Strooizout

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen.

Moderator: GVN

Plaats reactie
FBeddeleem
Berichten: 17
Lid geworden op: 30 jun 2010, 22:16

Strooizout

Bericht door FBeddeleem »

De laatste weken werd nogal wat zout gestrooid op onze wegen. Ik heb ondertussen niet meer gereden om geen schade te hebben... Het kriebelt natuurlijk om te rijden. Nog mensen die ongeduldig worden ? Wanneer ben je zeker da al die viezigheid weg is ?
Zeppe
Berichten: 1455
Lid geworden op: 06 jan 2005, 09:47
Woonplaats: 2630
Locatie: Aartselaar

Re: Strooizout

Bericht door Zeppe »

FBeddeleem schreef:De laatste weken werd nogal wat zout gestrooid op onze wegen. Ik heb ondertussen niet meer gereden om geen schade te hebben... Het kriebelt natuurlijk om te rijden. Nog mensen die ongeduldig worden ? Wanneer ben je zeker da al die viezigheid weg is ?
proeven?

:eye:
R1200GS-Adventure - smoke grey (24/06/2011)
Vespa GTS250 (27/09/2018)

"Het eindpunt kan nooit zo interessant zijn als de weg ernaartoe"
Harald
Berichten: 6129
Lid geworden op: 28 sep 2004, 20:04
Locatie: Opwijk

Re: Strooizout

Bericht door Harald »

FBeddeleem schreef:............ Wanneer ben je zeker da al die viezigheid weg is ?

Met de halfoogstfeesten :lol:

Ik denk niet dat er nu nog zout op de wegen ligt, het heeft immers al genoeg gergend hé.
"God made some cops Perfect - the rest he put in cars!"
Afbeelding"Alle vakkennis is een samenzwering tegen het lekendom."
Kries

Re: Strooizout

Bericht door Kries »

Niet aantrekken...

'k Rij al jaren door alle jaargetijden. Wel regelmatig de hele boel eens afspuiten met KOUD water. Warm water versterkt de werking van zout. Hoge druk is altijd af te raden.
adjuvo

Re: Strooizout

Bericht door adjuvo »

Kries schreef:Niet aantrekken...

'k Rij al jaren door alle jaargetijden. Wel regelmatig de hele boel eens afspuiten met KOUD water. Warm water versterkt de werking van zout. Hoge druk is altijd af te raden.
Ik trek er ook niet aan ..maar spuit hem wel wekelijks met warm water af in de lokale carwash :clown:

Na een rit van 150 km steek ik mijn ijzeren ezel ook niet meer in bad .

Hij overleeft het inmiddels al vijf jaar en ik heb niet echt de indruk dat koud of warm voor hem veel verschil uitmaken .

Tot op heden geen problemen met dichtingen of electra na 5 winters en 100.000 km .

Ik rij 's winters steeds rechtstreeks van de stal naar de carwash zodat alle componenten nog op lage temperatuur zijn .

En het is inmiddels al een eeuwigheid geleden dat ik nog een gram zout gezien of geproefd (voor de die-hards) heb .
Laatst gewijzigd door adjuvo op 06 feb 2011, 00:43, 1 keer totaal gewijzigd.
patrick k100
Berichten: 2189
Lid geworden op: 09 nov 2010, 00:11
Woonplaats: wondelgem
Locatie: wondelgem oost-vl

Re: Strooizout

Bericht door patrick k100 »

deze week (dinsdagnacht) ben ik toch enkele strooiwagens tegen gekomen hoor
R1200GS-K100RT-Peugeot 407SW
adjuvo

Re: Strooizout

Bericht door adjuvo »

patrick k100 schreef:deze week (dinsdagnacht) ben ik toch enkele strooiwagens tegen gekomen hoor
Inderdaad , de avond dat elke druppel regen omgevormd werd tot ijs binnen een tijdspanne van enkele minuten door aanvriezende regen in enkele provincies .

