Oliepeilcontrole R1200 RT

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Ferre

Oliepeilcontrole R1200 RT

Bericht door Ferre »

Ik heb op mijn nagelnieuwe R 1200 RT een elektronisch oliepeilcontrolesysteem als optie in combinatie met de boordcomputer . Je denkt bij aankoop : leuk , dat wil ik wel want dan moet ik minder naar dat peilglas turen.
Wat blijkt nu : dat ding zegt voortdurend dat er te weinig olie op de motor zou zitten en dus stop je , wacht vijf minuten , kruipt op je knieën en kijkt door het peilglas. Resultaat : oliepeil volkomen normaal.
Je start , vertrekt , oliepeilwaarschuwing weg , rijden maar.
Vijf minuten later , van hetzelfde , weer een waarschuwing en hetzelfde scenario herhaalt zich. Je zit meer naast de motor op je knieën dan er op.
En ik ben niet alleen. Vorige week in Garmisch was ik samen met Ivan die hetzelfde probleem had.
Zijn er mensen die hetzelfde meemaken en moeten we dan maar wachten op update 16 van de software van BMW die het probleem waarschijnlijk wel zal oplossen, tesamen met het probleemke van de buitentemperatuuraanduiding die standaard 5 graden te laag aangeeft, of is er een andere oplossing / verklaring??
Deutsche grundlichkeit ???? :?: :?: :?: :evil:
JüRgen
Moderator
Contacteer:

Bericht door JüRgen »

Het lijkt me nogal moeilijk dit te fabriceren... als je de boxer op z'n middenbok tilt en je start dan de motor zie je ook je kijkglas leegkomen :shock: en als dat systeem werkt op een trilvorkje die de olie moet "voelen" dan kan ik me voorstellen dat als je oliepeil ietsje zakt tov "VOL" en je start en rijdt dan dat het ding nogal vlug een melding zal maken. Volgens mij moeten ze die eerder wat lager positioneren, maar daar is het nu te laat voor zeker :? :?:

Misschien kan het worden verholpen door de vorkjes iets te verbuigen ?

Zal vervolgd moeten worden... :o
R1200RT Ostragrau 2010 / E70 Saphirschwarz 2009 / E87 Havana 2007
Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
JüRgen
Moderator
Contacteer:

Bericht door JüRgen »

Wat ik nog meende te zeggen...

Je koopt zo'n optie om een beetje gemoedsrust te hebben, natuurlijk zal je als goede "huisvader" ook af en toe wel eens zelf controleren om te verifieren of dat ding het wel doet... maar ik begrijp je volkomen, want je kan die meldingen negeren, maar wat heb je dan aan je verklikker en je optie die je toch betaalde... :?

M'n vader heeft iets soortgelijks op z'n 5 serie, heeft als optie 17" velgen met "run-flat" tyres en automatisch krijg je dan ook een bandensupervisor systeem. Vanaf de bandendruk iets lager is dan "normaal" en hij rijdt over een stoeprand krijgt hij ook "Tyre Puncture" waarbij hij dan het systeem moet resetten. Nu, ik los het op door elke maand z'n bandendruk op te nemen en eventueel bij te blazen, waardoor het onder controle is, maar ja... soortgelijk hé.. :wink:
brit

Bericht door brit »

er is maar 1 positief punt in deze post: toekomstige kopers van een 12rt weten nu dat ze die optie niet moeten nemen wegens waardeloos (net als die temperatuurmeter). die opties hebben toch niet teveel gekost ferre?

toch wel straffe kost hoor... en dat van die banden :shock: :lol: :lol: :lol: iedere maand je bandenspanning opnemen :?: :?: :?: van een gemak gesproken :!: :!: :!:
Ferre

Bericht door Ferre »

brit schreef:er is maar 1 positief punt in deze post: toekomstige kopers van een 12rt weten nu dat ze die optie niet moeten nemen wegens waardeloos (net als die temperatuurmeter). die opties hebben toch niet teveel gekost ferre?

toch wel straffe kost hoor... en dat van die banden :shock: :lol: :lol: :lol: iedere maand je bandenspanning opnemen :?: :?: :?: van een gemak gesproken :!: :!: :!:
de twee bij elkaar 111 + 45 € , dat valt wel mee maar het zou plezanter zijn als het zou werken ... :?
hla
Contacteer:

Bericht door hla »

Opgelet aub. Bij mij werkt dat wel degelijk :!:
Ik heb daar geen problemen mee.

Het controlelampje begint te branden en duid aan dat je Uw olieniveau moet controleren.
Dan moet je niet zomaar stoppen, de moto op de zijbok en kijken, dat helpt niet en is verkeerd :!:

Gewoon doorrijden tot je bij bestemming bent.
Dan de moto op de middenbok en enkele minuten wachten.
En pas dan mag je gaan kijken.

