1200 GS of ...

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW GS-serie motoren.

Moderator: GVN

Harald

Re: 1200 GS of ...

Bericht door Harald »

TomVT schreef:............
..................................
Naar een RT heb ik ook al wel gekeken, maar als ik daarvoor kies vlieg ik buiten van m'n vriendin :-)
..........................:

Al gedacht aan een andere vriendin :?:
"God made some cops Perfect - the rest he put in cars!"
Afbeelding"Alle vakkennis is een samenzwering tegen het lekendom."
TomVT

Bericht door TomVT »

Harald schreef:
TomVT schreef:............
..................................
Naar een RT heb ik ook al wel gekeken, maar als ik daarvoor kies vlieg ik buiten van m'n vriendin :-)
..........................:

Al gedacht aan een andere vriendin :?:
Geen budget ... :roll:
Maar voor de rest is het een goeike ze :lol:
Geert_GS

Bericht door Geert_GS »

Relax schreef:Vanaf model 2008 is het probleem met de kleppen sowieso van de baan, maar elke veelgebruikte motor heeft wel 'ns wat. Behalve m'n voormalige R1150RT. Een dijk.
Nu rij ik elke dag 130 km woonwerk, door alle weer (geen ijzel), en de R1200GSA doet het geweldig. Sinds mei 2009 50.000 km.
Volgens mij blinkt het ding in niets uit, maar is het de beste samenraapsel ooit van alles op twee wielen. En goede bescherming, én veel rijplezier, én grote actieradius, én comfortabel (mits ander zadel), én veel opbergmogelijkheden (mits koffers), én niet goedkoop. Dat laatste is een minpunt, maar je kan niet alles hebben.
De concurrenten zijn, voor zover ik lees bij m'n forumkenissen, in minstens één deeldomein zeker beter, maar het totaalplaatje...
Wat je zegt over de GS(A) klopt grotendeels maar eerlijk gezegd vind ik het wel een fantastische motor.
De concurrentie op dat vlak wordt ook wel wat groter maar met prijsvergelijkingen (althans toch de nieuwe motoren) moet m'n toch wel een beetje opletten.
Bijvoorbeeld de Yamaha Super Teneré 1200 is ook niet bepaald goedkoop meer,de tijd dat BMW in het duurdere segment van de moto's bevindt is stilaan toch ook wel voorbij aan
het geraken.

Ik heb eerst vier Honda's gehad met uiteenlopende karakters : Deauville,VFR 800,VFR 800 Vtec,Fireblade,daarna 3 BMW's : K1200S , K1300R , R1200GS
Geen enkele moto was in mijn ogen een slechte moto maar natuurlijk niet geschikt voor alle doeleinden.

Tom,alles hangt af wat je van plan bent en wat je zelf verlangt.
Ben je van plan om de R1 te behouden kan je overwegen om een R1200GS aan te schaffen.
Ben je van plan om de R1 te verkopen en ben je nog verslingerd aan het grote aantal pk's,dan kan je best overwegen om een K1200S of iets dergelijks aan te schaffen.

Om het koppel moet m'n niet treuren want de GS en de KS heeft met een minimum van 10 Nm verschil, praktisch hetzelfde koppel.
Ik geef eerlijk toe dat de overstap van de KS en de KR naar de GS enige gewenning met zich mee bracht maar eens je de GS begint te kennen en te appreciëren moet m'n niet
onderdoen voor de grotere pk-bommen,ondanks het ESA systeem en vooral met het duo en/of bagage is het aangenamer te rijden met een GS dan een KS of een KR.

Maar alvorens over te gaan tot een aankoop moet je eerst wel wat gaan testrijden met de desbetreffende modellen.
Zo kan je zelf te weten komen hoe deze motoren aanvoelen en hoe ze rijden en natuurlijk is er nog keuze bij andere merken die ik zeker niet wil afbreken.

Je hebt nog even de tijd om alles te ontdekken i.v.m. Uw eventuele aankoop en ik zou eventjes de winterperiode uitzitten omdat dit toch niet de ideale periode is om te gaan
testrijden,zeker niet met de pekel en het ijs op de wegen.

Een snelle aankoop is dus absoluut af te raden,tijdens de lenteperiode dikwijls op 2de hands sites gezien dat er mensen een moto aangekocht hadden en die deze na één of meerdere
maanden terug verkopen omdat het toch hun ding niet is.

