Noorwegen en E6

Op dit Forum kan u terecht met vragen en informatie uitwisselen over weekends, korte trips en reizen.
Er is een extra sub-forum bij met Reisverslagen.

Moderator: GVN

Forumregels
Indien u uw reisverslag na verloop van tijd gearchiveerd wil zien in het "Reisverslagen Forum", stuur een PB naar een moderator.!
Plaats reactie
Petrik

Noorwegen en E6

Bericht door Petrik »

Midden dit jaar zal ik naar de Noordkaap reizen. De E6 is een belangrijke autoweg die loopt van zuid naar noord en ik vroeg me af of deze autoweg te vergelijken is met onze autostrades. Of kan je ook nog genieten van de natuur als je lange stukken van deze autoweg neemt. Welke zijn de ervaringen bij gebruik van deze weg? Ik ben benieuwd naar de reacties. Dank
lucsa
Contacteer:

Re: Noorwegen en E6

Bericht door lucsa »

Die E6 is gewoon een 2-vaks weg.
Sommige stukken zijn iets minder, maar andere zijn zeker de moeite.
Zeker een aanrader voor wie het moet doen in een kortere periode.
Indien je eveneens Zweden en Finland wenst te doorrijden, doe dit op de heenreis.

Afbeelding
De E6 nabij Alta
Afbeelding
Terugkomend van de Lofoten via de E6
Meer foto's en GPS-routes vind je hier.
Groetjes Sabien & Luc
Afbeelding
Petrik

Bericht door Petrik »

Bedankt Luc en Sabien voor de snelle reactie. Ik dacht aan onderstaand reisschema dat volledig in Noorwegen ligt (naar men zegt is Noorwegen toch iets mooier dan Zweden en Finland)
02 - Goteborg tot Lillehammer 473 km
03 - Lillehammer tot Trondheim 338 km
04 - Trondheim tot Mo I Rana 477 km
05 - Mo I Rana tot Bardu 518 km
06 - Bardu tot Alta 379 km
07 - Alta tot Nordkapp 208 km
08 - Nordkapp tot Oteren 482 km
09 - Oteren tot Stokmarknes (Lofoten) 326 km
10 - Stokmarknes (walvissafari in Sto) tot Leknes (Lofoten) 124 km
11 - Leknes tot Saltstraumen (incl ferrie Bodo 100km) 198 km
12 - Saltstraumen tot Mo I Rana 287 km
13 - Mo I Rana tot Stiklestad 388 km
14 - Stiklestad (via Trondheim en Kristiansund/Atlantic road) tot Molde 407 km
15 - Molde tot Sogndalsfjøra (Trollstigen/Geirangerfjord) 355 km
16 - Sogndalsfjøra tot Beitostolen 245 km
17 - Beitostølen tot Uvdal 314 km
18 - Uvdal tot Göteborg 450 km
lucsa
Contacteer:

Bericht door lucsa »

Noorwegen is inderdaad mooier, maar toch geen spijt dat we die landen deden tijdens de heenreis.
Geiranger en Trollstigen niet gedaan (bezocht tijdens een vorige reis).
Groetjes Sabien & Luc
Afbeelding
Kris adv

Bericht door Kris adv »

Vorig jaar hebben wij in Juni de E6 genomen van Oslo tot Otta en dat was een ramp. Toen waren ze van die 2-vaks weg een autosnelweg aan het maken en het was daar een echt bouwwerf met een max. toegelaten snelheid van 30 km/h.. Het zou me verwonderen als die snelweg nu al moest afgewerkt zijn.

Begin September ga ik terug naar Noorwegen en ik zal pas de E6 nemen vanaf Trondheim om dan zo vlug mogelijk tot bij de Lofoten te geraken.

Dit is mijn plannig,

Oslo, Henefoss, E16 tot Aurdal, Fagernes, de 51 tot boven en dan richting Lom, Grotli, Geiranger (en zeker de Dalnibba meepikken), dan de Trollstigen tot Andalsnes, Afarnes, langs de Langfjorden tot Eidsvag, Sundalsora, de 70 tot Kvanne, Orkanger, Trondheim.

Grtz,
kris
st1100

Bericht door st1100 »

Een paar jaar geleden zijn wij na een tip van een local , een beetje voorbij Trondheim via de RN17 naar de Noordkaap gegaan. Terug hebben wij toen de E6 genomen. En die E6 was oke maar de RN17 was mooier. Daar zijn er wel een paar overzetten te nemen (is dus iets duurder en neemt iets meer tijd).

Als ik jouw planning zie dan neem je wel weinig tijd in de fjordenregio.
pascalr1200gsA

Bericht door pascalr1200gsA »

vorig jaar juni naar de noordkaap geweest via finland naar boven en via noorwegen naar beneden E6 is zeker op bepaalde stukken een leuke weg maar zou hem zeker niet volledeig nemen van zuid naar noord of omgekeerd er zijn zeer mooie alternatieven om te nemen en voor mij was een van de mooiste en rustigste wegen deze http://www.rv17.no/" onclick="window.open(this.href);return false; zeker de moeite waard. veel plezier op je reis in dit fantastische land.
grtz,

pascal,
NOORDKAAP 2010
Petrik

Bericht door Petrik »

