En ze had in die maand stilstand wel degelijk aan de druppellader gehangen, met het groene lichtje geruststellend zichtbaar op de Optimate.
Dus die zaterdagochtend om 7u. stap ik, warm uitgedost, op de GS, de tank nokvol benzine, dit ging een lang, ontspannen ritje worden.
Sleutel omdraaien, contact... wat was dat !!!
De eerste oorzaak die ik uitsloot was de batterij : het groene lichtje op de Optimate, nietwaar. Andere mogelijkheden : defect alarm en startonderbreker, noem maar op... Dan maar de VAB gebeld, 'k ben lid, en die mannen weten meer dan ik.
Een half uurtje later staat de wegenwachter er al : "Een ratelend geluid, mijnheer ? Dan is 't bijna zeker de batterij". Hij had nog niet eens gekeken. Ik laat voor alle zekerheid mijn mitraillette nog eens gaan, en dan is ie zeker ; hij sluit zo'n mobiele batterij aan via de starter, contact : de GS start probleemloos. "Ga nu maar een half uurtje rijden mijnheer, en als ie daarna terug weigert te starten is de batterij kapot. Let er wel op dat ge onderweg niet stilvalt."
Dat werd geen ontspannen ritje van een half uur... Terug thuis, contact af, terug aan : weer die mitraillette. Vooruit, 'k wist wat me te doen stond : op zoek gaan naar een Odyssey en die kapotte gelbatterij vervangen.
Telefoontje naar de dealer : hij had een Odyssey in voorraad. Effe gaan afhalen, en dan het leukste moment van de dag : 15 liter benzine uit de tank overhevelen met een simpel darmpje... Leuk is anders, en dat lukt niet in één keer, he, zo'n tank heeft nogal wat moeilijk bereikbare hoekjes. Nu weet ik pas hoe benzine proeft.
De rest verliep vrij probleemloos : tank eraf, oude batterij eruit, nieuwe erin, aankoppelen. Die Odyssey is trouwens ietsjes kleiner dan de BMW gel-batterij, 'k moest ze wat extra opspannen.
En nu het vraagje waar ik nog mee zit : wat was dat TAKKETAKKETAKKETAKKE -geluid voor iets ? De starter ?
mvg
Hans
PS : 8 jaar is niet slecht voor een gel-batterij vind ik, ze heeft het al bij al nog lang getrokken.
