Ik bezit een R1100RT van 2000 met slechts 17000km op de teller.
Sinds vorig jaar heb ik af en toe startproblemen.
Soms, als ik de startknop indruk gebeurt er helemaal niets, geen tik.
Na enkele keren de startknop in te drukken slaat de startmotor aan en lijkt er niks meer aan de hand.
Soms, als ik de startknop indruk is er een luide tik te horen aan de startmotor, net of hij in de kroon slaat maar deze niet op gang krijgt.
Na enkele keren proberen start de motor dan toch. Bij de mislukte pogingen meen ik dan te horen dat de kroon een klein beetje verdraaid.
Het probleem is soms een tijdje weg, waarna het dan onverwacht terug opduikt.
Het treed zowel op met een koude of warme motor.
Ik heb reeds de accu vervangen door een Odyssey, deels voor het ABS probleem.
Ook de startmotor heb ik reeds afgehaald, gedemonteerd en gekuist. De bendix werkt vlot, geen slijtage op de tandwieltjes,
Startrelais beweegt vlot in de kamer en de koolborstels zijn ok.
Het betreft een Valeo.
Weet iemand raad ?
PS- Kan het startrelais in de zekeringkast aan de oorzaak liggen en wat is zijn functie ?
Dank bij voorbaat,
freddy
Startproblemen
Moderator: GVN
Re: Startproblemen
Soms moet ge eens rijden met die moto.Stavelaar schreef:PS- Kan het startrelais in de zekeringkast aan de oorzaak liggen en wat is zijn functie ?
Dank bij voorbaat,
freddy
Doet ge dat niet komen die verschijnselen vanzelf.
Lijkt wel op 'n spookmoto, je hebt ut of nie, ik blijf er vanaf.
En ga voor 20.000km per jaar, nooit geen spoken gezien, wa gij
MG Breva 850
-
nonkel moto
ik ken niet zoveel , maar is het mogelijk dat je startknop zelf een slecht contact geeft(occydatie) succes grt NM
joehoe
-
John
- Contacteer:
Dat relais neemt de zware stroom voor zijn rekening die de startmotor nodig heeft. Met het knopje op het stuur activeer je dat relais.PS- Kan het startrelais in de zekeringkast aan de oorzaak liggen en wat is zijn functie ?
De contacten van dat relais kunnen vervuild zijn. Je kan die openen en die contactjes eens bekijken of ze niet wat zijn in gebrand.
Soms zijn die contacten terug proper te schuren, zijn ze te ver zal je een nieuwe moeten plaatsen.
Maar ook ergens een vervuild massa contact of het startknopje zelf kan die miserie teweeg brengen.
Bedankt om te helpen meedenken.
Ondertussen ook het relais in de zekeringenkast geopend, maar hij ziet eruit als nieuw en het contactje is intact.
Ik heb dan maar de steekcontacten op het relais zelf opgeschuurd en hem teruggeplaatst.
Nu weer hopen op beterschap en anders gewoon verder zoeken
freddy
Ondertussen ook het relais in de zekeringenkast geopend, maar hij ziet eruit als nieuw en het contactje is intact.
Ik heb dan maar de steekcontacten op het relais zelf opgeschuurd en hem teruggeplaatst.
Nu weer hopen op beterschap en anders gewoon verder zoeken
freddy
-
Iron Gonzo
Batterij goed opgeladen ?
oxidatie in startknop ?
staat de kill switch niet op of ?
zijstaander ingeklapt ?
versnelling in neutraal ?
als hij dan nog niet start eens rechtstreeks op de startmotor stroom plaatsen met startkabels.
als je weinig of geen kennis hebt van deze dingen vraag iemand die het wel kan
oxidatie in startknop ?
staat de kill switch niet op of ?
zijstaander ingeklapt ?
versnelling in neutraal ?
als hij dan nog niet start eens rechtstreeks op de startmotor stroom plaatsen met startkabels.
als je weinig of geen kennis hebt van deze dingen vraag iemand die het wel kan
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Hey Gonzo,
Batterij top,
killknop ok,
zijpikkel ingeplooid,
en nulste versnelling.
Startknop ga ik nazien.
PS - Ben ondertussen verhuisd naar "Techniek" en ik blijk niet alleen te zijn met dit probleem.
Bedankt,
freddy
Batterij top,
killknop ok,
zijpikkel ingeplooid,
en nulste versnelling.
Startknop ga ik nazien.
PS - Ben ondertussen verhuisd naar "Techniek" en ik blijk niet alleen te zijn met dit probleem.
Bedankt,
freddy
-
RopaS
Ben je zeker dat de magneten van de startmotor( Valeo ) niet los zitten? Ik heb dit eens voorgehad en soms starten en soms niet!
Ik heb dan een nieuw magneethuis geplaatst en de motor heeft sindsdien nooit beter gestart!(samen met Odyssee batterij)
Beste groet,
Marc L.
Ik heb dan een nieuw magneethuis geplaatst en de motor heeft sindsdien nooit beter gestart!(samen met Odyssee batterij)
Beste groet,
Marc L.
BMW,
eens rij je er mee.....
en nu ook lid.......
op mijn R1100RS - R1200 R CLASSIC
'UNITED WE CONQUER'
eens rij je er mee.....
en nu ook lid.......
op mijn R1100RS - R1200 R CLASSIC
'UNITED WE CONQUER'