Knallende uitlaat
Moderator: GVN
Knallende uitlaat
Hallo,
De titel is wel ietwat overdreven maar merk op dat bij het afremmen op de motor mijn uitlaat een knalletje als geluid voortbrengd. Het is ook maar één knalletje en geen meerdere. Heb het op gans de week rijden nog maar twee maal gehoord.
Aangezien ik mijn RT nog maar 3 maanden heb en weinig motorervaring (RT) heb wou ik eens horen of ik mij zorgen moet maken of niet.
Mijn motor is een 1100 RT met 67000km, ik heb nog één jaar garantie op de motor.
Met vriendelijke groeten
Pat
De titel is wel ietwat overdreven maar merk op dat bij het afremmen op de motor mijn uitlaat een knalletje als geluid voortbrengd. Het is ook maar één knalletje en geen meerdere. Heb het op gans de week rijden nog maar twee maal gehoord.
Aangezien ik mijn RT nog maar 3 maanden heb en weinig motorervaring (RT) heb wou ik eens horen of ik mij zorgen moet maken of niet.
Mijn motor is een 1100 RT met 67000km, ik heb nog één jaar garantie op de motor.
Met vriendelijke groeten
Pat
Ik heb me laten wijsmaken dat dit komt doordat er wat onverbrande benzine in de uitlaat terecht komt en deze daar dan verbrand door de hitte wat een knallend geluid als gevolg heeft.
Mijn R 1100 RT durft dit ook wel als eens doen, zeker bij een afdaling waar je sneller op de motor gaat remmen, en heb ondervonden dat dit meestal te vermijden valt door de rechterhendel van het gas volledig dicht te draaien bij het afremmen.
Mijn R 1100 RT durft dit ook wel als eens doen, zeker bij een afdaling waar je sneller op de motor gaat remmen, en heb ondervonden dat dit meestal te vermijden valt door de rechterhendel van het gas volledig dicht te draaien bij het afremmen.
Het is inderdaad het ontbranden van ongebruikt lucht/brandstofmengsel in de hete uitlaat. Vooral als je je gas dichtdoet dan. Meestal valt het voor wanneer je een open demper monteert op je moto zonder andere modificaties. Een open demper bevordert de doorstroming tegenover de standaarddemper.
Je moet maar eens luisteren wanneer kerels met sportmotoren hoort afremmen op de motor vlak voor een bocht... knallen maar!
Als je de doorstroming op je motor wijzigt door een open demper of een minder restrictieve luchtfilter dan moet je eigenlijk ook ingrijpen op je mengsel. Vandaar de spullen als Dynojet kits.
De boel even afstellen, kan al helpen. Wat roffel is niet zoo erg, maar fameuze knallen horen thuis in de motor, niet in je uitlaatpijp.
Je moet maar eens luisteren wanneer kerels met sportmotoren hoort afremmen op de motor vlak voor een bocht... knallen maar!
Als je de doorstroming op je motor wijzigt door een open demper of een minder restrictieve luchtfilter dan moet je eigenlijk ook ingrijpen op je mengsel. Vandaar de spullen als Dynojet kits.
De boel even afstellen, kan al helpen. Wat roffel is niet zoo erg, maar fameuze knallen horen thuis in de motor, niet in je uitlaatpijp.
Ninja's Machen Keine Witze !
-
- Berichten: 1511
- Lid geworden op: 29 sep 2004, 18:37
- Locatie: Meise (vl-Brabant)
- Contacteer:
Ik denk van wel. Mijn Dax begon ook te knallen op de motorrem. Heerlijk maar abnormaal. Probleem was een loszittend inlaatsuk , dus valse lucht, dus te arm...Martin M. schreef: Kan het zijn dat dit te maken heeft met een te arme afstelling?
Groeten.
Bob
Synchro Bob
"Vive somnia, non somniare vitam"
R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
"Vive somnia, non somniare vitam"
R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
-
- Berichten: 9612
- Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36
is volkomen normaal
mijn r1100rs heeft dit ook soms en dan vooral bij het dichtgooien van de gas.
als ik langzaam gas los heb ik het bijna nooit.
maar ik durf nogal eens sportief uit de hoek komen en dan gebeurd het wel eens.
soms rij ik weken zonder knal en dan heb ik weken waar hij bijna iedere dag eens een knal geeft.
mijn RS staat perfect afgesteld en de klepspeling is ook juist.
niet vergeten dat je per cilinder 550cc hebt en dat is heel wat.
