gemiddelde levensduur Kleding?

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen.

Moderator: GVN

J
Berichten: 3396
Lid geworden op: 09 mei 2007, 13:35
Locatie: Gùùk
Contacteer:

gemiddelde levensduur Kleding?

Bericht door J »

Nu na een goede drie jaar is mijn Richa vest voor de tweede keer helemaal lek. Ook bij weinig regen wordt ik nat aan de armen.
Hoe lang gaat een goed motorvest wel mee? Is drie jaar redelijk voor een Nylon jas? Deze jas kostte zo'n 350€

Atlantis vesten zie ik soms wel jaren oud worden (grijs) maar ik wilde het zo wat te weten komen over Nylon vesten.

J
't vollek va Gùùk red ùùk........
Zeppe
Berichten: 1455
Lid geworden op: 06 jan 2005, 09:47
Woonplaats: 2630
Locatie: Aartselaar

Re: gemiddelde levensduur Kleding?

Bericht door Zeppe »

Pff, een eenvoudige vraag, maar het antwoord ???
Hangt ook samen met het "intensief" en "correct" gebruik.
Maar een Richa vest mag m.i. toch wel langer dan 3 jaar meegaan.

Persoonlijk heb ik :

een Belstaf vest, die ik dagelijks gebruik (woon- werkverkeer) en zelfs als ik niet met de motor ben als jas gebruik. 2 jaar oud en nog zo goed als nieuw
een BMW pak (Rally 2 of zoiets blauw-grijs), hoofdzakelijk voor week-end en reizen. 3 jaar oud (niet meer 100% waterdicht bij zware en langdurige regenval)
een lederen-pak (merk : Berling of zoiets, van Eko in Kontich), gebruik ik enkel bij frisse zomerritten, zeker 4 jaar oud en in perfecte conditie.
een Revit-pak (ooit ook gekocht bij Eko in Kontich) sporadisch gebruikt en enkel bij mooi weer wegens totaal niet waterdicht (voornamelijk in 't kruis), zeker 7 jaar oud

:wink:
R1200GS-Adventure - smoke grey (24/06/2011)
Vespa GTS250 (27/09/2018)

"Het eindpunt kan nooit zo interessant zijn als de weg ernaartoe"
Danny
Berichten: 6460
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: gemiddelde levensduur Kleding?

Bericht door Danny »

Jassen met een ademend membraam gaan veel langer mee, althans 't zou moeten.
Eigenlijk moet je 't in gereden kilometers of gedragen uren zien dat zou realistischer zijn.

Een Nylon jas is minder solide en kwetsbaarder dan bv een cordura waar vaak een waterdicht, ademend binnenjasje in verwerkt is tussen de voering en de buitenlaag.

Er valt weinig vergelijking in te maken, het enige wat je voor jezelf moet uitmaken is of je met Nylon wil blijven rijden wat bij de eerste schuiver gewoon wegsmelt of naar Cordura, leder met waterproof membraam overstapt.
Daarnaast kan je nog wat meer centen kwijt als je de gelamineerde cordura met gore tex als het ware er in gekleefd neemt of 't ge-impregneerd leder zoals de Atlantis met gore tex insert...

Na jaren van vanalles proberen vind ik gelamineerde gore tex momenteel zo wat het beste wat je kan kopen.
Hoelang 't mee gaat zal hier ook van gebruiksintensiteit en onderhoud afhangen...

ter illustratie

nen Belstaff hangt hier nog in de kast 32 jaar oud en met wat strijken weer waterproof :wink:
had een Madison van BMW, echt veel en lang gebruikt, vest viel als 't ware uiteen maar super tevreden van
in combinatie met een IXS gore tex broek die ik nog heb en die eenmaal gratis is hersteld (was toen 5 jaar)
dan had ik een Revi't die ik 10 jaar gebruikte en die nog steeds perfect waterdicht was al waren velcro's etc tot op de draad versleten
nu is 't Rukka Armas vest Armax broek en we zien wel hoe die t' binnen een paar jaar stelt...
J
Berichten: 3396
Lid geworden op: 09 mei 2007, 13:35
Locatie: Gùùk
Contacteer:

Re: gemiddelde levensduur Kleding?

Bericht door J »

in gereden km 45.000km

J
't vollek va Gùùk red ùùk........
Dirk Pauwels
Berichten: 4703
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: gemiddelde levensduur Kleding?

