Beklimming Stelvio
Moderator: GVN
Forumregels
Indien u uw reisverslag na verloop van tijd gearchiveerd wil zien in het "Reisverslagen Forum", stuur een PB naar een moderator.!
Indien u uw reisverslag na verloop van tijd gearchiveerd wil zien in het "Reisverslagen Forum", stuur een PB naar een moderator.!
-
GSrijder
- Contacteer:
Beklimming Stelvio
Door Jean Blaute en enkele vrienden.
Verslag staat in M&T, filmpje komt van de motorsite
http://vimeo.com/9408863
Verslag staat in M&T, filmpje komt van de motorsite
http://vimeo.com/9408863
Some people learn to ride a GS, others are born to !!
You never waste one hour of your life if you spent it on the saddle of your GS
-
costerke
Re: Beklimming Stelvio
De droom van iedere motorrijder zeker....

zolang mijn baas zegt dat ik teveel verdien doe ik alsof ik hard werk.
2001 R1150RT / 2009 R1200RT / 04/2013 K1600GTL
2001 R1150RT / 2009 R1200RT / 04/2013 K1600GTL
-
GSrijder
- Contacteer:
Goh Ja, ik heb hem in 2010 twee keer gedaan en het is zoals Jean Blaute zegt: Om van te genieten is het net te. Je bent te technisch bezig om van de omgeving en het bochtenwerk te genieten. Geef mij dan maar de Timmeljoch en andere.
Some people learn to ride a GS, others are born to !!
niet voor mij...costerke schreef:De droom van iedere motorrijder zeker....![]()
Ik kan echt genieten van technische stukken in de bergen. Vooral als ik helemaal alleen op pad ben en mij ten volle kan concentreren. Alhoewel ik moet toegeven de Stelvio zelf nog niet te hebben bereden (gat in mijn motorcultuur), ik het aan de hand van filmpjes allerhande, een sterk overroepen bergpas vind. Ik heb tijdens de Bosse & Rosse reis in Moena (Dolomiten 2010) veel technischer stukjes onder de wielen geschoven gekregen, maar die passen hebben niet eens een naam en kunnen dus ook niet "beroemd" of "berucht" worden, hé 
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !
Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.
to WimLT's little second-hand motorshop
Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.
to WimLT's little second-hand motorshop