Ik ga jullie raad opvolgen en laat de E6 links (eigenlijk rechts) liggen tot Trondheim. Daarna stukje E6 en in het terugkomen van de Noordkaap voornamelijk via R17 en andere secundaire wegen.
pascalr1200gsA

Bericht door pascalr1200gsA »

groot gelijk je zal geen spijt hebben van deze beslissing. wou dat ik al terug naar daar kon :-?
NOORDKAAP 2010
andrevh

Bericht door andrevh »

wel rekening houden wanneer je via de RV 17 gaat je overzetten moet nemen, ik dacht 7 stuks
kost niet alleen geld maar duurt ook een stuk langer met de wachttijden aan de boten
is wel een mooie weg, maar het kan er ook "spoken"
een keer die weg gereden en niets dan wind en regen gehad uit eindelijk naar het binnenland gevlucht en na 20 km landinwaarts
schitterend weer
ook rekening houden dat wanneer je toch van de RV 17 naar het binnenland wil vluchten, de vluchtwegen zeer beperkt zijn vooral in het noordelijkste deel van de RV 17
als je hem toch doet zeker aan de saltstraumen een kijkje gaan nemen naar het spektakel
vlak bij saltstraumen is een zeer goede camping
een ander alternatief is een weg zoeken via zweden en dan zo dicht mogelijk bij de grens van noorwegen blijven, ook zeer mooi en zelfs rustiger dan via de E6
en de mogelijkheid om onverharde wegen te nemen Afbeelding

groeten

andré
R 1250 GS '2021
K 100 basic '84
louis2m
Contacteer:

Bericht door louis2m »

Door Zweden en Finland omhoog naar de Noordkaap is echt niet veel aan, Zweden is echt niks, er was een dorpje, de naam ben ik vergeten, met Unesco benoeming en er was alleen een Doner tent open, door heel Finland heb ik maar 3 x een leuke plek kunnen vinden om zelf koffie te zetten met de gaz brander... Slechts 1 x vonden we een leuk eettentje bij het water en als er een koffiekopje op een bord stond met åpen dan was de tent nog gewoon dicht.. Van de 1000 meren zie je helaas erg weinig en als je v de weg gaat rij je zo 75 Km extra. Neem de autotrein van Helsinki tot boven/aan de Poolcirkel!! Moet zeggen dat we er de 1e helft van juni waren! De Lofoten niet vergeten. De weg door Noorwegen is een prachtige ervaring en neem wat extra tijd v zuid Noorwegen!!!!
danny1150gs

Bericht door danny1150gs »

Door Zweden en Finland omhoog naar de Noordkaap is echt niet veel aan, Zweden is echt niks, er was een dorpje, de naam ben ik vergeten, met Unesco benoeming en er was alleen een Doner tent open, door heel Finland heb ik maar 3 x een leuke plek kunnen vinden om zelf koffie te zetten met de gaz brander... Slechts 1 x vonden we een leuk eettentje bij het water en als er een koffiekopje op een bord stond met åpen dan was de tent nog gewoon dicht.. Van de 1000 meren zie je helaas erg weinig en als je v de weg gaat rij je zo 75 Km extra. Neem de autotrein van Helsinki tot boven/aan de Poolcirkel!! Moet zeggen dat we er de 1e helft van juni waren! De Lofoten niet vergeten. De weg door Noorwegen is een prachtige ervaring en neem wat extra tijd v zuid Noorwegen!!!!
spijtig dat je een slechte ervaring hebt gehad.. In die dorpjes wonen soms maar 250 mensen, je kan niet verwachten dat je daar een bruisend uitgangsleven gaat vinden. In de grotere dorpen zijn er echt wel meerdere fika's (koffiehuizen). Zweden hebben er geen probleem mee om een verplaatsing te doen van 50 km enkel om naar de dichtsbijzijnde winkel te gaan.

dat je in finland maar 3x een leuke plaats hebt gevonden om zelf koffie te zetten, wat verwacht je dan van een goede plaats?

en als je van de weg afgaat rij je idd snel 75 km rond, als je in Noorwegen een overzet mist, of in de alpen een col/pas mist, dan rij je ook al snel 200 km rond. Op een motorvakantie is dat toch geen ramp?

Je was mssn ook gewoon te vroeg op het jaar, het hoogseizoen is van half juni tot half augustus, en een voor- en naseizoen kennen ze niet. Dat heeft ook een voordeel: het is er dan nog rustiger.

groeten,
Danny
voyager 1

Bericht door voyager 1 »

wij hebben de E6 ook gereden ,hoe hoger hoe mooier, rij zeker tot aan 't einde in Kirkeness, zit je dicht tegen de grens van Rusland :!:
Petrik schreef:Midden dit jaar zal ik naar de Noordkaap reizen. De E6 is een belangrijke autoweg die loopt van zuid naar noord en ik vroeg me af of deze autoweg te vergelijken is met onze autostrades. Of kan je ook nog genieten van de natuur als je lange stukken van deze autoweg neemt. Welke zijn de ervaringen bij gebruik van deze weg? Ik ben benieuwd naar de reacties. Dank
reizen, reizen, reizen.... en mijne GS1200
Petrik

Bericht door Petrik »

Voilà, de overzet Kiel - Goteborg is geboekt. Ik heb geen overzet voor de terugreis geboekt zodat ik mijn reisplanning makkelijk kan aanpassen.
Plaats reactie