Alvast nog veel succes gewenst met Uw verdere zoektocht en laat ons weten wat de uiteindelijke keuze is geworden.

Grtz

Geert
GS Driver

Bericht door GS Driver »

Beste Tom,

Jaren geleden (zo'n 22 jaar dus) was ik "de" freak met mijn Honda XR600.
Ben overgestapt naar een BMW R1100 GS en het GS virus is nooit meer weggegaan!
Ik heb ze allemaal gehad van 1100, 1150 tot mijn huidige 1200 GS.

Veranderen? NOOIT !!!
Dirk Pauwels

Bericht door Dirk Pauwels »

Ik kom ook van ducati, weliswaar al jaaaaren geleden overgestapt.....
Vergeet die K1200 tenzij je veel autostrade wil doen, met een GS/tiger/SMT etc, rij je een K1200 van het kaske naar de muur :grin:
De GS is een alleskunner, door de zithouding en de telelever kan je er veel meer mee dan met een sportfiets. Nadeel is dat de GS een beetje tam aanvoelt, zeker in vergelijking met een KTM, maar het is ne valse rappe, dus ondanks het tam gevoel kan je er heel hard mee door de bocht.....
Wil je een speelse motor, dan beter geen GSA kopen, de gewone GS stuurt lichter en sneller

Ik heb zelf momenteel een SMT, vorige zomer 5500km op 11 dagen gedaan, reizen is geen probleem, maar voor duogebruik is de SMT minder geschikt. KTM is ook wat duurder in onderhoud.

Tiger is heel goed, Triumph geeft ook behoorlijke service, na al die jaren is de achterschokdemper echter nog steeds niet verbeterd...Investeren in een Wilbers etc is geen slecht idee. Afwerking staat op ee heel hoog niveau, al zijn er ook problemen gekend met schijven en remklauwen.

Goed opletten of de GS al zijn updates heeft gehad en best eentje van na 2007 kopen, de modellen met electrische servo rem hadden wel al eens problemen en een nieuwe ABS module kost 2500 euro.....Als je budget ontoereikend is voor een 2008 of later, spaar dan nog even verder, er is geen enkele BMW dealer die je Duc gaat overnemen trouwens, dus of die nu een jaar ouder is of niet, maakt niet zoveel uit voor de prijs denk ik....
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
TomVT

Bericht door TomVT »

Hier ben ik terug :grin: .
Ondertussen is de Ducati verkocht, is het budget een beetje aangedikt en ben ik volop aan het uitkijken.
Ik ben gaan testrijden met de Triumph 800, die me heel positief bevallen is, maar stiekem blijf ik toch altijd naar de GS kijken, die het dus ook voor 90% zeker zal worden.
Nu heb ik een mooie GS zien staan in Zottegem van 2006 met 60.000 km op de teller, en met al koffers bij. Deze staat ook op de bmw 2de hands website :wink: , dus misschien één van jullie geweest?
Ik heb bij BMW Antwerpen al eens een gewone testrit aangevraagd met een nieuwe GS 1200 omdak ik ook zeker eerst wil weten of de boxer mij wel zal bevallen maar krijg hier niet veel reactie op. Zijn er garages, antwoord mag zeker ook in PM, die jullie kunnen aanbevelen of afraden, of zijn ze allemaal wat gelijkwaardig?
Mijn voorkeur gaat uit naar een 2dehands bij de garage maar ik wil natuurlijk ook een beetje zeker zijn dat het een degelijke garage is, en zijn er dingen waar ik zeker mee moet opletten bij de GS of moet navragen?
Cindy

Bericht door Cindy »

Bij Meeusen in Meerhout heb ik ooit al een vervang GS meegekregen...die van Simon,zijn zoon.
tweecilinderke

Bericht door tweecilinderke »

Tom luister eens bij Ludwig motors in beveren-waas
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++

sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets :)
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;

clublid
sabke69

Bericht door sabke69 »