-
aantzeetje
Vind het juist zalig om door die bochten te vliegen. In 2006 over de Spluga gereden in een hels onweer. Bij elke bocht wist je niet waar je ging uitkomen, zoveel wind stond er. In dit geval waren we wel blij dat het gedaan was. Voor de rest, laat maak komen.
MG V35 Imola - BMW R1200RT - Zumo 590 - SP2820
Alles wat geasfalteerd is dat is toch maar gewoon naar boven rijden
snap de commotie errond nie echt
startknop, in eerste en weg...
startknop, in eerste en weg...
ik heb de stelvio ook gedaan in 2009.
het is idd niet de mooiste pas die ik ooit heb gedaan, wel 1 v/d moeilijkste.
de weg eist je volledige consentratie op zodat rustig genieten v/d omgeving er niet bij is.
de vele motorijders,automobilisten en wielertoeristen maken het er niet fijner of vlotter rijden op.
het uitzicht boven maakt gelukkig veel goed.
sorry Wim (en niet om te steuken of schampen), maar ik wil je nog eens deze pas zien doen met je LT.
je gaat het de moeite waard vinden, zeker weten.
maar als je beneden aankomt na al die haarspelbochten waar geen einde aan komt zucht je toch even.
het is niet voor niets dat de auto's even wachten voor de haarspelbocht als er motoren aankomen.
wij rijden volledig op hun rijstrook om de bocht aan te kunnen snijden.
maar zoals ik al zei, zeker de moeite om te doen.
en het pintje beneden smaakt dan dubbel zo goed.
gr rob.
het is idd niet de mooiste pas die ik ooit heb gedaan, wel 1 v/d moeilijkste.
de weg eist je volledige consentratie op zodat rustig genieten v/d omgeving er niet bij is.
de vele motorijders,automobilisten en wielertoeristen maken het er niet fijner of vlotter rijden op.
het uitzicht boven maakt gelukkig veel goed.
sorry Wim (en niet om te steuken of schampen), maar ik wil je nog eens deze pas zien doen met je LT.
je gaat het de moeite waard vinden, zeker weten.
maar als je beneden aankomt na al die haarspelbochten waar geen einde aan komt zucht je toch even.
het is niet voor niets dat de auto's even wachten voor de haarspelbocht als er motoren aankomen.
wij rijden volledig op hun rijstrook om de bocht aan te kunnen snijden.
maar zoals ik al zei, zeker de moeite om te doen.
en het pintje beneden smaakt dan dubbel zo goed.
gr rob.
broem..broem..GAAAAZ
-
John
- Contacteer:
Ik heb hem al een paar keer gedaan en moet eerlijk toegeven dat "UP" het fijnste is. Hopend op niet te veel "DOWN TRAFFIC".
En om héél eerlijk te zijn... de "UMBRIAL" (of hoe die wegenis ook mag noemen) pas is zeker ook de moeite om eens "op" te rijden.
Het is zoals Willem (WimLT) al wist te melden, er zijn (en zeker aan de Italiaanse kant) aardig wat bochten te "sjeezen" die de Stelvio totaal in het niets doen verdwijnen.
En om héél eerlijk te zijn... de "UMBRIAL" (of hoe die wegenis ook mag noemen) pas is zeker ook de moeite om eens "op" te rijden.
Het is zoals Willem (WimLT) al wist te melden, er zijn (en zeker aan de Italiaanse kant) aardig wat bochten te "sjeezen" die de Stelvio totaal in het niets doen verdwijnen.
-
fronteradriver
Tijdens onze alpenreis in 2008 stond de stelvio ook op het programma.
Toen we daar aankwamen bleek de pas gesloten door een wielerevenement....
In september 2011 is het herexamen
Toen we daar aankwamen bleek de pas gesloten door een wielerevenement....
In september 2011 is het herexamen
Gl1800 (2002)
Swt 400 (2010)
Django 50 (2016)
Swt 400 (2010)
Django 50 (2016)
-
Tazke
- Contacteer:
Awel dat vind ik nu ook. De Umbrail is veel schoonder, zowel naar boven als naar beneden. Zeker het onverharde stukJohn schreef:Ik heb hem al een paar keer gedaan en moet eerlijk toegeven dat "UP" het fijnste is. Hopend op niet te veel "DOWN TRAFFIC".![]()
Wulle hebben de Stelvio ook gedaan in de zomer. Maar we zijn wel zo slim geweest hem op het einde te steken van de rit. Ik denk dat het bijna 15.30 uur was toen we er aan begonnen.
Dan zat er al een pak minder volk op, bijna geen fietsers meer. En via de Umbrail naar beneden en velen pakken dat toch niet.
To boldly go where no tasmanian has gone before ...

-
Synchro Bob
- Contacteer:
Van de Stelvio kan ik niet meespreken maar wel van de Spluga (Splügen) van Italië naar Zwitserland.
Dat was er net over voor mij en mijn Road King.
De bochten naar rechts waren zo scherp dat ik de hele wegbreedte nodig had en de helling was zo steil dat ik het afdalend verkeer niet altijd kon zien. Ik was echt benauwd om in de bocht te moeten stoppen voor een tegenligger.. Sommige bochten waren ook uitgehouwen doorheen de rots waardoor het plots donker werd en dan maar hopen dat de tegenliggers hun lichten aan hebben.
Enfin, boven ben je dan blij van er geraakt te zijn maar den daver zit toch een beetje in je lijf.
Kan iemand de Stelvio en de Spluga vergelijken ? In elk geval is boven op de Spluga zo geen vakantiedorp neergezet.

Dat was er net over voor mij en mijn Road King.
De bochten naar rechts waren zo scherp dat ik de hele wegbreedte nodig had en de helling was zo steil dat ik het afdalend verkeer niet altijd kon zien. Ik was echt benauwd om in de bocht te moeten stoppen voor een tegenligger.. Sommige bochten waren ook uitgehouwen doorheen de rots waardoor het plots donker werd en dan maar hopen dat de tegenliggers hun lichten aan hebben.
Enfin, boven ben je dan blij van er geraakt te zijn maar den daver zit toch een beetje in je lijf.
Kan iemand de Stelvio en de Spluga vergelijken ? In elk geval is boven op de Spluga zo geen vakantiedorp neergezet.

