Beste,
Ik wil aan mijn R1200GS een druppellader aanhangen in de winter. Officieel moet ik zo een grijze van BMW kopen, iets over de 100 euro. MAAR ik heb nog zo een blauw bakje van mijn vorige R850R. Ik hoor zeggen bij de BMW dealer dat die blauwe druppellader niet werkt op de 1200GS? Maar een vriend vertelt me dit: "Opzij heb je een 12 Volstekker op je GS; verwijder de 12 voltaanluiting die op CANBUS is aangeschakeld is en leg twee draden rechtstreeks naar de batterij... en die blauwe druppellader houdt de batterij in topvorm...!"
IS DAT ZO? Mag ik dat zo uitvoeren?
dank voor hulp!
mvg,
Paul
druppellader aan GS
Moderator: GVN
Re: druppellader aan GS
De grijze BMW lader spreekt CAN-bus taal en kan uw motor ervan overtuigen om de accessoirestekker
niet af te schakelen als u het contact uifzet. Dat kan die blauwe niet en daarom werkt hij niet.
Door de raad van uw vriend te volgen gaat u het CAN-bus probleem uit de weg en zal de lader werken.
Ik zou wel een zekering plaatsen in de bedrading van de stekker naar de accu.
niet af te schakelen als u het contact uifzet. Dat kan die blauwe niet en daarom werkt hij niet.
Door de raad van uw vriend te volgen gaat u het CAN-bus probleem uit de weg en zal de lader werken.
Ik zou wel een zekering plaatsen in de bedrading van de stekker naar de accu.
K75RT (1994)--->R1200RT (2009)
Gaby,
dank voor je duidelijke info. Ik ga het zo uitvoeren.
mvg,
Paul
dank voor je duidelijke info. Ik ga het zo uitvoeren.
mvg,
Paul
Let er wel op dat ge de plus aan de plus blijft koppelen.
Anders slaat de batterij lader in Error.
Anders slaat de batterij lader in Error.
Ik vermoed dat je best ook een zekering in de pluskabel plaatst als je de 12V plug rechtstreeks op de accu aansluit.
edit: excuus, Gaby had dat al geschreven.Eén zekering is genoeg
edit: excuus, Gaby had dat al geschreven.Eén zekering is genoeg