Catbustingdog rides again ...
lid van BMW Motor Club Vlaanderen
Catbustingdog rides again ...
lid van BMW Motor Club Vlaanderen
Het is me dan toch uiteindelijk gelukt die laatste twee bouten eruit te draaien.
De moeren was zo verroest dat de 11mm dop er niet op paste. Ik dacht dus een 12mm nodig te hebben maar die schoot steeds door. Uiteindelijk toch een 11mm dop met verlengstuk gebruikt en deze voorzichting met een hamer over de moer getikt. De bouten natuurlijk eerst goed bewerkt met WD40. Die laatste tweee gingen nu gemakkelijk los.
De uitlaat is nu los en die ga ik eens mooi behandelen.
De moeren was zo verroest dat de 11mm dop er niet op paste. Ik dacht dus een 12mm nodig te hebben maar die schoot steeds door. Uiteindelijk toch een 11mm dop met verlengstuk gebruikt en deze voorzichting met een hamer over de moer getikt. De bouten natuurlijk eerst goed bewerkt met WD40. Die laatste tweee gingen nu gemakkelijk los.
De uitlaat is nu los en die ga ik eens mooi behandelen.
voila weeral een theorie rijkerIk heb die maat van mij gevraagd wat RVS doet wanneer dit metaal wordt blootgesteld aan zeer hoge temperaturen. Wat belangrijk is het zg uitzettingscoefficient van metaal. BMW geeft bepaalde aanhaalmomenten op voor alle bouten in het geval van gewoon stalen bouten. Wijk je daar bv van af door RVS te gebruiken maar hanteer je hetzelfde aanhaalmoment, loop je kans dat de RVS bout harder uitzet dan staal en het aluminium van het blok kan daardoor gaan scheuren.
Zijn advies is gewoon niet af te wijken van wat BMW opgeeft in het geval van bouten die worden blootgesteld aan zeer hoge temperaturen.
de nieuwe pennen vastzetten met wat keramisch vet en ze gaan er poepsimpel uit de volgende keer...
vermaak je nog met het sleutelen... als je de uitlaat weer plaatst vergeet de dichtingen niet, die kan je met een likje kopervet omhoog hangen zodat je rustig de uitlaat kan monteren. vijzen aandraaien is zoals bij een wiel, allemaal met beetjes aantrekken...
een fotooke van als 't klaar is mag ook...
Bedankt voor de tip. De dichtingen ga ik wel vernieuwen. Klopt het dat het aanhaalmoment van die bouten 24Nm is?Danny schreef:
vermaak je nog met het sleutelen... als je de uitlaat weer plaatst vergeet de dichtingen niet, die kan je met een likje kopervet omhoog hangen zodat je rustig de uitlaat kan monteren. vijzen aandraaien is zoals bij een wiel, allemaal met beetjes aantrekken...![]()
ik zou die gewoon op 't gevoel aantrekken, de motor laten draaien zodat ze eens goed warm zijn geweest en dan ietsje bijtrekken waar nodig. dat voel/hoor je wel. Je trekt als het ware de koperen dichtingen een beetje plat om perfect af te dichten...
als er iemand kan bevestigen dat het 24Nm is dan des te beter... voor deze dingen ben ik een gevoelsmens 
-
Jo De Paepe
Yep,
werkplaatsboek zegt idd 24NM voor de bouten aan het blok
13NM voor de bevestiging van de houder aan de demper
en 40Nm voor de lambdasonde
De lambdasonde krijg ik met geen mogelijkheid los. Die laat ik dus mooi zitten.Jo De Paepe schreef:Yep,
Schreef in mijn topic dat ik de uitlaat wil laten coaten, maar wil toch eerst eens kijken hoe de uitlaat gaat worden wanneer ik deze op ga poetsen, maar........hoe kan ik die bruine uitslag van de uitlaat nou op een veilige manier verwijderen? RVS beits heb ik over gelezen, maar daar ga ik niet aan beginnen. Te gevaarlijk. Zijn er bedrijven die uitlaatsystemen kunnen reinigen?
-
Jo De Paepe
huis tuin en keuken reiniger voor inox met een hard borsteltje om de aangekoekte resten te verwijderen , eventueel meerdere keren herhalen en beetje laten inwerken .hoe kan ik die bruine uitslag van de uitlaat nou op een veilige manier verwijderen?
Als hij droog is met staalwol 000 en een goede chroompoets of commandant cleaner n°3 in pasta vorm
Lambdasonde zal je moeten meppen als je ze er uit wil, een goed passende sleutel en dan een paar flinke tikken met de hamer, doen ze bij de dealer net zo hoor...
om je uitlaat op een makkelijke manier op te blinken koop een poliersetje van Hein Gericke, 16 of 17€ dacht ik...
stop dat ding in een snoerloze en de resultaten zijn fenomenaal zonder jezelf de pleuris te wrijven...
de hoekjes waar dat ding niet bij kan doe je dan met spul zoals Jo beschrijft...
