remmen de-blokkeren in een putje

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

BMW

Re: remmen de-blokkeren in een putje

Bericht door BMW »

dr.trimble schreef:Ik heb sinds februari mijn 1150rt. Fantastisch masjien met fantastische remmen,..., alhoewel.
Ik heb nu al verschillende keer gehad als ik rem en ondertussen in een putjerij, of plots op enkele kasseistenen of in een andere oneffenheid dat de remmen een fractie van een seconde deblokkeren waardoor je precies weer vooruit vliegt.
Dit heeft een eigenaardig gevoel het is net of je remmen plots weigeren te werken, gelukkig pakken ze onmiddelijk weer en kom je toch (meestal) op tijd tot stilstand.
Ik heb me door iemand laten vertellen dat dit normaal is, ik weet wel niet meer waarom :-? maar ik zou hier toch eens een deftige uitleg voor willen.

Indien dit niet normaal is, kan iemand me dan vertellen wat hiervan de oorzaak zou kunnen zijn?

thx

yves :wink:
daar de anderen afwijken, zal ik eens proberen een steekhoudende verklaring te geven.

- de "default"-afstelling van de remkrachtverdeling op een R1150RT, steekt ietsje teveel remkracht op het achterwiel als je solo rijdt & zonder zware bagage.
- nu rem je over een ribbel in het wegdek al remmend met je remhendel: gevolg je voorwiel blokkeert niet, maar je achterwiel krijgt te veel remkracht en blokkeert heel even.
-> het remsysteem constateert acuut stoppie - gevaar (want het gaat ervan uit dat je achterwiel ergens in de lucht zweeft).

---> het anti-stoppie systeem opent je remmen vooraan kort om een stoppie tegen te gaan.

wat kan je eraan doen:

1) je veerpoot achteraan heel goed afstellen zodat je achterwiel beter tegen het asfalt plakt in normale omstandigheden (minder voorspanning en uitgaande demping zachter : vele kenners draaien graag aan die dingen en geloven verkeerdelijk dat ze "sportiever" rijden als alles op "max" gedraaid & geschroefd is...helaas)
2) na starten vd motor en wegrijden efkes tot in het regelbereik remmen, het ABS systeem registreert dan de belading en verdeelt de remkracht beter
3) veel meer op de motor remmen. Op een RT heb je je "mechanische" remmen nauwelijks nodig, tenzij in onvoorzienbare situaties.

Zij die geloven dat ze kunnen voelen hoe het motor-abs van een RT regelt en de remkracht lost, zijn erg fijngevoelig want:
1) het systeem grijpt pas in bij 25% slip (denk daar maar eens over na)
2) de regelintervals bedragen enkele millisekonden.
mvg,
Bwana Yamaha
Dirk Pauwels

Bericht door Dirk Pauwels »

BMW schreef:
dr.trimble schreef:Ik heb sinds februari mijn 1150rt. Fantastisch masjien met fantastische remmen,..., alhoewel.
Ik heb nu al verschillende keer gehad als ik rem en ondertussen in een putjerij, of plots op enkele kasseistenen of in een andere oneffenheid dat de remmen een fractie van een seconde deblokkeren waardoor je precies weer vooruit vliegt.
Dit heeft een eigenaardig gevoel het is net of je remmen plots weigeren te werken, gelukkig pakken ze onmiddelijk weer en kom je toch (meestal) op tijd tot stilstand.
Ik heb me door iemand laten vertellen dat dit normaal is, ik weet wel niet meer waarom :-? maar ik zou hier toch eens een deftige uitleg voor willen.

Indien dit niet normaal is, kan iemand me dan vertellen wat hiervan de oorzaak zou kunnen zijn?

thx

daar de anderen afwijken, zal ik eens proberen een steekhoudende verklaring te geven.

- de "default"-afstelling van de remkrachtverdeling op een R1150RT, steekt ietsje teveel remkracht op het achterwiel als je solo rijdt & zonder zware bagage.
- nu rem je over een ribbel in het wegdek al remmend met je remhendel: gevolg je voorwiel blokkeert niet, maar je achterwiel krijgt te veel remkracht en blokkeert heel even.
-> het remsysteem constateert acuut stoppie - gevaar (want het gaat ervan uit dat je achterwiel ergens in de lucht zweeft).

---> het anti-stoppie systeem opent je remmen vooraan kort om een stoppie tegen te gaan.

wat kan je eraan doen:

1) je veerpoot achteraan heel goed afstellen zodat je achterwiel beter tegen het asfalt plakt in normale omstandigheden (minder voorspanning en uitgaande demping zachter : vele kenners draaien graag aan die dingen en geloven verkeerdelijk dat ze "sportiever" rijden als alles op "max" gedraaid & geschroefd is...helaas)
2) na starten vd motor en wegrijden efkes tot in het regelbereik remmen, het ABS systeem registreert dan de belading en verdeelt de remkracht beter
3) veel meer op de motor remmen. Op een RT heb je je "mechanische" remmen nauwelijks nodig, tenzij in onvoorzienbare situaties.

