gelijkrichter st50

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over olie, remmen en technische werking van bepaalde onderdelen of de motor.

Moderator: GVN

Plaats reactie
fRaaS
Berichten: 230
Lid geworden op: 28 sep 2004, 16:16
Woonplaats: Meerbeke
Locatie: o-vl ninove

gelijkrichter st50

Bericht door fRaaS »

Deze vraag gaat wel niet over een BMW maar over mijn Honda Dax '72 waar mijn zoon nu mee rijdt.

Het probleem zit hem bij de selenium rectifier.
Dit is gewoon een rechthoekig metalen plaatje van ongeveer 4x4cm.
Funktie is gelijkrichter stroom 6 volt.

Hoe dit stuk kan is me een raadsel (hoe het werkt trouwens ook, wikipedia hulplijn gebruikt).
Eerst laadde de batterie maar 3 volt, nu dit opgelost is, springen voor en achterlicht. Dit nadat ik de rectifier gewoon eens gedemonteerd had.

Nu had ik graag geweten welke andere gelijkrichter dan een selenium exemplaar ik op deze brommer kan monteren.
Ik ben zelf meer met eentjes een nulletjes bezig dan met electric .....
Zodoende roep ik de hulp in van een iemand die me kan zeggen waardoor ik die plaat best kan vervangen. (als dat al kan)

voorbeeld van een selenium rectifier : Afbeelding
R1200RT - R60/7 - F650GS- ST50 (in een te kleine garage :-))
Iron Gonzo
Berichten: 9612
Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36

Re: gelijkrichter st50

Bericht door Iron Gonzo »

http://www.daxforum.be/forum/index.php" onclick="window.open(this.href);return false;

ik weet niet of je deze site al kent? :wink:
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Raketman
Berichten: 905
Lid geworden op: 15 sep 2005, 20:10
Locatie: O-Vlaanderen
Contacteer:

Re: gelijkrichter st50

Bericht door Raketman »

Ik denk dat je die dingen kunt vervangen door gelijk welke diodes die genoeg vermogen aankunnen...

Ik zie 2 exemplaren (ijzeren plaatjes zijn gewoon koeling), waarschijnlijk enkelzijdig gelijkgericht ? Eén plaatje (diode) per wikkeling, 2 wikkelingen ? Parallel geschakeld ?
Dan kan je eens proberen met bvb een

- BY239 in DO220 behuizing (kan 10A aan per wikkeling, zou genoeg moeten zijn voor een Dax denk ik dan), je zal er wel terug een koelvin moeten opvijzen.
Een 220 behuizing zondermeer kan geen 10A trekken.

- BYX42/1200R in DO4 behuizing (kan ook 10A aan per stuk). Daar kan je zelf koelvinnen voor maken of misschien zelfs de oude gebruiken, en zal qua looks ook het meest lijken
op het oude.
Nil volentibus arduum
Johny
Berichten: 188
Lid geworden op: 05 okt 2005, 16:44
Locatie: Hasselt

Re: gelijkrichter st50

Bericht door Johny »

Hallo,
Heb net de elec. van een honda c110 in orde gemaakt,daar was de gelijkrichter verdwenen,ik heb een enkelvoudig electronisch type besteld in Nederland(12euro),speciaal voor die honda.
Je kan ook een diodebrug monteren,kostprijs in een electronicawinkel ongeveer 5euro(max 10a).
De rimpelende gelijkstroom van een diodebrug is beter dan die van een enkelvoudig type,bij die oudere bromfietsen gebruikt men veelal de batt. alleen voor de voeding van de ontsteking en een paar lampjes,de grote verbruikers zoals de koplamp wordt gevoed rechtstreeks van de lichspoel met wisselstroom.
Je vervangt best die oude platengelijkrichters met die moderne electronische types.
Groeten
Johny
de klei'n
Berichten: 196
Lid geworden op: 23 okt 2008, 21:39
Locatie: Mannekensvere

Re: gelijkrichter st50

Bericht door de klei'n »

ik heb jaren zonder gereden in m'n camino, enkel lampjes van 24V gebruikt en geen problemen
grt
de klei'n
R100RT 1980 met zijspan
Moto Guzzi Griso 1200 8v SE
CeesBmw
Berichten: 952
Lid geworden op: 03 feb 2007, 13:16

Re: gelijkrichter st50

Bericht door CeesBmw »

Die seleen cellen gaan wel vaker stuk, zeker ook door ouderdom, je kunt het btw ruiken als ze stuk zijn.
Vervangen door een diode brug is het makkelijkste.
Seleen is nauwelijks meer te krijgen.

Meet wel de laadstroom en spanning voor dat je ze langdurig gebruikt.
fRaaS
Berichten: 230
Lid geworden op: 28 sep 2004, 16:16
Woonplaats: Meerbeke
Locatie: o-vl ninove

Re: gelijkrichter st50

Bericht door fRaaS »

ik heb een occasie gevonden en alles werkt terug normaal.
ik ben dank zij jullie reacties toch wat wijzer gevonden i.v.m. vervang mogelijkheden voor dat spul.
dank aan allen,
gr,
fraaS
R1200RT - R60/7 - F650GS- ST50 (in een te kleine garage :-))
Plaats reactie