Bij het vertrekken hoor ik steeds een doorslippend geluid die waarschijnlijk afkomstig is van de cardan
Is dat normaal of passeer ik best de dealer?
Het gaat om K1200Gt model 2006. Alvast bedankt voor de reactie's
Het is wel het geluid van doorslippen.En verder stopt eigenlijk mijn kennis, dus het zal wel iets anders zijn
Anti slipregeling? weet ik niet Ik heb hem 2hands gekocht en het zou een high-line versie zijn
Ik weet wel dat er verschillende K1200GT's zijn waarvan de koppeling een krijsend geluid kan maken bij 't wegrijden.
Dat laat je best effe an je dealer horen, meestal is 't dan platen vervangen
Als het dan niet opgelost is dan is 't de hele koppeling... er zijn al verschillende modificaties geweest voor dit euvel.
Ik hoor 't niet he dus begrijp me niet verkeerd ,ik haal maar mogelijkheden aan, met geluiden is 't altijd best effe bij de dealer te stoppen en dan nog eens terug komen posten om te horen wat er goedkoper kan
Laatst gewijzigd door Danny op 14 feb 2011, 18:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Zoekfunctie. Het is zeker geen "doorslippende cardan"(of antislip-whatever), maar een oud en vaak voorkomend "probleem" bij de K1200GT van 2006 (en 2007) dat je dealer zeker bekend moet zijn. Ondanks onheilspellend schurend geluid zouden er verder geen gevolgen zijn. Op het Duitse K-forum kan je soms lezen dat volledige koppelingen "unter kulanz" werden vervangen, maar dat lijkt een beetje laat voor een 2006... Succes alvast
Yam RD 350 LC YPVS/ K100RS/K1100RS/K1200RS/K1200GT (al jaren verkocht in afwachting van nieuwe Beemer), Moto Guzzi V11 Le Mans Rosso Corsa en Aprilia Tuono 1100 RF , (E36/8; F25), Lid BMW MCVL
Luc,
ik heb zelf ook een K1200Gt van 2006 en denk dat ik me wel iets kan voorstellen bij het geluid waarover je het hebt.
Volgens mij heeft het vooral te maken met gewenning aan deze motor en naar mijn ondervinding kan de mate waarin je de
koppelingshendel intrekt al een positief effect hebben. Bij mij is het typische geluid er niet meer als ik de koppelingshendel
minder ver intrek en deze zo soepeler kan lossen bij het accelereren. Ik zou zeggen, probeer het eens.
Eens bij dealer geweest... het zou de koppeling zijn die ik te lang laat aanslepen .
Dus eigenlijk niks speciaals. De oorzaak ligt dus bij mijn rijstijl
Hmm dat lijkt me een antwoord waar ik niet mee content zou zijn, gezien de verschillende terugroepers en modificaties.
Heb je wat van op papier dat het enkel dat is?? Ik stopte nog eens bij een andere dealer en zou zeggen: luister nu eens wat een herrie ik durf bijna niet verder te rijden wat kan dat zijn????
Eens bij dealer geweest... het zou de koppeling zijn die ik te lang laat aanslepen .
Het geluid is bij het lossen v/d koppeling, daarmee bedoel ik op het einde.
Het is alsof een riem die doorslipt
Heb je wat van op papier dat het enkel dat is?? Ik stopte nog eens bij een andere dealer en zou zeggen: luister nu eens wat een herrie ik durf bijna niet verder te rijden wat kan dat zijn????
Nee, ik heb niets op papier,was in passeren eens gestopt.Ik ga wel eens langs bij andere dealer van BMW.
luc.w schreef:Eens bij dealer geweest... het zou de koppeling zijn die ik te lang laat aanslepen .
Zoals ik al zei:
Volgens mij heeft het vooral te maken met gewenning aan deze motor en naar mijn ondervinding kan de mate waarin je de
koppelingshendel intrekt al een positief effect hebben. Bij mij is het typische geluid er niet meer als ik de koppelingshendel
minder ver intrek en deze zo soepeler kan lossen bij het accelereren.
Het lijkt er toch op dat de dealer in dezelfde richting denkt. Het is echt een typisch geluid dat te maken heeft met het beheersen van de koppeling.
Het is wat wennen maar eens je dit in de vingers hebt zal je merken dat het geluid verdwenen is.
luc.w schreef:Eens bij dealer geweest... het zou de koppeling zijn die ik te lang laat aanslepen .
