schakelen met vastgezette voet???

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over olie, remmen en technische werking van bepaalde onderdelen of de motor.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Husafan450
Berichten: 125
Lid geworden op: 16 okt 2008, 15:58
Locatie: Tessenderlo

schakelen met vastgezette voet???

Bericht door Husafan450 »

Hallo,

Even een toelichting, een maat van mij heeft over drie jaar een ongeval met de moto gehad.
Resutaat was een heel deel breuken ,een verbrijzelde voet en een zeer lange revalidatie.
Nu wil hij terug op een motor gaan rijden maar kan met zijn linkervoet niet schakelen doordat hij deze niet meer kan plooien.

Nu is de vraag of er een systeem bestaat waar je elektrisch kan mee schakelen,bv door drukknoppen op het stuur en een electromagneet die in twee richtingen werkt of iets dergelijks die je dan aan de schakelpedaal bevestigd ,en waar zou je zo iets kunnen vinden??

Vroeger had je nog van die dubbel schakelpedalen waar je dan achteraan of vooraan kon op duwen,maar dit systeem vind je niet meer en kan ook op veel moto's niet meer geplaatst worden door plaatsgebrek.

Graag jullie ideeen en meningen hierover.

Vriendelijke groetjes,

Luc
sorry mijnheer de agent maar ik was gehaast om te gaan tanken,mijn tank was bijna leeg "100 euro boete"
-R1100RS '98
-Virago XV 750 '87
-Suzuki ZR50 '82
st1100
Berichten: 931
Lid geworden op: 02 okt 2007, 12:45
Locatie: Mechelen

Re: schakelen met vastgezette voet???

Bericht door st1100 »

Er zijn een paar standaard mogelijkheden (zonder ombouw dus) Honda VFR 1200 dual clutch (kan automatisch schakelen of met knopjes ) of een Yamaha FJR 1300 A (automaat). Of een scooter met variomatic , BMW gaat met een tof model uitkomen binnenkort. :wink:

Een moto met 'guzzi' schakelpedaal kan ook wonderen doen (vooraan stampen om op en achteraan stampen om af te schakelen (of andersom :?: ))

En dan kan hij nog gaan voor ombouw dat worden er knopjes gezet op het stuur en een elektrisch systeem dat schakelt in jouw plaats maar volgens mij zijn er tegenwoordig mogelijkheden genoeg want zo'n ombouw is niet zo goedkoop en soms ook niet zo betrouwbaar...
Nick
Berichten: 131
Lid geworden op: 17 nov 2009, 12:24
Woonplaats: Niet van gisteren
Locatie: Vanwaar ben je? Niet van gisteren.

Re: schakelen met vastgezette voet???

Bericht door Nick »

Zou een kant- en klare (semi-)automatische motorfiets geen uitstekende optie zijn in dit geval?

Yamaha heeft zo iets op z'n FJR1300 AS.


(dubbele posting dus, maar blijkbaar nog mensen van dat gedacht)
John
Berichten: 4594
Lid geworden op: 28 sep 2004, 12:59
Woonplaats: Essen
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: schakelen met vastgezette voet???

Bericht door John »

Bij de knalpot staat er momenteel een K75 die afgebroken word voor onderdelen.
Daar staat een systeem op om electrisch te schakelen door middel van twee knoppen aan het stuur.
Ik denk dat je dat voor niet al te veel geld kan overnemen.
Bel eens met Jack en zeg er bij dat je dat van mij weet. Hopelijk doe je er wat exstra voordeel mee. :wink: (de John vanuit Essen dus)
Husafan450
Berichten: 125
Lid geworden op: 16 okt 2008, 15:58
Locatie: Tessenderlo

Re: schakelen met vastgezette voet???

Bericht door Husafan450 »

John schreef:Bij de knalpot staat er momenteel een K75 die afgebroken word voor onderdelen.
Daar staat een systeem op om electrisch te schakelen door middel van twee knoppen aan het stuur.
Ik denk dat je dat voor niet al te veel geld kan overnemen.
Bel eens met Jack en zeg er bij dat je dat van mij weet. Hopelijk doe je er wat exstra voordeel mee. :wink: (de John vanuit Essen dus)
John,

Bedankt dat ga ik hem zeker is aanraden om te doen.
Aan de anderen ook bedankt om even uitleg te geven.
We gaan proberen om er terug een motorrijder van te maken.

