Motoblog test Yamaha XT1200Z

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW GS-serie motoren.

Moderator: GVN

Hobgoblin
Berichten: 833
Lid geworden op: 16 nov 2004, 21:26
Locatie: Piringen

Re: Motoblog test Yamaha XT1200Z

Bericht door Hobgoblin »

Ben vanmorgen effe bij een Yamaha dealer binnengelopen omdat ik er toch toevallig passeerde en de Super Tenere in de vitrine zag staan
(Had hem wel al eens gezien bij Motor Kaiser in Luxemburg). Dus eens effe in detail bekeken en (goed)gekeurd. Het ziet er een mooi afgewerkte motor uit. De blauwe kleur is niet zo mijn ding, dus zou ik voor een zilverkleurige gaan. Hij oogt lekker stoer en ook de koffers vond ik wel de moeite, zeker omdat ze niet zo breed uitsteken als op een GSA. Dashboard leek me kleiner dan op de foto's en ook de koplamp had ik groter verwacht. De voorkant is niet echt mijn ding omdat er zo een grote lege ruimte is van onder de koplamp tot aan de carterbeschermer/oliefilter. Maar dat is ieder zijn goesting natuurlijk.
Voor de rest niks op aan te merken en ik ben ervan overtuigd dat ie heel erg goed zal rijden. Hij zou een goede kandidaat kunnen zijn moest ik terug naar een hoogpoter overstappen, net zoals de Moto Guzzi Stelvio model 2011.
Harley Davidson FLHTCU - Harley Davidson FXSTC
tweecilinderke
Berichten: 2545
Lid geworden op: 11 mar 2007, 10:59
Locatie: gentbrugge

Re: Motoblog test Yamaha XT1200Z

Bericht door tweecilinderke »

Moest ik moeten kiezen
Ge moogd nie kiezen ge moet eerst nog nen ****** kopen anders moogde nie mee me ons :mrgreen: :mrgreen:
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++

sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets :)
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;

clublid
MOTOBLOG
Berichten: 1839
Lid geworden op: 21 jul 2006, 11:46
Woonplaats: Laakdal

Re: Motoblog test Yamaha XT1200Z

Bericht door MOTOBLOG »

Hmmm, lekker spul, heel geslaagd.

Afbeelding
Jo De Paepe
Berichten: 3237
Lid geworden op: 28 sep 2004, 00:07
Woonplaats: Gent
Locatie: Gent, België

Re: Motoblog test Yamaha XT1200Z

Bericht door Jo De Paepe »

Gelukkig verschillen smaken :wink:

Ik heb er gisteren eentje in 't echt gezien en ik vind hem nog lelijker als de 1200 GS.
Hij ziet er zeer zwaar en log uit , precies getekend zonder enige vorm van proporties.
Neen , niet mijn ding
R 1200 GS Triple Black
R75/5
[url]http://www.picasaweb.google.com/depaepejo1[url]
xantingo
Berichten: 604
Lid geworden op: 12 feb 2006, 21:37
Woonplaats: Wechelderzande
Locatie: Antwerpen / Wechelderzande
Contacteer:

Re: Motoblog test Yamaha XT1200Z

Bericht door xantingo »

MOTOBLOG schreef:Hmmm, lekker spul, heel geslaagd.
En, al ene besteld? :mrgreen:
Afbeelding ...R1200RT... Afbeelding Afbeelding.....
MOTOBLOG
Berichten: 1839
Lid geworden op: 21 jul 2006, 11:46
Woonplaats: Laakdal

Re: Motoblog test Yamaha XT1200Z

Bericht door MOTOBLOG »

Yep ...
Dirk Pauwels
Berichten: 4703
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: Motoblog test Yamaha XT1200Z

Bericht door Dirk Pauwels »

Jo De Paepe schreef:Gelukkig verschillen smaken :wink:

Ik heb er gisteren eentje in 't echt gezien en ik vind hem nog lelijker als de 1200 GS.
Hij ziet er zeer zwaar en log uit , precies getekend zonder enige vorm van proporties.
Neen , niet mijn ding
Ik heb hier iets van dezelfde ontwerper in mijn rugzakske steken....mijn tupperware boterhamdooske... :lol: enige exiting is de sticker die er ophangt.....