Synchro Bob
"Vive somnia, non somniare vitam"
R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
"Vive somnia, non somniare vitam"
R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
-
aantzeetje
Ik heb ze reeds beiden gedaan en vind de Spluga moeilijker en gevaarlijker dan de Stelvio. De Spluga is zeker af te raden met regen of veel wind want riskeer je je leven.
MG V35 Imola - BMW R1200RT - Zumo 590 - SP2820
-
Nascar
- Contacteer:
Wij hebben de Spluga (of Splügen) omgekeerd gedaan, van Zwitserland naar Italië.
Dit maakt dat je een mooie aanloop hebt naar boven dat vlot reed en niet echt overdreven technisch is.
De afdaling naar Italië was zoals al gezegd smal en redelijk technisch, veel korte haarspeldbochten achtereen.
De Stelvio van Prato naar boven is ook smal en veel korte haarspeldbochten. Maar de rechte stukken ertussenin zijn langer.
Het overzicht is ook beter omdat je niet echt door tunnels moet voor de haarspeldbochten. Maar 48 haarspeldbochten vond ik er dan weer over.
Voor mij, maar das persoonlijk vind ik de spluga plezanter om te rijden. Van alle die we gereden hebben blijft bij mij de Gavia het meeste hangen
Dit maakt dat je een mooie aanloop hebt naar boven dat vlot reed en niet echt overdreven technisch is.
De afdaling naar Italië was zoals al gezegd smal en redelijk technisch, veel korte haarspeldbochten achtereen.
De Stelvio van Prato naar boven is ook smal en veel korte haarspeldbochten. Maar de rechte stukken ertussenin zijn langer.
Het overzicht is ook beter omdat je niet echt door tunnels moet voor de haarspeldbochten. Maar 48 haarspeldbochten vond ik er dan weer over.
Voor mij, maar das persoonlijk vind ik de spluga plezanter om te rijden. Van alle die we gereden hebben blijft bij mij de Gavia het meeste hangen
De Stelvio is met zijn vele krappe haarspeldbochten één van de technisch moeilijkste passen in de alpen.
Echter, zijn beruchte reputatie komt niet zozeer om hoe hij er momenteel bij ligt. Sinds een jaar of 5 is het wegdek aanzienlijk verbeterd en is het asfalt redelijik goed te noemen.
Wie de Stelvio een 10 jaar geleden al eens gereden heeft weet dat het wegdek toen veel en veel slechter was dan nu.
De combinatie van de vele krappe bochten en zeer slechte wegdek in het verleden heeft de Stelvio zijn beruchte status gegeven.
Hetzelfde geld voor de Gavia pas. Momenteel welsiwaar goed voorzien van asfalst, maar wel adrenaline verhogend vanwege het ontbreken van enige rijbaan afscheiding, (hele diepe afgronden)
Het zal niet zo heel lang meer duren voordat de afgrond hier van degelijke afscherming voorzien wordt.
Veiligheidstechnisch te begrijpen, maar de charme gaat er wel weer een beetje vanaf. En zo gaat het met veel verharde passen.
Diegene die toch op zoek is naar wat meer spanning kan eens op zoek gaan naar wat onverharde passen. Er zijn nog onverharde stukken in de alpen die ook met een RT goed te doen zijn.
Echter, zijn beruchte reputatie komt niet zozeer om hoe hij er momenteel bij ligt. Sinds een jaar of 5 is het wegdek aanzienlijk verbeterd en is het asfalt redelijik goed te noemen.
Wie de Stelvio een 10 jaar geleden al eens gereden heeft weet dat het wegdek toen veel en veel slechter was dan nu.
De combinatie van de vele krappe bochten en zeer slechte wegdek in het verleden heeft de Stelvio zijn beruchte status gegeven.
Hetzelfde geld voor de Gavia pas. Momenteel welsiwaar goed voorzien van asfalst, maar wel adrenaline verhogend vanwege het ontbreken van enige rijbaan afscheiding, (hele diepe afgronden)
Het zal niet zo heel lang meer duren voordat de afgrond hier van degelijke afscherming voorzien wordt.
Veiligheidstechnisch te begrijpen, maar de charme gaat er wel weer een beetje vanaf. En zo gaat het met veel verharde passen.
Diegene die toch op zoek is naar wat meer spanning kan eens op zoek gaan naar wat onverharde passen. Er zijn nog onverharde stukken in de alpen die ook met een RT goed te doen zijn.