Vraagjes over de Dollemieten

Op dit Forum kan u terecht met vragen en informatie uitwisselen over weekends, korte trips en reizen.
Er is een extra sub-forum bij met Reisverslagen.

Moderator: GVN

Forumregels
Indien u uw reisverslag na verloop van tijd gearchiveerd wil zien in het "Reisverslagen Forum", stuur een PB naar een moderator.!
Plaats reactie
GSrijder
Berichten: 2330
Lid geworden op: 28 mei 2007, 10:42
Woonplaats: 9200
Locatie: Dendermonde
Contacteer:

Vraagjes over de Dollemieten

Bericht door GSrijder »

Deze zomer een weekje gepland met onze bende en we zouden logeren in Bolzano, iemand ervaring met deze stad?

De passen die we willen doen komen uit een Nederlands motorblad en deze beschreven zij als de 9 mooiste. Ik had graag geweten of ze allemaal de moeite zijn want onze noorderburen kennende :lol:

1.Passo di Giau
2.Passo Sella
3.Passo Gavia
4.Passo di gardena
5.Passo Pordoi
6.Passo di Manghen
7.Passo di Falzarego/Valparola
8. Passo di Fedaia
9. Passo di Valles

De Stelvio kwam in de lijst maar op nr 16 wegens druk en slechte asfalt, soit ik heb hem al gedaan en dit jaar is de GAVIA er zeker bij.
Some people learn to ride a GS, others are born to !!
You never waste one hour of your life if you spent it on the saddle of your GS
Iron Gonzo
Berichten: 9612
Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36

Re: Vraagjes over de Dollemieten

Bericht door Iron Gonzo »

http://forum.bmw-mc-vl.be/phpBB/viewtop ... en#p320395" onclick="window.open(this.href);return false;

:wink:

opletten waar je parkeert met de moto.
ze zijn daar niet mals kwa parkeerboetes ook al sta je op een plaats waar je niemand hindert of er ook maar 1 duif last van heeft
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
debeest
Berichten: 56
Lid geworden op: 19 dec 2004, 20:04
Locatie: kapellen

Re: Vraagjes over de Dollemieten

Bericht door debeest »

GSrijder schreef:Deze zomer een weekje gepland met onze bende en we zouden logeren in Bolzano, iemand ervaring met deze stad?

De passen die we willen doen komen uit een Nederlands motorblad en deze beschreven zij als de 9 mooiste. Ik had graag geweten of ze allemaal de moeite zijn want onze noorderburen kennende :lol:

1.Passo di Giau
2.Passo Sella
3.Passo Gavia
4.Passo di gardena
5.Passo Pordoi
6.Passo di Manghen
7.Passo di Falzarego/Valparola
8. Passo di Fedaia
9. Passo di Valles

De Stelvio kwam in de lijst maar op nr 16 wegens druk en slechte asfalt, soit ik heb hem al gedaan en dit jaar is de GAVIA er zeker bij.
JA!! (fedaia vond ik de minste, wel een mooi zicht aan't meer van...)
als je de routes van 't hollands boekske ( motoplus??) volgt kan je niks verkeerd doen Giau,Sella en Gavia moeten er zeker bij zijn.
MOTOBLOG
Berichten: 1839
Lid geworden op: 21 jul 2006, 11:46
Woonplaats: Laakdal

Re: Vraagjes over de Dollemieten

Bericht door MOTOBLOG »

Niet voor Dolomietjes 8-) :wink:
GSrijder schreef:Deze zomer een weekje gepland met onze bende en we zouden logeren in Bolzano, iemand ervaring met deze stad?

De passen die we willen doen komen uit een Nederlands motorblad en deze beschreven zij als de 9 mooiste. Ik had graag geweten of ze allemaal de moeite zijn want onze noorderburen kennende :lol:

1.Passo di Giau
2.Passo Sella
3.Passo Gavia
4.Passo di gardena
5.Passo Pordoi
6.Passo di Manghen
7.Passo di Falzarego/Valparola
8. Passo di Fedaia
9. Passo di Valles

De Stelvio kwam in de lijst maar op nr 16 wegens druk en slechte asfalt, soit ik heb hem al gedaan en dit jaar is de GAVIA er zeker bij.
ronnyb
Berichten: 525
Lid geworden op: 08 nov 2005, 22:12
Woonplaats: antwerpen
Locatie: antwerpen

Re: Vraagjes over de Dollemieten

Bericht door ronnyb »

Passo di Manghen ,wat avontuurlijk....scherpe bochtjes en soms zeer smal ( aan ene kant maar)!!
wa japs..r1100r...r1200gs.... Triumph 1200 Expl. 800xrx, R1250gsa
K1200GT
Berichten: 994
Lid geworden op: 19 mar 2007, 17:36
Woonplaats: Heverlee

Re: Vraagjes over de Dollemieten

Bericht door K1200GT »

Probeer als het kan augustus te vermijden, want dan is een groot deel van Italie onderweg in de Dolo's, incl. bussen en mobilhomes (en sleurhutten).