Ik heb een tijdje geleden ene live gezien in duitsland, Het zal ongetwijfeld goed rijden, maar mij spreekt het ook niet aan, beetje lamme goedzak uiterlijk vind ik persoonlijk, straalt niets adventure of agressie of emotie uit, beetje zonder ziel, maar da's de vloek vd moderne moto's helaas,...tupperware.... Dan vond ik de XTZ660 een pak aggresiever van looks
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
GSrijder
Berichten: 2330
Lid geworden op: 28 mei 2007, 10:42
Woonplaats: 9200
Locatie: Dendermonde
Contacteer:

Re: Motoblog test Yamaha XT1200Z

Bericht door GSrijder »

Tja smaken verschillen, ik vind de Teneré 1200 wel en de XTZ660 niet mooi.
Some people learn to ride a GS, others are born to !!
You never waste one hour of your life if you spent it on the saddle of your GS
luc boxer
Berichten: 2416
Lid geworden op: 28 mar 2005, 22:39
Woonplaats: Kalmthout

Re: Motoblog test Yamaha XT1200Z

Bericht door luc boxer »

.
Laatst gewijzigd door luc boxer op 05 nov 2018, 16:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding Lid BMW MC Vlaanderen
MOTOBLOG
Berichten: 1839
Lid geworden op: 21 jul 2006, 11:46
Woonplaats: Laakdal

Re: Motoblog test Yamaha XT1200Z

Bericht door MOTOBLOG »

Den Beer van Holland :pirat:
MOTOBLOG
Berichten: 1839
Lid geworden op: 21 jul 2006, 11:46
Woonplaats: Laakdal

Re: Motoblog test Yamaha XT1200Z

Bericht door MOTOBLOG »

Gelukkig wel 8-) Trouwens, er naar "zien" is één ding, er mee "rijden" is een ander. Zoals ik al schreef, bewuste keuze vanwege de eigenschappen. Als je een motor enkel voor z'n looks koopt, dan moet je 'm in de woonkamer zetten om naar te kijken. Dat hij dan goed of slecht is, speelt voor geen meter nog een rol. Ikzelf vind maar enkele motoren "zeer mooi" en die rijden allemaal lang niet goed :wink:
Jo De Paepe schreef:Gelukkig verschillen smaken :wink:

Ik heb er gisteren eentje in 't echt gezien en ik vind hem nog lelijker als de 1200 GS.
Hij ziet er zeer zwaar en log uit , precies getekend zonder enige vorm van proporties.
Neen , niet mijn ding
Jo De Paepe
Berichten: 3237
Lid geworden op: 28 sep 2004, 00:07
Woonplaats: Gent
Locatie: Gent, België

Re: Motoblog test Yamaha XT1200Z

Bericht door Jo De Paepe »

Trouwens, er naar "zien" is één ding, er mee "rijden" is een ander
'k zal het je laten weten , ik mag er eentje gaan testen .
Ik ging eigenlijk een FJR testen maar was niet meer beschikbaar , vorige tester heeft hem platgereden op een gevel :mrgreen:
De verkoper vroeg waarmee ik nu reed en bleef pushen om toch maar eens de XT1200 te testen . Awel , 'kzal dat eens grondig doen sé
R 1200 GS Triple Black
R75/5
[url]http://www.picasaweb.google.com/depaepejo1[url]
tweecilinderke
Berichten: 2545
Lid geworden op: 11 mar 2007, 10:59
Locatie: gentbrugge

Re: Motoblog test Yamaha XT1200Z

Bericht door tweecilinderke »

'k zal het je laten weten , ik mag er eentje gaan testen
Jo heb je dat ook via brussel moeten doen? Je krijgt daar z'on tripy mee en dan moogd ge 80 km bollen.
Zo zei Dirk van motoshop Gent toch en dat zag ik niet zitten.
Zoniet ,waar ben jij geweest?
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++

sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets :)
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;

clublid
Zeppe
Berichten: 1455
Lid geworden op: 06 jan 2005, 09:47
Woonplaats: 2630
Locatie: Aartselaar

