schokdemper lek: ervaringen?
Moderator: GVN
schokdemper lek: ervaringen?
Collega's,
Sinds een week lekken er dagelijks een paar druppeltjes uit de demper van mijn achterveer.
Ik heb de GSA 1200 tweedehands gekocht, 07/08 (dus nog geen 3j) met 41.000km dus geen garantie zegt de garage.
Volgens de garage zijn er enkele mogelijkheden die ik nu kan laten uitvoeren:
-"herstellen" maar dit werd niet echt aangeraden, omdat de mogelijk bestaat dat het niet herstelbaar is en je dan dubbele kost hebt, +/-€150
-nieuwe originele BMW achter veer +/- €850 zonder plaatsing
-nieuwe Wilbers +/-€650 zonder plaatsing
-nieuwe ohlins +/- €1250 zonder plaatsing
na wat navraag bij collega's en vrienden zou White Power ook een optie zijn, een aftermarket achterveer.
Heb ook al veel fora en internet opzoekingswerk gedaan en blijkbaar komt dit toch af en toe voor met de GSA vooral als je offroad gaat en bij een +/-80.000km. Wat bij mij allemaal niet het geval is. Ik rijd gewoon woon/werk, altijd alleen, 2x per jaar met 2 op reis, en heb nog maar 40.000km... Is dit eigenlijk wel normaal dat dit nu al stuk is?
Ik heb dan ook nog mijn vragen bij de kostprijs van dit "stuk" welke 1/20 van de kostprijs van de nieuwe algehele motor kost...
Belangrijk te weten is dat ik de motor gekocht heb 07/10 en inbreng in de belasting, dus normaal 07/13 verkoop.
Wie kan mij helpen in deze, voor mij toch wel moeilijke, beslissing?
Wie heeft ervaring in deze?
Alvast bedankt!
Groeten!
Sinds een week lekken er dagelijks een paar druppeltjes uit de demper van mijn achterveer.
Ik heb de GSA 1200 tweedehands gekocht, 07/08 (dus nog geen 3j) met 41.000km dus geen garantie zegt de garage.
Volgens de garage zijn er enkele mogelijkheden die ik nu kan laten uitvoeren:
-"herstellen" maar dit werd niet echt aangeraden, omdat de mogelijk bestaat dat het niet herstelbaar is en je dan dubbele kost hebt, +/-€150
-nieuwe originele BMW achter veer +/- €850 zonder plaatsing
-nieuwe Wilbers +/-€650 zonder plaatsing
-nieuwe ohlins +/- €1250 zonder plaatsing
na wat navraag bij collega's en vrienden zou White Power ook een optie zijn, een aftermarket achterveer.
Heb ook al veel fora en internet opzoekingswerk gedaan en blijkbaar komt dit toch af en toe voor met de GSA vooral als je offroad gaat en bij een +/-80.000km. Wat bij mij allemaal niet het geval is. Ik rijd gewoon woon/werk, altijd alleen, 2x per jaar met 2 op reis, en heb nog maar 40.000km... Is dit eigenlijk wel normaal dat dit nu al stuk is?
Ik heb dan ook nog mijn vragen bij de kostprijs van dit "stuk" welke 1/20 van de kostprijs van de nieuwe algehele motor kost...
Belangrijk te weten is dat ik de motor gekocht heb 07/10 en inbreng in de belasting, dus normaal 07/13 verkoop.
Wie kan mij helpen in deze, voor mij toch wel moeilijke, beslissing?
Wie heeft ervaring in deze?
Alvast bedankt!
Groeten!
-
- Berichten: 748
- Lid geworden op: 28 sep 2004, 09:02
- Woonplaats: St-Joris-ten-Distel
- Locatie: West-Vlaanderen
Re: schokdemper lek: ervaringen?
Had hetzelfde voor, heb een WP met veer aangepast aan mijn gewicht laten steken.
Content.
Best laten steken bij een veer specialist.
Content.
Best laten steken bij een veer specialist.
