fluitende benzinepomp

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW K-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
de pol
Berichten: 56
Lid geworden op: 12 sep 2010, 14:14

fluitende benzinepomp

Bericht door de pol »

Hallo, vandaag met de k75 een ferme rit in de eifel gedaan. Een tijdje na ik op reserve ben gevallen begon de benzinepomp te fluiten. Ik ben zonder bij te tanken probleemloos thuis geraakt. Er moet zeker nog een liter of 5 in de tank zitten. Mijn vraag is of dat fluiten normaal is bij een bijna lege tank?
Groeten Danny
gs1150adventure,k75
Danny
Berichten: 6460
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: fluitende benzinepomp

Bericht door Danny »

Dat is hartstikke normaal :mrgreen:
de pol
Berichten: 56
Lid geworden op: 12 sep 2010, 14:14

Re: fluitende benzinepomp

Bericht door de pol »

Bedankt voor je reaktie Danny. Dan heb ik me zorgen om niks gemaakt. Het was nog maar de tweede rit die ik er mee deed . Dus , volgende keer tank vol en probleem opgelost :grin:
Gtrs Danny
gs1150adventure,k75
Sjarelken
Berichten: 13
Lid geworden op: 25 nov 2010, 19:32
Locatie: Hemiksem

Re: fluitende benzinepomp

Bericht door Sjarelken »

ooit raak je het gewoon, nog efkes geduld... :lol:
En als je graag eens een ander toontje hoort, kom dan bij mij maar eens luisteren.
succes en veel plezier met je K-tje

grtz
Sjarelken
Honda Transalp 600, Honda CB360, Suzuki Cavalcade 1400, bmw K100RS, BMW R1100GS

een goed reiziger heeft geen route nodig, en heeft niet de bedoeling aan te komen
Danny
Berichten: 6460
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: fluitende benzinepomp

Bericht door Danny »

Maak je pas zorgen als de toon begint te veranderen en op en neer gaand word. de pomp begint dan haar einde te naderen maar kan 't nog een hele tijd uithouden. Er is moelijk een lijn in te trekken maar toonverandering is nooit goed.
Vergelijk het een beetje met een turbo, die fluit zalig maar eens de toon begint te wijzigen dan is 't vroeg of laat vodden. :wink:
maar laat je vooralsnog niet ongerust maken ...
de pol
Berichten: 56
Lid geworden op: 12 sep 2010, 14:14

Re: fluitende benzinepomp

Bericht door de pol »

De motor heeft 41000km. Het zou snel zijn moest nu de benzinepomp al versleten zijn. Ze maakt inderdaad een onregelmatig geluid. Ik heb de bak wel bijna leeg gereden. Bij de volgende rit terug vol tanken en hopen dat het terug in orde is alhoewel ik er geen goed oog in heb. De k is wel een zalig motoke om te mee rijden , de GS is niet meer buiten geweest :oops:
Groeten Danny
gs1150adventure,k75
Wiedewa
Berichten: 1167
Lid geworden op: 20 apr 2008, 21:14
Locatie: Budel-Dorplein

Re: fluitende benzinepomp

Bericht door Wiedewa »

de pol schreef:De motor heeft 41000km. Het zou snel zijn moest nu de benzinepomp al versleten zijn. Ze maakt inderdaad een onregelmatig geluid. Ik heb de bak wel bijna leeg gereden. Bij de volgende rit terug vol tanken en hopen dat het terug in orde is alhoewel ik er geen goed oog in heb. De k is wel een zalig motoke om te mee rijden , de GS is niet meer buiten geweest :oops:
Groeten Danny
Versleten kan niet, net als Danny schreef :grin:
Mijn K1100rs heeft momenteel 118.500km gelopen met orginele benzine-pomp.
Vuil filter zou kunnen, of en dat kan ook 'n slang los in de tank, lekkage dus drukverlies.
Maak de tank open en start de motor, kijk in de tank dan zie je wat er gebeurd.

mvg Nico
MG Breva 850
de pol
Berichten: 56
Lid geworden op: 12 sep 2010, 14:14

Re: fluitende benzinepomp

Bericht door de pol »

Danny, je had gelijk. Vandaag de bak volgetankt en de pomp was niet meer te horen. Er ging 16l in ,dus was er nog ongev.5l over. Maar waarom maakt hij dat fluitende geluid bij een bijna lege tank? Ik heb het ook ooit met een wagen gehad maar die had over de 200000km. en die pomp was versleten.
@ Wiedewa, ik heb in de tank gekeken maar zie niks adnormaals.
De tank niet meer zo leeg rijden is de oplossing denk ik.
Grts Danny
gs1150adventure,k75
Dirk Pauwels
Berichten: 4703
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: fluitende benzinepomp

Bericht door Dirk Pauwels »

deez is mss belachelijk maar als je meer dan 5l in de tank hebt zitten, dan zit je pomp in de benzine en wordt het geluid vd pomp gedempt vermoed ik. De aanzuig vd pomp zit natuurlijk lager, maar de pomp kan best "bloot" komen te zitten als je onder een bepaalde hoeveelheid gaat.
2de mogeljkheid is dat bij een volle tank de pomp minder hard moet werken, het "gewicht" vd benzine zorgt al voor een bepaalde druk. Vroeger kon je bij een carburateur met een defecte benzine pomp (als die er al opzat was het omdat de tank lager kwam dan de carbs) nog rijden als je de tank maar vol genoeg hield, met de injectie lukt dat nie, die heeft een hogere druk nodig.
Kzou het anders ook nie weten.....
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Danny
Berichten: 6460
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: fluitende benzinepomp

Bericht door Danny »

De tank van de ouwe K is "ene groten bak", die laatste liters worden nogal flink heen en weer gesmeten waardoor de pomp onder en even vaak weer boven komt. BMW heeft dat probleem willen oplossen (geen lucht trekken) met een aanzuigsectie in te bouwen in de alu tank. dat gedeelte loopt vol maar langzamer leeg bij heen en weer gegooi...
Als er nog een 5 liter in is dan steekt de pomp als 't ware een stukje boven.
Maak je er geen zorgen zou ik zeggen

Hoedanook een pomp kan een nieuwe filter en een systeemcleaner best verdragen :mrgreen:
StefRT
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 mei 2006, 10:32

Re: fluitende benzinepomp

Bericht door StefRT »

Hallo,

Ik heb als 2 de motor een K75s van 1993 met ongeveer 88.000 km en sinds een paar maand begon de pomp ook te fluiten en met de tijd steeds luider.
Na een tijd begon de motor ook in te houden bij het uitaccelereren.
Ik was al begonnen met pompen te zoeken op het internet (redelijk duur).
Daarom besloten om eens de boel uit te kuisen.
Benzine eruit, en in de bodem van de tank lag redelijk wat vuil, daarom kwam ik op het idee van eens de benzinefilter te vervangen.
En wonder bij wonder, motor draait weer als een naaimachine, de pomp maakt zachtjes lawaai (normaal lawaai) en de motor houdt niet meer in.

Dus vooraleer dure stukken aan te kopen, probeer eerst eens met de benzinefilter te vervangen.

Groeten, Stef
Plaats reactie