Re: Motoblog test Yamaha XT1200Z

Bericht door Zeppe »

tweecilinderke schreef:
'k zal het je laten weten , ik mag er eentje gaan testen
Jo heb je dat ook via brussel moeten doen? Je krijgt daar z'on tripy mee en dan moogd ge 80 km bollen.
Zo zei Dirk van motoshop Gent toch en dat zag ik niet zitten.
Zoniet ,waar ben jij geweest?
't ja, ik heb dat ook horen zeggen van BMW.
Maar ik kreeg er toch eentje (F8OOGS) mee van zaterdagnamiddag (16u) tot dinsdagmorgen (8u)!
Dan kan je tenminste een testritje maken :grin:
't Moet zijn dat ik er erg te vertrouwen uitzie, of je kan misschien suggeren dat de dealer mij al goed kende.
Nochtans vandaag een soortgelijke ervaring gehad bij een dealer die mij totaal niet kent. (KTM-Deurne)
Even met belangstelling naar een 990 adventure staan kijken en een paar "intellectuele" vragen gesteld.
één uur later stond ik terug buiten, overladen met folders en de afspraak dat ik hem (de 990 adventure) maar eens voor een halve dag moest komen halen voor een testrit (na telefonische reservering) :thumright:
R1200GS-Adventure - smoke grey (24/06/2011)
Vespa GTS250 (27/09/2018)

"Het eindpunt kan nooit zo interessant zijn als de weg ernaartoe"
RBee
Berichten: 2201
Lid geworden op: 20 aug 2005, 23:54
Locatie: Wilrijk

Re: Motoblog test Yamaha XT1200Z

Bericht door RBee »

Zeppe schreef: Even met belangstelling naar een 990 adventure staan kijken en een paar "intellectuele" vragen gesteld. :?:
één uur later stond ik terug buiten, overladen met folders en de afspraak dat ik hem (de 990 adventure)

Of is het haar? :wink:
R 1250 GSA

Foto's: http://RBee.SmugMug.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Zeppe
Berichten: 1455
Lid geworden op: 06 jan 2005, 09:47
Woonplaats: 2630
Locatie: Aartselaar

Re: Motoblog test Yamaha XT1200Z

Bericht door Zeppe »

RBee schreef:
Zeppe schreef: Even met belangstelling naar een 990 adventure staan kijken en een paar "intellectuele" vragen gesteld. :?:
één uur later stond ik terug buiten, overladen met folders en de afspraak dat ik hem (de 990 adventure)

Of is het haar? :wink:
Het kan beiden volgens Mr Van Daele :

mo·tor·fiets de; m en v -en tweewielig voertuig, aangedreven door een motor met een cilinderinhoud van 50 cc of meer


:-P
R1200GS-Adventure - smoke grey (24/06/2011)
Vespa GTS250 (27/09/2018)

"Het eindpunt kan nooit zo interessant zijn als de weg ernaartoe"
Raketman
Berichten: 905
Lid geworden op: 15 sep 2005, 20:10
Locatie: O-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Motoblog test Yamaha XT1200Z

Bericht door Raketman »

Zeppe schreef: Nochtans vandaag een soortgelijke ervaring gehad bij een dealer die mij totaal niet kent. (KTM-Deurne)
Even met belangstelling naar een 990 adventure staan kijken en een paar "intellectuele" vragen gesteld.
één uur later stond ik terug buiten, overladen met folders en de afspraak dat ik hem (de 990 adventure) maar eens voor een halve dag moest komen halen voor een testrit (na telefonische reservering) :thumright:
ojee :mrgreen:

Heel gevaarlijk, zo'n testrit met nen 990...
'k Heb dat klein vier jaar geleden ook eens gedaan. Resultaat is da'k mij vooralsnog niet kan inbeelden welke andere moto ik ooit nog zou willen :-? :twisted: .
Zou zelfs niet willen ruilen voor 5 full option GS'sen :-P .
Nil volentibus arduum
GSMax
Berichten: 1219
Lid geworden op: 30 apr 2009, 12:41
Woonplaats: Lier
Locatie: Antwerpen