Bericht door Dirk Pauwels »

Mijn ervaring met verschillende Richa's is dat de kwaliteit niet meer zo degelijk is als vroeger. Alhoewel de firma belgisch is, komt alles uiteraard uit lage loon landen ondertussen, met navenante kwaliteit. Bovendien is 350 euro voor een jas tegenwoordig eigenlijk meer middenklasse, dus niet zo duur. Maar 3 jaar en 45.000km is wel erg korte levensduur....probeer of je nog garantie krijgt hé.....
als je alle dagen rijdt in weer en wind, zomer en winter kun je mss beter een rukka of stadler laminaat jas/broek overwegen. Kost veel, maar Stadler bv geeft 10 jaar garantie en Rukka is ook zeer goed wat service betreft.
Laatst gewijzigd door Dirk Pauwels op 14 jan 2011, 16:03, 1 keer totaal gewijzigd.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Relax
Berichten: 5688
Lid geworden op: 30 sep 2004, 16:31
Woonplaats: Sint-Martens-Lierde begot.
Locatie: O-Vl, in Sint-Martens-Lierde begot.

Re: gemiddelde levensduur Kleding?

Bericht door Relax »

Als je de fine fleur wil waar Danny het over heeft en ikzelf al had in een ander topic, dan betaal je het dubbele.

Naast kwaliteit koop je ook (meestal) een uitstekende service.
M'n vorige broek van Kushitani (420€) bleek na bijna 3 jaar (en 80.000 km) niet meer waterdicht en de binnenvoering was volledig stuk. Binnen gebracht bij verkoper (Motoport Temse). Verzonden naar NL en daar contact met GoreTex. Resultaat: tussenkomst van 240€ voor een nieuwe broek. Als je weet dat GoreTex 1 jaar garantie geeft en ik al véééél kms reed, lijkt me dat erg goed. Rekening houdend met m'n afschrijving reed ik 3 jaar gratis. Lees er op andere fora ook de ervaringen op na met andere merken.

En dat een Richa-vest per definitie langer moet meegaan? De meeste merken hebben goedkoop en duur spul en daar moet je je norm leggen, niet bij het merk.

Als je om de drie jaar 350€ spendeert aan kwalitatief minder spul of één keer om de 10 jaar (of soms veel meer) 600-700€ aan erg goed spul, dan lijkt de keuze snel gemaakt.
I respect your opinion. But I don't give shit.
SBK_Mario
Berichten: 138
Lid geworden op: 06 feb 2007, 14:04

Re: gemiddelde levensduur Kleding?

Bericht door SBK_Mario »

Frank Thomas leder combi 4 jaar.
Dainese leder combi 12 jaar.(gekrompen in de regen)
Dainese 1 delig pak 5 jaar en nog in prima conditie.
Regenpak van Frank Thomas 19 jaar oud en nog steeds waterdicht.
Regenpak Frank Thomas 3 jaar daarna lek in het kruis.
Gemiddelde km per jaar 15000 door weer en wind.
Heb textieljas van Richa reeds 15 jaar maar maximum 1000 km gereden in perfecte staat.
Rijd steeds met leren pak en neem 1 delig regenpak mee in buideltasje.

Indien het budget het toelaat Dainese of Rukka heb geen ervaring met andere merken. :wink:


GRTZ Mario.
Relax
Berichten: 5688
Lid geworden op: 30 sep 2004, 16:31
Woonplaats: Sint-Martens-Lierde begot.
Locatie: O-Vl, in Sint-Martens-Lierde begot.

Re: gemiddelde levensduur Kleding?

Bericht door Relax »

Hou er wel rekening mee dat je ook met een goed merk of een duurder type wel 'ns wat aan de hand kan hebben: m'n stiefzoon kocht z'n eerste pak van Dainese en na drie ritten scheurde de rits in z'n kruis eruit.
Ofwel een productiefoutje ofwel was ie erg opgewonden van z'n eerste km. En dan nog op een Kwaak.
I respect your opinion. But I don't give shit.
Iron Gonzo
Berichten: 9612
Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36

Re: gemiddelde levensduur Kleding?

Bericht door Iron Gonzo »

richa vest en broek.
gaat al 22jaar mee.

vorig jaar revit pak gekocht, het richa pak wordt nu nog gebruikt voor off-road rijden 8-)

enige minpunt nu is de velcro dat niet meer plakt van de zakken en kraag.
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Cindy

Re: gemiddelde levensduur Kleding?

Bericht door Cindy »

zou men hier niet beter tellen in km's dan in jaren?
alsook het gebruik in welke weesrsomstandigheden?
Iron Gonzo
Berichten: 9612
Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36

Re: gemiddelde levensduur Kleding?