Vraagje: waarom logeer je in Bolzano? Ergens langs de Sella-ronde of ergens anders centraal is eens zo leuk, en je hoeft de stad niet in (tijdwinst; veiliger; etc). Er zijn tientallen goede hotels/albergo's/garni's in de Dolo's waar je meer dan waar voor je geld krijgt.

Qua passen-keuze: wees spontaan; als je even een blik op de kaart werpt kan je zo zien dat er nog veel meer moois te vinden is dan dit lijstje.

Viel spass!
Laatst gewijzigd door K1200GT op 07 jan 2011, 19:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Yam RD 350 LC YPVS/ K100RS/K1100RS/K1200RS/K1200GT (al jaren verkocht in afwachting van nieuwe Beemer), Moto Guzzi V11 Le Mans Rosso Corsa en Aprilia Tuono 1100 RF :twisted: , (E36/8; F25), Lid BMW MCVL
Julle
Berichten: 118
Lid geworden op: 31 jul 2009, 22:10
Locatie: Kapelle-op-den-Bos

Re: Vraagjes over de Dollemieten

Bericht door Julle »

De meeste cols zijn mooi al vind ik de Franse Alpen mooier (ieder zijn meug natuurlijk) In en rond Bolzano vind je genoeg hotelletjes en bij de meesten spreken ze zowel Duits als Italiaans. Er is ook een grote dealer van zowel BMW als Yamaha (aan elke kant van de straat, met het atelier in de industriezone) Ik ben daar ooit fantastisch en goedkoop geholpen toen mijn FJR op 2 van de 4 poten draaide wegens een geknelde kabel van een bobijn.
In ieder geval veel reisplezier
Julle
Tazke
Berichten: 881
Lid geworden op: 29 nov 2007, 10:56
Woonplaats: Diegem City
Locatie: Vlaams-Brabant
Contacteer:

Re: Vraagjes over de Dollemieten

Bericht door Tazke »

GSrijder schreef:Deze zomer een weekje gepland met onze bende en we zouden logeren in Bolzano, iemand ervaring met deze stad?

De passen die we willen doen komen uit een Nederlands motorblad en deze beschreven zij als de 9 mooiste. Ik had graag geweten of ze allemaal de moeite zijn want onze noorderburen kennende :lol:

1.Passo di Giau
2.Passo Sella
3.Passo Gavia
4.Passo di gardena
5.Passo Pordoi
6.Passo di Manghen
7.Passo di Falzarego/Valparola
8. Passo di Fedaia
9. Passo di Valles

De Stelvio kwam in de lijst maar op nr 16 wegens druk en slechte asfalt, soit ik heb hem al gedaan en dit jaar is de GAVIA er zeker bij.
De Gavia is inderdaad een zeer schone pas !!!
Ik vond de Mortirolo ook niet slecht (of hoe je dat schrijft). Alleen was het kalm naar beneden rijden voor mij want ik was net zot gedraaid van de Gavia :clown:

En ik zou ook niet in Bolzano overnachten. Zou eerder erbuiten zoeken, want het kan daar zeer druk zijn !!!

De periode eind augustus vermeiden? Hmm wij gaan elk jaar eind Augustus op verlof in de streek Zwitserland - Oostenrijk - Italie.
Ik moet zeggen in de week valt dit heel goed mee, alleen in een weekend is het serieus opletten. Zeker in druk bezochte dingen (Livigno, ...).
De passen zelf vallen altijd heel goed mee, wij hebben geen last gehad van mobilhomes.
Wel van fietsers op sommige passen, maar als je dat weet plan je die laat op de dag in als de fietsers niet meer vertrekken naar boven. (Stelvio is zo enen).
To boldly go where no tasmanian has gone before ...Afbeelding
Den Dirk
Berichten: 915
Lid geworden op: 08 aug 2007, 13:18
Locatie: brabant

Re: Vraagjes over de Dollemieten

Bericht door Den Dirk »

Ik heb in september bijna al die passen gedaan, en geniet er nog van!
Bolzano en omgeving echt té druk en warm!!! :-(

http://www.steineggerhof.com/de/hotel/willkommen.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik heb hier gelogeerd , wreed content, ge moet wel 14 haarspeldbochten veroveren vooraleer ge er zijt!! :wink:

