roestige vijzen

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over olie, remmen en technische werking van bepaalde onderdelen of de motor.

Moderator: GVN

Plaats reactie
luc R80RT

roestige vijzen

Bericht door luc R80RT »

Hallo,
Dit WE de GS 1200 van 2007 voor de eerste maal deftig gekuist na de winter :oops: :oops:
Hierbij heb ik moeten constateren dat alle vijzen rond het motorblok vooraan zwaar verroest zijn
Ook zijdelings het blok zijn er een paar verroeste vijzen. Ik heb niet doorgereden in de winter en heb dus alle zout kunnen vermijden.
Ik vrees dus de stalling in de winter soms wat vochtig moet zijn geweest.
Ook de middenbok vertoont sporen van roest.
Wat kan ik doen om alles terug te laten glimmen en ook naar de toekomst toe zo te houden?
Gegalvaniseerde vijzen. Mag de middenbok lichtjes worden afgeschuurd en daarna overschilderd?
Bedankt voor de reactie
Groeten van Luc
CeesBmw

Re: roestige vijzen

Bericht door CeesBmw »

Gewoon volsprayen met WD40 of iets soortgelijks als je die motor parkeert in de stalling. Alleen je remschijven niet :)

Wat je kan doen, en dat is relatief duur, alle bouten vervangen door chroom molybdeenstaal legering bouten.
Geen RVS gebruiken want dat kan elektrolytische corrosie veroorzaken in het aluminium.
elie roels

Bericht door elie roels »

ik lees regelmatig op het forum, gebruik WD40.
WD40 is daadwerkelijk een goed produkt wat betreft metalen en aanverwanten.
maar opgelet bij veelvuldig gebruik tast het ook de dichtingen aan,zo opgelet indien U onderdelen inspuit
waarin ook ,dichtingen (rubber en aanverwanten)zich in bevinden en welke in contact komen met WD40.
gebruik voor sommige onderdelen best gewone olie.
(ondervinding zelf bij bepaalde wertuigmachinen)
de klei'n

Bericht door de klei'n »

Bij Halfords in het fietsenrek, poetsolie van kroon of gewoon babyolie dat is ook niet agressief
grt
de klein
R100RT 1980 met zijspan
Moto Guzzi Griso 1200 8v SE
John
Contacteer:

Bericht door John »

elie roels schreef:ik lees regelmatig op het forum, gebruik WD40.
WD40 is daadwerkelijk een goed produkt wat betreft metalen en aanverwanten.
maar opgelet bij veelvuldig gebruik tast het ook de dichtingen aan,zo opgelet indien U onderdelen inspuit
waarin ook ,dichtingen (rubber en aanverwanten)zich in bevinden en welke in contact komen met WD40.
gebruik voor sommige onderdelen best gewone olie.
(ondervinding zelf bij bepaalde wertuigmachinen)
Wat die gewone olie betreft zou ik je toch willen tegenspreken. Zeker als er zoals tegenwoordig additieven inzitten.
Een siliconenspray (Aldi bvb) is dan in mijn ogen vele malen beter.
Bij het gebruik van WD40 heb ik in heel mijn loopbaan nog nooit zwellen van rubbers meegemaakt.
Dat is wel even anders door bvb diesel als poetser te gebruiken!
En wat die geroeste boutjes betreft...vervang ze door RVS (inox)
Die reactie met alu ga je tegen door wat kopervet te gebruiken.
Polier ze desgewenst nog even op voor je ze inschroeft. En je bent van alle miserie af.
jakke

Bericht door jakke »

John schreef: Wat die gewone olie betreft zou ik je toch willen tegenspreken. Zeker als er zoals tegenwoordig additieven inzitten.
Een siliconenspray (Aldi bvb) is dan in mijn ogen vele malen beter.
Bij het gebruik van WD40 heb ik in heel mijn loopbaan nog nooit zwellen van rubbers meegemaakt.
:bsstupid:

WD40 lost vet op! Van verduren of opzwellen van rubbers is idd geen sprake!
Siliconenspray beschermd veel beter en legt een zeer goed hechtende film over het te beschermen deel! :wink:
R 1100 R - R 1200 GS Triple Black
Afbeelding
luc R80RT

Bericht door luc R80RT »

Bedankt mannen.
Bij de volgende oliewissel gaan we de vijzen vernieuwen en zo de look van deze fantastische fiets terug opwaarderen
Plaats reactie