achterwiel k100rs

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW K-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
lgeen
Berichten: 87
Lid geworden op: 16 feb 2008, 11:57
Woonplaats: ruien
Locatie: ovl

achterwiel k100rs

Bericht door lgeen »

hallo,
is het mogelijk een 17 duim achterwiel te plaatsen en tot welke bandbreedte kan men gaan in een K100RS van 1991.
en indien mogelijk waar zo'n wiel te vinden.
momenteel zit er een 18 duim achterwiel in.
dank bij voorbaat
lgeen
lgeen
Danny
Berichten: 6460
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: achterwiel k100rs

Bericht door Danny »

Der kan wel een maat breder op ne K100-16v. 't Ambetante is alleen dat je het nauwelijks tussen de uitlaat en de kardan door krijgt. Dus ofwel is 't bandje aflaten en serieus wringen of de uitlaat telkens demonteren.
Nu ligt er een 160 op?? Geen idee of je met een vulring moet werken om de band niet tegen de kardan te laten lopen en dan komt je wiel uit de lijn.

Ik weet niet wat het idee is maar ne vette sloef laat deze motor echt voor geen meter beter rijden dan werk je beter aan de vering, als 't alleen is voor een vettere look dan had je beter een recentere BMW gekocht :mrgreen:
Vergeet ook niet hoe breder hoe zwaarder de band hoe meer onafgeveerd gewicht.
K1neke
Berichten: 361
Lid geworden op: 30 jan 2005, 16:19
Locatie: Heist op den Berg ( BOOISCHOT )

Re: achterwiel k100rs

Bericht door K1neke »

Ik heb op mijn K1100LT een breede "5,5 velg liggen met een 180/55/17 op er gaat zelfs een 190 op .
Is een duitse velg zelfde model als de originele velg .
Hoef de uitlaat niet te demonteren om het wiel er uit te halen !
Haal wel altijd mijn remklauw en remschijf er af als ik het wiel eruit haal , dit doe ik trouwens ook bij mijn K1 .
Dit voorkomt krassen op het achterwiel door de tanden van de ABS .
In bezit van ; 2X SHADOW 1100 ,3 X K1 , 1X K100LT , 1X K100RS16V , 3X K1100LT .1X K1200LT ,
Danny
Berichten: 6460
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: achterwiel k100rs

Bericht door Danny »

remschijf kan je demonteren vergeet dan niet telkens de rekbouten te vernieuwen...wat een gedoe voor een breder bandje :roll:

ik blijf nog wachten op een zinnig argument om er een bredere sloef op te leggen dan origineel. tenzij je K ne "luftmeister" is... :lol:
K1neke
Berichten: 361
Lid geworden op: 30 jan 2005, 16:19
Locatie: Heist op den Berg ( BOOISCHOT )

Re: achterwiel k100rs

Bericht door K1neke »

Met een "17" heb je meer keuze in banden !
Heb trouwens vooraan er ook een "17" van een K1 ingestoken in plaats van een "18" .
Zijn dat rekbouten , die 2 boutjes om de schijf op zijn plaats te houden ??
Durf zeer zelfs uitlaten die 2 boutjes , de schijf zit vast met de wielbouten .
In bezit van ; 2X SHADOW 1100 ,3 X K1 , 1X K100LT , 1X K100RS16V , 3X K1100LT .1X K1200LT ,
Danny
Berichten: 6460
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: achterwiel k100rs

Bericht door Danny »

Dat zijn inderdaad die twee, zonder lijkt me te kunnen ik denk dat ze erop zitten om de remschijf vast te houden op zijn plaats bij (de)montage. daarna zit ze inderdaad mee vast met de wielbouten.

er is inderdaad meer keuze maar uiteindelijk neem je er maar ene he :mrgreen:
K1neke
Berichten: 361
Lid geworden op: 30 jan 2005, 16:19
Locatie: Heist op den Berg ( BOOISCHOT )

