schokdemper lek: ervaringen?
Moderator: GVN
Re: schokdemper lek: ervaringen?
Alhoewel ik van mijn 2008 1200GS best wel tevreden ben is de kans vrij klein dat volgend jaar "is dan afgeschreven en einde lease" het terug een BMW zal worden.
Heb er nu al 4 gehad en ieder keer zie je de kwaliteit v/d gebruikte materialen erop achteruit gaan. Voor een machine die zoveel geld kost is dit niet meer te verantwoorden.
Ik zeg niet dat anderen zoveel beter zijn en ook de DUCATI Multistrada is zeker een dure motor maar wat deze motor te bieden heeft aan rij-fun is van een heel ander kaliber (op de weg).
Gelukkig zijn er een paar goede alternatieven die het nekijken waard zijn tenzij de GS volgend jaar iets anders te bieden heeft natuurlijk.
Heb er nu al 4 gehad en ieder keer zie je de kwaliteit v/d gebruikte materialen erop achteruit gaan. Voor een machine die zoveel geld kost is dit niet meer te verantwoorden.
Ik zeg niet dat anderen zoveel beter zijn en ook de DUCATI Multistrada is zeker een dure motor maar wat deze motor te bieden heeft aan rij-fun is van een heel ander kaliber (op de weg).
Gelukkig zijn er een paar goede alternatieven die het nekijken waard zijn tenzij de GS volgend jaar iets anders te bieden heeft natuurlijk.
10 maand en 10 000 km en kapot , word vervangen onder garantie
Daar zit het hem juist. Garantie...24 maanden en 1 dag en betaal alles zelf. En dit geldt niet alleen voor de vering.
Het zou BMW meer tot eer strekken moesten ze van in den beginne werken met degelijk materiaal.
En indien ze het zelf niet in huis hebben bestaan er genoeg toeleveringsbedrijven met kwalitatief goed materiaal.
Naar het aantal vervangingen te oordelen zou het lichteke wel mogen branden.
Op zijn minst zou men in de toekomst kunnen zorgen dat de kwaliteit van de gebruikte materialen aan minimum eisen voldoet de prijs waardig.
Er wordt in afwerking en materiaalgebruik teveel uitgespaard op rug van de koper.
Echter zonder dat de aankoopprijs van het product naar beneden gaat (integendeel)
En ja, ik weet het. Ik heb me inderdaad opnieuw dezelfde gekocht.
Maar de manier waarop de koper blijft betalen voor de ondermaatse "details" (...) van dit merk blijft me ergeren.
...
Het zou BMW meer tot eer strekken moesten ze van in den beginne werken met degelijk materiaal.
En indien ze het zelf niet in huis hebben bestaan er genoeg toeleveringsbedrijven met kwalitatief goed materiaal.
Naar het aantal vervangingen te oordelen zou het lichteke wel mogen branden.
Op zijn minst zou men in de toekomst kunnen zorgen dat de kwaliteit van de gebruikte materialen aan minimum eisen voldoet de prijs waardig.
Er wordt in afwerking en materiaalgebruik teveel uitgespaard op rug van de koper.
Echter zonder dat de aankoopprijs van het product naar beneden gaat (integendeel)
En ja, ik weet het. Ik heb me inderdaad opnieuw dezelfde gekocht.
Maar de manier waarop de koper blijft betalen voor de ondermaatse "details" (...) van dit merk blijft me ergeren.
...
GSA 1200 2006
Dat is bij elk merk zenne en garantie daar kan je dealer heel véél in regelen, een hele boel is puur good will.
Elke fabrikant wil zoveel mogelijk winst maken, er zijn genoeg idioten die ze toch kopen...Vergeet ook niet, hier hoor je enkel de zageventen en klagers he. Iemand die probleemloos rijd die hoor je niet vaak...ik geraak hier ook vaak m'n ergernis kwijt
Moest men hier enkel vertellen hoe gelukkig men wel is met zijn BMW dan hadden we niks aan dit forum. Probleempjes of pannes kunnen vaak opgelost worden dankzij 't forum. dergelijke forums bestaan van elk merk en model dus iedereen zal wel iets aan de hand hebben, de meeste gaan echter gewoon naar de dealer voor hun beurtje en hebben weinig of geen vodden.
Op mijn vorige BMW's heb ik een panne-storingspercentage van 2 pannekes op een dikke 500.000km ik vind dat nie slecht.
Onderhoud; nooit bij de dealer, garantie nooit nodig gehad of ja toch heb eens een batterij geclaimd op mijn 1150.