Wat voor mij primeert is het rijplezier, en comfort (zowel dagelijks als weekends/reizen).
Ik rijd zoveel mogelijk met m'n R1 naar het werk maar met een regenpak, schoenen voor op het werk, laptop etc. ben je al snel met een rugzak en tanktas onderweg.
Dus hiervoor zouden koffers al wel handig zijn.
Beste Tom,
Dat is een reactie van iemand met vooroordelen, vele maken de fout om rt = pensioenleeftijd :!: , wel ik kan je verzekeren, dat mijn vriend bijlange nog niet op pensioen is :grin: , en dat er vele mogen proberen om hem te volgen op zijn RT 1200, hij heeft altijd in de eerste jaren dat hij moto reed GSXR gereden, dus die overstap was niet zo voor de hand liggend, maar het was toen ne RT of gene moto meer( hij was toen 27 jaar), dus dan maar kiezen voor de eerste optie. Nu na jaren rijden met zowel de 1100 RT als nu de 1200, moet je maar eens bij hem praten, die wil niets anders meer, en qua bescherming en comfort is er geen betere bij BMW of je zit in de LT klasse, heeft al met ongeveer alles gereden ook met GS, maar qua bescherming is dat geen RT, dat kunnen ze hier allen beamen. Ik zelf rij met een naked F800R en dat is ook een fun bike maar is gene Rt wat betreft comfort en bescherming. En als je vriendin veel mee rijd denk dan ook eens aan haar comfort? ik heb op het begin ook steeds achterop gezeten, en kan alleen zeggen dat de RT als duo toch wel heel lekker zit :grin: Dus maak niet de fout om te denken dat een Rt je geen rijplezier zou geven! ik zou zeggen rij met alles waar je de kans toe krijgt en beslis dan.
Sabke

BMW Vlaanderen lid
[/size][/i]
Den Dirk

Bericht door Den Dirk »

ge moet een garage binnegaan, en doen of ge een nieuwe 1200 wilt kopen, en vragen voor 'n proefritje...
Op mails wordt bijna niet greageerd!
I like my bike!!
Danny

Bericht door Danny »

Heb je al eens gaan rijden met de nieuwe Yamaha???
Stabroek is vlakbij en de dealer daar lijkt me een gewillige kerel, toch proberen alvorens een GS te kopen.
Trouwens voor een proefrit bel naar eender welke dealer en vraag wat kan of niet dan weet je 't toch op 2 minuten...
kadee2

Bericht door kadee2 »

Den Dirk schreef:ge moet een garage binnegaan, en doen of ge een nieuwe 1200 wilt kopen, en vragen voor 'n proefritje...

Da's nochtans mijn ervaring niet.
Heb van Meeuwsen steeds reactie op mijn mails gehad. 8-)

Groeten,

Dirk
Liever wa kantjes aan, dan een hoek af...

R1150 gelände und strasse adv.

Afbeelding
Vanguard

Bericht door Vanguard »

kadee2 schreef:
Den Dirk schreef:ge moet een garage binnegaan, en doen of ge een nieuwe 1200 wilt kopen, en vragen voor 'n proefritje...

Groeten,

Dirk
Dezelfde ervaring hier, bij AMS echter ook nooit een antwoord gekregen.
My Bike, My Passion
R850R, 1997, 76000 km.
R1150RT, 2004, 57000 km.
K1300GT, 2009, 38000 km.
TomVT

Bericht door TomVT »

De yamaha Super tenere ga ik op 9 april testrijden, was helemaal geen probleem voor de garage.
Ik heb op zich zeker geen problemen met een RT, en ik geloof zeker dat het comfort daar hoger is, enkel is het mijn vriendin ook niet altijd om het comfort te doen :wink:
Ik heb de Ducati gekocht zodat ze comfortabeler kon zitten als op de R1 en ze is er maar één keer mee meegereden, ze vond de Yamaha mooier :roll:
En ze heeft al gezegd dat ze de GS mooier vindt als de RT, dus als de GS mij bevalt, wat ik dus dringend zou willen testen, zal het toch een GS worden.
Ik was eerst op zoek naar enkel een model vanaf 2008 maar dit ligt toch wat hoog voor m'n budget, en ik heb zo ongeveer evenveel goede als slechte verhalen gelezen over de GS van modeljaar 2005-2007 dat ik gewoon zo goed mogelijk ga proberen uitkijken en hopen op succes.
Ik ga er vanuit dat als hij alle updates heeft gehad en ik 1 jaar garantie bij aankoop krijg, ik toch al een beetje zekerheid zou moeten hebben?
Den Dirk

Bericht door Den Dirk »

kadee2 schreef:

