hoe keerring vork vervangen K100RS

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over olie, remmen en technische werking van bepaalde onderdelen of de motor.

Moderator: GVN

Plaats reactie
gsmozes

hoe keerring vork vervangen K100RS

Bericht door gsmozes »

De vork van mijn K100rs lekt en ik zou dit graag zelf repareren. Zijn er dingen waar ik rekening mee moet houden? Heb ik hier speciaal materiaal voor nodig?
Alle nuttige tips zijn welkom.
Alvast bedankt,
Guy
R1200GS 2008 - K100RS 1991
John
Contacteer:

Re: hoe keerring vork vervangen K100RS

Bericht door John »

Het hangt een beetje van je bouwjaar af. De latere modellen kunnen aan de borgring geen oogjes hebben en zijn daardoor wat moeilijker te verwijderen. Soms wordt er een klein gaatje geboort om die ring uit zijn zitting te duwen van buiten af. Voor de rest is het niet moeilijker dan je schoenveters vast knopen. :lol:
gsmozes

Bericht door gsmozes »

Het is een van de laatste reeks denk ik. Hij is van 1991. Dus dat zal dan het moeilijke type zijn zekers? Is het dan niet makkelijker dat ik de vorkbuis uit de vorkpoot haal? Dan kan ik zo de keerring er voorzichtig uitprutsen. Het kan totaal verkeerd zijn maar boren in de vorkpoot zie ik niet echt zitten.
Toch bedankt voor de reactie,
Guy
John
Contacteer:

Bericht door John »

Je moet wél zowieso die buitenpoot er af halen hé slimmeke!
Hoe wil je anders die keerring er uit halen? Met gemonteerde binnenpoot gaat ook maar dat raad ik ten stelligste af.
Eerlijk gezegd hé, ga eerst eens een kijkje nemen op Bert zijn site (http://www.bmwk.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;)
Want ik krijg het idee dat je niet echt weet hoe het boeltje te repareren
gsmozes

Bericht door gsmozes »

Ik ben op Bert zijn site gaan kijken en daar staan 2 manieren. Ik zal voor het vervangen met gemoonteerde vorkbuis gaan. Bij de andere manier blijft de vorkpoot op de vorkbuis zitten denk ik toch. Bij de veronderstelling dat ik niet weet waar ik over bezig ben kan ik je alleen maar gelijk geven. Maar met een beetje geluk krijg ik het wel geleerd. Hierbij hoop ik op een beetje raad van de goede zielen hier op het forum. De foto's van Bert zijn alvast een goede hulp.
Groeten,
Guy
John
Contacteer:

Bericht door John »

That´s the spirit! Dus...volgens mij is de beste manier om de onderpoot er af te halen. Je bent ondertussen al gewaarschuwd voor dat kreng van een borgring. :mrgreen:
Als je de nieuwe steekt doe je dat het best met een passende potsleutel of bvb een leeg blikje tomatenexstrakt. Dit past namelijk perfect op de buitenring van je nieuwe keerring :grin:
En kijk zeker goed na op beschadiging binnenpoot. Volg ook de juiste werkwijze om je wielas vast te zetten. Of je kan na een aantal Km opnieuw beginnen.
gsmozes

Bericht door gsmozes »

Vandaag heb ik de hele boel uit mekaar gehaald. De remblokjes waren ondertussen ook al doordrenkt met olie. Deze zal ik dan ook maar vervangen. Toch wel leuk om alles open te gooien dan kan je ook alles eens grondig poetsen en nakijken. Voor een leek toch wel een hele ervaring. Morgen ga ik alle onderdelen halen en alles terug in mekaar steken. De onderpoot neem ik mee naar de winkel en misschien is er wel een mekanieker die wat tijd heeft om dit voor mij te fixen. Hopelijk kan ik dit weekend terug rijden.
Groeten,
Guy
gsmozes

Bericht door gsmozes »

Alles is gemonteerd. Morgen een testritje en we zijn terug vertrokken. Alles bij mekaar toch nog een simpele klus. 'k Ben benieuwd wat het volgende gaat zijn. Waarschijnlijk was dit mijn winterschade. Pekel heeft zo zijn prijs.
Groeten,
Guy
Danny

Bericht door Danny »

Als een dichting lekt dan controleer je best de binnenpoot, vaak is 't een miniscuul klein beschadiginkje dat tot lekken leid.
Ik reed op al m'n "K's" met rubberen moffen, mooi misschien niet, efficiënt zeker weten...
Ik sneed ze open van onder tot boven en monteerde ze dan met twee flinke spanbanden. :mrgreen:
gsmozes

Bericht door gsmozes »

De binnenpoot heb ik grondig nagekeken en een paar kleine krassen heb ik weggewerkt met een fijn schuurpapiertje en daarna met staalwol. Nu is hij terug als nieuw. Daarjuist een korte testrit gedaan en hij doet het perfect. Alleen de remmen blijven een beetje slepen. Dit moet ik nog eens verder bekijken. Mischien dat ik er een beetje met gereden heb dat dit wel in orde komt (hoop ik toch). Anders moet ik waarschijlijk de remklauwen eens onder handen nemen.
Groeten,
Guy
tweecilinderke