Locatie ligt echt centraal van de passen .garage voor 20 moto's!!
I like my bike!!
ronnyb
Berichten: 525
Lid geworden op: 08 nov 2005, 22:12
Woonplaats: antwerpen
Locatie: antwerpen

Re: Vraagjes over de Dollemieten

Bericht door ronnyb »

Den Dirk schreef:Ik heb in september bijna al die passen gedaan, en geniet er nog van!
Bolzano en omgeving echt té druk en warm!!! :-(

http://www.steineggerhof.com/de/hotel/willkommen.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik heb hier gelogeerd , wreed content, ge moet wel 14 haarspeldbochten veroveren vooraleer ge er zijt!! :wink:

Locatie ligt echt centraal van de passen .garage voor 20 moto's!!
Daar ook gelogeerd in 2009, prima hotel.
Ronnyb :wink:
wa japs..r1100r...r1200gs.... Triumph 1200 Expl. 800xrx, R1250gsa
GSrijder
Berichten: 2330
Lid geworden op: 28 mei 2007, 10:42
Woonplaats: 9200
Locatie: Dendermonde
Contacteer:

Re: Vraagjes over de Dollemieten

Bericht door GSrijder »

ronnyb schreef:
Den Dirk schreef:Ik heb in september bijna al die passen gedaan, en geniet er nog van!
Bolzano en omgeving echt té druk en warm!!! :-(

http://www.steineggerhof.com/de/hotel/willkommen.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik heb hier gelogeerd , wreed content, ge moet wel 14 haarspeldbochten veroveren vooraleer ge er zijt!! :wink:

Locatie ligt echt centraal van de passen .garage voor 20 moto's!!
Daar ook gelogeerd in 2009, prima hotel.
Ronnyb :wink:
Ok, ik geloof het best maar is er in de omgeving iets te zien 'S avonds, cafeetjes bedoel ik....
Some people learn to ride a GS, others are born to !!
You never waste one hour of your life if you spent it on the saddle of your GS
Koppel!!
Berichten: 3773
Lid geworden op: 15 apr 2005, 15:10
Locatie: Oost Vlaanderen

Re: Vraagjes over de Dollemieten

Bericht door Koppel!! »

YOO

Ronny, ge gaat op citytrip, of ge gaat op motoreis. Beiden combineren zie ik persoonlijk niet zitten. 's Avonds dient om te ontspannen van het lange dagje rijden, samen aan tafel, ewa mijmeren, zeveren en babbelen, mogelijk op 't terras buiten met zicht op de bergen. Dan gaat ge toch niet 't stad intrekken om op café te zitten ofwa :shock: Da kunde hier ook vind ik dan.

Nu, die bergpassen.

Sella, Gardena en Pordoi zijn dre v.d vier passen op de Sellaronde. Enkel de Campolongo mankeert nog in 't lijstje. En ja, die zijn zeker de moeite waard om rijden?
Giau, Fedaia en Valparola kan je ook aansluitend nemen, liggen net rond de Sellaronde, en zijn zeker ook de moeite.
Valles heb ik nog niet gereden, evenals de Manghen. Wel al horen zeggen dat ze beiden de moeite zijn.
En de Gavia, tja, die is gewoon mooi en indrukwekkend tegelijk, mag je zeker niet overslaan.

Eigenlijk, teken een vierkant met als hoeken Bolzano, Cortina, Trento en Belluno, en alles wat daarbinnen ligt is gewoon de moeite waard, zo simpel is 't.

Als ge daar dan toch zijt, en ge hebt goesting in licht verteerbaar onverhard, neem dan ook de Forcella Lavardet is mee, weer eentje dat de moeite waard is.

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
GSrijder
Berichten: 2330
Lid geworden op: 28 mei 2007, 10:42
Woonplaats: 9200
Locatie: Dendermonde
Contacteer:

Re: Vraagjes over de Dollemieten

Bericht door GSrijder »

Mercikes allen voor de reacties. Ik ga zondag met de Bende eens overleggen waar we best logeren.