-
- Berichten: 2289
- Lid geworden op: 28 sep 2004, 16:36
- Woonplaats: Republiek Hollands Midden
- Locatie: Republiek Hollands Midden
- Contacteer:
Re: schokdemper lek: ervaringen?
Check ook eens voor een prijsje bij Hyperpro. Kwalitatief zeer goed spul.
Groet,
Erwin
uoᴉʇᴉpƎ Sꓨ sɹɐǝ⅄ 0h ƖՇ0Շ ǝɹnʇuǝʌp∀ S⅁0𐑕حƖᴚ + ┴ɹϛㄥʞ
Erwin
uoᴉʇᴉpƎ Sꓨ sɹɐǝ⅄ 0h ƖՇ0Շ ǝɹnʇuǝʌp∀ S⅁0𐑕حƖᴚ + ┴ɹϛㄥʞ
Re: schokdemper lek: ervaringen?
Waarom geen poging tot herstellen? ben je nog altijd goedkoper af met het te proberen en als 't niet lukt een Wilbers te kopen dan ineens een nieuwe originele of Öhlins of andere te steken.
Breng ze eens binnen bij een bedrijf en vraag een offerte, ga niet via je dealer!!
Ben zelf wel Öhlins of Hyperpro fan maar toegegeven die dingen zijn errrrrg duur en ook niet onfeilbaar al zijn ze wel reviseerbaar.
Breng ze eens binnen bij een bedrijf en vraag een offerte, ga niet via je dealer!!
Ben zelf wel Öhlins of Hyperpro fan maar toegegeven die dingen zijn errrrrg duur en ook niet onfeilbaar al zijn ze wel reviseerbaar.
Re: schokdemper lek: ervaringen?
YOO
Ten eerste kan je aan je dealer vragen of hij de invoerder niet kan aanspreken op coulance, met deze toch wel lage kmstand is 't niet normaal dat de demper reeds dood zit. Let wel, als je geen echt goede relatie hebt met je dealer, of je bent er maar een nummertje, dan vrees ik er sowieso voor Maar dan zit je natuurlijk wel terug met de originele Showa demper
De prijs van die Öhlins klopt spijtig genoeg wel, daarom denk ik dat de Wilbers prijs/kwaliteit gezien een veel beter alternatief is. Trouwens, beide merken zijn vele beter dan de originele Showa die BMW in z'n rekken liggen heeft.
Ik zou gewoon voor die Wilbers gaan, er zijn motards genoeg die deze kost doen zonder dat hun dempers versleten zijn, gewoon omdat 't zoveel beter stuurt. Ik raad je dan wel aan om na verloop van tidj ook de voorste veerpoot te vervangen door een Wilbers. Een beetje zoeken op 't internet kan je soms helpen.
Grtz, Philip!
P.S: Danny, ik denk dat de originele Showa niet kunnen hersteld worden. Of toch niet voor een prijs die 't interessant maakt.
Ten eerste kan je aan je dealer vragen of hij de invoerder niet kan aanspreken op coulance, met deze toch wel lage kmstand is 't niet normaal dat de demper reeds dood zit. Let wel, als je geen echt goede relatie hebt met je dealer, of je bent er maar een nummertje, dan vrees ik er sowieso voor Maar dan zit je natuurlijk wel terug met de originele Showa demper
De prijs van die Öhlins klopt spijtig genoeg wel, daarom denk ik dat de Wilbers prijs/kwaliteit gezien een veel beter alternatief is. Trouwens, beide merken zijn vele beter dan de originele Showa die BMW in z'n rekken liggen heeft.
Ik zou gewoon voor die Wilbers gaan, er zijn motards genoeg die deze kost doen zonder dat hun dempers versleten zijn, gewoon omdat 't zoveel beter stuurt. Ik raad je dan wel aan om na verloop van tidj ook de voorste veerpoot te vervangen door een Wilbers. Een beetje zoeken op 't internet kan je soms helpen.
Grtz, Philip!
