installatie valbaren op RT1150 (update)

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Wingman X
Contacteer:

installatie valbaren op RT1150 (update)

Bericht door Wingman X »

Hi all,
In de traditie dat hier ook wat bijgeleerd kan worden post ik mijn wedervaren met de installatie van de Wunderlich valbaren op de RT1150.
(Ik zal mijn topic een aantal keren updaten want het is teveel werk ineens)

:idea: Om te beginnen alvast volgende tips:
-> Voorzie gerust wat tijd. Een namiddag is niet overdreven. Rap-rap is geen goed idee. Om de baren te installeren moet je heel wat strippen op de RT. Het was ook mijn eerste keer zodat ik goed mijn tijd heb genomen om te kijken (en te onthouden) hoe alles ineen zat. Ik ben trouwens moeten stoppen omdat het te donker werd.
-> Zorg dat je over voldoende materiaal beschikt. Ik bedoel een deftige set Torx- en inbussleutels alsmede een set ringsleutels. Niets is vervelender dan halverwege te moeten ontdekken dat je net die sleutel niet hebt en naar de winkel mag. (Veelal is de timing van je knutseluurtje zo goed dat ze net dan dicht zijn. Je zal de laatste niet zijn :roll:)
-> Een deftig handfreeske (à la Dremel) kan je serieus helpen. Er moeten immers een aantal uitsparingen worden uitgefreest. Net op die plaatst is de kuip bijna 4mm dik. Met een prutsfreeske kom je niet ver...
-> De tank moet er ook af. Een bijna lege tank is dus mooi meegenomen. Ik had de mijne gisterenavond nog helemaal volgegooid... :shock:

=> de rest volgt naarmate de dingen me te binnen schieten.

Vergezeld van gunstig gezinde weergoden en Q-music op de radio ging ik vol goede moed aan de slag. Na al de tupperware te hebben verwijderd zag mijn RT er uit als een GS :wink:
Ik maakte van de gelegenheid gebruik om alles eens te kuisen (leve WD40) en het geheel eens te checken op loszittende boutjes. Verder installeerde ik ook een groter bodemplaatje aan de zijstandaard en plakte ik een magnetische pad op de oliefilter. Bij de volgende oliewissel gaat er ook een magnetische olieplug in. Of dat allemaal veel uithaalt weet ik niet, het kan volgens mij alleszins geen kwaad.
Afbeelding
Afbeelding

Voor je de tank afneemt moet je rechts een stekker losfriemelen en volgende slangetjes loskoppelen. Veel kan je niet verkeerd doen. Let wel dat er geen vuil raakt in de open eindes.
Afbeelding
Afbeelding

De tank zelf is rechts achteraan vast met één bout ter hoogte van de batterij. Vooraan steun ie op rubberblokken zoals het zadel. Op de foto zie je ook de stekker zitten.
Afbeelding
Aan de linkerkant moet er ook heel wat los: de inlaatbuis en het radiovak. Op de foto zie je de voorste moer van de inlaatbuis. Bij het installeren zal deze zeker naar beneden zijn gezakt langs die kabel... :roll:
Afbeelding
Het radiovak is bevestigd met 4 bouten die niet eens allemaal dezelfde zijn. Twee boven elkaar 'nabij de kniën', één aan de binnenkant nabij de linkse vorkpoot. Tenslotte zit er nog één boutje (9mm) bovenaan in de kast. Het is niet makkelijk om dat boutje los te krijgen wanneer de radio er in zit. Soit, eenmaal los heb ik het radiovak opgehangen met wat strips omdat het anders aan de kabels bengelt (wat niet zo gezond is).
Afbeelding

Om de valbaren vast te maken aan het frame dient bovenaan eerst een soort van verbindingsstang te worden geplaatst. Het is de zwarte en kan maar op één manier op de RT gekregen worden gezien deze niet symmetrisch is. De stang wordt vastgemaakt met dezelfde bouten waarmee het neusstuk van de RT is vastgemaakt. Deze bouten zitten erg vast, let er dus op dat je RT niet van de middenbok dendert als je wat zit te sleuren. Gelieve goed naar de fotos te kijken. Links zit de beugel boven het subframe, rechts eronder!
Afbeelding
Afbeelding

Een eerste minpuntje vond ik de bijzonder kleine afstand tussen de stangbevestiging en de leiding van de oliekoeler. Deze mogen elkaar niet raken om problemen later te vermijden. Omdat ik geen idee heb hoe warm de koelleiding wordt heb ik er geen isolatiestukje tussen gestoken. Tijdens het definitieve vastvijzen heb ik er een kartonnetje tussen gestoken om wat afstand te hebben. Uiteraard moet dat er achteraf weer van tussen hé...
Afbeelding

