R850GS

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW GS-serie motoren.

Moderator: GVN

Synchro Bob
Contacteer:

Re: R850GS

Bericht door Synchro Bob »

Didier, zijn 850GS stond vrij goed afgesteld. Ik heb maar minieme verfijningen van de klepspeling en de synchronisatie kunnen doen.
De bypassschroeven waren wel heel aangeladen.
Het probleen is wel degelijk KFR'en tussen 3000 en 3500 rpm. Maar niet overdreven. Ik zou ermee kunnen leven.
De code-plug is er al uit. Misschien nog 98 RON tanken of een versnelling hoger schakelen of er proberen niet aan te denken.

Verder rijdt deze 850, met bijna 90.000Km op de teller, fantastisch.
Synchro Bob

"Vive somnia, non somniare vitam"

R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
Kurt Steyaert

Bericht door Kurt Steyaert »

Bij 3000-3500 tr/min lijkt me dat eerder een indicatie te zijn van een uitgesleten gasklephuis. Zo begint dat bij mij ook steeds.
Danny

Bericht door Danny »

de CO iets rijker zetten zal hem minder laten schokkeren, een paar Brisks erin doet ook deugd ik vond die super!!
jupke

Bericht door jupke »

Synchro Bob schreef:Didier, zijn 850GS stond vrij goed afgesteld. Ik heb maar minieme verfijningen van de klepspeling en de synchronisatie kunnen doen.
De bypassschroeven waren wel heel aangeladen.
Het probleen is wel degelijk KFR'en tussen 3000 en 3500 rpm. Maar niet overdreven. Ik zou ermee kunnen leven.
De code-plug is er al uit. Misschien nog 98 RON tanken of een versnelling hoger schakelen of er proberen niet aan te denken.

Verder rijdt deze 850, met bijna 90.000Km op de teller, fantastisch.
ik heb er niet veel verstand van maar helpt het dan niet om een accelerator er tussen te zetten?
gr rob.
broem..broem..GAAAAZ
Synchro Bob
Contacteer:

Danny schreef:de CO iets rijker zetten zal hem minder laten schokkeren, een paar Brisks erin doet ook deugd ik vond die super!!
Awel, ik heb naar die CO-potentiometer gezocht en niet gevonden :-( Op de plaats waar ie moest zijn volgens het werkplaatshandboek was ie niet.
In zijn gat zitten turen met een pillamp, maar niks.
En ook geen sonde in de tussenpot...

Ik pas...
Synchro Bob

R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
Didier

Bericht door Didier »

Bob,

Nogmaals bedankt voor de fine tuning en dito uitleg. Het kan psychologisch zijn, maar had toch de indruk dat de GS vlotjes reed in het naar huis gaan gisteren.
Zal zeker eens proberen met 98 RON. En verder de zone tussen de 3000 tot 3500 tr/min vermijden. Het grote mysterie van de CO afstelling blijft open.
Had nog al gehoord dat de 850 een zonderling beestje was :grin:
Na de bevestiging van Bob dat het niet mechanisch, maar wel het "KFR spook" is, heb ik besloten om de vermoedelijke verkoop uit te stellen.
Met dank aan Danny, Dirk, RBee, Edargpu, Rob voor het advies i.v.m. verkoop :wink:
Groeten,
Didier.
Danny

Bericht door Danny »

potmeterke moet ergens te vinden zijn he of er zit een lambda sonde in de uitlaat!!
Een paar Brisk bougies of irridium kunnen een hemelsbreed verschil geven

steek er dit eens in, geeft een merkelijk betere verbranding

http://www.atb-tuning.de/shop/Brisk-Tun ... l-2343.htm

zoek je achterframe eens af naar een zwart blokje met schroef in :wink:
Pol

Bericht door Pol »

In 2000 had ik de keuze een r850r te kopen met Lambda sensor of zonder.
Ik nam zonder.
GS van Didier eentje zonder?
Zal is gaan zoeken naar een afbeelding met Lambda.
Pol
Synchro Bob
Contacteer:

Kan er iemand een foto maken van die CO-potentiometer op zijn GS en doorsturen naar Didier ?
Gisteren had ik geen tijd om het achterframe te demonteren :wink:
Synchro Bob

R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
RBee

Bericht door RBee »

Synchro Bob schreef: Gisteren had ik geen tijd om het achterframe te demonteren :wink:
Geen "nachturen" meer Bob. :wink:
R 1250 GSA

Foto's: http://RBee.SmugMug.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Pol

Bericht door Pol »

Synchro Bob schreef:Kan er iemand een foto maken van die CO-potentiometer op zijn GS en doorsturen naar Didier ?
Gisteren had ik geen tijd om het achterframe te demonteren :wink:
Bob,je hebt mail
Pol
Dirk Pauwels

Bericht door Dirk Pauwels »

Euhm....Misterie vd verdwenen CO vijs....
bij de 1100 zat die netjes waar ie moet zitten , diep achter het gat in het spatbord rechterkant., Er zat toch geen gewone bout in de collector hé? ik heb er ooit ene in onderh gehad die rondreed met een gedemonteerde lambda die met tie wraps onder de tank was weggestoken. simpele manier om een rijker mengsel te krijgen..... De 2de eigenaar wist da niet, toevallig gezien omdat er een nieuwe naftfilter in moest....
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Didier