P.S: Danny, ik denk dat de originele Showa niet kunnen hersteld worden. Of toch niet voor een prijs die 't interessant maakt.
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"
Philz picz are here!
http://www.motoadventurestore.be
Philz movies are here! and here!
Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser
Philz picz are here!
http://www.motoadventurestore.be
Philz movies are here! and here!
Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser
Re: schokdemper lek: ervaringen?
Hij kan 't maar ergens binnenbrengen en vragen wat de mogelijke kosten kunnen zijn he, in de kast leggen daar heeft ie ook niks aan. hersteld is ie mogelijk nog verkoopbaar en goed bruikbaar.
Coulance daar had ik ook aan gedacht maar als zijn dealer nu al zegt "geen" garantie dan is 't misschien beter effe naar Bornem te bollen. Dat is mijn strategie als 't me nie aanstaat!
't Heeft bij mij niet altijd geholpen maar ik was wel opgelucht daarna omdat ik er ene mijne zeg had kunnen doen grrrrr
Als je de centjes kan missen dan maar kiezen he uit de wondere wereld van de veerpoten, mijn tip koop geen te complexe demper met tig afregelmogelijkheden waar sommige nooit aan draaien of wijs uit geraken. Jan modaal heeft voldoende met een simpele instelling. maar al die blinkende knopjes en schroefjes kunnen een mens natuurlijk waterachtig maken en anders doen besluiten
Coulance daar had ik ook aan gedacht maar als zijn dealer nu al zegt "geen" garantie dan is 't misschien beter effe naar Bornem te bollen. Dat is mijn strategie als 't me nie aanstaat!
't Heeft bij mij niet altijd geholpen maar ik was wel opgelucht daarna omdat ik er ene mijne zeg had kunnen doen grrrrr
Als je de centjes kan missen dan maar kiezen he uit de wondere wereld van de veerpoten, mijn tip koop geen te complexe demper met tig afregelmogelijkheden waar sommige nooit aan draaien of wijs uit geraken. Jan modaal heeft voldoende met een simpele instelling. maar al die blinkende knopjes en schroefjes kunnen een mens natuurlijk waterachtig maken en anders doen besluiten
Re: schokdemper lek: ervaringen?
Dag Flow
kijk eens in je PB mailbox
Luc
kijk eens in je PB mailbox
Luc
-
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 21 feb 2010, 09:13
Re: schokdemper lek: ervaringen?
elie.roels@telenet.be
ik heb achterse schokdemper en voorste demper van GS1200 bouwjaar 2005 in reserve.
heb mijne GS verlaagd met Öhlins dempers,daarmee heb ik deze in reserve,dempers zijn 2 jaar oud en
hebben 20000km . indien geintereseerd kan ik U ze eventueel verkopen aan halve prijs stuk.
ik heb achterse schokdemper en voorste demper van GS1200 bouwjaar 2005 in reserve.
heb mijne GS verlaagd met Öhlins dempers,daarmee heb ik deze in reserve,dempers zijn 2 jaar oud en
hebben 20000km . indien geintereseerd kan ik U ze eventueel verkopen aan halve prijs stuk.
-
- Berichten: 4704
- Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
- Locatie: Sint Niklaas
Re: schokdemper lek: ervaringen?
1250 euro voor een achterdemper van ohlins? Wat voor eentje is dat dan? Ik heb voor een 1200 GS 2005 een set ohlins gekocht voor 1500 euro, geplaatst en al.....(wel een paar jaar geleden) bovendien zijn er sinds kort economy ohlins op de markt vanaf 450 euro.
Originele ga je ook wel vinden 2de hands, maar dan heb je kans dat je binnen 20.000km of sneller terug met hetzelfde probleem zit. Normaal moeten die dingen langer meegaan, mss heeft de vorige eigenaar met te zware belading en te weinig demping gereden of zo. Die originele zijn hun prijs niet waard, zou ik niet doen.
Voor 650 euro heb je een goeie, en bovendien volledig reviseerbaar.