Maar zoals je zelf zei, je hebt er weer ene gekocht wie is dan de domste he
en als je zelf wil :48 maanden garantie voor een kleine 300€ meer, wees eerlijk daar kan je 't nie voor laten he
Elke fabrikant wil zoveel mogelijk winst maken, er zijn genoeg idioten die ze toch kopen...Vergeet ook niet, hier hoor je enkel de zageventen en klagers he. Iemand die probleemloos rijd die hoor je niet vaak...ik geraak hier ook vaak m'n ergernis kwijt
Op mijn vorige BMW's heb ik een panne-storingspercentage van 2 pannekes op een dikke 500.000km ik vind dat nie slecht.
Onderhoud; nooit bij de dealer, garantie nooit nodig gehad of ja toch heb eens een batterij geclaimd op mijn 1150.
Maar zoals je zelf zei, je hebt er weer ene gekocht wie is dan de domste he
en als je zelf wil :48 maanden garantie voor een kleine 300€ meer, wees eerlijk daar kan je 't nie voor laten he
-
V
Danny schreef: 48 maanden garantie voor een kleine 300€ meer, wees eerlijk daar kan je 't nie voor laten he
inderdaad , ik heb die optie er ook bij genomen
Voor geinteresseerden:
http://forum.bmw-mc-vl.be/phpBB/viewtop ... 12&t=30413" onclick="window.open(this.href);return false;
Wel een setje voor een normale GS en niet voor de GSA.
Het enigste verschil is hierbij de veerlengte (als ik me niet vergis).
Dus als je deze op een GSA 1150 zet ga je de zithoogte hebben van een GS (en zal je je pikkel moeten aanpassen of wisselen).
't Is maar een idee
http://forum.bmw-mc-vl.be/phpBB/viewtop ... 12&t=30413" onclick="window.open(this.href);return false;
Wel een setje voor een normale GS en niet voor de GSA.
Het enigste verschil is hierbij de veerlengte (als ik me niet vergis).
Dus als je deze op een GSA 1150 zet ga je de zithoogte hebben van een GS (en zal je je pikkel moeten aanpassen of wisselen).
't Is maar een idee
Only riders understand why dogs love to stick their heads out of car windows
-
Dirk Pauwels
Klopt, Honda heeft zelfs die VFR1200 ingehouden of teruggeroepen om compleet motorblok te vervangen...Heb ik van horen zeggen zenne (voor Gaby vraagt om het te bewijzen met statistieken...Danny schreef:Dat is bij elk merk zenne en garantie daar kan je dealer heel véél in regelen, een hele boel is puur good will.
Elke fabrikant wil zoveel mogelijk winst maken, er zijn genoeg idioten die ze toch kopen...
Alleen vertoonde de 1100 en de 1150 toch niet zoveel specifieke problemen als de 1200, en het rare is dat het zelfs geen kinderziekten zijn, want of het nu model 2004 of 2009 is, nog steeds dezelfde problemen....
Ik hou mijn hart vast voor de watergekoelde Boxer.....
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Ben dit weekend mijn Wilbers (WESA Shocks) eens gaan testrijden in de vlaamse ardennen (of toch in die buurt). Een tochtje gedownload uit het ruime aanbod voor de leden. Veel kaseien ..... wat een verschil met de originele. Met de standaard gemonteerd vering gaat op een bepaald moment, bij hoge snelheid over slechte kaseien, de moter zweven --> de vering kan niet meer volgen en het is alsof je wiel blijft zweven met een niet controleerbare motor als gevolg. Met de Wilber is dit totaal anders, motor blijft totaal onder controle en gaat niet zweven. Had zo een resultaat niet echt verwacht om eerlijk te zijn. Moet er ook aan toevoegen dat de vering nu totaal op mijn gewicht is afgesteld en dat is wel een beetje meer dan het gemiddelde van 80kg dat gebruikt wordt bij BMW (of is het 85kg?). Samen met de testen over de vluchtheuvels moet is als conclusie zeggen dat het iedere euro waard is. Ga binnenkort de test eens overdoen met duo.
Heb me ook laten vertellen (door Wilbers leverancier) dat BMW maar € 50 wil betalen voor zijn schokdempers die standaard geplaatst worden. Indien dit waar is kan direct verklaard worden waarom er met die dingen zo vroeg problemen zijn... je kan voor dit geld geen goed materiaal kopen tenzij Chineesen brol. Zij hebben Wilbers ook proberen overhalen om hun shocks te monteren als standaard maar wilden niet meer betalen dan €50/stuk (allemaal van horen zeggen).
