R1200ST gekocht - tips welkom

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Phaedrus

R1200ST gekocht - tips welkom

Bericht door Phaedrus »

Na een R1150GS heb ik nu een R1200ST gekocht.

Van 2006 en slechts 28000 km en in perfecte staat.
Ik heb wel wat aanpassingsproblemen met het rijden met clip-ons en het grote verschil in controle van de motor met de GS.

Het extra vermogen heeft me vanmorgen (eerste woon-werk verkeer dag) al een doorspinnend achterwiel gegeven tijdens het optrekken.
De vering staat te slapen en de spiegels moeten bijgesteld worden.
Heeft er iemand een werkplaatshandboek van de ST? Dat zou handig zijn.

Ik ben ook op zoek naar een topkoffer en topkofferplaat. Iemand eentje op overschot?

Dus, voor de volgende ST rit wil ik me gerust proberen vrij te maken!
Maar eerst ga ik er mee leren rijden :grin:
Only riders understand why dogs love to stick their heads out of car windows
MOTOBLOG

Re: R1200ST gekocht - tips welkom

Bericht door MOTOBLOG »

Grasduinen op http://www.motoblog.be" onclick="window.open(this.href);return false; = veel info over de ST
Kries

Bericht door Kries »

Tja,

oefening baart kunst. Een GS stuurt wat anders door het hoge en brede stuur.

Als volgende (en 9de BMW) staat de R1200ST ook op 1 (met grote stip).

4 GS en van de oudere generatie gehad...en inderdaad eventjes aanpassen.
Maar eens je het korte stuur gewend bent is het leuk rijden.
Maar nooit als een GS.
Iron Gonzo

Bericht door Iron Gonzo »

je hebt PB :wink:
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Phaedrus

Bericht door Phaedrus »

Filip, Kries en Bart,
Bedankt voor de reakties.
Trouwens, Motoblog had ik al volledig gelezen en heb ik nog eens herlezen.
Die heeft me trouwens over de streep getrokken nadat mijn testrit over (eerder slechte) wegen vol modder (oogst seizoen) een beetje tegen gevallen was.
Na een dag woon-werk verkeer ben ik van die twijfels toch al af.
Nu nog fine-tunen!
Toedel

Bericht door Toedel »

Foto foto foto foto !
Gefeliciteerd met de aanwinst !
Met een bikersgroet,
Toedel ;-)
(165.000km op R1200GS).

Whatever floats your boat is fine by me, as long as it isn't a battleship.
STErik

Bericht door STErik »

Ik heb hetzelfde meegemaakt nu 3 jaar geleden, kwam ook van een 1150GS naar een 1200ST, nog geen moment spijt gehad, zithouding en rijcomfort (voor mij) veel beter.
De enige aanpassing die ik gedaan heb is de clip-ons boven de kroonplaat geplaatst, origineel was iets te veel voorover voor een ouwe als ik :grin:
Ondertussen meer dan 30000km mee gedaan waaronder deze zomer via Finland omhoog naar de Noordkaap en via Noorwegen terug.
Het enige wat ik nog zoek te doen is de voetsteunen iets lager zetten, bij lange ritten ( een paar uur) beginnen mijn ouwe knieen stijf te worden.
Veel rijplezier toegewenst
(ST)Erik
The road goes ever on...
Phaedrus

Bericht door Phaedrus »

En hier de foto's van de verkoper.
Ondertussen, na 3 dagen woon-werk verkeer ziet hij al wel wat smeriger 8-)

Afbeelding

Afbeelding
Iron Gonzo

Bericht door Iron Gonzo »

mooi machientje :grin:
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Tjoolder

Bericht door Tjoolder »

Wel wel wel, proficiat Phaedrus !! Die motor ken ik heel goed...en aan de reactie te zien, geen verkeerde koop...

Groetjes,

Tjoolder.
Toedel

Bericht door Toedel »

Moooooi ! :grin:
Met een bikersgroet,
Toedel ;-)
(165.000km op R1200GS).

Whatever floats your boat is fine by me, as long as it isn't a battleship.
daddy

Bericht door daddy »

Schitterende bike.
Heb ook met de verkoper gemaild en had de intentie de R1200ST aan te kopen DOCH was nog in het bezit van mijn R1150RT en deze moest eerst verkocht worden.
De kandidaat koper is niet komen opdagen met als gevolg ik dus deze mooie kans heb gemist.