Re: Motoblog test Yamaha XT1200Z

Bericht door GSMax »

Ik peis dat die 5 full option GS'en ook ni met u willen ruilen :lol: :lol:
Grtz
Marc

Success Only Comes With Failure
desertfreak
Berichten: 213
Lid geworden op: 05 okt 2005, 21:05
Locatie: Bottelland
Contacteer:

Re: Motoblog test Yamaha XT1200Z

Bericht door desertfreak »

bij ons, Lammens Motors, staat de XTZ geheel tot jullie beschikking, zonder km beperking blabla etc. Gewoon meepakken en terugbrengen :razz:
BMW rijders welkom
greetz
ADV 2014
R100/7 caferacer
R100GS padak
R100GS padak marlboro
GSrijder
Berichten: 2330
Lid geworden op: 28 mei 2007, 10:42
Woonplaats: 9200
Locatie: Dendermonde
Contacteer:

Re: Motoblog test Yamaha XT1200Z

Bericht door GSrijder »

desertfreak schreef:bij ons, Lammens Motors, staat de XTZ geheel tot jullie beschikking, zonder km beperking blabla etc. Gewoon meepakken en terugbrengen :razz:
BMW rijders welkom
greetz
Dan wil ik daar wel eens mee testrijden, ik ben trouwens een voormalig klant (nieuw XJ900 Diversion en 2e hands CBR600 ooit bij Patrick gekocht ).
Some people learn to ride a GS, others are born to !!
You never waste one hour of your life if you spent it on the saddle of your GS
S|empr3
Berichten: 164
Lid geworden op: 29 sep 2004, 15:38
Locatie: Middelkerke
Contacteer:

Re: Motoblog test Yamaha XT1200Z

Bericht door S|empr3 »

Als ik dan zou veranderen naar yamaha, maar denk het niet, ben content van m'n 1200 adventureke, ...
dan zou het naar de yamaha supere tenere worldcross zijn

ziehier :

Afbeelding

Afbeelding

greetz
Kris
patrick k100
Berichten: 2189
Lid geworden op: 09 nov 2010, 00:11
Woonplaats: wondelgem
Locatie: wondelgem oost-vl

Re: Motoblog test Yamaha XT1200Z

Bericht door patrick k100 »

WOW
R1200GS-K100RT-Peugeot 407SW
Danny
Berichten: 6460
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: Motoblog test Yamaha XT1200Z

Bericht door Danny »

Concept motor, futuristisch, moderne technologie... en dan zo'n triestig sleutelrolletje daar achteraan ophangen :roll:
dat moest een Bomb/water/hufterproof bakje zijn.

Ziet er verder wel leuk uit :mrgreen:
Danny
Berichten: 6460
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: Motoblog test Yamaha XT1200Z

Bericht door Danny »

Gisteren eens van dichtbij gaan bekijken die Yam.
Ze hebben deftig werk geleverd bij Yamaha maar sommige dingen gaan ze precies nooit leren...
Is 't nu ne concurrent voor de GS of de GSA??

Hij ligt voor mij alleszins meer in dezelfde lijn als de GS.
sommige dingen zijn te -fragiel- achterpakdrager is maar een dun kunststof dingetje, er is al een aanpassing gedaan door de mannen van Yamaha maar ook die kan me niet overtuigen, moet eigenlijk hertekent worden...
http://www.nieuwsmotor.nl/motornieuws/8 ... enere.html

De kofferbevestiging is complex, allicht goed bedoelt maar teveel plastic, ervaring leert dat die dingen meestal op vakantie afbreken, een moment van niet opletten en je hebt een slot en een koffer apart...
hendeltjes uittrekken en induwen, draaien en met de sleutel nog eens draaien, teveel van 't goeie...