Informeer even bij bikesetup of TRP racing
Originele ga je ook wel vinden 2de hands, maar dan heb je kans dat je binnen 20.000km of sneller terug met hetzelfde probleem zit. Normaal moeten die dingen langer meegaan, mss heeft de vorige eigenaar met te zware belading en te weinig demping gereden of zo. Die originele zijn hun prijs niet waard, zou ik niet doen.
Voor 650 euro heb je een goeie, en bovendien volledig reviseerbaar.
Informeer even bij bikesetup of TRP racing
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Re: schokdemper lek: ervaringen?
YOO
@ Dirk: er is nu eenmaal een heel groot prijsverschil in de demper/veer bij Öhlins tussen de set voor een gewone GS en die voor een GSA. Waarom weet ik niet, maar 't zijn gangbare prijzen
Grtz, Philip!
@ Dirk: er is nu eenmaal een heel groot prijsverschil in de demper/veer bij Öhlins tussen de set voor een gewone GS en die voor een GSA. Waarom weet ik niet, maar 't zijn gangbare prijzen
Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"
Philz picz are here!
http://www.motoadventurestore.be
Philz movies are here! and here!
Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser
Philz picz are here!
http://www.motoadventurestore.be
Philz movies are here! and here!
Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser
Re: schokdemper lek: ervaringen?
Long Way Down gezien? Dat verklaart alles. Ze zijn daar vertrokken met een Öhlins zonder extern reservoir en hebben honderden kilometers tôle ondulée gereden. Zonder extern reservoir kan de warmte niet weg. Resultaat: het superdeluxe merk öhlins liet het afweten. Twee vastgelopen schokdempers en een hoop negatieve reklame. Nu bieden ze blijkbaar enkel nog öhlins met extern reservoir aan voor de adventure. Voor gewoon weggebruik en licht offroad voldoet de goedkopere versie ruimschoots hoor, maar tot in Zuid Afrika ga je er niet mee rijden. Er hangt wel een prijskaartje aan vast, uiteraard.Koppel!! schreef:YOO
@ Dirk: er is nu eenmaal een heel groot prijsverschil in de demper/veer bij Öhlins tussen de set voor een gewone GS en die voor een GSA. Waarom weet ik niet, maar 't zijn gangbare prijzen
Grtz, Philip!
Over öhlins verder geen slecht woord. Ik vond het dag en nacht verschil met de ori showa's, alleen zijn ze behoorlijk prijzig.
Net zo leuk dat onze KTM's standaard uitgerust zijn met superdeluxe WPsuspension. Heaven on earth
EDIT: voor de adv is die zonder extern reservoir blijkbaar wel nog te krijgen.
Laatst gewijzigd door demito op 05 feb 2011, 07:54, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 4704
- Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
- Locatie: Sint Niklaas
Re: schokdemper lek: ervaringen?
klopt,Koppel!! schreef:YOO
@ Dirk: er is nu eenmaal een heel groot prijsverschil in de demper/veer bij Öhlins tussen de set voor een gewone GS en die voor een GSA. Waarom weet ik niet, maar 't zijn gangbare prijzen
Grtz, Philip!
1275 euro voor de heavy duty
Maar; er is ook nog de "gewone", die voor de meeste stervelingen die nooit van zen leven de "longway down" zullen doen ook meer dan goed genoeg is en die is al wa prijselijker 865 euro
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Re: schokdemper lek: ervaringen?
Kijk eens op het 'R' forum naar anderen en mijn ervaringen en trek je plan.
vr gr
vr gr
-
- Berichten: 228
- Lid geworden op: 07 jan 2005, 09:36
- Locatie: Waregem
Re: schokdemper lek: ervaringen?
als de demper niet in garantie kan hersteld worden, dan zou ik de herstelkosten investeren in een nieuwe vering van Wilbers; heb dit ook gedaan en maakt echt een wereld van verschil, je zal het je niet beklagen, integendeel.
Two valve or not two valve, that's tthe question !