En wat zag ik toen :?: Dat mijn oliepeil te laag was.

Ik ben toen nog enkele dagen blijven rondrijden zonder bij te vullen, omdat ik geen olie had en de winkels dicht wagen (week-end en dan weer geen tijd enz.) Wel niet veel Km gedaan.

Iedere keer dat je dan de moto start, dan staat de olie terug op zijn alarm of soms niet. Dat betekend niets want dan heeft hij nog geen correcte meting kunnen doen.

Het is hetzelfde als het olieniveauaanduidingsteken. Dat werkt ook maar enkel wanneer de moto in neutraal staat met draaiende warme moto gedurende heel wat seconden. Enkel dan zal hij een OK aanvinken. Andere uitlezingen zijn niet correct.

Ik heb uiteindelijk het peilglas gevuld tot bovenaan het glas + nog een heel klein beetje. Ik vermoed dat dit ongeveer 150 ml was, zeker minder dan 1/4 liter. Sedertdien nog geen enkele maal een alarm gehad.

Ik heb het aangekocht als extra veiligheid, en ik ben tevreden. Bij +/- 3000 Km ging hij in alarm voor de eerste keer, en met reden. Dus nu ga ik daarop betrouwen en slechts sporadisch zelf kijken in het peilglas.
Rij met plezier, en geniet.

R1200RT

BMW motoclub-Vlaanderen lid
navi 75

Bericht door navi 75 »

hey chirurg,
heb gisteren olie tot max bijgevuld bij warme motor.gedaan met oplichten van oliepijl sensor . meeusen wist mij te vertellen dat sensor zeer gevoelig is.
Heb ook T-schirt gekregen !!!!!!
groetjes I

greute pinte drinke en ........
lid bmwmcvl
Vline

Bericht door Vline »

IK ervaar hetzelfde probleem. Onder het rijden gaat de alarmverklikker van het oliepijl aan. Dit terwijl ik bij een stop ervoor nog gecontroleerd heb.
Ik meen dit frequenter waar te nemen na het nemen van een bocht.
Doch de alarmverklikker herteld zichzelf na een tijdje.
Ook ik heb deze optie erbij genomen om toch ietsjes zekerder te zijn, vooral als je de verhalen hoort van het regelmatig olie bijvullen op een boxer.
Laat ons hopen dat ze dit samen met de temperatuur opgelost krijgen bij een volgende service beurt.
doov

Bericht door doov »

Mijn oliepeilmeter werkt naar behoren. Hij geeft een signaal als er ongeveer nog een kwart olie in het peilglas staat. Ik vind dit nix te vroeg.

OOk mijn temperatuurmeter geeft een betrouwbare weergave, althans hij wijkt niet veel af van de meters die je geregeld langs de weg ziet staan.
Of if DooV ben? Jazeker.
Kurt1200

Bericht door Kurt1200 »

mijn oliepeilmeter werkte ook niet naar behoren. het oliepeil was halfweg het peilglaasje en de meter gaf melding dat er diende gecontroleerd te worden. Ik heb dit gemeld aan de dealer en die zei dat er inderdaad problemen waren met de oliepeilmeter.
hla
Contacteer:

Bericht door hla »

Ik begrijp de redenering niet goed vrees ik :(

Ik lees in de handleiding dat het oliepeil in het peilglas moet staan, en dat er moet bijgevuld worden wanneer het peil op min. staat.

Dan redeneer ik (misschien verkeerd?) als volgende.
1) stand max : niets aan de hand: aanduiding "OIL V" = olie OK.
2) stand halfweg: computer moet aanduiden dat het peil moet gecontroleerd worden. Dat gebeurt dus perfect bij mij, en blijkbaar ook bij Kurt 1200.
3) Stand min.: STOPPEN EN BIJVULLEN / ALARM. Er staat letterlijk dat rijden met oliegebrek de motor kan doen vastlopen en daardoor tot een ongeval kan leiden.
Ik vind persoonlijk dat in die situatie de melding: "oliepeil controleren" al lang voorbij is :!:
In die stand verwacht ik dat ieder moment de algemene waarschuwingslamp rood gaat branden, samen met het symbool van motoroliedruk (Motoröldruck). Dit kan gaan branden bij verschillende redenen, maar ook bij oliegebrek.

Controle wil bij mij zeggen dat er iets aan het gebeuren is, maar dat je geen paniek moet maken en de rit, ook al is die nog 300 Km gerust kunt uitrijden.
Ik heb met deze aanduiding nog drie dagen gereden :!:
Maar met te weinig olie zou ik toch niet graag blijven rondrijden. Ook al zit er onder de min. misschien nog wel een reserve, ik verwacht dat de computer mij op dat moment zegt dat het nu toch wel welletjes is geweest en stoppen aangeraden of verplicht is.

