Uitlaat demonteren K1200RS

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW K-serie motoren.

Moderator: GVN

John
Contacteer:

Re: Uitlaat demonteren K1200RS

Bericht door John »

Ik snap echt in de verste verte niet waarom je die uitlaat hebt laten mismeesteren door te laten zandstralen! Had je die nu eens gewoon met beits behandelt en daarna terug (laten) gepoliert had je ten eerste al veel goedkoper af geweest en ten tweede een veel mooier resultaat gehad. Mijn uitlaat is vrij makkelijk als nieuw te houden door af en toe simpelweg een dot staalwol gedrengt in Hagesan Blue te gebruiken.
Maar ja, ieder zijn ding zekers??
Nick_66

Bericht door Nick_66 »

John schreef:Ik snap echt in de verste verte niet waarom je die uitlaat hebt laten mismeesteren door te laten zandstralen! Had je die nu eens gewoon met beits behandelt en daarna terug (laten) gepoliert had je ten eerste al veel goedkoper af geweest en ten tweede een veel mooier resultaat gehad. Mijn uitlaat is vrij makkelijk als nieuw te houden door af en toe simpelweg een dot staalwol gedrengt in Hagesan Blue te gebruiken.
Maar ja, ieder zijn ding zekers??

Hallo John,

Heb deze uitlaat bij een bedrijf laten glasparelstralen en achteraf gezien totaal verkeerd geadviseerd door dat bedrijf. Baal er ook stevig van! Na het stralen zou de uitlaat weer een mooi glad oppervlak krijgen, maar de praktijk is toch even anders kwam ik achter toen ik hem weer ging ophalen.

Polijsten is trouwens ook erg duur om te laten doen. Daar gaan zeer veel uren in zitten! Nu kan ik hem laten coaten met een speciale hittebestendige coating, maar is niet goedkoop. Wat kan ik nu het beste doen??? Heb van alles al opgezocht, elektrolytisch polijsten, trommelpolijsten, verchromen maar allemaal niet geschikt. Elektrolytisch polijsten kan alleen met RVS metaal. Gewoon metaal wat op de uiteinde van de bochten zit kan er niet tegen. Trommelpolijsten heb ik geen enkel bedrijf gevonden die dat kan doen. Verchromen is ook geen optie want RVS verchromen is blijkbaar een vak apart.

Coaten is nu de enigste optie.........of?
Nick_66

Bericht door Nick_66 »

Enne John, even voor de duidelijkheid: de uitlaat is niet gezandstraald. Ze hebben de uitlaat met glasparel gestraald wat een totaal ander resultaat geeft dan bv met zand (veelal grit). Het oppervlak is ook behoorlijk glad en niet ruw zoals dat wel het geval zou zijn geweest met zandstralen.
John
Contacteer:

Bericht door John »

Glasparel of zandstralen met wit zand geeft zo goed als hetzelfde resultaat. Je blaast dat oppervlak vol putjes. Als ik lees wat dat ding uiteindelijk gaat kosten word ik niet goed. Maar goed, dat was jou keuze.
Met dat ceramisch coaten heb ik geen kaas van gegeten. Dat ding is roestvrij, wat let je om het er zo onder te hangen? Wordt het vuil kan je nog mijn poetsmiddeltje gebruiken.
Nick_66

Bericht door Nick_66 »

John schreef:Glasparel of zandstralen met wit zand geeft zo goed als hetzelfde resultaat. Je blaast dat oppervlak vol putjes. Als ik lees wat dat ding uiteindelijk gaat kosten word ik niet goed. Maar goed, dat was jou keuze.
Met dat ceramisch coaten heb ik geen kaas van gegeten. Dat ding is roestvrij, wat let je om het er zo onder te hangen? Wordt het vuil kan je nog mijn poetsmiddeltje gebruiken.
Niet helemaal mee eens. Dit bedrijf is tegenwoordig in staat om met glasparel een veel lagere ruwheid te verkrijgen nl tot Ra-0,5. Voorheen lag dat tussen de 1,5 en 3. Er zitten in dit geval geen putjes in. Oppervlak is dus behoorlijk glad echter is het zijn glans kwijt. Kan natuurlijk de uitlaat er zo onder hangen maar die uiteindes van de bochten zijn helaas niet van RVS, daar blijft een magneet stevig aan hangen, geen RVS dus. Dat gaat dus roesten als de pest!
Bob

Bericht door Bob »