De valbaren worden voorzien van kleine plaatjes die fungeren als tussenstuk. Voor de montage spoot ik in de valbaren wat siliconespray ter bescherming. Wanneer je de baren van de moto haalt doe je dat door de inbusbouten (aan de buitenkant) los te vijzen. Niet door de zeskantsbouten aan de achterkant. Deze laatste optie is niet aan te bevelen als je jezelf frustratie wil besparen... zeker wanneer de kuip erop zit!
Afbeelding

Uiteindelijk ziet het er ongeveer zo uit...begint eindelijk op iets te lijken :D
Afbeelding

Onderaan worden ze van voor zo vastgezet met de grootste bout. De bout gaat door een gat in het blok. Lijkt simpeler dan het is. De moer kan je alleen rechts plaatsen en is bovendien heel moeilijk bereikbaar vanwege de uitlaatbuizen. Ik weet dan ook niet of je zeker kunt zijn dat de moer goed vastzit. Hier zie je ook de magnetische pad op de oliefilter zitten.
Afbeelding

Ook achteraan worden ze ter hoogte van de middenbok vastgevezen aan reeds aanwezige gaten.
Afbeelding

Voor alle duidelijkheid nog een overzichtje van de bouten van de valbaren zelf. Links de inbusbouten waarmee je de baren bovenaan vastmaakt aan het dwarsstuk, in het midden de grote inbusbout ter hoogte van het carter, rechts de boutjes nabij de middenbok.
Afbeelding

Het uitfrezen van de kleine kuipstukjes
Als je dit werkje zelf wil doen wees er dan zeker van dat je gerief erop berekend is: 4mm kunststof als deze is geen kattepis!
Ook het verwijderen van die kleine kuipstukjes ter hoogte van de uitlaatbuizen is wat gepruts. De bouten zijn moeilijk bereikbaar met je inbussleutel. Bovendien mag je de stukken meteen beginnen kuisen voor je er iets mee kunt doen. Ze zijn heel erg vuil. Eerst worden de meegeleverde sjablonen uitgeknipt en op deze kleine kuipdelen geplakt. Dat ziet er dan zo uit.
Afbeelding

Net als in de kleuterschool moet je langs de lijntjes uitsnijden...alleen is het hier echt niet simpel. Heeft me veel tijd gekost met een klein freeske.
Afbeelding

Het eerste ruwe werk was bij mij niet om aan te zien. Foto van het linkerstuk.
Afbeelding

Na de uitsparing te hebben bijgeschuurd zag het er al heel wat beter uit :D Foto van het rechterstuk.
Afbeelding

Eenmaal de stukken zijn aangepast monteer je ze weer op de moto. Als de valbaren er al opzaten voor de passing...haal je ze er weer af. Monteer de kuipdeeltjes, en opnieuw de valbaren. Dit om te zien of er voldoende speling aanwezig is en ze nergens klemmen.
Afbeelding
Als je geluk hebt is alles ok. Zoniet alles er weer af en bijschuren waar nodig...

Een belangrijk probleem
Na het bovenstaande te hebben gedaan viel me plots iets onaangenaams op. De onderste buis van de rechtse baar kwam veel te dicht tegen de uitlaatbuizen naar mijn goesting. De ruimte was kleiner dan 1mm. Dit is duidelijk op de fotos te zien.
Afbeelding
Afbeelding

Opnieuw de valbaar eraf dan maar (ondertussen kon ik het al met mijn ogen dicht). Met brute mankracht heb ik dan telkens de buis wat geplooid, gepast, geplooid, gepast en geplooid. Uiteindelijk bekwam ik een speling van een paar mm zonder de passing met de montagegaten te verliezen.

De kuip
Ook de andere kuipdelen dienen te worden aangepast. De platte verbindingsstukken moeten immers door de kuip heen kunnen lopen. Dit gebeurt ter hoogte van de scheiding tussen de zijkuippanelen en de onderkuip. Ook hier zijn sjabloontjes voor. Het principe is hetzelfde als hierboven. De uitsparingen dienen in beide delen te worden gemaakt daar ze elkaar iets overlappen.
Afbeelding
Afbeelding

Het is nu hoogtijd om de zijkuippanelen terug op de RT te plaatsen. Uiteraard zijn de chromen valbaren er af.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Omdat ik tijdens de werkzaamheden ook de veren en het mechanisme nabij de gaskleppen eens goed heb geolied viel het me op dat de gasrespons heel soepeltjes ging. Een aangename gewaarwording.
Laatst gewijzigd door Wingman X op 02 aug 2005, 00:48, 21 keer totaal gewijzigd.
:grin: Ninja's Machen Keine Witze !
motorprinsesje