Wij trekken van 9 tot 15 juli naar ginder, niet in augustus dus.
Some people learn to ride a GS, others are born to !!
You never waste one hour of your life if you spent it on the saddle of your GS
Supermario
Berichten: 306
Lid geworden op: 21 dec 2004, 16:47
Locatie: Lede

Re: Vraagjes over de Dollemieten

Bericht door Supermario »

Hoi, in juni gaan wij nogmaals naar de Dolomieten met een omweg langs het Garda meer, perfect te combineren.
Persoonlijk zou ik niet in Bolzano overnachten, er zijn zoveel betere en goedkopere plaatsen voor nog geen 50€ per nacht per persoon in Half Pension.
Ons hotel bevind zich zeer centraal in Araba http://www.albergopordoi.it/be/ambient_be.asp" onclick="window.open(this.href);return false; en http://www.stelladoro.org/gardasee/3-sterne-hotel.html" onclick="window.open(this.href);return false;

De lijst met "passen en monte's" kan ik hier nog uitbreiden: Zoncolan,cereda, brocon,rolle, zovo, tre croci, erbe, duran om er maar enkele op te noemen.
In de omgeving van Garda meer: Bondone, tremalzo,maniva, croce donminii, durone enz...
Als je een dagje van 300 a 400 kms passen gereden hebt zul je allicht niet veel zin meer hebben om cafebezoeken of stadsbezoeken te doen, nog een paar pinten met de vrienden in het hotel en uw bed in.

Indien gewenst kan ik jou enkel van die streek een 50-tal waypoints van passen doorsturen. Zelfs een kant en klare reis.

Wil er wel bij vertellen dat er een zekere motorervaring dient te zijn (wat ik niet in twijfel trek) want veel van deze passen kunnen in de haarspeldbochten zeer steil oplopen.
Ander punt is de weersomstandigheden: deze kunnen varieren van zeer zonnig tot sneeuw en ijs en hevige regen! Dit zowel in juni, juli, augustus als september!
Beste periode om (volgens mij) er naartoe te gaan is eind juni, normaal zijn alle passen open (al zijn er ook dan nog uitzonderingen).

Mijn mooiste motor reizen (en ik heb er toch al enige in mijn carriere gedaan) zijn het Zwitserse, Oostenrijkse en Italiaanse passengebied.

Grtn, Mario
K1600GTL 2011 + R1200GSA 2016 LC
Koppel!!
Berichten: 3773
Lid geworden op: 15 apr 2005, 15:10
Locatie: Oost Vlaanderen

Re: Vraagjes over de Dollemieten

Bericht door Koppel!! »

YOO

Supermario, niet vergeten te vermelden dat de Tremalzo langs één zijde verboden is voor motoren. En da's trouwens éne die 'k niet met volle bepakking zou willen doen, veel te pittig :wink:

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
Supermario
Berichten: 306
Lid geworden op: 21 dec 2004, 16:47
Locatie: Lede

Re: Vraagjes over de Dollemieten

Bericht door Supermario »

Tja Koppel,

dien pas zou ik zelfs alleen niet wensen te doen, al was het -maar moest het nodig zijn- mijne GSA weer recht te zetten...
Maar, ik ga zeker eens een kijkje nemen, we logeren toch in de buurt.

Tja, iedere pas beschrijven zou ons misschien te ver leiden, er zijn er die je op zondag niet opmag waar je om beurten op mag (geregeld met verkeerslichten) als er ne velokoers is enz....

Grtn, Mario
K1600GTL 2011 + R1200GSA 2016 LC
GSrijder
Berichten: 2330
Lid geworden op: 28 mei 2007, 10:42
Woonplaats: 9200
Locatie: Dendermonde
Contacteer:

Re: Vraagjes over de Dollemieten

Bericht door GSrijder »

Supermario, laat maar komen: Mijn mailbox kan die passen wel aan.

Logeren in Bolzano is dus uitgesloten. In plaats ervan 23km noordelijker in Siusi, kort tegen de Sella en Gardena pas. Hotel is ondertussen geboekt.
Some people learn to ride a GS, others are born to !!
You never waste one hour of your life if you spent it on the saddle of your GS
Supermario
Berichten: 306
Lid geworden op: 21 dec 2004, 16:47
Locatie: Lede

Re: Vraagjes over de Dollemieten

Bericht door Supermario »

Waypoints en ritjes komen eraan, waarvan 1 langs Siusi.

Heen en terugrit is bijna volledig langs snelweg.
Ook 2 ritten in omgeving van Garda meer.
Veel plezier ermee.

Grtn, Mario
K1600GTL 2011 + R1200GSA 2016 LC
sergeGS
Berichten: 113
Lid geworden op: 23 apr 2011, 15:13
Woonplaats: Waasland
Locatie: Sint Niklaas

Re: Vraagjes over de Dollemieten

Bericht door sergeGS »

Mario,

heb je een mail gestuurd met enkele vragen over hotel in Araba en routes Dolomieten.
Rij niet sneller dan je beschermengel kan vliegen
Plaats reactie