Groeten,

Dirk

Ik bedoel gewoon dat het niet evident is om mailsgewijs een 'vreemde' zomaar een GS in z'n handen te duwen :wink: ..
Persoonlijk contact is niet te evenaren! :grin:
I like my bike!!
debeest

Bericht door debeest »

http://www.motorrijdersontour.be/" onclick="window.open(this.href);return false;

binnenkort weer discovery days, daar kan je ook testritten doen met verschillende BMw motoren
dioke

Bericht door dioke »

Ik ben eerst de Super Ténéré gaan testen bij F&J en daarna direkt doorgereden naar Meeuwsen.
Gevraagd om een testrit te mogen maken en een kwartier later zat ik op een splinternieuwe met exact 1 km op de teller.

Heb daarna dan ook geen minuut meer getwijfeld en onmiddellijk een GSA besteld.

Super vriendelijke mensen bij Meeuwsen. Zeker een aanrader!!
Koppel!!

Bericht door Koppel!! »

YOO

Is die Ténéré dan toch zoveel minder dan de GS(A) dat ge maar 1minuut bedenktijd nodig had :?:

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
TomVT

Bericht door TomVT »

Daar ben ik eigenlijk ook wel benieuwd naar?

Ik weet niet of dit hier mag dus moest het niet mogen verwijder ik de link wel weer:
http://nl.kapaza.be/belgie/bmw-r-1200-g ... 549138.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Wat is jullie idee bij dit zoekertje?
Hij lijkt er toch proper onderhouden uit te zien?
Speciale aandachtspunten waar ik op moet letten :?:
Harald

Bericht door Harald »

Tom VT,
Ik ben daar al is geweest bij die mens.
Lijkt me een correcte handelaar te zijn.

Koopt zijn motoren aan in Duitsland als ik me niet vergis.
Ter plaatse gaan is de beste optie.
Foto's kunnen verkeerd over komen, zowel positief als negatief. :wink:
"God made some cops Perfect - the rest he put in cars!"
Afbeelding"Alle vakkennis is een samenzwering tegen het lekendom."
K1200GT

Bericht door K1200GT »

Er is niet noodzakelijk iets mis met een eerstejaarsmodel, zolang alle terugroepacties uitgevoerd zijn (dus rekeningen vragen of laten controleren bij de dealer). Toch zou ik steeds een model verkiezen vanaf het 2de-3de productiejaar. Dat kan (zoals bij de K1200GT) een groot verschil maken. In tweedehands lijkt mij het prijsverschil verwaarloosbaar tov de verbeteringen die je zal waarnemen.
Yam RD 350 LC YPVS/ K100RS/K1100RS/K1200RS/K1200GT (al jaren verkocht in afwachting van nieuwe Beemer), Moto Guzzi V11 Le Mans Rosso Corsa en Aprilia Tuono 1100 RF :twisted: , (E36/8; F25), Lid BMW MCVL
dioke

Bericht door dioke »

Vind ik persoonlijk wel. De Ténéré komt mij "plastiekeriger" en goedkoper afgewerkt over. Althans mijn mening.
Prijsverschil is trouwens ook niet zo groot meer he.

Maar smaken verschillen natuurlijk.

Mvg,
Jan
Koppel!! schreef:YOO

Is die Ténéré dan toch zoveel minder dan de GS(A) dat ge maar 1minuut bedenktijd nodig had :?:

Grtz, Philip!
V

Bericht door V »

dioke schreef:Vind ik persoonlijk wel. De Ténéré komt mij "plastiekeriger" en goedkoper afgewerkt over. Althans mijn mening.
Prijsverschil is trouwens ook niet zo groot meer he.

Maar smaken verschillen natuurlijk.

Mvg,
Jan
En op mijne 1200 GS zit al zoveel plastic :alien: :lol:
Grtz V
Afbeelding
Ron66

Bericht door Ron66 »

http://www.vroom.be/nl/tweedehands-moto ... 994#photos" onclick="window.open(this.href);return false;

Ron
Dirk Pauwels

Bericht door Dirk Pauwels »

Voor ne 2005 van particulier moet je eerder 7500-8000 max rekenen. En dan moet hij perfect staan met onderhoudsboekje of facturen en koffers. Gewoon rondkijken en vergelijken, nooit vastpinnen op een paar advertenties, er staan hopen GS'en te koop.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Plaats reactie