met RT tegen dek in Livorno : enkel morele schade
Moderator: GVN
					Forumregels
Indien u uw reisverslag na verloop van tijd gearchiveerd wil zien in het "Reisverslagen Forum", stuur een PB naar een moderator.!
	Indien u uw reisverslag na verloop van tijd gearchiveerd wil zien in het "Reisverslagen Forum", stuur een PB naar een moderator.!
met RT tegen dek in Livorno : enkel morele schade
Zo zie je maar, niet enkel de Paus kust de grond. Ik kan het zelfs met een RT tussen de benen. Op onze doorreis naar Sardinië waren we in Livorno aangekomen. In deze stad zouden we de nachtboot nemen naar Sardinië. Op een drukke boulevard, tijdens spitsuur, was ik de weg naar de haven aan het zoeken. Mijn blikveld was net iets te veel op het gps-schermpje gericht. Ik was ook vermoeid van een ganse dag door de bergen  gereden te hebben en het was 38 graden warm. Kortom alle parameters voor een accidentje waren ingesteld, alleen besefte ik het zelf niet. Ik reed op het middelste vak van een 3-vaks boulevard. Het verkeer stoof ons op italiaanse wijze langs alle kanten voorbij. Op een bepaald moment zwenk ik licht naar de rechterkant van mijn rijvak. Een ijverige chauffeur van een Fiat Panda vond dat ie plaats genoeg had om mij op hetzelfde rijvak voorbij te schieten. Ik had hem met al de bagage vanachter niet zien komen en begon juist weer meer naar links te sturen. Ik mis de Fiat op een haartje. Trap m'n rem in en stuur bruusk naar rechts... en voor we het beseften lagen wij temidden op de Corso Umberto in Livorno met RT en bagage in de grond. M'n achterwiel draaide wild in 2de versnelling tegen het asfalt. Vlug de noodstopknop. Nooit gedacht dat ik die ooit zou nodig hebben. Geclaxoneer alom ! We staan allebei, gelukkig ongedeerd, in het midden van die drukke boulevardmet de gevelde zwaarbepakte RT tussen ons. Geen moyen om hem ook maar 1 cm op te tillen. Enkele Vespa's stoppen. Iemand roept iets met "mano" in. Ik roep "Si" terug en voor ik het besef staat de RT terug recht. Ik spring er op wil starten en zo vlug mogelijk van die middenrijbaan weg maar krijg m'n motor niet gestart. Dan maar duwen. Na een minuut besef ik dat de noodstop nog opstaat  
 .. na inspectie geen noemelijke schade : enkele extra krassen in het kofferdeksel en valbeugel, alleen m'n ego een deukje... Mijn bedenking bij dit voorval :  in de Italiaanse steden zijn de auto's de baas, bijgevolg moet je zeer defensief rijden, je plaats opeisen en niet met een vermoeide kop nog aan een stadsrit beginnen. Voor de rest hadden we een schitterende trip & 4000 km motorplezier. Foto's volgen nog.

b@RT,  koning der velgen, 
GS 1150 Adventure 2004
http://sites.google.com/site/motorreizenbc" onclick="window.open(this.href);return false;
"Born to be mild"

GS 1150 Adventure 2004
http://sites.google.com/site/motorreizenbc" onclick="window.open(this.href);return false;
"Born to be mild"
@B@rt
Gelukkig liep het goed af. In't buitenland is dat altijd nog zo veel meer waard. Het jammere is dat zoiets altijd zo snel gebeurt. Voor dat je't beseft sta je naar je moto te gapen op de grond. Ben zo ook eens tegen de vlakte gegaan bij een plots remmaneuver. (reed gelukkig stapvoets)
Enfin, ik wacht geduldig op die fotos van jou

Gelukkig liep het goed af. In't buitenland is dat altijd nog zo veel meer waard. Het jammere is dat zoiets altijd zo snel gebeurt. Voor dat je't beseft sta je naar je moto te gapen op de grond. Ben zo ook eens tegen de vlakte gegaan bij een plots remmaneuver. (reed gelukkig stapvoets)
Enfin, ik wacht geduldig op die fotos van jou
rusor, nee dat was waarschijnlijk mijn dubbelganger op die meeting  