(XL 500) - ( K 100 RS) - ( R 850 GS) - '05 R 1200 GS - '91 R 100 GS
(Garmin SP III) - (SP 2610) - Oregon 400T - Forerunner 310 XT - Montana 600
(XL 500) - ( K 100 RS) - ( R 850 GS) - '05 R 1200 GS - '91 R 100 GS
(Garmin SP III) - (SP 2610) - Oregon 400T - Forerunner 310 XT - Montana 600
Re: schokdemper lek: ervaringen?
en waarom geen 2e hands orgineel
zijn der genoeg die dat liggen hebben
ik ben der ook zo ene
ligt hier enkel in de weg
bij intresse laat maar iets weten, hoef er niet rijk van te worden
wil gewoon zeggen vaak worden bij herstellingen in het algemeen meteen naar nieuwe ook dure vervangstukken gekeken
zelden wordt de reflex gedaan en wat met gebruikte ond2e hands onderdelen
destijds de ruitenwissermotor van den tuut stuk gehad koste nieuw een klein fortuin, was echter nen goeie garagist die mee dacht van nen perotal afgevesen en klaar voor een heel pak minder
zeker iets als vering vind je makkelijk voor de gsa
ken je budget natruurlijk niet he hyper WP en anderen is een enorme verbetering maar hangt een prijskaartje aan
als jij tevreden was van de orgi vering en budget is beperkt ...
die der zelf tussen vijzen is zelfs zo moeilijk nie, motor op middenbok en wiel hang vrij, vering staat nie meer onder spanning vijskes los de oude der van tussen en nieuw derin
dacht enkel dat even de einddemper losschroeft maar dat is ook geen drama, voorvering is ietskes moeilijker maar de achterste ....
zijn der genoeg die dat liggen hebben
ik ben der ook zo ene
ligt hier enkel in de weg
bij intresse laat maar iets weten, hoef er niet rijk van te worden
wil gewoon zeggen vaak worden bij herstellingen in het algemeen meteen naar nieuwe ook dure vervangstukken gekeken
zelden wordt de reflex gedaan en wat met gebruikte ond2e hands onderdelen
destijds de ruitenwissermotor van den tuut stuk gehad koste nieuw een klein fortuin, was echter nen goeie garagist die mee dacht van nen perotal afgevesen en klaar voor een heel pak minder
zeker iets als vering vind je makkelijk voor de gsa
ken je budget natruurlijk niet he hyper WP en anderen is een enorme verbetering maar hangt een prijskaartje aan
als jij tevreden was van de orgi vering en budget is beperkt ...
die der zelf tussen vijzen is zelfs zo moeilijk nie, motor op middenbok en wiel hang vrij, vering staat nie meer onder spanning vijskes los de oude der van tussen en nieuw derin
dacht enkel dat even de einddemper losschroeft maar dat is ook geen drama, voorvering is ietskes moeilijker maar de achterste ....
Re: schokdemper lek: ervaringen?
Amai, dit had ik niet verwacht, zoveel reacties!
Mijn oprechte complimenten voor dit forum!
Ik ben er niet zo voor te vinden om terug een originele erop te steken en ik heb wel wat budget dus ik ben toch aan het neigen om een nieuwe erop te steken.
Ik had die 'gewone' ohlins nog niet gevonden maar dit lijkt me wel wat!
Mijn oprechte complimenten voor dit forum!
Ik ben er niet zo voor te vinden om terug een originele erop te steken en ik heb wel wat budget dus ik ben toch aan het neigen om een nieuwe erop te steken.
Ik had die 'gewone' ohlins nog niet gevonden maar dit lijkt me wel wat!
Re: schokdemper lek: ervaringen?
Ik heb die "gewone" öhlins zitten en ben er heel content van.
Heb ze een tijdje geleden via dit forum tweedehands op de kop kunnen tikken van Fred.
Wanneer mijn moto in onderhoud moest heeft mijn dealer die terwijl zonder extra kost geïnstalleerd
Heb ze een tijdje geleden via dit forum tweedehands op de kop kunnen tikken van Fred.