Groetjes,

Luc
sorry mijnheer de agent maar ik was gehaast om te gaan tanken,mijn tank was bijna leeg "100 euro boete"
-R1100RS '98
-Virago XV 750 '87
-Suzuki ZR50 '82
CeesBmw
Berichten: 952
Lid geworden op: 03 feb 2007, 13:16

Re: schakelen met vastgezette voet???

Bericht door CeesBmw »

Koop een oude < 1978 T140 bonneville, rechts of links schakelen is beide mogelijk.
Dirk Pauwels
Berichten: 4703
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: schakelen met vastgezette voet???

Bericht door Dirk Pauwels »

de meeste oldtimers schakelen rechts, links moet je dan alleen nog maar duwen voor de achterrem, maar als het iets recent moet zijn idd de Honda of de yam. Vroeger had je in Nederland Rob Janssen, http://www.mmvg.nldie paste motoren aan aan een handicap vd berijder, oa electr schakelen, voorrem/gas naar links zetten ed Kweenie of die dat nog doet, maar er zijn er vast nog die dat doen. Het zal niet goedkoop zijn, maar je kan er mss ideeen op doen.
Hou er rekening mee dat je best 1 of ander attestje in handen hebt in geval van een ongeluk, anders zou de verzekering wel eens moeilijk kunnen doen. Er is ook een stichting (CARA dacht ik), die zich bezighoudt met keuring van voertuigen voor mensen met een (lichte) handicap, maar beter niet contacteren want die zijn belachelijk streng....
Laatst gewijzigd door Dirk Pauwels op 24 apr 2011, 23:42, 1 keer totaal gewijzigd.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
vacaro
Berichten: 274
Lid geworden op: 03 okt 2007, 11:52
Woonplaats: Berendrecht
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: schakelen met vastgezette voet???

Bericht door vacaro »

Wil niet vloeken hier met ander merk, maar een Honda DN is anders ook automatisch(lees variomatic) en is wel iets speciaal, zonder direct met scooter opgescheept te zitten!
Motorrijden is geen hobby, het is een levenswijze!
Ik verdwaal nooit, ik verken enkel nieuwe wegen!
Genietend op een R1200RT LC.
st1100
Berichten: 931
Lid geworden op: 02 okt 2007, 12:45
Locatie: Mechelen

Re: schakelen met vastgezette voet???

Bericht door st1100 »

vacaro schreef:Wil niet vloeken hier met ander merk, maar een Honda DN is anders ook automatisch(lees variomatic) en is wel iets speciaal, zonder direct met scooter opgescheept te zitten!
honda DN-01 noemen is zelfde als vloeken. Heb jij dat spel al eens bekeken .... bwaaaaaak
Iron Gonzo
Berichten: 9612
Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36

Re: schakelen met vastgezette voet???

Bericht door Iron Gonzo »

st1100 schreef:
vacaro schreef:Wil niet vloeken hier met ander merk, maar een Honda DN is anders ook automatisch(lees variomatic) en is wel iets speciaal, zonder direct met scooter opgescheept te zitten!
honda DN-01 noemen is zelfde als vloeken. Heb jij dat spel al eens bekeken .... bwaaaaaak
't is een raar zicht inderdaad. maar als het een oplossing bied om terug te rijden....

en de lelijkste motor ooit gemaakt volgens verschillende tijdschriften is nog altijd de R1200ST en laat dat maar zo blijven 8-) :razz:
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Husafan450
Berichten: 125
Lid geworden op: 16 okt 2008, 15:58
Locatie: Tessenderlo

Re: schakelen met vastgezette voet???

Bericht door Husafan450 »

Probleem is van de baan , hij heeft bij de knalpot ineens een R1150RT gekocht waar er dan een tweedhands easy shift systeem opgezet word dat daar op een sloopmotor stond. :grin:
Binnen dit en veertien dagen zit hij weer rond te snorren. :cheers: :cheers:
Iedereen bedankt voor de info.
En een bijzondere dank aan den John voor zijn info over de knalpot :salut: :salut:
grtz

Luc
sorry mijnheer de agent maar ik was gehaast om te gaan tanken,mijn tank was bijna leeg "100 euro boete"
-R1100RS '98
-Virago XV 750 '87
-Suzuki ZR50 '82
John
Berichten: 4594
Lid geworden op: 28 sep 2004, 12:59
Woonplaats: Essen
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: schakelen met vastgezette voet???

Bericht door John »

Graag gedaan! :wink:
Plaats reactie