Xavier, we reden slechts 40 km/h, na dat bruusk remmen stonden we ook bijna stil toen we tegen de vlakte gingen. Gelukkig maar. En we leggen allemaal wel eens de motor in de grond hé

Xavier, we reden slechts 40 km/h, na dat bruusk remmen stonden we ook bijna stil toen we tegen de vlakte gingen. Gelukkig maar. En we leggen allemaal wel eens de motor in de grond hé
GS 1150 Adventure 2004
"Born to be mild"

GS 1150 Adventure 2004
"Born to be mild"
B@rt,
Gelukkig is dit goed afgelopen voor jullie. Geen nood, een goede motorrijder moet eens vallen. Zo blijf je de volgende keren op scherp staan

Een goede les uit dit voorval : bij bruusk remmen NOOIT het stuur draaien. De motorfiets valt dan automatisch om naar de kant waar je stuurt. 
  Met een geactiveerd ABS kan je onmogelijk sturen 
  wat wel kan bij een auto. Het stuur recht houden en zo ver mogelijk kijken. Natuurlijk gemakkelijk gezegd dan gedaan in dergelijke situatie.  
 Belangrijkste is dat er geen gewonden zijn en dat je je reis heb kunnen volmaken.
Nog veel toerplezier gewenst,
Sven

Gelukkig is dit goed afgelopen voor jullie. Geen nood, een goede motorrijder moet eens vallen. Zo blijf je de volgende keren op scherp staan
Nog veel toerplezier gewenst,
Sven
Sven,
Bedankt voor het advies. Maar wat me verwondert is dat, met het ABS in werking, de motor onbestuurbaar is? Ik had juist het omgekeerde gedacht. Ik heb wel geen zin om het te proberen. Dus die ABS dient dan enkel om te voorkomen dat de wielen gaan slippen maar bijsturen gaat niet meer ? Hmm ik voel me plots iets minder veilig...

Bedankt voor het advies. Maar wat me verwondert is dat, met het ABS in werking, de motor onbestuurbaar is? Ik had juist het omgekeerde gedacht. Ik heb wel geen zin om het te proberen. Dus die ABS dient dan enkel om te voorkomen dat de wielen gaan slippen maar bijsturen gaat niet meer ? Hmm ik voel me plots iets minder veilig...
GS 1150 Adventure 2004
"Born to be mild"

GS 1150 Adventure 2004
"Born to be mild"
B@rt,
Inderdaad. Veel motorrijders zijn van mening dat bij ingeschakeld ABS gestuurd kan worden.
 NIET DUS 
 . Niettemin vind ik ABS op een motorfiets heel nuttig. Bij een gevaarlijke situatie slaan motorrijders hun remmen dicht. Cursussen rijvaardigheid met remtechnieken is heel leerrijk doch in een noodsituatie durf je wel eens alles te vergeten....
Goede raad bij noodsituatie : goed remmen bij rechtdoor rijden (ABS vangt eventuele slip op), rem lossen, kijken in de richting waar je heen wilt (weg van het gevaar!!!!!!
 ), sturen in die richting, éénmaal rechtop (rechtdoor) terug remmen.
@K1200LT : ik hoop dat je dit niet aan den lijve ondervond.
mvg, Sven

Inderdaad. Veel motorrijders zijn van mening dat bij ingeschakeld ABS gestuurd kan worden.
Goede raad bij noodsituatie : goed remmen bij rechtdoor rijden (ABS vangt eventuele slip op), rem lossen, kijken in de richting waar je heen wilt (weg van het gevaar!!!!!!
@K1200LT : ik hoop dat je dit niet aan den lijve ondervond.
mvg, Sven
- 
				-Wim-

