Allereerst aan iedereen een gelukkig en vooral veilig motorjaar toegewenst!
Waar ik momenteel mee zit is dat ik ik het voorwiel van mijn R850RT gedemonteerd heb om er een nieuwe band op te laten leggen. Nu ik het wiel terug wil monteren las ik in de reparatiehandleiding dat ik de STEEKAS moet insmeren met MOLYKOTE vet. Nu is mijn vraag welk het juiste type van dat MOLYKOTE vet het moet zijn, want bij de Belgische invoerder in Schelle vroegen ze mij dat ook omdat er zoveel soorten zijn. Heb niets aan een omschrijving van bv grijs of zo, maar wel de juiste type benaming. Als iemand dat weet dan mag die mij dat altijd laten weten.
OPTIMOLY MP3 volgens BMW en verkrijgbaar in tubes van 100gr
zelf nog nooit gebruikt.
Ik gebruik gewoon lagervet , het heeft enkel als doel om de as makkelijker in de naaf te laten glijden en te zorgen dat ze niet komt vast te klemmen in de alu vorkpoten.
gewoon lagervet is perfect, eerst da aske netjes proper maken en er dan een dun filmpje netjes aansmeren...
Welk vet is nie zo belangrijk, als 't maar ietske vettig is dat is belangrijker
't is niet dat het een smerende functie heeft in de zin van draaiend gedeelte, 't is eerder de/montage...
Gewone universele lagervet is voldoende. Een patroon van 400 gr kost nog geen 5 euro.
Let wel even op of er vet op de schroefdraad komt. Als dat het geval is moet je het aanhaalmoment van de moer met 20% verkleinen.
Het aanhaalmoment wat je gebruikt om een moer of bout vast te zetten bestaat voor het grootste gedeelte uit wrijving op de schroefdraad.
Als je nu deze draad voorziet van smerende stoffen wordt de wrijving dus minder. Draai je nu met hetzelfde moment aan, dan loop je het risico dat je de draad beschadigt.
Verder is het zo dat als je minder kracht nodig hebt om een moer/bout vast te zetten, je ook minder kracht nodig hebt om het los te maken.
Het los geraken van een moer/bout hoeft dan niet percé met gereedschap te gebeuren. Het kan ook eenvoudiger mbv trillingen losgaan.
Advies is dus om geen smerende stoffen op schroefdraad te gebruiken.
Hunter6 schreef:Het aanhaalmoment wat je gebruikt om een moer of bout vast te zetten bestaat voor het grootste gedeelte uit wrijving op de schroefdraad.
Als je nu deze draad voorziet van smerende stoffen wordt de wrijving dus minder. Draai je nu met hetzelfde moment aan, dan loop je het risico dat je de draad beschadigt.
Verder is het zo dat als je minder kracht nodig hebt om een moer/bout vast te zetten, je ook minder kracht nodig hebt om het los te maken.
Het los geraken van een moer/bout hoeft dan niet percé met gereedschap te gebeuren. Het kan ook eenvoudiger mbv trillingen losgaan.
Advies is dus om geen smerende stoffen op schroefdraad te gebruiken.
Weeral wat bijgeleerd...logisch ook, als je het zo uitlegt...thx!
De steekas kun je inderdaad gewoon met br2 plus invetten (molykote) Dit bevat molybdeen disulfide en blijft lang zijn smerende werking houden.
Voor je cardan as spline aan de versnellingsbak en/of cardan moet je FB180 van molykote gebruiken. Dit plakt vele malen beter dan br2plus.
Dus slingert er niet af, is btw beter dan de voorgeschreven staburags.
Smeer dus niet je schroefdraad er mee in, mocht je dit wel doen, ga dan 5 a 10% minder in aanhaalmoment zitten.
Hey, aan iedereen hartelijke dank voor de hulpvaardige reacties, wist niet of het al dan niet belangrijk was welk vet juist te gebruiken. Mijn vraag was er dan ook één van "beter voorkomen dan genezen" als je het niet echt weet, en dan ben ik heel blij om hier raad te krijgen. Heb meteen nog een vraag, maar die lees je wel. Bedankt iedereen!