Zij die geloven dat ze kunnen voelen hoe het motor-abs van een RT regelt en de remkracht lost, zijn erg fijngevoelig want:
1) het systeem grijpt pas in bij 25% slip (denk daar maar eens over na)
2) de regelintervals bedragen enkele millisekonden.
allez, nu weetet allemaal en van herr BMW zelve :lol: ....
moraal vh verhaal, on topic en zonder afwijken):
- Denk niet na op uwe moto, dat doet BMW wel voor U.
- Alles wat U kan, kan BMW beter, dus niet afvragen waarom dat ABS zo mottig reageert, dat moet zo....
- Van uw remmen blijven, kies een object uit dat niet te duur is om tegen te stoppen als je echt wil stilstaan.....
- Als je net bent vertrokken, ga dan eerst eens zwaar in de remmen, je remsysteem weet daarmee dat je niet kan remmen en bijgevolg zal dit systeem voor U remmen. Je weet dan ook meteen of het glad ligt......
- Zet uw vering vooral zo zacht mogelijk, na enkele bochten zal U (en de zijkant van uw motor) meer contact met moeder aarde hebben gehad dan U lief is.....
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
timon

Bericht door timon »

ik ben zeker overtuigd van het nut van abs, op de weg weinig last van deze neveneffectjes, maar ik doe wel eens graag het verkeerspleintje, en bij de stop test heb ik wel last van het abs(niet uit te zetten op de rockster) achter wiel komt juist van de grond en zorgt er dan voor dat de voorrem een fractie lost wat idd best ff schrikken is. niemand een idee hoe het abs uit te schakelen is(zoals bij gs het geval is)?
Danny

Bericht door Danny »

ALs je met een Rockster rijdt dan is je enige alternatief den ABS stilleggen he... zonder rijden, de uitschakel optie is niet aanwezig en 't zal ook maar niet op een twee drie in te bouwen zijn of je moet al in de stuurdoos kunnen inbreken en dan nog de een optioneel contactpunt ergens maken (knopje) waarin je 't bevel geeft van nu wil ik je niet gebruiken.

een modernere versie kopen is volgens mij 't enige betaalbare/realiseerbare alternatief.

Veren aanpassen enzo is allemaal erg leuk maar de openbare weg is nu eenmaal de moeilijkste plaats om een veer en demping af te stellen. 't zal altijd een compromis zijn met een ruime marge erin.

De ABS kan je effe laten schrikken en 't geeft een raar gevoel maar je zal er weinig kunnen aan doen. Vanaf 't ogenblik dat het systeem een registratie doet grijpt het in, bliksemsnel en dat heeft voor en nadelen...

:wink:
Hunter6

Bericht door Hunter6 »

BMW schreef:
Sorry voor de wat late reactie op de reactie van BMW, maar ik zag deze zojuist pas voor het eerst.

Uit bovenstaande reactie concludeer ik dat het ABS instellingen voor de remkracht verdeling in kan regelen en daarbij rekeking houdt met de belading.
Nu hebben velen van ons een motor uit de R1200 serie welke optioneel voorzien kan zijn met ESA.

Als ik daar een andere belading instel wordt de veervoorspanning gewijzigd. Wordt de ABS dan ook anders ingesteld zodat deze de remkracht beter verdeelt over de voor- en achterkant?
Raketman
Contacteer:

Bericht door Raketman »

BMW schreef: -> het remsysteem constateert acuut stoppie - gevaar (want het gaat ervan uit dat je achterwiel ergens in de lucht zweeft).

Oei, dan had de 1200RT die ik ooit zichzelf eens overkop zien remmen heb waarschijnlijk een kapot anti-stoppie systeem...

manman :lol:

Stel u voor, een ABS systeem dat het VOORWIEL gaat lossen zonder dat dat aan de gripgrens zit terwijl het ACHTERWIEL blokkeert ! Iemand die zoiets op de markt zou
durven brengen moet ter plekke geëxecuteerd worden.
Nil volentibus arduum
xantingo
Contacteer:

Bericht door xantingo »

Raketman schreef:Stel u voor, een ABS systeem dat het VOORWIEL gaat lossen zonder dat dat aan de gripgrens zit terwijl het ACHTERWIEL blokkeert ! Iemand die zoiets op de markt zou durven brengen moet ter plekke geëxecuteerd worden.
Klopt. Dat zou leuk worden tijdens een noodstop: gewicht komt allemaal op het voorwiel, achterwiel blokkeert, en dus gooit het ABS de remmen op het voorwiel ook maar meteen los :shock:
Dan koop je beter ineens een motorfiets zonder remmen.