Bericht door motorprinsesje »

Als je paar handen tekort hebt, laat weten hé... zal je komen helpen... :wink:
Wingman X
Contacteer:

Bericht door Wingman X »

Thanks voor het aanbod. Ge zijt de eerste vrouw ooit die me dat voorstelt :!:
motorprinsesje

Xavier schreef:Thanks voor het aanbod. Ge zijt de eerste vrouw ooit die me dat voorstelt :!:
Schoon foto's... toch leuk hé als ne motor volledig gedemonteerd staat :lol:

groetjes
JüRgen
Moderator
Contacteer:

Bericht door JüRgen »

Xavier,

Dit is eens een goede didactische manier om iemand iets te leren... chapeau ! En dan nog voor iedereen toegankelijk... 8) :wink:
R1200RT Ostragrau 2010 / E70 Saphirschwarz 2009 / E87 Havana 2007
Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Michel

Bericht door Michel »

Mijnen hoed af voor Xavier voor het zelf te doen! Maar als ik die fotos bekijk, dan krijg ik toch wat medelijden, zo een werk op straat moeten doen! :cry: En zeggen dat er hier op het forum en in de club zoveel mensen een ruime garage én hefbrug hebben!
Xavier, ik ben er zeker van dat er, mits een klein vraagje, iemand zou bereid geweest zijn van zijn infrastructuur ter beschikking te stellen.
Michel
R1100GS "BLACK MOLLY"
---------------------------------
Van Neste Philip

Bericht door Van Neste Philip »

Ja mijn hefbrug is altijd beschikbaar voor zulke werkzaamheden.
Die dingen moeten niet op straat gebeuren hé
Dus Xavier indien je nog van die verbouwingen wilt doen aan je beemer ,laat iets weten hé .
Gent is uiteindelijk niet zo ver van brugge.

grtz fluppe
Wingman X
Contacteer:

Bericht door Wingman X »

Yo mannen
Thanks voor de reacties. Het was de bedoeling dat jullie er ook iets aan hadden hé want als je het met die Duitse kopietjes van Wunderlich moet doen...:roll: Updates volgen nog.

Betreffende de valbaren: de installatie is nog niet 100% af. :cry: Heb serieus afgezien en gevloekt met het uitfrezen van andere uitsparingen onderaan :evil: zodat ik veel tijd ben verloren.
Een garage met licht en electriciteit zou idd veel handiger zijn. Ik roep wel ne keer als ik nog iets omvangrijk voorzie. Philip, bedankt voor je aanbod!

Xavier
Xa4
Contacteer:

Bericht door Xa4 »

ook van mij ne chapeau naamgenoot !
Ge zult zeker wel gevloekt hebben, da kan ik me heel goe voorstellen, maar ge hebt er zeker en vast ook veeeeeeeel uit geleerd ! :lol:
ik zit nog maar aan les 2 : de radio helemaal demonteren. Is me destijds gelukt maar ook een gepruts van hier tot ... :wink:
R1150RT Blackline -> °08/08/04 -> 52.000 km
GOLDEN 5 member
Harald

Bericht door Harald »

Inderdaad , proficiat.
Ikzelf zou ook die valbaren willen installeren.
maar om heel eerlijk te zijn heb ik een beetje schrik om er aan te beginnen.
Uiteen halen is één zaak, maar als alles niet op één dag terug in elkaar zit, dan beginnen de problemen.
Ik wist zelfs niet dat de tank er af moest daarvoor. :wink:
"God made some cops Perfect - the rest he put in cars!"
Afbeelding"Alle vakkennis is een samenzwering tegen het lekendom."
JüRgen
Moderator
Contacteer:

Bericht door JüRgen »

Xavier,

Als je Merelbeke passeert is mijn werkplaats (1000m²) altijd ter beschikking hé man... 8) :wink:
R1200RT Ostragrau 2010 / E70 Saphirschwarz 2009 / E87 Havana 2007
Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
motorprinsesje

Harald schreef:Inderdaad , proficiat.
Ikzelf zou ook die valbaren willen installeren.
maar om heel eerlijk te zijn heb ik een beetje schrik om er aan te beginnen.
Uiteen halen is één zaak, maar als alles niet op één dag terug in elkaar zit, dan beginnen de problemen.
Ik wist zelfs niet dat de tank er af moest daarvoor. :wink:
Ik wil je komen helpen, heb vorige week mijn benzinetank er ook moeten afdoen...
Koppel!!