Bericht door Didier »

Beste,

Ik denk dat ik de bewuste potentiometer gevonden heb. Kan deze enkel afgesteld worden a.d.h. van een CO meter of staat er effectief een schaal op?
Het is namelijk moeilijk te zien welke richting er moet gedraaid worden.
Afbeelding
Afbeelding
Groeten,
Didier
Danny

Bericht door Danny »

Voila dat is hem, stop effe in één of andere garage in je buurt en op twee minuten is dat geregeld.

neem zo een naamloze garage die alle merken doen doe helpen je zo uit de nood... tussen 2.2 en 2.5 is best oke :wink:
Synchro Bob
Contacteer:

Eindelijk :grin: Ik ben benieuwd hoe het KFR'en gaat beïnvloed worden.
Hou ons op de hoogte. Probeer te weten wat de CO waarde nu is. We kunnen iets bijleren.
Synchro Bob

R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
Pol

Bericht door Pol »

Didier schreef:Beste,

Ik denk dat ik de bewuste potentiometer gevonden heb. Kan deze enkel afgesteld worden a.d.h. van een CO meter of staat er effectief een schaal op?

Groeten,
Didier
Nee ,er staat geen schaal op of toch niet op de Bosch stationairpotentiometer van r850r van 2000.
Ik veronderstel dat je luchtfilter en bougies in perfecte staat zijn vooraleer over te gaan naar het bijstellen van de meter.
Ik heb geen last van KFR en geen ervaring met het stellen v.d.potmeter maar ben ook benieuwd naar het resultaat.
En terloops,heeft een van de kenners hier ervaring met het verstellen van de TPS van bv.van 0.375 V naar 0.400 V of rijker afgesteld en welke invloed zou dat hebben op KFR of helemaal geen?
Merci,
Pol
Danny

Bericht door Danny »

Tal van discussies over de gasklepsensor, ik regel hem met diagnose apparatuur geen idee op hoeveel die eigenlijk staat...
zo dicht mogelijk bij de -volgens de computer- ideale afstelling...

KFR mijn 1150 had er een beetje last van maar perfecte klepkes, goeie bougies (reed met glijvonken DOR14LGS) perfecte synchro en dan heb je een resultaat wat past bij een injectie 1150; lekker smeuig blokske :mrgreen:
Dirk Pauwels

Pol schreef:
Didier schreef:Beste,

Groeten,
Didier
Nee ,er staat geen schaal op of toch niet op de Bosch stationairpotentiometer van r850r van 2000.
Ik veronderstel dat je luchtfilter en bougies in perfecte staat zijn vooraleer over te gaan naar het bijstellen van de meter.
Ik heb geen last van KFR en geen ervaring met het stellen v.d.potmeter maar ben ook benieuwd naar het resultaat.
En terloops,heeft een van de kenners hier ervaring met het verstellen van de TPS van bv.van 0.375 V naar 0.400 V of rijker afgesteld en welke invloed zou dat hebben op KFR of helemaal geen?
Merci,
Pol
Mijn ervaring is dat de TPS meestal standaard rond de 350 mv staat, en da's een beetje scherp. Ik zet die meestal rond de 385mv, moet je wel een paar keer opnieuw meten en niet vergeten de zekering vd motronic efkes te trekken en een paar keer gas vol open en dicht (natuurlijk NIET met draaiende motor) Er zijn er die de TPS met draaiende motor afstellen, maar ik verkies met de motor af
Meer dan 400 geeft geen goed resultaat en minder dan 350 ook niet.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Dirk Pauwels

Synchro Bob schreef:Eindelijk :grin: Ik ben benieuwd hoe het KFR'en gaat beïnvloed worden.
Hou ons op de hoogte. Probeer te weten wat de CO waarde nu is. We kunnen iets bijleren.
Zou beter moeten zijn, aangezien de boel iets rijker komt, alle beetjes helpen.
Pol

Bericht door Pol »

Danny schreef:Tal van discussies over de gasklepsensor, ik regel hem met diagnose apparatuur geen idee op hoeveel die eigenlijk staat...
zo dicht mogelijk bij de -volgens de computer- ideale afstelling...

KFR mijn 1150 had er een beetje last van maar perfecte klepkes, goeie bougies (reed met glijvonken DOR14LGS) perfecte synchro en dan heb je een resultaat wat past bij een injectie 1150; lekker smeuig blokske :mrgreen:
Dirk Pauwels schreef: Mijn ervaring is dat de TPS meestal standaard rond de 350 mv staat, en da's een beetje scherp. Ik zet die meestal rond de 385mv, moet je wel een paar keer opnieuw meten en niet vergeten de zekering vd motronic efkes te trekken en een paar keer gas vol open en dicht (natuurlijk NIET met draaiende motor) Er zijn er die de TPS met draaiende motor afstellen, maar ik verkies met de motor af
Meer dan 400 geeft geen goed resultaat en minder dan 350 ook niet.
Ok,merci.Staat op 0.387 V.Afblijven dus.Met draaiende motor?Wat is het voordeel daarvan?

Afbeelding
Plaats reactie