Heb er geen probleem mee dat ze een motor goedkoop proberen te fabriceren maar niet ten koste van de kwaliteit van de gemonteerde onderdelen en dan zeker niet op een motor die zo veel geld kost.
Ben ik tervreden van mijn BMW? Ja, maar.... zadel veranderd door Wunderlich .. is gewoon niet te vreten dat gel zadel, Wundelich achterwiel spat bescherming ..... je duo hang gewoon vol met modder zonder. Batterij is veel te zwak voor 1200 motor en nu nog de shocks vervangen.
Heb me ook laten vertellen (door Wilbers leverancier) dat BMW maar € 50 wil betalen voor zijn schokdempers die standaard geplaatst worden. Indien dit waar is kan direct verklaard worden waarom er met die dingen zo vroeg problemen zijn... je kan voor dit geld geen goed materiaal kopen tenzij Chineesen brol. Zij hebben Wilbers ook proberen overhalen om hun shocks te monteren als standaard maar wilden niet meer betalen dan €50/stuk (allemaal van horen zeggen).
Heb er geen probleem mee dat ze een motor goedkoop proberen te fabriceren maar niet ten koste van de kwaliteit van de gemonteerde onderdelen en dan zeker niet op een motor die zo veel geld kost.
Ben ik tervreden van mijn BMW? Ja, maar.... zadel veranderd door Wunderlich .. is gewoon niet te vreten dat gel zadel, Wundelich achterwiel spat bescherming ..... je duo hang gewoon vol met modder zonder. Batterij is veel te zwak voor 1200 motor en nu nog de shocks vervangen.
Heb me ook laten vertellen (door Wilbers leverancier) dat BMW maar € 50 wil betalen voor zijn schokdempers die standaard geplaatst worden. Indien dit waar is kan direct verklaard worden waarom er met die dingen zo vroeg problemen zijn...
Er zijn er hier enkele die problemen hebben niet de hele BMW Armada he, dat van die 50€ catalogeer ik als indianenpraat van een Wilbers verkoper, zal ik je eens een adresje geven van iemand waar je eens tegen moet beginnen over Wilbers?? dan koop je er vast geen meer...
't is net zulke kletspraat dat ik graag vermeden zie, er zijn een paar problemen en plots is alles slecht.
ik heb bij mijne vorige gsa 2007 vering kapot , nu model 2010 vering weeral stuk ,
ik heb al meer dan 10 nieuwe motoren gekocht en verschillende merken ,
maar wat me bij bmw opvalt is toch dat ik dikwijls in de garage sta voor een garantie geval .
ik heb nog bij gene enkele andere motor een vering stuk gereden maar bij bmw al 2 .
en inderdaad ik geloof die zever van 50 eur ook niet .
maar ik denk wel dat ze bij bmw met een probleem zitten , maar zich daar weinig van aan trekken ,
voor de moment zijn ze nog het best verkochte , en gaan ze gewoon door
en waarom niet he , de mensen moeten het gewoon hebben en zij liggen er gewoon niet van wakker .
maar de moment de verkoop niet meer aanslaagt zullen ze er wel iets aan doen .
dus jongens waarom zullen we nog een bmw kopen , andere motoren rijden ook zeer goed ,
het zit gewoon tussen onze oren dat bmw alleen goed is .
ik heb al meer dan 10 nieuwe motoren gekocht en verschillende merken ,
maar wat me bij bmw opvalt is toch dat ik dikwijls in de garage sta voor een garantie geval .
ik heb nog bij gene enkele andere motor een vering stuk gereden maar bij bmw al 2 .
en inderdaad ik geloof die zever van 50 eur ook niet .
maar ik denk wel dat ze bij bmw met een probleem zitten , maar zich daar weinig van aan trekken ,
voor de moment zijn ze nog het best verkochte , en gaan ze gewoon door
en waarom niet he , de mensen moeten het gewoon hebben en zij liggen er gewoon niet van wakker .
maar de moment de verkoop niet meer aanslaagt zullen ze er wel iets aan doen .
dus jongens waarom zullen we nog een bmw kopen , andere motoren rijden ook zeer goed ,
het zit gewoon tussen onze oren dat bmw alleen goed is .
Hallo Danny .... ik probeer hier gewoon mijn bevindingen neer te pennen. Dat dit niet hetzelfde is dan uw mening is begrijpelijk, maar het zijn mijn ervaringen en niet die van u. Dat er ergens wel mensen zijn die niet tevreden zijn van Wilbers dat zal ook wel waar zijn. Maar ik spreek nu met feiten, zelf vastgesteld en niet van iemand gehoord of van iemand die ik ken. En ja je mag mij het adresje geven van die persoon, sta altij open om iets bij te leren. Wilbers bestaat al lange tijd, heeft ook een naam met gekendheid, je bouwt dit niet op door rommel te verkopen. Maar je kan niet voor iedereen goed doen en mensen gebruiken ook niet altijd het product waarvoor het bestemd is.