De koffers zelf zijn voor mij te klein maar voor een solo allicht groot genoeg, ik zou sowieso gaan voor ZEGA's.
't Zal bij TT niet lang duren voor er een rek beschikbaar is de pakdrager hebben ze er al.
Trouwens een rek maken kan ook makkelijk zelf, vroeger was er geen Touratroep... Hepco en Becker heeft al een aangepast stalen rek.

De Upside down is geen goed idee voor een reismotor waar je ook al eens wat naast de weg mee rijd en dan bedoel ik niet eens crossen he, gewoon wat gravel of ander onverhard, upside down's zijn veel kwetsbaarder, je zou er een neopreen mof moeten overschuiven :wink:

Vinden sommige de gaskabel van de GSA maar raar lopen dan mag je niet kritisch zijn op de Yam, je kan er op de camping vast je handdoek aan te drogen hangen :roll:

't Zadel vond ik op 't eerste zicht best lekker zitten en dat betekent meestal dat het te zacht is, voor mij. De hoek van 't standaard zadel lijkt beter dan op m'n GSA maar ik kan niet objectief meer vergelijken omdat ik een "Kahedotopkwaliteitplank" onder m'n achterste gewend ben.
Qua zithouding voel ik me er niet echt beter op dan op de Beemer, 't stuur stond zelfs erg raar (er stonden er twee dus ik kon eens vergelijken of 't geen slechte plaatsing was)
't was precies een RT zit :roll:

't Dashboard is erg mooi vind ik :mrgreen:

De mistlampen of verstralers (wat het ook moge zijn) kunnen niet slechter geplaatst staan, begrijp soms constructeurs nie... je moet niet -om-vallen om ze te verliezen, ertegenaan lopen is al genoeg.... :roll: dat kan echt stukken beter, degelijker...

http://www.gizmag.com/pictures/lrg/yama ... 00z-31.jpg

De onderste valbeugels zijn goed gebouwd en zullen zeker hun werk doen maar een omvaller kan al gauw je radiatorventilator aan diggelen rammen (heeft nieveel nodig) of aan de andere kant de sturing, batterij etc...
De carterpan is dan weer eentje van hoe 't wel moet en kan...

http://www.zweirad-zirlewagen.de/main/p ... il_002.jpg

Deze beugels zouden hem beter staan dan de standaard bovenste rond de koplamp, dus de originele onderbeugel en deze erboven

http://www.motorradgarage.com.au/catalo ... 3A5907.jpg

zij hebben ook enkele goeie ideeën, vooral hun mist of verstralers zijn stukken beter gemonteerd dan de Yam's...komt van Hepco denk ik

http://www.motorcycleadventure.com.au/y ... enere.html

De motor, wegligging (ook met twee erop en volgeladen) zullen we nog wel eens berichten als 't wa minder kl...weer is.
Klinken deed ie alvast super -flinke grom- en aan de motorkwaliteit twijfel ik nie, Yamaha heeft nu eenmaal een reputatie :mrgreen:

Ne GS killer zal 't voor mijn part nie worden maar wel ne ferme ketel voor een goeie prijs, al gaat die ook snel de hoogte in als je wat toeters en bellen wil... gratis bestaat nie meer he. :wink:

Als ik heel eerlijk mag zijn dan zou ik hem alleen al kopen omwille van de vriendelijkheid die er was en de sfeer in de zaak die er bij deze dealer hing. ik was per slot van rekening toch een BMW rijder die de Yam eens kwam keuren 8-)
Bij BMW ervaar ik dit niet wel eerder een gemaakte vriendelijkheid, de motards onder de dealers zijn allang dood 't is nog enkel -om 't op zijn Boma's te zeggen- ""buzinnes"".
En laat ik dat -klantvriendelijkheid- nu toch geen onbelangrijke factor vinden...


tot na den test... :wink: voor zover mijn mening wat waard is he :lol:
JohanDB
Berichten: 639
Lid geworden op: 30 dec 2005, 12:42
Locatie: Schellebelle
Contacteer:

Re: Motoblog test Yamaha XT1200Z

Bericht door JohanDB »

Het gamma Adventure en crossmotoren van KTM hebben precies toch niet te veel last van hun updside down vork ;)
Plaats reactie