Wanneer mijn moto in onderhoud moest heeft mijn dealer die terwijl zonder extra kost geïnstalleerd
beter de bocht overschatten en jezelf onderschatten, het omgekeerde kan je een pak geld kosten...
Lid BMW MC VL
Lid BMW MC VL
Re: schokdemper lek: ervaringen?
kijk toch ook maar eens voor een progressief Hyperpro veertje, vooral als je met twee en bagage moest willen rijden dan vind ik die veren super...maar ieders 't zijn.
Met Öhlins doeje niks verkeerd, de Heavy duty is er wat over de lokale motard die zijn toerritteke doet
Met Öhlins doeje niks verkeerd, de Heavy duty is er wat over de lokale motard die zijn toerritteke doet
Re: schokdemper lek: ervaringen?
Danny, bedoel je hierboven alleen de veer of de ganse combinatie veer en demper, ik vind mijn achterkant wat te slap met twee, maar ik hou niet van te harde toestanden en ik rij 85% van de tijd alleen. Maar dit jaar ga ik toch enkele keren met twee en bagage op pad ( Engeland en Noorwegen), dus overweeg ik een progressieve veer...Danny schreef:kijk toch ook maar eens voor een progressief Hyperpro veertje, vooral als je met twee en bagage moest willen rijden dan vind ik die veren super...maar ieders 't zijn.
Met Öhlins doeje niks verkeerd, de Heavy duty is er wat over de lokale motard die zijn toerritteke doet
-
- Berichten: 396
- Lid geworden op: 30 apr 2006, 17:32
- Woonplaats: Gentbrugge
- Locatie: Gentbrugge
Re: schokdemper lek: ervaringen?
Ik heb ook de hyperpro progressieve veren rond de originele dempers (omdat die nog niet stuk waren )
Als ik alleen rij voel ik niet veel verschil, maar met 3 gevulde koffers.....doorslaan is er niet meer bij.
Je kan ook achteraan een progressieve veer + demper nemen en vooraan enkel de progressieve veer...
Als ik alleen rij voel ik niet veel verschil, maar met 3 gevulde koffers.....doorslaan is er niet meer bij.
Je kan ook achteraan een progressieve veer + demper nemen en vooraan enkel de progressieve veer...
BMW K100LT (1987)
Sym Joymax 125i (2015)
BMW R12OOGS Adventure (2006) (verkocht)
BMW R1100R (1995) (verkocht)
W124 200D(1988)
Sym Joymax 125i (2015)
BMW R12OOGS Adventure (2006) (verkocht)
BMW R1100R (1995) (verkocht)
W124 200D(1988)
-
- Berichten: 4704
- Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
- Locatie: Sint Niklaas
Re: schokdemper lek: ervaringen?
Andere veren op een slechte demper is zinloos, als je dempers nog redelijk jong zijn is het vaak een hele verbetering en het is niet echt duur. Ass je het geld hebt zou ik echter voor andere dempers gaan; hyperpro, Wilbers, WP, Ohlins, Technoflex, Bitubo...allemaal beter dan origineel, enkel EMC zou ik niet doen, maar zijn mss ondertussen veel verbeterd....erictdm schreef:Danny, bedoel je hierboven alleen de veer of de ganse combinatie veer en demper, ik vind mijn achterkant wat te slap met twee, maar ik hou niet van te harde toestanden en ik rij 85% van de tijd alleen. Maar dit jaar ga ik toch enkele keren met twee en bagage op pad ( Engeland en Noorwegen), dus overweeg ik een progressieve veer...Danny schreef:kijk toch ook maar eens voor een progressief Hyperpro veertje, vooral als je met twee en bagage moest willen rijden dan vind ik die veren super...maar ieders 't zijn.
Met Öhlins doeje niks verkeerd, de Heavy duty is er wat over de lokale motard die zijn toerritteke doet
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Re: schokdemper lek: ervaringen?