Bericht door Koppel!! »

YOO

Mooie beschrijving, kan het zelf ni beter :lol:

Serieus nu, echt goe gedaan, en duidelijke, overzichtelijke foto's :!: Da's idd wat beter dan dat stukske fotocopie dat ge van Wunderlich erbij krijgt, heb zelf ook m'n valbaren op de GS12 gezet, en 't gaat al beter zonder dat papierke dan met :shock: :?

En ik zou zeggen, ge moogt gerust bij mij komen "mosen", maar overdekt gaat ge hier niet echt staan, dus anderen hun aanbieding zal interessanter zijn :wink:

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
Wingman X
Contacteer:

Bericht door Wingman X »

Hi guys,
Alles zit terug ineen, en heb nikske over... :D Meteen ook de witte pinkers en de spiegelkabels gedaan. I'm a happy man.
Juist ook nen testvlucht van 30km gaan doen langs mijn 'geheime testparcours 8)' en alles goed bevonden. Ga nu wat verder werken aan de topic hierboven.
Iedereen bedankt voor de aanbiedingen. Jürgen: 1000m², daar kan ik al wat mee doen :D :D
En, mocht iemand vragen hebben omtrent valbaren: I'm available, hé
greetz,
Xavier
Rakthi

Bericht door Rakthi »

Xavier man, gij durft, heb bij mijnen RT indertijd ene keer kuipwerk links gelicht and vond mijzelf toen al wreed "dapper" ... ik heb al zwetende pollekes gewoon by denken aan stukken uit the kuipwerk te frezen.
Proper werk!
Iron Gonzo

Bericht door Iron Gonzo »

Xavier schreef:Hi guys,
Alles zit terug ineen, en heb nikske over... :D Meteen ook de witte pinkers en de spiegelkabels gedaan. I'm a happy man.
Juist ook nen testvlucht van 30km gaan doen langs mijn 'geheime testparcours 8)' en alles goed bevonden. Ga nu wat verder werken aan de topic hierboven.
Iedereen bedankt voor de aanbiedingen. Jürgen: 1000m², daar kan ik al wat mee doen :D :D
En, mocht iemand vragen hebben omtrent valbaren: I'm available, hé
greetz,
Xavier
proficiat met uw gedane werk.
en in die 1000m2 kan je zelfs uw valbaren testen :? :lol:
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
de witten
Contacteer:

Bericht door de witten »

ik zou het ook niet durven.
amaai mijn frak..
R1150RT Blackline
r1200 gsa Black
face your fears, live your dreams
Frank K

Bericht door Frank K »

prachtig gedaan... 'k zou der niet durven aan beginnen... krijg al de kriebels bij het lezen.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Michel

Bericht door Michel »

Xavier schreef: Juist ook nen testvlucht van 30km gaan doen
Heb je dan een "touch and go" gedaan?
Michel
R1100GS "BLACK MOLLY"
---------------------------------
Lp

Is het DE Fluppe????

Bericht door Lp »

Van Neste Philip schreef:Ja mijn hefbrug is altijd beschikbaar voor zulke werkzaamheden.
Die dingen moeten niet op straat gebeuren hé
Dus Xavier indien je nog van die verbouwingen wilt doen aan je beemer ,laat iets weten hé .
Gent is uiteindelijk niet zo ver van brugge.

grtz fluppe
Dag Filip,

Ik wist niet dat jij BMW fanaat was !

Groetjes .. Pascal..... 1984...... Lissewege.......net geen adjudant ....
Scarto

Bericht door Scarto »

De wereld is klein.

Groeten.
Martin M.
R1150RT Titanium 2003, Clublid
AfbeeldingAfbeelding
Chris

Bericht door Chris »

Dit is nu eens een handleiding . Dat stuk papier van Wunderlich kun je bijna niets mee doen ! :evil:
Xavier, bedankt voor je uiteenzetting ! :D
Wingman X
Contacteer:

Bericht door Wingman X »

Dankjewel voor de positieve comment. Hoop één dezer dagen mijn tweede set steken, en zal zeker eens mijn schrijfsel herzien want is al effe geleden...
petje

Bericht door petje »

http://users.telenet.be/VersavelProduct ... achter.JPG

hoort hier niet het middenstuk van de uitlaat aan vast te zitten ??
ik bedoel dan die 2 zwarte strippen met die verzonken gaten.
bij mijn RS zit hier een bout doorheen met een afstandbus.
haast U als U tijd hebt.
dan heeft U tijd als U haast hebt !!

HOUDOE PETJE
Wingman X
Contacteer:

Bericht door Wingman X »

Op de RT wellicht niet want die gaten zijn ongebruikt.
Voor de valbaren is geen enkele modificatie nodig op het uitfrezen van de doorgangen in de kuip na.
Plaats reactie