Ik ben geen kenner, maar je schrijft enerzijds :
Nick_66 schreef: Verchromen is ook geen optie want RVS verchromen is blijkbaar een vak apart.
en een paar posts verder schrijf je :
Nick_66 schreef:maar die uiteindes van de bochten zijn helaas niet van RVS
Lijkt me een contradictie, maar dan wel eentje waardoor je volgens mij ineens een oplossing hebt voor die uitlaatbochten.
Bob
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - R1250RS - Nu: R1300GSA
John
Contacteer:

Bericht door John »

Die stalen flenzen op je uitlaatbochten kan je gerust behandelen met een hitte-bestendige verf. Die worden nooit echt "heet". De bochten dat is andere koek, die verkleuren vrij snel door de hitte.
Als het oppervlak dan toch nog redelijk vlak is gebleven probeer dan eens van bvb de onderkant van de pot te polieren. Dit zou vrij snel resultaat moeten geven, gebruik makend van een hoog toerig boormachientje. Voorzien van een lappenschijf dat je verzadigd met poliervet. De moeilijk bereikbare plaatsen tussen de uitlaatbuizen zijn te polieren gebruik makend van een lange reep stof, eveneens goed voorzien van poliervet. Het vraagt een beetje arbeid, maar het gaat in elk geval een pak goedkoper zijn dan dat ding te laten coaten.
Nick_66

Bericht door Nick_66 »

Ok, dat was gelijk mijn volgende vraag of ik de flenzen kan behandelen met hittebestendige lak.

Welk polijstmiddel kan ik nu het beste gebruiken?
Nick_66

Bericht door Nick_66 »

Bob schreef:Ik ben geen kenner, maar je schrijft enerzijds :
Nick_66 schreef: Verchromen is ook geen optie want RVS verchromen is blijkbaar een vak apart.
en een paar posts verder schrijf je :
Nick_66 schreef:maar die uiteindes van de bochten zijn helaas niet van RVS
Lijkt me een contradictie, maar dan wel eentje waardoor je volgens mij ineens een oplossing hebt voor die uitlaatbochten.
Helaas kan ik de uitlaat niet verchromen aangezien rvs verchromen nogal lastig schijnt te zijn. Zo'n uitlaat moet dan in zijn geheel ondergedompelt worden. Elektrolytisch polijsten gaat ook niet aangezien de flenzen van gewoon metaal zijn en schijnbaar kunnen oplossen is mij verteld, in ieder geval wordt het flink aangetast. Ook hierbij geld dat de uitlaat in zijn geheel ondergedompelt moet worden.
Nick_66

Bericht door Nick_66 »

Met welk polijstmiddel kan ik de uitlaat nu het beste polijsten?

Kan ik een uitlaat die gestraald is met glasparel meteen gaan polijsten met een polijstmiddel of moet ik eerst met schuurpapier beginnen? Iemand tips?
Jo De Paepe

Bericht door Jo De Paepe »

Nick,

probeer op een stukje dat niet echt in het zicht is eens met waterschuurpapier 600 of 800 een glad oppervlak te krijgen en daarna polijsten met een polierschijf op een boormachine met polijstpasta grof en dan fijne pasta.
Zulke setjes kan je meestal vinden bij Hein Ghericke of Louis ofde betere doe het zelf.
Nick_66

Bericht door Nick_66 »

Ik ga dat binnenkort eens proberen. Stukje schuren en proberen te polijsten.

Het enigste probleem is de bochten. Dat gaat heel erg moeilijk worden. Kan de uitlaat laten coaten, maar niet met de kleur chromex (tegen het chroom aan). Dat is de enigste kleur die nog gepolijst moet worden. Met andere kleuren is dat niet nodig. Kan kiezen tussen satijn zilver, titanium en zijdeglans zwart.

Zijdeglans zwart zou wel heel gewaagd zijn! :shock: Het enige voordeel is dat de uitlaat dan wel mooi zal blijven.

Kan hem natuurlijk er ook onder hangen zoals die nu is, maar of dat nu echt mooi is??.....
Danny

Bericht door Danny »

Vraag mij af wat da chappementje gaat kosten om uiteindelijk welk verschil te geven...

Zoals ik al in vele andere topics zei, een snoerloos boormachientje (mag op 220 zijn ook) een poliersetje van 15€ bij Hein Gericke en ik hou elke uitlaat jaaaaren en duizenden km's mooi.

Dat ding dient om te bollen en natuurlijk regelmatig te onderhouden maar deze experimentjes kosten centjes en de resultaten zijn iet gegarandeerd zoveel is duidelijk... :wink:
Nick_66

Bericht door Nick_66 »

Oude topic, maar de uitlaat is enkele maanden geleden vervangen door een mooi exemplaar. Was zelfs in veel betere staat dan de oude. Heeft mij 165 euro gekost. Viel gelukkig dus nog mee.
Plaats reactie