Bericht door Iron Gonzo »

zomer, winter, herfst, lente,
buiten woon-werk van iedere week 1500km dit 10jaar een massa toerritten en reisjes.
1 jaar woon werk van 800km per week
een massa toerritten en reisjes.
zijn de Km niet meer te tellen voor mijn Richa pak.

ik wil het eigenlijk niet ongeveer uitrekenen want als ik dan zie hoeveel nafte het plezier van motorrijden al gekost heeft die jaren... :-?
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Danny
Berichten: 6460
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: gemiddelde levensduur Kleding?

Bericht door Danny »

zomer, winter, herfst, lente,
buiten woon-werk van iedere week 1500km dit 10jaar een massa toerritten en reisjes.
1 jaar woon werk van 800km per week
een massa toerritten en reisjes.
zijn de Km niet meer te tellen voor mijn Richa pak
en nog altijd waterproof en toonbaar... is dat door de NASA gebouwd ofzo... :lol:
Raketman
Berichten: 905
Lid geworden op: 15 sep 2005, 20:10
Locatie: O-Vlaanderen
Contacteer:

Re: gemiddelde levensduur Kleding?

Bericht door Raketman »

Ongeveer 35-40k per jaar, 't is een meevaller als die langer dan 1,5 jaar waterdicht blijven (meestal IXS, duurdere reeksen).
Denk dat mijn volgende goretexpak ook eens Stadler zal zijn. Je betaalt duur maar 't is echte kwaliteit.
Over Richa hoor ik toch ook niet veel enthousiasme meer de laatste jaren.
Nil volentibus arduum
J
Berichten: 3396
Lid geworden op: 09 mei 2007, 13:35
Locatie: Gùùk
Contacteer:

Re: gemiddelde levensduur Kleding?

Bericht door J »

het probleem met mijn Richa vest is dat het membraam geplakt is aan de binnenkant van de arm. (randen tegen elkaar gestikt, vleugels omgelegd en dan geplakt met een band membraam erover) Als je dus na verloop van tijd ontelbare keren je armen hebt bewogen, komt dat plaksel gewoon los en wordt je nat. Heb dat al eens met Stijn Rigeaux van Richa opgenomen en heb toen een ander membraam gekregen, maar na 15000 km weer zo lek als een zeef.

J
't vollek va Gùùk red ùùk........
Iron Gonzo
Berichten: 9612
Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36

Re: gemiddelde levensduur Kleding?

Bericht door Iron Gonzo »

Danny schreef:
zomer, winter, herfst, lente,
buiten woon-werk van iedere week 1500km dit 10jaar een massa toerritten en reisjes.
1 jaar woon werk van 800km per week
een massa toerritten en reisjes.
zijn de Km niet meer te tellen voor mijn Richa pak
en nog altijd waterproof en toonbaar... is dat door de NASA gebouwd ofzo... :lol:
waterproof = bij lichte regenval enkel wat insijpeling aan de schouders, bij zware buien is het aan te raden om een regenpakje er boven aan te doen.
toonbaar, voor mij wel, wat een ander er van vindt zal mij worst wezen :clown:
Afbeelding
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
KLT-SE
Berichten: 587
Lid geworden op: 06 feb 2007, 23:08
Locatie: Zeeland (NL) Ja 'n ollander

Re: gemiddelde levensduur Kleding?

Bericht door KLT-SE »

;;3 jaar en 20k met een difi combipak. Prijs 3 jaar geleden: ca. 600 euro, zeer content mee. zomer en winter door 3 delen.
Een minpuntje: de bovenzijde van de jas verkleurt door de zon, dat vind ik na 3 jaar toch net wat te snel.
2007 - 2012 K1100 LT/se #0012 5-'94 >123.123 km | 2012 - heden R1200 GS | lid BMW MC VL
Afbeelding
®win
Berichten: 2287
Lid geworden op: 28 sep 2004, 16:36
Woonplaats: Republiek Hollands Midden
Locatie: Republiek Hollands Midden
Contacteer:

Re: gemiddelde levensduur Kleding?

Bericht door ®win »

Hier Rukka, bijna 6 jaar en 90k km verder en nog 100% waterdicht. 2x een ritsje onder garantie vervangen (2e nog geen jaar geleden). :grin:
Groet,
Erwin

uoᴉʇᴉpƎ Sꓨ sɹɐǝ⅄ 0h ƖՇ0Շ ǝɹnʇuǝʌp∀ S⅁0𐑕حƖᴚ + ┴ɹϛㄥʞ
J
Berichten: 3396
Lid geworden op: 09 mei 2007, 13:35
Locatie: Gùùk
Contacteer:

Re: gemiddelde levensduur Kleding?