ah ja mijn 1100rs heeft +120000km en is van 97.
het knallen zal eerder voorkomen met een te rijk mengsel en niet met een te arm mengsel.
hoe rijker het mengsel hoe meer benzine er in de verhouding lucht/nafte is.
daardoor kan het zijn dat niet alles ontbrand en als de uitlaatklep bijna dicht is gaat de inlaatklep al open om de cilinder nog wat te spoelen en zoveel mogelijk uitlaatgassen te doen verdwijnen. daarbij wordt er dus onverbrand mengsel in de uitlaat geduwd.
als dan het mengsel in de uitlaat warm genoeg heeft, krijg je dus die ontbranding in de uitlaat en dus krijg je de knal.
bij hard optrekken en dan alles dichtgooien om de bocht in te duiken kan je dat dus regelmatig hebben.
mijn r1100rs heeft dit ook soms en dan vooral bij het dichtgooien van de gas.
als ik langzaam gas los heb ik het bijna nooit.
maar ik durf nogal eens sportief uit de hoek komen en dan gebeurd het wel eens.
soms rij ik weken zonder knal en dan heb ik weken waar hij bijna iedere dag eens een knal geeft.
mijn RS staat perfect afgesteld en de klepspeling is ook juist.
niet vergeten dat je per cilinder 550cc hebt en dat is heel wat.
ah ja mijn 1100rs heeft +120000km en is van 97.
het knallen zal eerder voorkomen met een te rijk mengsel en niet met een te arm mengsel.
hoe rijker het mengsel hoe meer benzine er in de verhouding lucht/nafte is.
daardoor kan het zijn dat niet alles ontbrand en als de uitlaatklep bijna dicht is gaat de inlaatklep al open om de cilinder nog wat te spoelen en zoveel mogelijk uitlaatgassen te doen verdwijnen. daarbij wordt er dus onverbrand mengsel in de uitlaat geduwd.
als dan het mengsel in de uitlaat warm genoeg heeft, krijg je dus die ontbranding in de uitlaat en dus krijg je de knal.
bij hard optrekken en dan alles dichtgooien om de bocht in te duiken kan je dat dus regelmatig hebben.
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
-
- Berichten: 129
- Lid geworden op: 12 jul 2005, 01:18
- Woonplaats: Paal
- Locatie: Limburg
-
- Berichten: 4703
- Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
- Locatie: Sint Niklaas
Knallen is normaal op injectie boxers met TPS (Throttle position sensor), is niets aan te doen, kan geen kwaad. Op een R100S is het wel abnormaal en waarschijnlijk een gevolg van een te rijke afstelling, vandaar ook de zwarte bougies, of van aanzuigen valse lucht. Kontroleer de inlaatrubbers op scheurtjes of loszitten, controleer luchtfilter en afstelling carbs. bougies die te nat worden door een overmatig rijk mengsel gaan defect, best mengsel afstellen en bougies vervangen. Als je motor slecht start, door een andere reden, kun je ook zwarte bougies krijgen, omdat je bij het starten teveel onverbrande benzine krijgt. De vervuilde bougies kunnen dan de oorzaak vh knallen zijn. Hoe dan ook, je hebt een probleem, mengsel of ontsteking.stefaan1961 schreef:is het zo dat de bougies dan zwart gaan worden, en zo op termijn de motor slecht gaat starten?? Mijn R100S knalt regelmatig, en ik merk dat het starten met koude motor de laatste tijd wat moeilijker gaat.
Toffe moto trouwens die 100S
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
-
- Berichten: 129
- Lid geworden op: 12 jul 2005, 01:18
- Woonplaats: Paal
- Locatie: Limburg
Nu kan ik niet meer volgen, kan ook niet anders gezien ik geen geen motortechnieken gevolgd heb. Maar....was is het nu eigenlijk
Komt dat knallen nu van een te rijk mengsel, of van een te arm mengsel Dirk schrijft door een te rijk mengsel, verder in zijn post kan het door aanzuiging van valse lucht zijn Krijg je door aanzuiging van valse lucht nu een rijker of een armer mengsel Ik dacht dat laatste.
Begint gecompliceerd te worden
Groeten.
Komt dat knallen nu van een te rijk mengsel, of van een te arm mengsel Dirk schrijft door een te rijk mengsel, verder in zijn post kan het door aanzuiging van valse lucht zijn Krijg je door aanzuiging van valse lucht nu een rijker of een armer mengsel Ik dacht dat laatste.