Mij maak je nie wijs da je dat ding niet terug in spiegelstaat krijgt
om je uitlaat op een makkelijke manier op te blinken koop een poliersetje van Hein Gericke, 16 of 17€ dacht ik...
stop dat ding in een snoerloze en de resultaten zijn fenomenaal zonder jezelf de pleuris te wrijven...
de hoekjes waar dat ding niet bij kan doe je dan met spul zoals Jo beschrijft...
Mij maak je nie wijs da je dat ding niet terug in spiegelstaat krijgt
Ik heb onlangs de chroombuis en einddeksel laten vervangen bij mijn K1200RS
De dealer (Leie motors Drongen) heeft dit schitterend voor elkaar gekregen
Wel was er 3 uur werk nodig om de bouten los te krijgen. de bouten werden opgewarmd en andere koppen opgelast om zo alles los te krijgen. De nieuwe chroombuis, bouten en einddeksel zijn nu vernieuwd (kostprijs stukken 270 euro)
Zou er zelf niet verder aan knoeien en de garage dit laten opknappen
Succes, Wim
Wel was er 3 uur werk nodig om de bouten los te krijgen. de bouten werden opgewarmd en andere koppen opgelast om zo alles los te krijgen. De nieuwe chroombuis, bouten en einddeksel zijn nu vernieuwd (kostprijs stukken 270 euro)
Succes, Wim
-
Jo De Paepe
Op dienen tijd demonteerd ge heel die motoWel was er 3 uur werk nodig om de bouten los te krijgen. de bouten werden opgewarmd en andere koppen opgelast om zo alles los te krijgen. De nieuwe chroombuis, bouten en einddeksel zijn nu vernieuwd (kostprijs stukken 270 euro)
-
tweecilinderke
was ook mijn mening maar wou die nog nie postenOp dienen tijd demonteerd ge heel die moto wat heeft dat dan aan werkuren gekost ?
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++
sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;
clublid
sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;
clublid
De einddeksel had ik er toch vrij snel af. Die bouten had ik er snel uit kunnen boren. Enige probleem wat ik had waren de drie bevestigingsbouten van de ophangbeugel. Een brak af, maar heb die goed uit kunnen boren en er weer nieuwe schroefdraad in kunnen tappen. Veel kracht komt er ook gelukkig niet op. De bouten moeten met 13Nm aangetrokken worden.111wim schreef:Ik heb onlangs de chroombuis en einddeksel laten vervangen bij mijn K1200RS
Succes, Wim
De bouten bij de 4 pijpen heb ik ook goed los kunnen krijgen. WD40 doet dan inderdaad wonderen. Sommige bouten waren goed verroest en ik heb de dop er voorzichtig overheen moeten tikken.
Morgen breng ik de uitlaat naar een straal en poedercoating bedrijf in Maastricht. Ze gaan hem voor mij stralen. Ben erg benieuwd naar het resultaat.
Plaats binnenkort wel wat foto's.
-
mecapuet
Waarom willen jullie die zwarte afdekking eraf slopen?
Gr, meca.
Gr, meca.
En vindt je een spellingsfout, mag je die gelijk houden....
Omdat die zwarte afdekking niet mooi meer is. Die laat ik mooi coaten. Natuurlijk ook om de chromen huls eraf te krijgen.mecapuet schreef:Waarom willen jullie die zwarte afdekking eraf slopen?
Gr, meca.
Inmiddels heb ik de uitlaat van mijn motor laten glasparelstralen, met de bedoeling deze te laten coaten met een hittebestendige coating die temperaturen aan kan tot 1050 graden C. Ik ga dat bij het volgende bedrijfje in NL doen: http://www.speedlinecoatings.com/uitlaatcoatings.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Gaat mij ongeveer 200 euro kosten wanneer ik de zg Chromex kleur kies. Nu las ik op dit forum het volgende topic:
Ben erg benieuwd naar ervaringen van mensen die dit gedaan hebben.
Hieronder een aantal foto's van de uitlaat van mijn motor na het glasparelstralen. Vraag mij nu af hoe deze uitlaat zal blijven indien ik hem zo laat. Iemand enig idee? Het is natuurlijk een RVS uitlaat, maar heeft dit metaal nog wel dezelfde eigenschappen van RVS na het stralen?

Gaat mij ongeveer 200 euro kosten wanneer ik de zg Chromex kleur kies. Nu las ik op dit forum het volgende topic:
Ben erg benieuwd naar ervaringen van mensen die dit gedaan hebben.
Hieronder een aantal foto's van de uitlaat van mijn motor na het glasparelstralen. Vraag mij nu af hoe deze uitlaat zal blijven indien ik hem zo laat. Iemand enig idee? Het is natuurlijk een RVS uitlaat, maar heeft dit metaal nog wel dezelfde eigenschappen van RVS na het stralen?