Het systeem van BMW werkt dan ook niet op die manier...
Het ABS zal wel het achterwiel op dat moment deblokkeren, omdat het registreert dat het voorwiel sneller draait.

Ik heb ooit tijdens een cursus bij JohanDB het achterwiel van mijn 1150RT verscheidene keren achter mekaar tijdens een stoptest van de grond geremd. Bij momenten zelfs vrij hoog...

Johan had helaas zijn fototoestel niet meteen bij de hand, en na een aantal pogingen gaat dat achterwiel al niet meer zo hoog (kwestie van opwarmende voorremmen...).
Afbeelding
Afbeelding ...R1200RT... Afbeelding Afbeelding.....
K1200GT

Bericht door K1200GT »

thx

:idea: ABS; heb dit bij mijn (werk)auto ook... ABS onderbreekt remwerking van zodra wiel blokkeert. Door in een kuil te rijden (probeer het maar eens op een wasbord-achtige verkeersdrempel), kan je wiel gemakkelijker blokkeren bij dezelfde remdruk, dus ABS komt tussen. Niks bijzonders dus, gewoon even kijken en remstijl aanpassen; minder handig bij noodstop natuurlijk...
Yam RD 350 LC YPVS/ K100RS/K1100RS/K1200RS/K1200GT (al jaren verkocht in afwachting van nieuwe Beemer), Moto Guzzi V11 Le Mans Rosso Corsa en Aprilia Tuono 1100 RF :twisted: , (E36/8; F25), Lid BMW MCVL
Raketman
Contacteer:

Bericht door Raketman »

'k Zie niet in wat er niet handig aan is net bij een noodstop. Maar goed, da's weer die eeuwenoude discussie tussen zij die weten dat ze niet optimaal kunnen remmen in een echte noodsituatie en zij die dat nog niet (willen) weten.
Als ge ne moto met ABS hebt, is het veel nuttiger om naast het klassieke remmen (aanleggen-opbouwen-blabla) ook te oefenen op ABS-remmingen. Dwz echte paniek simuleren en alles toehengsten zo hard ge kunt. Op verschillende soorten wegdek, en liefst nog waar ge overgangen hebt tussen verschillende types wegdek. Da's enerzijds heel goed om het concept "realistische remafstanden met ABS" er nog eens in te steken, en anderzijds om niet te gaan panikeren als uw ABS nekeer in gang schiet.
Er is ook nog de mogelijkheid om bij een deftig opleidingsinstituut (dus : waar ze die technieken kennen) eens te gaan leren hoe je een ABS later kan laten ingrijpen met een bepaalde remtechniek.
Nil volentibus arduum
K1200GT

Bericht door K1200GT »

Raketman schreef:'k Zie niet in wat er niet handig aan is net bij een noodstop. Maar goed, da's weer die eeuwenoude discussie tussen zij die weten dat ze niet optimaal kunnen remmen in een echte noodsituatie en zij die dat nog niet (willen) weten.
Als ge ne moto met ABS hebt, is het veel nuttiger om naast het klassieke remmen (aanleggen-opbouwen-blabla) ook te oefenen op ABS-remmingen. Dwz echte paniek simuleren en alles toehengsten zo hard ge kunt. Op verschillende soorten wegdek, en liefst nog waar ge overgangen hebt tussen verschillende types wegdek. Da's enerzijds heel goed om het concept "realistische remafstanden met ABS" er nog eens in te steken, en anderzijds om niet te gaan panikeren als uw ABS nekeer in gang schiet.
Er is ook nog de mogelijkheid om bij een deftig opleidingsinstituut (dus : waar ze die technieken kennen) eens te gaan leren hoe je een ABS later kan laten ingrijpen met een bepaalde remtechniek.
Ahum; Ik bedoelde noodstop en dan een put/grint/ander wegdek/etc waardoor ABS tussenkomt wegens blokkerend(e) wiel (en) tgv remmen en de remkracht dus even wegvalt. Maar toch bedankt voor de rijles :-|
Laatst gewijzigd door K1200GT op 16 jan 2011, 18:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Yam RD 350 LC YPVS/ K100RS/K1100RS/K1200RS/K1200GT (al jaren verkocht in afwachting van nieuwe Beemer), Moto Guzzi V11 Le Mans Rosso Corsa en Aprilia Tuono 1100 RF :twisted: , (E36/8; F25), Lid BMW MCVL
Raketman
Contacteer:

Bericht door Raketman »

K1200GT schreef:Maar toch bedankt voor de rijles :-|
Geen probleem, dat is nu nekeer echt graag gedaan zie !

:mrgreen:
Nil volentibus arduum
Plaats reactie