Begint gecompliceerd te worden
Groeten.
-
- Berichten: 129
- Lid geworden op: 12 jul 2005, 01:18
- Woonplaats: Paal
- Locatie: Limburg
-
- Berichten: 4703
- Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
- Locatie: Sint Niklaas
OK, hier gaan we nog es, speciaal voor de Martin:Martin M. schreef:Nu kan ik niet meer volgen, kan ook niet anders gezien ik geen geen motortechnieken gevolgd heb. Maar....was is het nu eigenlijk
Komt dat knallen nu van een te rijk mengsel, of van een te arm mengsel Dirk schrijft door een te rijk mengsel, verder in zijn post kan het door aanzuiging van valse lucht zijn Krijg je door aanzuiging van valse lucht nu een rijker of een armer mengsel Ik dacht dat laatste.
Begint gecompliceerd te worden
Groeten.
Knallen op injectie boxer komt van ophoping overbrande gassen die onsteken, bv bij snel afsluiten van de gas, hangt heel veel af vd rijstijl. Op een injectie boxer krijg je het er niet uit, enkel door heel arm afstellen als er een co regelvijs op zit, recente boxers met kat hebben een lambda sonde en kun je dus nie armer of rijker zetten, tenzij met een Performance controller van Wunderlich. Met een arm mengsel rijdt de moto trouwens nie lekker. Dus gewoon laten knallen dat ding. Op een klassieke carb motor is het niet normaal en heeft het vaak met verkeerd mengsel (zwarte bougies = te rijk) of valse lucht te maken. Het kan echter ook dat Stefaans' motor een ander probleem heeft, defecte membranen, slechte ontsteking etc, waardoor de motor bij het starten te veel benzine krijgt, dus natte bougies, die bougies veroorzaken dan tijdens het rijden dat knallen, enz....Bougies die ne keer goe nat gestaan hebben moeten meestal vervangen worden. Op mijn 1200GS heb ik er helemaal geen last van, op de 1100gs en de 1150 werd er wat afgeknald
De R100S is wel iets heel anders dan een injectie boxer hé Martin
Ben je nu wat wijzer of alleen nog meer in de war
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
-
- Berichten: 1511
- Lid geworden op: 29 sep 2004, 18:37
- Locatie: Meise (vl-Brabant)
- Contacteer:
Alle uitleggen blijken te kloppen.Martin M. schreef:Nu kan ik niet meer volgen, kan ook niet anders gezien ik geen geen motortechnieken gevolgd heb. Maar....was is het nu eigenlijk
Komt dat knallen nu van een te rijk mengsel, of van een te arm mengsel Dirk schrijft door een te rijk mengsel, verder in zijn post kan het door aanzuiging van valse lucht zijn Krijg je door aanzuiging van valse lucht nu een rijker of een armer mengsel Ik dacht dat laatste.
Begint gecompliceerd te worden
Groeten.
Op mijn DAX stond het inlaatstuk (tussen motor en carburator) los, met als gevolg knallen bij het gas lossen. Was wel indrukwekkend Inlaatstuk vastgezet en knallen was gedaan...
Synchro Bob
"Vive somnia, non somniare vitam"
R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
"Vive somnia, non somniare vitam"
R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
mijn 12gs knalt er lekker op los... en nog lekkerder in de bergen in een afdaling bij het gas lossen voor een haarspeldbocht en op de motor remmen mijn 1150 deed het ook... andere boxers waar ik met gereden heb, ook (ik beschouw het als een manier om de uitlaat binnenin proper te houden...)Dirk Pauwels schreef:Op mijn 1200GS heb ik er helemaal geen last van, op de 1100gs en de 1150 werd er wat afgeknald
-
- Berichten: 4703
- Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
- Locatie: Sint Niklaas
Da's raar, mijne 1200 met Remus knalt niet, en op de passenparade (4500km passen) heb ik geen enkele 1200 horen knallen. Denk dat da bij de 1200 toch nie normaal is, tenzij mss dat de kat er bij U vanonder is?brit schreef:mijn 12gs knalt er lekker op los... en nog lekkerder in de bergen in een afdaling bij het gas lossen voor een haarspeldbocht en op de motor remmen mijn 1150 deed het ook... andere boxers waar ik met gereden heb, ook (ik beschouw het als een manier om de uitlaat binnenin proper te houden...)Dirk Pauwels schreef:Op mijn 1200GS heb ik er helemaal geen last van, op de 1100gs en de 1150 werd er wat afgeknald
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
-
- Berichten: 129
- Lid geworden op: 12 jul 2005, 01:18
- Woonplaats: Paal
- Locatie: Limburg
ik ben vandaag bij de hobbyist geweest voor wat onderdelen, en daar vertelde ik dat mijn R100S redelijk wat knalde, onmiddelijk kwam er een technieker, hij heeft om en bij het half uur bezig geweest, alles bleek oké, hij gaf me de raad de kleppen te laten regelen en de membramen te laten vervangen bij mijn garagist, en toen ik mijn schuld vroeg bleek dat een dienst van de zaak!!!! Toffe mensen daar in Hunsel, naderhand nog een praatje gemaakt met een paar BMW rijders die ook zeer tevreden waren van de service daar, mischien een aanrader !!!