Veel plezier met de ST !!!
Geniet van het rijden maar hou in je achterhoofd : rij nooit sneller dan je engelbewaarder vliegen kan.
CeesBmw

Bericht door CeesBmw »

De enige tip die ik heb, en zo voor de hand ligt is:
RIJDEN!!!!!! :grin:
hguns

Bericht door hguns »

Phaedrus schreef:Na een R1150GS heb ik nu een R1200ST gekocht.
Dus, voor de volgende ST rit wil ik me gerust proberen vrij te maken!
Maar eerst ga ik er mee leren rijden :grin:
Best ook even een post plaatsen in de topic : http://forum.bmw-mc-vl.be/phpBB/viewtop ... 17#p333617" onclick="window.open(this.href);return false;

Elk jaar overlopen we deze even om alle ST-rijders op te vissen.
Tot dan !
Phaedrus

Bericht door Phaedrus »

Voila, een goei 1500 km later ...

Ik ben tevreden van mijn aankoop omdat ik overtuigd ben dat het een gezonde moto is die ik voor een interessant prijs gekocht heb.
Toch heb ik nog een boel vragen en twijfels die andere ST rijders misschien mee kunnen helpen beantwoorden.

Vering: de vorige eigenaar had me gezegd dat de vering zacht stond en dat die zowel voor als achter aangepast was.
Nu heb ik me de pleuris gedraaid om de achtervering tegen de stuit te draaien om dan gecontroleerd 3 kliks te kunnen terugdraaien.
Maar hoe ik de voorkant moet verstellen is me een raadsel.
- Moet ik de carnage hiervoor demonteren?
- Heeft iemand een ideale instelling voor de voorzijde want ik voel dat die ook nog veel te zacht staat?

Banden: voor BT021 nieuw --- achter BT020 vierkant en versleten
Omdat ik nog maar een drietal dagen op droge wegen gereden heb (en 13 in de regen), heb ik deze motor ook nog niet kunnen leren kennen of uittesten. Maar met deze set banden zou je echt je vertrouwen in motorrijden verliezen. Ik weet van mezelf dat ik geen slechte regenrijder ben maar met dit setje of combinatie is het zwemmen geblazen en heb ik al meermaals met geknepen billen op mijn machien gezeten. Ik ben ook al 3 keer serieus doorgeslipt bij het optrekken.
Daar ik een doorrijder ben en 95% of meer woon-werkverkeer doe zijn regenkwaliteiten van mijn banden van cruciaal belang.
Ik heb eens op het bandenforum gegrasduind en moet een definitieve keuze maken tussen volgende twee bandjes, wie helpt me:
- Metzeler RoadTec Z6 (Motoblog - HGuns)
- Dunlop RoadSmart

Ik ben er ook al in geslaagd de motor naa exact een week al tegen de grond te leggen. :oops: Een ABS dat niet opgestart was in combinatie met fijn stof op de ondergrondse parking in gepolierd beton met (dat zag ik de dag erna) op die plaats een heel fijn laagje stof. Een lichte kras op het BH'tje, de spiegel en een kapot wit pinkerglaasje waren mijn deel.

De windbescherming op de motor valt me ook een beetje tegen. De wind komt onder mijn helm op mijn keel gedrukt. Daar je hoofd vol in de wind zit heb je geen last van turbulenties, dus da's wel goed. Let wel, mijn kruissnelheid is 140 op teller.
Voor de winter ben ik op zoek naar een groter aftermarket scherm maar daarover in een andere topic meer.

Verbruik: tot gisteren had ik altijd 98 getankt, gisteren voor de eerste keer 95. Gaat dit verschil geven? Ik weet het niet.
Mijn verbruik is momenteel 5.7 l/100km (1 op 17,5). Niet schitterend maar die kruissnelheid van 140 km/h voor 90% van de tijd helpt ook niet echt.

Stabiliteit: beter dan de GS omdat de ST lager staat. Daarstraks van't werk naar huis door de stormwind en regenvlagen was hij minder gevoelig voor zijwind dan mijne GS (logisch). Het ging er anders wel duchtig genoeg aan toe :lol:

Lichten: De lichtopbrengst is fantastisch.
Ik weet dat iemand een mistlicht geinstalleerd heeft, dat interesseert me toch ook wel, zeker met de winter die er aankomt.

Verder ben ik dus aan het kijken voor valbaren, een topplaat en topkoffer, een groter scherm, een spatbordverlenger voor, spiegelverlengers, tankpad, pinkerglaasjes :oops: , een werkplaatshandboek, ...
En dat is het zo een beetje voor nu :grin:

@daddy: ik zat ongeveer met hetzelfde probleem met mijn oude GS, het beste was inderdaad dat die eerst verkocht was.
Ik denk dat je inderdaad een goede koop gemist hebt, sorry. :-?
daddy

Bericht door daddy »

Geen probleem hoor, geniet van de bike en wie weet, staan er binnenkort nog schone occassies in de aanbieding.
Ik heb tijd en mijn RT'tje rijdt nog goed dus ...

Good luck alleszins, geen slippertjes meer maken en hopen dat al je vragen, zoekertjes vlug tot het verleden behoren.
Geniet van het rijden maar hou in je achterhoofd : rij nooit sneller dan je engelbewaarder vliegen kan.
Plaats reactie