Op dat moment heeft strooien echter ook geen zin meer , het is een beetje zoals dweilen met de kraan open ...
albatros
Berichten: 252
Lid geworden op: 20 jan 2009, 00:04
Locatie: Herent

Re: Strooizout

Bericht door albatros »

Gewoon rijden en daarna laten afkoelen en afspoelen met KOUD water. :wink:
BMW R1200GS Adventure (09/2011)
Vespa GTS 125ie Super - Montebianco (2010)
Gaby
Berichten: 1179
Lid geworden op: 14 aug 2008, 15:16

Re: Strooizout

Bericht door Gaby »

Is het gebruik van koud water eigenlijk wel belangrijk?
K75RT (1994)--->R1200RT (2009)
BRONCO30
Berichten: 49
Lid geworden op: 22 jan 2011, 22:12
Locatie: BOCHOLT, Limburg

Re: Strooizout

Bericht door BRONCO30 »

Gaby schreef:Is het gebruik van koud water eigenlijk wel belangrijk?
Absoluut, want bij vriestemperaturen bevriest warm of lauw water sneller dan koud water en bovendien zet warm water sneller aan tot corrosie.
Bones heal, chicks digg scarves and glory lasts forever!!

Yamaha XJ750, KAWA Z750, K1300R
Gaby
Berichten: 1179
Lid geworden op: 14 aug 2008, 15:16

Re: Strooizout

Bericht door Gaby »

Bij vriestemperaturen spuit ik hoedanook mijn motorfiets niet af, niet met koud en ook niet met warm water.
Ik zou dan wellicht zout moeten strooien om nog van mijn oprit weg te raken :-?
Wat de corrosie betreft, is dat in dit geval wel van toepassing? Je spoelt immers het zout weg, mogelijk gaat
dat zelfs beter met warm water ipv met koud water.
K75RT (1994)--->R1200RT (2009)
xantingo
Berichten: 604
Lid geworden op: 12 feb 2006, 21:37
Woonplaats: Wechelderzande
Locatie: Antwerpen / Wechelderzande
Contacteer:

Re: Strooizout

Bericht door xantingo »

Ik vraag me nogal eens af of al degenen die hun motorfiets na elke rit afspoelen met koud water, en al degenen die niet durven rijden tussen oktober en maart omdat er een korrel zout op straat kan liggen, ook zo redeneren over hun auto...

Op zich is een auto toch ook gevoelig aan corrosie, en vreet het zout daar ook op in?

Voor mij dient een motorfiets om mijn dagelijkse verplaatsingen te doen, en die moet dan maar tegen de weersomstandigheden kunnen. Na de winter een keer grondig poetsen moet volstaan.

Ik heb dat met mijn vorige RT altijd zo gedaan en daar waren na bijna 4 jaar en zowat 70.000 km geen wintersporen op terug te vinden...
Afbeelding ...R1200RT... Afbeelding Afbeelding.....
stefke
Berichten: 366
Lid geworden op: 21 jul 2005, 18:41
Locatie: belgie

Re: Strooizout

Bericht door stefke »

BRONCO30 schreef:
Gaby schreef:Is het gebruik van koud water eigenlijk wel belangrijk?
Absoluut, want bij vriestemperaturen bevriest warm of lauw water sneller dan koud water en bovendien zet warm water sneller aan tot corrosie.
:roll: :roll: :roll:

warm water laat het zout sneller oplossen waardoor de kristallen nog dunner worden en dus nog makkelijker overal kan tussendringen. daarom is spoelen met koud water veel beter.
Gaby
Berichten: 1179
Lid geworden op: 14 aug 2008, 15:16

Re: Strooizout

Bericht door Gaby »

Ik heb de indruk dat mijn auto minder last heeft van al dat zout, dat het zout bij mijn motorfiets makkelijker
overal tussenkruipt. Of dat klopt waat ik niet en het houd me er ook niet van tegen om elke dag met de motor
naar 't werk te rijden, tenminste zolang er geen sneeuw ligt. Afspoelen doe ik maar heel zelden, de motor wordt
hooguit een keer of drie op een heel jaar gepoetst (veel te veel werk aan). Van in het najaar bouwt er zich al
een stevige pel vuil op en de hoop is dat de pekel daar dan bovenop blijft hangen :lol:
Warm water gebruik ik (heb er ook geen om mee te spuiten), maar als warm water het zout beter oplost, dan zou
bij een grondige wassing mogelijk meer zout weg kunnen spoelen dan bij koud water het geval is. Hoe zit het bij
een professionele was-installatie, is daar het water altijd koud of warm of kan je kiezen?
K75RT (1994)--->R1200RT (2009)
adjuvo