Wat die € 50 / stuk = exl BTW werd duidelijk geschreven dat het van horen zeggen was en dus met de nodige humor moet gelezen worden. Begrijp je... humor. Ik kom zelf uit de auto industie en ben zeer nauw betrokken bij de ontwikkeling van het product zelf. Ik kan je verzekeren dat ze daar zelf nog geen € 50 betalen (aankoop voor de constructeur) voor een demper. En dat is niet van horen zeggen. Om je een idee te geven een AC compressor kost nog geen € 25 /stuk, een manuele transmissie tussen de € 300 a € 400. Dus ik zou niet te snel durven zeggen dat het zever is. Er zal zeker een verschil zijn door de aantallen maar het zal zeker geen € 70 zijn per stuk.
Wat die € 50 / stuk = exl BTW werd duidelijk geschreven dat het van horen zeggen was en dus met de nodige humor moet gelezen worden. Begrijp je... humor. Ik kom zelf uit de auto industie en ben zeer nauw betrokken bij de ontwikkeling van het product zelf. Ik kan je verzekeren dat ze daar zelf nog geen € 50 betalen (aankoop voor de constructeur) voor een demper. En dat is niet van horen zeggen. Om je een idee te geven een AC compressor kost nog geen € 25 /stuk, een manuele transmissie tussen de € 300 a € 400. Dus ik zou niet te snel durven zeggen dat het zever is. Er zal zeker een verschil zijn door de aantallen maar het zal zeker geen € 70 zijn per stuk.
-
Dirk Pauwels
Ik verschiet daar nie van....Maar probeer eens een BMW demper te kopen als je met een defecte zit....850 euro voor een achterdemper.....Goed verdiend zeg ik dan....Ze kloten U dan 2 keer, ene keer met ne goedkope demper die defect gaat buiten garantie, en nen 2de keer met ne goedkope demper die ze te duur verkopen. Maar ja, ze komen er mee weg hé....oreo schreef:Hallo Danny .... ik probeer hier gewoon mijn bevindingen neer te pennen. Dat dit niet hetzelfde is dan uw mening is begrijpelijk, maar het zijn mijn ervaringen en niet die van u. Dat er ergens wel mensen zijn die niet tevreden zijn van Wilbers dat zal ook wel waar zijn. Maar ik spreek nu met feiten, zelf vastgesteld en niet van iemand gehoord of van iemand die ik ken. En ja je mag mij het adresje geven van die persoon, sta altij open om iets bij te leren. Wilbers bestaat al lange tijd, heeft ook een naam met gekendheid, je bouwt dit niet op door rommel te verkopen. Maar je kan niet voor iedereen goed doen en mensen gebruiken ook niet altijd het product waarvoor het bestemd is.
Volgens mij (nee Gaby ik kan het nie bewijzen) is een GSA1200 2011 goedkoper te produceren dan bv een R1100GS van 94.....maar ze vragen er wel 18.000euro voor....zolang wij met zen allen vlot nieuwe BMW's blijven kopen gaat da alleen maar verslechteren, da's business hé.....
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
't Ja, zo is het inderdaad. Mede om die reden ben ik recent overgestapt naar een Oostenrijker, al zou ik 5 jaar geleden nog gezworen hebben dat ik uitsluitend nog bij BMW moto's zou kopen.Dirk Pauwels schreef:.....maar ze vragen er wel 18.000euro voor....zolang wij met zen allen vlot nieuwe BMW's blijven kopen gaat da alleen maar verslechteren, da's business hé.....
Bob
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - R1250RS - Nu: R1300GSA
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - R1250RS - Nu: R1300GSA
Oioreo schreef:Hallo Danny .... ik probeer hier gewoon mijn bevindingen neer te pennen. Dat dit niet hetzelfde is dan uw mening is begrijpelijk, maar het zijn mijn ervaringen en niet die van u. Dat er ergens wel mensen zijn die niet tevreden zijn van Wilbers dat zal ook wel waar zijn. Maar ik spreek nu met feiten, zelf vastgesteld en niet van iemand gehoord of van iemand die ik ken. En ja je mag mij het adresje geven van die persoon, sta altij open om iets bij te leren. Wilbers bestaat al lange tijd, heeft ook een naam met gekendheid, je bouwt dit niet op door rommel te verkopen. Maar je kan niet voor iedereen goed doen en mensen gebruiken ook niet altijd het product waarvoor het bestemd is.