Zoals ik al zei:
minder ver intrek en deze zo soepeler kan lossen bij het accelereren.
Het lijkt er toch op dat de dealer in dezelfde richting denkt. Het is echt een typisch geluid dat te maken heeft met het beheersen van de koppeling.
Het is wat wennen maar eens je dit in de vingers hebt zal je merken dat het geluid verdwenen is.
Dit lijkt me een beetje simpel van de dealer, maar natuurlijk wel gemakkelijk voor hem...Waarom kan BMW niet van het begin een degelijke koppeling monteren? Ik ben altijd verbaasd dat mijn stenen-tijdperk Guzzi gemakkelijker schakelt dan mijn GT (ach ja, zal aan het mannetje liggen ).
Een tip die ik op het Duitse K-forum vond: vertrekken met minder dan 1500 rpm en de koppeling iets langzamer dan je gewend bent laten aangrijpen. Dit werkt meestal.
Om het "geklak" van de versnellingsbak in 1-3 te vermijden moet je trouwens een andere truuk toepassen
Yam RD 350 LC YPVS/ K100RS/K1100RS/K1200RS/K1200GT (al jaren verkocht in afwachting van nieuwe Beemer), Moto Guzzi V11 Le Mans Rosso Corsa en Aprilia Tuono 1100 RF , (E36/8; F25), Lid BMW MCVL
luc.w schreef:
Dat geklak in 1-3 hoe last men dat op
K1200GT
Om het "geklak" van de versnellingsbak in 1-3 te vermijden moet je trouwens een andere truuk toepassen
Grts,
Luc
Met een 06 model ben je benadeeld; vanaf de 07 verloopt het schakelen minder luidruchtig (ik heb beide modellen op dezelfde dag gereden; toch wel een merkelijk verschil). Bij mijn 07 model geeft het niet volledig intrekken van het koppelingshendel tijdens het schakelen meestal goede resultaten. Het "geklak" wordt veroorzaakt door het verschil in snelheid van tandwielen, en door de koppeling slechts half in te trekken tijdens het schakelen (dus enkel in dat bereik waar ze ook effectief aangrijpt en loslaat), schakel je sneller en beperk je dus het snelheidsverschil van de tandwielen. OK, dit is een heel on-technische manier om het uit te leggen Ander voordeel van dit "snel"schakelen is dat het rijden met duo veel aangenamer verloopt (wegens minder helm"contact bij het schakelen)
Met een 06 model ben je benadeeld; vanaf de 07 verloopt het schakelen minder luidruchtig (ik heb beide modellen op dezelfde dag gereden; toch wel een merkelijk verschil). Bij mijn 07 model geeft het niet volledig intrekken van het koppelingshendel tijdens het schakelen meestal goede resultaten. Het "geklak" wordt veroorzaakt door het verschil in snelheid van tandwielen, en door de koppeling slechts half in te trekken tijdens het schakelen (dus enkel in dat bereik waar ze ook effectief aangrijpt en loslaat), schakel je sneller en beperk je dus het snelheidsverschil van de tandwielen. OK, dit is een heel on-technische manier om het uit te leggen Ander voordeel van dit "snel"schakelen is dat het rijden met duo veel aangenamer verloopt (wegens minder helm"contact bij het schakelen)
Is inderdaad een mod. 2006 Ik zal eens proberen met sneller te koppelen en ontkoppelen.Krijgt men door de koppelingshendel maar de helft of deels in te trekken, dan geen problemen met de koppeling
ik heb ook een K1200GT van 2006. Ik heb net hetzelfde "probleem".
Bij het vertrekken heb ik ook dat knarsende lichtjes piepende geluid. Het is, ook volgens mij, afkomstig van de koppeling.
Ik heb wel al 52000km. Kwa rijgedrag of prestatie is er ondanks het geluid geen hinder. Als ik rustiger vertrek (dus vanuit stilstand). Is het geluid er vrijwel niet.
Ook bij de volgende versnellingen (2 en hoger) is er geen geluid, niet bij rustig rijden en niet bij flink doortrekken.
Ik heb ook de indruk dat, eens ik een flink stuk heb gereden (+-100km) het geluid grotendeels weg is. Maar dit kan gewoon een idee en/of gewenning zijn van mij.
Dat van de hendel op stand 2 zetten ga ik zeker eens proberen.
Nu had ik zelf ook ook vraag.
Weet er iemand hoe lang een koppeling (dus de platen) mee gaan. Heeft er iemand deze platen al laten vervangen en zoja op hoeveel km's?