Bericht door J »

het is hier meer dan duidelijk, maar ga toch eens een klapke doen met de heren Rigeaux van Richa. Drie jaar 6 maand en 40K is dus toch wat weinig.

J
't vollek va Gùùk red ùùk........
Radena
Berichten: 26
Lid geworden op: 28 mar 2009, 12:28
Locatie: Galmaarden
Contacteer:

Re: gemiddelde levensduur Kleding?

Bericht door Radena »

Ik heb verleden jaar een vest en broek van Stadler gekocht. Na +/- 10.000km komen de velcros al los van de zakken, de broek blijft niet waterdicht bij zware regen en de buitenzakken zijn allesbehalve waterdicht, de binnenzak langs de voorkant waar ik mijn portefeuille normaal steek, is ook niet waterdicht.
Ik had het gekocht met de redenering dat 10j wel interessant was tov Richa(velcros kwamen naar 2 jaar ook los - maar wel waterdicht). Volgende zal terug Richa worden en dan koop ik er om de 2 jaar een nieuwe. Service bij Richa was zeer goed (gratis reparatie van enkele naden, na ongeval).

Alain
Dirk Pauwels
Berichten: 4703
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: gemiddelde levensduur Kleding?

Bericht door Dirk Pauwels »

Radena schreef:Ik heb verleden jaar een vest en broek van Stadler gekocht. Na +/- 10.000km komen de velcros al los van de zakken, de broek blijft niet waterdicht bij zware regen en de buitenzakken zijn allesbehalve waterdicht, de binnenzak langs de voorkant waar ik mijn portefeuille normaal steek, is ook niet waterdicht.
Ik had het gekocht met de redenering dat 10j wel interessant was tov Richa(velcros kwamen naar 2 jaar ook los - maar wel waterdicht). Volgende zal terug Richa worden en dan koop ik er om de 2 jaar een nieuwe. Service bij Richa was zeer goed (gratis reparatie van enkele naden, na ongeval).

Alain
En de stadler garantie al geprobeerd?
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
mjy009
Berichten: 98
Lid geworden op: 16 apr 2010, 09:18

Re: gemiddelde levensduur Kleding?

Bericht door mjy009 »

In het verleden had ik IXS-spul, dat waterdicht bleef tot aan de schuiver die een einde maakte aan de jas...
De kwalieteit van de lederen en Gore-spullen was zeker vrij van commentaar,
in tegenstelling van de Richa-stukken die ik ook had.
Opvallend was de verkleuring van de lederen Richa-jas, die na enkele jaren nog lichtgrijs was ipv zwart...
Radena
Berichten: 26
Lid geworden op: 28 mar 2009, 12:28
Locatie: Galmaarden
Contacteer:

Re: gemiddelde levensduur Kleding?

Bericht door Radena »

Dirk Pauwels schreef:
Radena schreef:Ik heb verleden jaar een vest en broek van Stadler gekocht. Na +/- 10.000km komen de velcros al los van de zakken, de broek blijft niet waterdicht bij zware regen en de buitenzakken zijn allesbehalve waterdicht, de binnenzak langs de voorkant waar ik mijn portefeuille normaal steek, is ook niet waterdicht.
Ik had het gekocht met de redenering dat 10j wel interessant was tov Richa(velcros kwamen naar 2 jaar ook los - maar wel waterdicht). Volgende zal terug Richa worden en dan koop ik er om de 2 jaar een nieuwe. Service bij Richa was zeer goed (gratis reparatie van enkele naden, na ongeval).

Alain
En de stadler garantie al geprobeerd?

Nog niet, als ze dat terug moeten sturen naar de fabriek, vrees ik dat ik lang ga moeten wachten.... ik heb trouwens nog 9 jaar :D
J
Berichten: 3396
Lid geworden op: 09 mei 2007, 13:35
Locatie: Gùùk
Contacteer:

Re: gemiddelde levensduur Kleding?

Bericht door J »

Radena schreef: Service bij Richa was zeer goed (gratis reparatie van enkele naden, na ongeval).
Daar is inderdaad alleen maar lof over.

Jammer van de kwaliteit.

J
't vollek va Gùùk red ùùk........
Dirk Pauwels
Berichten: 4703
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: gemiddelde levensduur Kleding?