Heb dit weekend mijn ESA vervangen door WESA shocks. 31000km - GS 2008 en achteraan al een lekkende demper. Er zijn heel wat klachten over de BMW kwaliteit betreffende de dempers.
Heb er nog maar en 50 tal km's op gereden maar er is toch een duidelijk verschil merkbaar. De motor komt sneller stil te hangen na een vluchtheuvel .... erover en wham de motor ligt stil.
Achterkant is ongeveer 1/2 uurtje werk .... voorkant is andere koek. Maar met het juiste materiaal, veel gevloek en een het vooruitzicht op al die mooie ritten kom je er wel.
Heb er nog maar en 50 tal km's op gereden maar er is toch een duidelijk verschil merkbaar. De motor komt sneller stil te hangen na een vluchtheuvel .... erover en wham de motor ligt stil.
Achterkant is ongeveer 1/2 uurtje werk .... voorkant is andere koek. Maar met het juiste materiaal, veel gevloek en een het vooruitzicht op al die mooie ritten kom je er wel.
Re: schokdemper lek: ervaringen?
Tja als je demper recent is dan is de Hyperpro veer alleen al een hele verbetering tegen het doorslaan.
Ik reed die op de 1150 ook met de originele dempers -die na 130.000km nog nie lekten- 't was een heel verschil met de originele veer die met twee en bagage toch wat te slap was (voor mij dan).
Kijk over veren kan je blijven leuteren, 't is net zo als met remmen, banden, PK's, lampen noem maar op...
Een auto of motor komt fabriek af als een "deugdelijk compromis" en Jan met de pet, de local die wel flink wat rijd maar die niet het onderste uit de kan wil en gewoon het ding gebruikt waarvoor het dient, waartoe ik mezelf reken.
Die zal met de originele samenstelling best tevreden zijn.
Het kan altijd beter, andere remmen erop en je zal zeggen wauw nu stopt hij pas, andere veren en wauw na een drempel komt ie sneller stil te hangen (ik rijd er gewoon rustiger overheen).
Dus 't is maar wat je verlangt en vooral wat je er wil aan geven, het ESA systeem doet voor mij wat ik er van verwacht en allicht kan dat weeral beter met een upgrade van een aftermarkt leverancier (het WESA) maar de motor kost al een rib uit je lijf en je kan je de vraag stellen waar stopt het??
Soms zijn kleine ingrepen voldoende om bepaalde ergernissen op te vangen/lossen.
Ik spreek er nu hier een paar tegen allicht (mag mijn mening beleefd ventileren) maar niet iedereen scheurt door de bochten, stijgt op op snelheidsdrempels, trekt zo op dat zijn armen er langer van worden en remt zo hard dat hun gat van 't zadel komt...wat trouwens ook kan met een BMW af fabriek. Weerom Jan modaal die maakt een leuk toertje en geniet van te rijden, neemt wel eens een flink bochtje en geeft wel eens gas, gaat met de moto op vakantie etc... maar hoe rijd je dan?? (allez ikke toch) rustig aan want je wil kijken genieten etc...en aan die voorwaarden beantwoord je Beemer wel hoor...
Waar 't voor mij op neerkomt is wil je er geld in steken dan is 't in een veer nuttiger dan in een ander kleurtje van je kuip, zou ik mijn veerpoten vervangen als ze niet stuk waren, nee dat doe ik niet, hoogstens de veer zelf door een progressieve vervangen moest ze te slap zijn maar deze vind ik voldoende.
Dus 't is allemaal geven en nemen, zoals ik al zei 't kan altijd beter...
Ik reed die op de 1150 ook met de originele dempers -die na 130.000km nog nie lekten- 't was een heel verschil met de originele veer die met twee en bagage toch wat te slap was (voor mij dan).
Kijk over veren kan je blijven leuteren, 't is net zo als met remmen, banden, PK's, lampen noem maar op...
Een auto of motor komt fabriek af als een "deugdelijk compromis" en Jan met de pet, de local die wel flink wat rijd maar die niet het onderste uit de kan wil en gewoon het ding gebruikt waarvoor het dient, waartoe ik mezelf reken.