Werkt die aanduiding dan verkeerd :?: Ik denk persoonlijk van niet :!:
Rij met plezier, en geniet.

R1200RT

BMW motoclub-Vlaanderen lid
hlba

oliepeilcontrole

Bericht door hlba »

Ook ik heb die optie samen met de BC erbij genomen. In het begin vond ik al die aanduidingen nogal verwarrend en verontrustend, daar waar ik eerder gehoopt had om niet telkens op de knieen te moeten om zeker niet met te weinig olie te rijden.
Na het rustig herlezen van de handleiding vind ik dat het systeem goed werkt; want nu heb ik ontdekt dat het systeem alleen kan meten als : -de motor minstens 10 seconden stationair draait, en
-de motor op bedrijfstemperatuur is, en
-de zijstandaard ingeklapt is.
Twee aanduidingen mogelijk :
V : correct of
Waarschuwing : ga controleren op het peilglas, 5 minuten na een lange rit.
Bij mij werkt het normaal.
Scarto

Bericht door Scarto »

Voor een goede verstaander....niet kopen, die rommel, en gewoon effe piepen door uw kijkglas :idea: :idea:

Groeten.
Martin M.
R1150RT Titanium 2003, Clublid
AfbeeldingAfbeelding
JüRgen
Moderator
Contacteer:

Bericht door JüRgen »

Martin M. schreef:Voor een goede verstaander....niet kopen, die rommel, en gewoon effe piepen door uw kijkglas :idea: :idea:

Groeten.
Rommel misschien niet, het heeft nog wat tuning nodig... ze zullen er wel uitgeraken, nu alleszinds nog geen "aanrader" van een optie... kan alleen maar uw gemoedsrust bederven.. effe piepen kost idd dan minder centen... :wink:
LJ

Bericht door LJ »

Corrigeer me als ik hier een open deur intrap maar is dat niet met elk nieuw model het geval van eender welk merk.

Er wordt gewag gemaakt van de testkilometers tijdens de R&D maar ik meen toch te mogen stellen dat de klant het opper-proefkonijn is.

Als er dan voldoende konijn... euh klanten zijn met een identiek probleem schieten ze bij de constructeur in actie en komt er een eventuele terugroepactie.

Een gang van zaken die me te betreuren lijkt.

Wat jullie?
brit

Bericht door brit »

LJ schreef:Er wordt gewag gemaakt van de testkilometers tijdens de R&D maar ik meen toch te mogen stellen dat de klant het opper-proefkonijn is.
volledig juist. werd zelfs al cijfermatig aangetoond. de tijd tss tekentafel en produktiemodel is gehalveerd en het aantal terugroepacties is met 60% toegenomen (2 jaar geleden werd dit becijferd door TA en autowereld).

om het concreet te maken: de chinese overnemer van rover gaat over een periode van 5 jaar 5 nieuwe modellen lanceren, vw gelijkaardig, ...

in een topic hier op het forum: 7 nieuwe modellen in 2006 van bmw motorrad... en ja, ik vind het dan zielig als je leest dat bmw bv. met motor x de wereld rond gereden is en de motor reeds 4 jaar proefdraait maar dan blijkt dat men bv. nog geen deftige lichtknop, brandstofpomp, cardan, ... in elkaar kan steken op de betreffende motor.

maar klanten zijn bij alle produkten proefkonijnen en r&d glijdt mijns inzien steeds meer en meer af naar het russische model.
Francis
Contacteer:

Bericht door Francis »

Joe de bikers,

Mag ik hier ne keer samenvatten :wink: :?:
Heb dit "probke" dus ook zelf memmijnen nieuwen rt :cry: :cry: :cry:

We kijken naar het oliepijlglas:
1 - stand tot boven toe vol = olie maximum : BC zegt olie OK
2 - stand in de buurt van de helft = olie waarschuwingsniveau : alle 100 km kontrolere : uitroepteken ":!:" op de BC
3 - stand onderaan het pijlglas = olie minimaal : bijvullen : BC ????? (wat zie je op de BC dan ??)

Ben ik hier correct in :?: :roll:
Alvast bedankt de bikers :!:
Francis, r12rt

Teekitiesie iedereen, want dat doe ik ook :!:

Microsoft is not the answer, microsoft is the question.
My answer is NO !
Francis
Contacteer:

Bericht door Francis »

Volgens dealer is bovenstaande dus correct, zo is de BC en sensor afgestelt.
Het is de interpretatie van deze signalen door de "berijder" die niet klopt .. :wink:
Francis, r12rt

Teekitiesie iedereen, want dat doe ik ook :!:

Microsoft is not the answer, microsoft is the question.
My answer is NO !
Plaats reactie