Re: achterwiel k100rs

Bericht door K1neke »

Danny schreef:remschijf kan je demonteren vergeet dan niet telkens de rekbouten te vernieuwen...wat een gedoe voor een breder bandje :roll:
Nu weet ik nog niet waar die rekbouten zitten ?? :shock:
Ik plaats altijd maar één achterband , jij ook denk ik .
Dan laat je er toch altijd maar ne band opleggen de goedkoopste denk ik dan of wat doe jij ? :idea:
In bezit van ; 2X SHADOW 1100 ,3 X K1 , 1X K100LT , 1X K100RS16V , 3X K1100LT .1X K1200LT ,
Erik
Berichten: 686
Lid geworden op: 28 sep 2004, 11:51
Woonplaats: mol

Re: achterwiel k100rs

Bericht door Erik »

K1neke schreef:Nu weet ik nog niet waar die rekbouten zitten ?
onderdeel # 2 op
Afbeelding
groeten
Erik op K75RT met Garmin StreetPilot 2820 en CNEur NT LifeTime.
Afbeelding
FlyingBrick K-Technik
K1neke
Berichten: 361
Lid geworden op: 30 jan 2005, 16:19
Locatie: Heist op den Berg ( BOOISCHOT )

Re: achterwiel k100rs

Bericht door K1neke »

Weet de bouten wel zitten waar de remschijf mee vast staat , maar dat zijn toch geen rekbouten ! :-?

Om even terug te gaan naar het begin van de vraag . :wink:
Er past een "17" wiel in .
Er kan een 180/55ZR17 of 190/50ZR17of 190/55ZR17 achterband op zonder dat hij iets raakt !
Ik ken iemand die heeft op zijn K100LT een PVM velg met een 190/50/17 op .
hij heeft wel een beetjevan zijn remklauw moeten afslijpen !!! :shock:
Niet de oorzaak van de band maar wegens de velg . :clown:

Bij mijn K1100LT zit er een velg in van HS motorrad technick , "17" en 5,5 breed met nu een 180/55/17 zonder dat hij ergens raakt of er iets weggeslepen is . :mrgreen:
Is van uitzicht het zelfde als een originele 3 spaak K velg .
Nu de 2de vraag ,
Zo een velg vinden zal niet gemakkelijk zijn .
In bezit van ; 2X SHADOW 1100 ,3 X K1 , 1X K100LT , 1X K100RS16V , 3X K1100LT .1X K1200LT ,
John
Berichten: 4594
Lid geworden op: 28 sep 2004, 12:59
Woonplaats: Essen
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: achterwiel k100rs

Bericht door John »

Eerlijk gezegd hé! En tussen haakjes, heb Danny altijd gewaardeerd voor zijn know-how, maar dit ging me toch een beetje ver.
Laat ons duidelijk zijn, die schijf wordt nog altijd opgevangen door de wielbouten. Dus die rekbouten??? Zwaar mijn vraagtekens bij!
Maar er kan inderdaad en bredere slof gemonteerd :lol: :wink:
Danny
Berichten: 6460
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: achterwiel k100rs

Bericht door Danny »

tja ik heb dieje K ook nie ineen gestoken he :roll: ik weet ook best dat die schijf met de wielbouten vasthangt... 't enige dat ik zeg is -en dat staat ook in de manuel en daar heb ik 't ook al met nen dealer gesprekken over gehad- dat dat rekbouten zijn, waarom?? geen idee. Ik heb dat ook nooit begrepen. ik weet enkel dat hun advies luidt; telkens vervangen
Eerlijk gezegd hé! En tussen haakjes, heb Danny altijd gewaardeerd voor zijn know-how, maar dit ging me toch een beetje ver.
Dus mijne beperkte know how in twijfel trekken omdat ik richtlijnen BMW hier effe noteer is er wa over. :wink:

als iemand de voorschriften wil negeren is dat hun zaak.
Dan laat je er toch altijd maar ne band opleggen de goedkoopste denk ik dan of wat doe jij ?
De goedkoopste laat ik niet leggen wel diegene die ik wil hebben en die mij vertrouwen geeft ook al is dat zoals bij velen maar in 't kopke. Het gene ik wou aanhalen is ongeacht of er nu tien modellen in omloop zijn of slechts 3 je neemt er maar eentje mee naar huis.
Als je al een velg moet kopen (niet goedkoop) om dan een goedkopere band te vinden dan slaat dat nergens op tenzij die banden 100€ 't stuk goedkoper zijn en de motor echt beter doen rijden en ik geloof niet dat dat het geval is.
John
Berichten: 4594
Lid geworden op: 28 sep 2004, 12:59
Woonplaats: Essen
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: achterwiel k100rs

Bericht door John »

Danny schreef:tja ik heb dieje K ook nie ineen gestoken he :roll: ik weet ook best dat die schijf met de wielbouten vasthangt... 't enige dat ik zeg is -en dat staat ook in de manuel en daar heb ik 't ook al met nen dealer gesprekken over gehad- dat dat rekbouten zijn, waarom?? geen idee. Ik heb dat ook nooit begrepen. ik weet enkel dat hun advies luidt; telkens vervangen
Dus als ik het goed begrijp...dienen kerel springt in die put ik dus ook maar? :mrgreen:
K1neke
Berichten: 361
Lid geworden op: 30 jan 2005, 16:19
Locatie: Heist op den Berg ( BOOISCHOT )

Re: achterwiel k100rs

Bericht door K1neke »

De goedkoopste laat ik niet leggen wel diegene die ik wil hebben en die mij vertrouwen geeft ook al is dat zoals bij velen maar in 't kopke. Het gene ik wou aanhalen is ongeacht of er nu tien modellen in omloop zijn of slechts 3 je neemt er maar eentje mee naar huis.
Als je al een velg moet kopen (niet goedkoop) om dan een goedkopere band te vinden dan slaat dat nergens op tenzij die banden 100€ 't stuk goedkoper zijn en de motor echt beter doen rijden en ik geloof niet dat dat het geval is.[/quote]

Je zegt het zelf ,De goedkoopste laat ik niet leggen wel diegene die ik wil hebben en die mij vertrouwen geeft ook al is dat zoals bij velen maar in 't kopke .
Met een 160/60/18 heb je bijlange na zoveel keuze niet .
Bij mij ligt er nu vanachter ne Pirelli Diablo super corsa op , is er ni in 160/60/18 :-P
In bezit van ; 2X SHADOW 1100 ,3 X K1 , 1X K100LT , 1X K100RS16V , 3X K1100LT .1X K1200LT ,
lgeen
Berichten: 87
Lid geworden op: 16 feb 2008, 11:57
Woonplaats: ruien
Locatie: ovl

Re: achterwiel k100rs

Bericht door lgeen »

hallo,
bedankt iedereen voor de entousiaste respons, het gaat er niet om dat de moto er vetter of stoerder moet uitzien.
het is maar dat mijne maat waarvoor ik de vraag stelde, nen hoop 17/180 banden heeft liggen.
en dat het mischien intersant zou zijn die op de k te kunnen gebruiken.
mvg
lgeen
lgeen
Wiedewa
Berichten: 1167
Lid geworden op: 20 apr 2008, 21:14
Locatie: Budel-Dorplein

Re: achterwiel k100rs

Bericht door Wiedewa »

Met al die ophef en 3x wisselen.
Ga ik volgende keer terug naar de Ronnie in Oostham, zeer tevreden over.

Ieder z'n eigen aanhanger, of tegensproot, ben er zeer tevreden over als Nederlander.

mvg Nico

p.s. wissenlen banden op 20k, 24K en de laatste na pyrineén ook bij vast 21k, dus zeer tevrecen
MG Breva 850
Plaats reactie