Die zal met de originele samenstelling best tevreden zijn.
Het kan altijd beter, andere remmen erop en je zal zeggen wauw nu stopt hij pas, andere veren en wauw na een drempel komt ie sneller stil te hangen (ik rijd er gewoon rustiger overheen).
Dus 't is maar wat je verlangt en vooral wat je er wil aan geven, het ESA systeem doet voor mij wat ik er van verwacht en allicht kan dat weeral beter met een upgrade van een aftermarkt leverancier (het WESA) maar de motor kost al een rib uit je lijf en je kan je de vraag stellen waar stopt het??
Soms zijn kleine ingrepen voldoende om bepaalde ergernissen op te vangen/lossen.
Ik spreek er nu hier een paar tegen allicht (mag mijn mening beleefd ventileren) maar niet iedereen scheurt door de bochten, stijgt op op snelheidsdrempels, trekt zo op dat zijn armen er langer van worden en remt zo hard dat hun gat van 't zadel komt...wat trouwens ook kan met een BMW af fabriek. Weerom Jan modaal die maakt een leuk toertje en geniet van te rijden, neemt wel eens een flink bochtje en geeft wel eens gas, gaat met de moto op vakantie etc... maar hoe rijd je dan?? (allez ikke toch) rustig aan want je wil kijken genieten etc...en aan die voorwaarden beantwoord je Beemer wel hoor...
Waar 't voor mij op neerkomt is wil je er geld in steken dan is 't in een veer nuttiger dan in een ander kleurtje van je kuip, zou ik mijn veerpoten vervangen als ze niet stuk waren, nee dat doe ik niet, hoogstens de veer zelf door een progressieve vervangen moest ze te slap zijn maar deze vind ik voldoende.
Dus 't is allemaal geven en nemen, zoals ik al zei 't kan altijd beter...
Re: schokdemper lek: ervaringen?
Dit is de vinger in de wonde. Er zijn inderdaad heel wat klachten over de dempers maar ook op andere vlakken laat BMW serieuze steken vallen wat de verhouding betreft van kostprijs/ kwaliteit en garantie.oreo schreef: Er zijn heel wat klachten over de BMW kwaliteit betreffende de dempers.
Als je mij vraagt of een GS Adventure zijn geld waard is, en we spreken hier over een prijs met het vele "noodzakelijke extra" al over een prijs van meer dan 20.000 Euro dan is het antwoord volmondig maar eerlijk: NEEN.
Ik ben reeds aan mijn tweede GS en hou nog steeds van het concept van deze machine maar...ik ben op het gebied van kwaliteit, afwerking en garantie allerminst tevreden, althans NIET voor deze prijs.
Of er een alternatief is blijft een open vraag. ik kwam uiteindelijk ook weer terecht bij dezelfde motorfiets.
Ik was nieuwsgierig naar de nieuwe zescylinder maar was ontgoocheld in het materiaalgebruik en afwerking.
Dit in grote tegenstelling met BMW auto die de laatste jaren er alleen maar op vooruit gaat en waar "service" toch op een andere manier geïnterpreteerd wordt dan de meeste motorzaken.
Een forum kan hier in beperkte mate aan helpen door (objectieve) informatie door te geven.
Men kan zich overigens afvragen of er op zo'n prijselijke machine niet vanuit de fabriek Ohlins kunnen gemonteerd worden of andere volwaardige producten (brembo remmen, etc).
(ook ik moest na 40000 km mijn achtervering vervangen en zelf betalen terwijl dit probleem bij het overgrote deel van de GS rijders voorkomt.
Normaal ?
GSA 1200 2006
-
- Berichten: 375
- Lid geworden op: 21 feb 2010, 13:09
- Woonplaats: Landen
- Locatie: Vlaams Brabant, Landen
Re: schokdemper lek: ervaringen?
Hier na 1jaar en 20.000 km achterveering lek. Vervangen onder garantie.
Grtz V
Grtz V