Nu Bevindingen heb ik ook wel enkele op al die jaren BMW rijden en onderhouden en het opbouwen van een naam als BMW doe je ook niet door rommel te verkopen en steeds ontevreden klanten te hebben. Wat je zegt van product gebruiken waar 't voor dient die lijn kunnen we ook naar motoren en auto's doortrekken, ik rijd al meer dan 550.000km BMW (zonder te willen blazen dat heeft er niks mee te zien) en nog nooit reed ik een schokdemper lek, behalve eens een Öhlins op m'n 100GS. ik had tig motoren in onderhoud en zag dus ook al vanalles komen en gaan en besef maar al te goed dat mekaniek stuk kan en dat je dat met het beste product kan voor hebben. 't is dus geen van horen zeggen en weet ik wat maar eerder van ik heb dat ding in mijn pollen gehad en in stukjes voor me...
Nu ben ik de laatste die BMW rommel wil krijgen voor 18000€ maar lang niet alle BMW veren gaan stuk en dat zij winst willen maken dat is hun goed recht, ik moet je vast niet vertellen hoe 't gaat. ontwikkelen, laten maken,zelf wat verdienen ,distributeur moet verdienen, invoerder, dealer en dan de staat nog eens...
Dat je veer lekt dat is klote maar ik kan perfect relativeren en zeggen oké alles gaat/kan stuk, kijk maar naar Airbus of zelfs een space shuttle.
Het enige wat mij mateloos irriteerd is hoe gaan ze er mee om, niet van wat verdienen ze er aan, nee wat doen ze om hun klant tevreden te stemmen en dat is dan service leveren. Leren ze er van, is 't volgende product een verbetering, is er een betere optie waar ze dan ook de moeite voor doen om je die aan te reiken. Er zijn nog maar enkele dealers die echt motards zijn de rest zijn grote instellingen, al dan niet reeds gebrainwasht door de invoerder zijn immuun denkpatroon voor de klant zijn mogelijke problemen.
Die houding is 't enige wat mij stoort.
Dat jij van een Wilbers veer meer tevreden gaat zijn en dat dat beter rijd dat ontken ik niet en dat zou ook dom zijn maar ik schreef al vaker ik kan nog wel enkele dingen vervangen aan je standaard fiets die 't rijgedrag veranderen/verbeteren maar zo blijf je bezig... alles kan altijd beter.
Om humor aan te halen hebben we op dit forum emoticons dat legt sarcasme, grappig of weet ik veel wat zijn bloot
Ik ben allicht vaak nogal rechtdoor in mijn posts maar een lachende of smoelen trekkende emoticon erbij kan je hele zin een andere betekenis geven
nog effe over goedkope onderdelen, ik weet exact wat een VW dealer pakt op zijn onderdelen en dan is de invoerder (ban)dieteren al met een hele snok weg op dat bedrag, nog eens 21% bTW en je weet dat het fabriek af niet duur kan mag/zijn... bedenk maar eens wat de vriendelijk lachende zaakvoerder in een kledingzaak je afhandig maakt als je een broekje koopt dan wordt ik pas echt misselijk... maar wij kopen allemaal dus de wereld draait gewoon door
Danny, kan mij hier volledig bij aansluiten. Zal alvast wat gaan oefenen met die smilies ..... is soms niet gemakkelijk om je in te beelden hoe een ander iets leest als je het schrijft.

No worries mate

heb mijn schokdempers gsa 1150 stuk gereden op het werk
vrieskou en dempers dicht geslagen waarschijnlijk
geen voorafgaandelijk lek en ja de vervanging is duur .... maar ja had toen goeie 90.000 km
vrieskou en dempers dicht geslagen waarschijnlijk
geen voorafgaandelijk lek en ja de vervanging is duur .... maar ja had toen goeie 90.000 km
ride with pride
one-one
gsa 1150
one-one
gsa 1150
-
herbertroelandt
Mijn R1200GSA van 2008 heeft nu 125.000 km, ik heb het ESA veersysteem, nog geen enkel probleem mee gehad. En de veren hebben het al heel zwaar gehad, met duo en vele bagage door onder meer Centraal Azie en Zuid Amerika. Ze hebben het al veel beter gedaan dan de Ohlins die ik op mijn 1100 en 1150 GS gehad heb.
Maar als ze lekken zal ik ze vervangen door Wilbers denk ik.
Maar als ze lekken zal ik ze vervangen door Wilbers denk ik.
R1200GS ADV 2016
K1600 GTL 2013
K1600 GTL 2013