Bericht door Dirk Pauwels »

Radena schreef:
Dirk Pauwels schreef:
Radena schreef:Ik heb verleden jaar een vest en broek van Stadler gekocht. Na +/- 10.000km komen de velcros al los van de zakken, de broek blijft niet waterdicht bij zware regen en de buitenzakken zijn allesbehalve waterdicht, de binnenzak langs de voorkant waar ik mijn portefeuille normaal steek, is ook niet waterdicht.
Ik had het gekocht met de redenering dat 10j wel interessant was tov Richa(velcros kwamen naar 2 jaar ook los - maar wel waterdicht). Volgende zal terug Richa worden en dan koop ik er om de 2 jaar een nieuwe. Service bij Richa was zeer goed (gratis reparatie van enkele naden, na ongeval).

Alain
En de stadler garantie al geprobeerd?

Nog niet, als ze dat terug moeten sturen naar de fabriek, vrees ik dat ik lang ga moeten wachten.... ik heb trouwens nog 9 jaar :D
Kan ook zijn da ge gewoon nieuwe spullen krijgt hé, spul is pas een jaar oud of nog niet. Als je nog geen reactie vd verdeler/fabrikant hebt kan je al moeilijk het spul beginnen afbreken. Als de service niet goed is dan wel natuurlijk :grin:
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Koppel!!
Berichten: 3773
Lid geworden op: 15 apr 2005, 15:10
Locatie: Oost Vlaanderen

Re: gemiddelde levensduur Kleding?

Bericht door Koppel!! »

YOO

Tja, duur spul, en goedkoper spul.

Heb ondertussen al Richa gehad (vest van ong. 250€, dikke flater, pak was zelfs tijdens de eerste reis al lek als een zeef), Reush gehad (vest van ong. 350€, heeft me dik twee jaar droog gehouden maar vorige zomer in de Provence (of all places) een stortbui van dik twee uur niet gehaald, zeiknat tot op m'n gat) en twee vesten van BMW gehad.
De éne is de Tourance2, die is momenteel binnen bij de dealer want na 21maanden dienst is ze lek, is 't hangertje v.d rits afgebroken en zijn de velcro's aan de mauwen zo rot als 't maar kan, vind ik eigenlijk niet kunnen voor een vest van 400€. Ben benieuwd hoe men in Bornem gaat reageren.
De enige vest die me tot nu toe altijd al droog gehouden heeft, en 't nog altijd doet, is m'n Rallyvest en broek. Met een aparte Gore tex liner. Een pak dat me ondertussen reeds vijf jaar geleden over de 1000€ heeft gekost, maar dat z'n geld blijkbaar waard is.
Kortom, een goedkoop pak (en zoiets is relatief, maar als broek en vest samen niet rond of boven de 1000€ komen durf ik 't al goedkoop te noemen) zal je waarschijnlijk wel een tijd droog houden, maar verwacht niet dat je na 100000km en vijf jaar intensieve dienst nog een waterdicht pak hebt. Maar daar betaal je dan ook niet voor. Of je moet geluk hebben met de liner :-|
Een duur pak, met Gore tex, zou je in principe, mits deftig onderhoud (op tijd de liner is een wasbeurt geven zodat de poriën opnieuw kunnen ademen, ze raken nl. verstopt door de zoutkristallen van 't zweet) zelfs na een intensieve gebruikscarriëre en heel veel km's droog moeten houden. En dat mag ook wel voor dat geld. Of je moet ongeluk hebben met de liner :-|

Pas op, je kan geluk hebben met goedkopere merken, pakken die je geen arm en been kosten, maar da's een beetje durven gokken, en hopen dat de producent een goeie kopie van de echte Gore tex liner heeft gevonden, die z'n werk ook aankan.
Het bestaat, m'n maat heeft een broek van Macna, nog nooit een druppel vocht in gehad, maar m'n oud pak van Richa (is ondertussen 7j. geleden), m'n vest van Reush en de Tourance2 van BMW hebben allen een soort liner die én waterdicht, én ademend zou zijn, althans dat wordt geclaimd, maar spijtig genoeg is die het niet. Ademend waarschijnlijk wel, maar waterdicht, daar schort er meestal iets aan.

Daarom dat ik 't zo storend vind dat verkopers je allemaal op hun kinderkes zweren dat 't boeltje waterdicht is, tot je terug aan de balie staat met een nat kruis, en je dan een beetje half beschaamd en half verveeld aankijken :roll:

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
Plaats reactie