Bericht door tweecilinderke »

Anders moet ik waarschijlijk de remklauwen eens onder handen nemen.
Groeten,
zuigers in uw klauwen ne keer oppoetsen en da gaat al veel beter zijn :wink:
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++

sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets :)
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;

clublid
gsmozes

Bericht door gsmozes »

Na even op verlof te gaan heb ik terug de tijd gevonden om mijn motor verder na te kijken. De remmen blijven een probleem. Eerst de zuigers opgekuist maar dit hielp niet. Daarna heb ik alle zuigers uit de klauwen gehaald en de rubbers nagekeken. De zuigers heb ik volledig nagekeken en alles terug gemonteerd. Heel de boel opgevuld en ontlucht. De rechterkant werkt nu perfect maar de linkerkant blijft slepen en loopt warm. Ook denk ik dat ik de rempomp teveel gemanipuleerd heb want ik heb de indruk dat deze lekt. Teveel prutsen aan de remmen zonder er iets van te kennen was toch niet zo'n slim plan. Is er een ervaren doe het zelver op dit forum die zich geroepen vindt om deze klungelaar te depaneren? (dit hoeft uiteraard niet gratis)

Alvast bedankt,
Guy
Danny

Bericht door Danny »

zuiger aan 't stuur lekt al wel eens makkelijker dus revisiesetje en vervangen...
de remklauwen haal je ook best niet uit mekaar als ze wat ouder zijn zonder de dichtingen te vernieuwen.
bij een recente motor oké maar als ie wat jaartjes heeft dan is 't laten zitten of mee vernieuwen, allez dat is maar mijn werkwijze en mening he iedereen doet wat ie wil :wink:

Als je nog een weekje geduld hebt wil ik wel eens mee kijken... :mrgreen:
Dirk Pauwels

Bericht door Dirk Pauwels »

guylin schreef:...Ook denk ik dat ik de rempomp teveel gemanipuleerd heb want ik heb de indruk dat deze lekt. Teveel prutsen aan de remmen zonder er iets van te kennen was toch niet zo'n slim plan. Is er een ervaren doe het zelver op dit forum die zich geroepen vindt om deze klungelaar te depaneren? (dit hoeft uiteraard niet gratis)

Alvast bedankt,
Guy
da's een klassieker, doordat de pomp veel verder wordt ingeknepen dan ze normaal zou komen, durven die dichtingen al eens gaan lekken. Vrees dat er niet veel meer aan te doen is dan de pomp te reviseren of een goede 2de handse pomp kopen. Ik zou voor het eerste gaan, want bij het 2de loop je risico dat de pomp door lang droog te stockeren ook slechte dichtingen heeft. Zo'n dichting setje kan je bij de hobbyist wel bestellen aan een redelijk prijsje denk ik, of bij de dealer.

voor het slepen van je remmen heb ik niet direct een goeie oplossing, als de blokken er goed inzitten, het borg asje mooi glad is en je schijven mooi recht en je pistons zitten niet vast zal er nie veel anders opzitten dan die remklauw ook te reviseren denk ik.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Danny

Bericht door Danny »

bij de dealer 50€ voor de set aan je stuur.... :wink:
K1neke

Bericht door K1neke »

Danny schreef:zuiger aan 't stuur lekt al wel eens makkelijker dus revisiesetje en vervangen...
de remklauwen haal je ook best niet uit mekaar als ze wat ouder zijn zonder de dichtingen te vernieuwen.
bij een recente motor oké maar als ie wat jaartjes heeft dan is 't laten zitten of mee vernieuwen, allez dat is maar mijn werkwijze en mening he iedereen doet wat ie wil :wink:

Als je nog een weekje geduld hebt wil ik wel eens mee kijken... :mrgreen:
Als je het zuigertje vervangt zorg dan dat je het huis waar het zuigertje in moet zeer proper is of je hebt vlug terug prijs .
Heb hier nog een paar nieuwe revisiesetjes liggen .
In bezit van ; 2X SHADOW 1100 ,3 X K1 , 1X K100LT , 1X K100RS16V , 3X K1100LT .1X K1200LT ,
Danny

Bericht door Danny »

Als je het zuigertje vervangt zorg dan dat je het huis waar het zuigertje in moet zeer proper is of je hebt vlug terug prijs
.

Klopt als een zwerende vinger anders is je werk voor niks... :mrgreen:
gsmozes

Bericht door gsmozes »

Vandaag alle moed bijeengeraapt en nog eens begonnen aan de remmen. Ik heb de beide remklauwen gereviseerd en de rempomp ook. Alles terug ontlucht en het werkt perfect. Weeral wat bijgeleerd. Zeker dat je de klauwen uit elkaar haalt de rubbers te vervangen. Nen dikke merci aan iedereen die tips gegeven heeft.
Groeten,
Guy
Danny

Bericht door Danny »

:cheers: :cheers:
Plaats reactie