Stefaan
K100RT'87
R1150 GSA '03
K100RT'87
R1150 GSA '03
zeker en vast een aanrader ... alleen wat ver als ge aan den andere kant van't land woont
dat knallen heb ik bij de mijne nog maar heel zelden meegemaakt ... ik denk 1 of 2 keer bij langere rit, ik dacht in schotland (ofwel was dat de Stoffel of den Harald die diene lasagna met friet nie verteerden )
dat knallen heb ik bij de mijne nog maar heel zelden meegemaakt ... ik denk 1 of 2 keer bij langere rit, ik dacht in schotland (ofwel was dat de Stoffel of den Harald die diene lasagna met friet nie verteerden )
R1150RT Blackline -> °08/08/04 -> 52.000 km
GOLDEN 5 member
GOLDEN 5 member
Mijne 1200 RT knalt zo regelmatig ook eens. Lijkt me niet echt abnormaal te zijn.Dirk Pauwels schreef:Da's raar, mijne 1200 met Remus knalt niet, en op de passenparade (4500km passen) heb ik geen enkele 1200 horen knallen. Denk dat da bij de 1200 toch nie normaal is, tenzij mss dat de kat er bij U vanonder is?brit schreef:mijn 12gs knalt er lekker op los... en nog lekkerder in de bergen in een afdaling bij het gas lossen voor een haarspeldbocht en op de motor remmen mijn 1150 deed het ook... andere boxers waar ik met gereden heb, ook (ik beschouw het als een manier om de uitlaat binnenin proper te houden...)Dirk Pauwels schreef:Op mijn 1200GS heb ik er helemaal geen last van, op de 1100gs en de 1150 werd er wat afgeknald
-
- Moderator
- Berichten: 2698
- Lid geworden op: 24 okt 2004, 19:51
- Locatie: Dikkelvenne
- Contacteer:
Bij een wagen wordt dit beter opgevangen omdat er ook meer "knalpotten" onder zitten en dus de knallen worden "gedempt"
Motoren hebben enkel de catalysator (als er al één onder zit) en de einddemper (al dan niet origineel) dus, kans dat je een plof krijgt is hoger, maar ik vond het toch nog wel beschaafd. Enige keer was ik wel effe geschrokken in de Ardennen, na een twee uur goed gassen en dan uiteraard afkomen met gas dicht en effe beetje opendoen... maar dit is niet schadelijk
Motoren hebben enkel de catalysator (als er al één onder zit) en de einddemper (al dan niet origineel) dus, kans dat je een plof krijgt is hoger, maar ik vond het toch nog wel beschaafd. Enige keer was ik wel effe geschrokken in de Ardennen, na een twee uur goed gassen en dan uiteraard afkomen met gas dicht en effe beetje opendoen... maar dit is niet schadelijk
R1200RT Ostragrau 2010 / E70 Saphirschwarz 2009 / E87 Havana 2007
Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum
Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum
-
- Berichten: 129
- Lid geworden op: 12 jul 2005, 01:18
- Woonplaats: Paal
- Locatie: Limburg
Van Beringen uit is het 54 km , dus vanuit Leuven zal het best meevallen met een motor die niet knalt Xa4Xa4 schreef:zeker en vast een aanrader ... alleen wat ver als ge aan den andere kant van't land woont
dat knallen heb ik bij de mijne nog maar heel zelden meegemaakt ... ik denk 1 of 2 keer bij langere rit, ik dacht in schotland (ofwel was dat de Stoffel of den Harald die diene lasagna met friet nie verteerden )
Stefaan
K100RT'87
R1150 GSA '03
K100RT'87
R1150 GSA '03