Re: Strooizout

Bericht door adjuvo »

Gaby schreef: Hoe zit het bij een professionele was-installatie, is daar het water altijd koud of warm of kan je kiezen?
In de carwash waar ik de motor was is het water warm voor wassen en koud voor afspoelen en dat kan je zelf niet kiezen.
K1200GT
Berichten: 994
Lid geworden op: 19 mar 2007, 17:36
Woonplaats: Heverlee

Re: Strooizout

Bericht door K1200GT »

a
xantingo schreef:Ik vraag me nogal eens af of al degenen die hun motorfiets na elke rit afspoelen met koud water, en al degenen die niet durven rijden tussen oktober en maart omdat er een korrel zout op straat kan liggen, ook zo redeneren over hun auto...

Op zich is een auto toch ook gevoelig aan corrosie, en vreet het zout daar ook op in?

Voor mij dient een motorfiets om mijn dagelijkse verplaatsingen te doen, en die moet dan maar tegen de weersomstandigheden kunnen. Na de winter een keer grondig poetsen moet volstaan.

Ik heb dat met mijn vorige RT altijd zo gedaan en daar waren na bijna 4 jaar en zowat 70.000 km geen wintersporen op terug te vinden...
Hangt er natuurlijk een beetje vanaf hoe goed je kijkt (bijvoorbeeld onder de kuipdelen van je RT :wink: ). Hoe je het ook draait of keert, elk onbeschermd (dus ongelakt of onbehandeld) metalen onderdeel (in het bijzonder aluminium) zal lijden onder strooizout. Dit geldt ook voor onbehandelde lichtmetalen autovelgen.
Je weet zelf dat de vergelijking tussen auto en motorfiets niet opgaat, want het gaat over totaal verschillende situaties (o.a. wat de waarborg tegen corrosie betreft; hoe zou dat nu komen :-? :roll: ).
Yam RD 350 LC YPVS/ K100RS/K1100RS/K1200RS/K1200GT (al jaren verkocht in afwachting van nieuwe Beemer), Moto Guzzi V11 Le Mans Rosso Corsa en Aprilia Tuono 1100 RF :twisted: , (E36/8; F25), Lid BMW MCVL
xantingo
Berichten: 604
Lid geworden op: 12 feb 2006, 21:37
Woonplaats: Wechelderzande
Locatie: Antwerpen / Wechelderzande
Contacteer:

Re: Strooizout

Bericht door xantingo »

K1200GT schreef:Hangt er natuurlijk een beetje vanaf hoe goed je kijkt (bijvoorbeeld onder de kuipdelen van je RT :wink: ). Hoe je het ook draait of keert, elk onbeschermd (dus ongelakt of onbehandeld) metalen onderdeel (in het bijzonder aluminium) zal lijden onder strooizout. Dit geldt ook voor onbehandelde lichtmetalen autovelgen.
En hoeveel onbehandelde of ongelakte metalen onderdelen vind je zo terug aan een motorfiets?
Ik heb trouwens de kuipdelen van mijn RT dikwijls genoeg verwijderd om te weten dat ook daaronder geen sporen van corrosie terug te vinden waren.
K1200GT schreef:Je weet zelf dat de vergelijking tussen auto en motorfiets niet opgaat, want het gaat over totaal verschillende situaties (o.a. wat de waarborg tegen corrosie betreft; hoe zou dat nu komen :-? :roll: ).
Ik weet dat helemaal niet. Waarom de motorconstructeurs inderdaad geen waarborg tegen corrosie geven is dus voor mij eigenlijk niet duidelijk...
Afbeelding ...R1200RT... Afbeelding Afbeelding.....
FBeddeleem
Berichten: 17
Lid geworden op: 30 jun 2010, 22:16

Re: Strooizout

Bericht door FBeddeleem »

Iedereen bedankt voor zijn "ongezouten" mening. Mijn stalen ros wordt weer op de baan losgelaten :cheers:
Plaats reactie