Hoi Sven,
Neen hoor. Ik heb ook die cursus in Tongeren gevolgd
 . Als training rijdt ik minimaal één keer per rit naar het rode stoplicht. Ik kijk eerst of geen achterliggend verkeer is, en dan simuleer ik een noodstop tot tegen de grens van de ABS. Op die manier leer je opnieuw te remmen zonder op het ABS remsysteem te hoeven betrouwen.
Groeten,
Wim

Neen hoor. Ik heb ook die cursus in Tongeren gevolgd
Groeten,
Wim
K1200LT,
Ik heb geen opleiding in Tongeren genoten maar een doorgedreven opleiding waar vermoedelijk Harald een opleiding volgde

Zo te horen worden er dezelfde technieken aangeleerd. Goed zo, dat bevordert alleen maar de rijvaardigheid. Iedereen zou dergelijke cursus eens moeten volgen.
Nog veel veilige ritten,
Sven

Ik heb geen opleiding in Tongeren genoten maar een doorgedreven opleiding waar vermoedelijk Harald een opleiding volgde
Zo te horen worden er dezelfde technieken aangeleerd. Goed zo, dat bevordert alleen maar de rijvaardigheid. Iedereen zou dergelijke cursus eens moeten volgen.
Nog veel veilige ritten,
Sven
K1200LT,
Om terug te keren op je vroegere vraag : ja slaapcabine was geen probleem zonder reservatie maar we zijn wel 1 dag eerder teruggekeerd om op de terugreis ook een slaapcabine te hebben. De nachtboot is ons heel goed bevallen : je wint tijd want je reist terwijl je slaapt en je bent lekker fris om er direct in te vliegen... tot onze verbazing hebben we in het chique restaurant op de boot zelfs goedkoop & zeer lekker gegeten. Wij hebben met Moby-lines de overzet gedaan op een nagelnieuwe ferryboot. In Sardinie hebben we de oostkust gedaan en ter hoogte van Arbattax hebben we het binnenland doorkruist richting westkust om zo via het noorden terug naar Olbia rijden. Het zuidelijke deel hebben we niet gedaan. Het noordelijk deel, waar al de rijke mensen samenhokken, viel ons wat tegen : duur en druk op de wegen. Voor de rest hadden wij het eiland voor ons alleen. De inlanders zijn zeer vriendelijk, vonden wij. In het binnenland kan je uren rijden en slechts 3 tegenliggers zien. De eerste 4 dagen was het wel warm met een piekje van 45+. Gelukkig hebben we allebei speciale zomerkledij maar dan nog. Maar meestal reden we de meeste km's in de voormiddag dan was het "slechts" rond de 30 graden

Om terug te keren op je vroegere vraag : ja slaapcabine was geen probleem zonder reservatie maar we zijn wel 1 dag eerder teruggekeerd om op de terugreis ook een slaapcabine te hebben. De nachtboot is ons heel goed bevallen : je wint tijd want je reist terwijl je slaapt en je bent lekker fris om er direct in te vliegen... tot onze verbazing hebben we in het chique restaurant op de boot zelfs goedkoop & zeer lekker gegeten. Wij hebben met Moby-lines de overzet gedaan op een nagelnieuwe ferryboot. In Sardinie hebben we de oostkust gedaan en ter hoogte van Arbattax hebben we het binnenland doorkruist richting westkust om zo via het noorden terug naar Olbia rijden. Het zuidelijke deel hebben we niet gedaan. Het noordelijk deel, waar al de rijke mensen samenhokken, viel ons wat tegen : duur en druk op de wegen. Voor de rest hadden wij het eiland voor ons alleen. De inlanders zijn zeer vriendelijk, vonden wij. In het binnenland kan je uren rijden en slechts 3 tegenliggers zien. De eerste 4 dagen was het wel warm met een piekje van 45+. Gelukkig hebben we allebei speciale zomerkledij maar dan nog. Maar meestal reden we de meeste km's in de voormiddag dan was het "slechts" rond de 30 graden
GS 1150 Adventure 2004
"Born to be mild"

GS 1150 Adventure 2004
"Born to be mild"