K1600GT

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW K-serie motoren.

Moderator: GVN

frederik
Berichten: 718
Lid geworden op: 30 sep 2004, 11:34
Woonplaats: Kortrijk
Locatie: W-Vlaanderen

K1600GT

Bericht door frederik »

Vorige zaterdag kreeg ik, wat onverwachts de sleutels van een testexemplaar. Het moest mij geen twee keer gezegd worden. Wij dus (dat is de k1600gt en mijzelf) dus weg.

Het eerste wat mij bij het rijden opviel, was de uitzonderlijke grote stabiliteit van deze nieuwe K. Ook viel het snel op, dat de zescilinder niet echt vragende partij was om snel te willen rijden. Je wordt als bestuurder niet aangespoord om zenuwachtig te gaan rijden. Je kan dus ook rustig rijden (als je dat wil). Of je dat ook zal doen, is een andere zaak. Als je echter aan de gaskraag draait, gaat die motor exuberant gaan accelereren en zit je aan snelheden ... . Alles blijkt echter perfect te doseren met de gaskraan, iets wat je niet direct zou denken van dergelijke motor. Je hebt absoluut geen gevoel van snelheid meer, en dat is misschien wel het enige nadeel van dit vliegtuig. Daarom is de snelheidindicator op de navigator gps, veel te klein, om nog behulpzaam te zijn voor de bestuurder (zelfs in het rood !). De reactie van de gaskraan kan mooi en simpel aangepast worden bij bv regenval, wat zeker zal bijdragen tot de veiligheid van die motor.

Waar BMW die +300kg gestoken heeft blijft mij een raadsel. Dat ding is even wendbaar als een rt. ! waar de rt een aantal stuurfouten zelf wegwerkt, ben ik dat van de gt niet echt zo zeker van. Daarvoor is een uitvoerige test in de bergen noodzakelijk. In ieder geval dat ding is zéér wendbaar.

De afwerking is gewoon perfect, "af" te noemen. Ook de design is er gewoon. Een mooie functionele, ergonomische tellerpartij met allerlei toeters en bellen zijn ook aanwezig. Voor wat ze allemaal dienen, kon mij eerlijk gezegd op deze testrit mij geen reet schelen.

Bij nazicht van de prijslijst, bleek dat ook nog mee te vallen. Voor amper wat meer dan een rt, heb je een gt 6cilinder, met verwarmde handgrepen (nog geen esa) die zeer volledig bleek te zijn. Enkel de radio (voor wie dat nog wil) is een vrij prijzige optie die dan weer standaard zit op de gt"L".

Het meest innoverende vond ik het systeem om de navigator gps in het dashbord te schuiven. Alles zit dan in de lijn van de kijklijn, maar toch veilig weg van personen met lange vingers.

Ook de zitpositie op de gt zat perfect ! En laten we eens eerlijk zijn, van hoeveel motoreen kunnen we dat zeggen ? Juist van niet veel. Dus voor bestuurders met een lengte van 1,9 geen bezwaar om deze gt aan te kopen. Dus grote bmw motorrijders, laat die gsa dus maar snel over aan de dealer ! Die gs is nu zeker, "passé" (alsook de rt)!

Ook was tot mijn grote verwondering, het scherm zeer goed. Dus op deze gt geen nedplex scherm of andere plastiek noodzakelijk. Al moet gezegd worden dat de bescherming iets minder is dan deze op de rt, niet in de hoogte, maar wel door een iets minder breed scherm (in verg met een nedplex dan), maar daar zal wunderlich wel wat op vinden.

Misschien toch één nadeel, en dat is de grote van de benzinetank. Ik verplaats mij graag met voldoende veel benzine zodat ik ver en lang kan rijden. Het effectieve verbruik moet nog uitmaken of de actieradius voor dergelijke luxe tourmotor wel voldoende zal zijn.

Eén grote bedenking echter, over de banden. Gaan die banden dat met dergelijk motorgewicht en acceleratievermogen wel voldoende lang uithouden om betaalbaar te blijven !

Eigenlijk heb ik geen reden meer om eens een K te kopen (geen rekening houdende met mijn slaagkansen om de echtgenote te kunnen overhalen).

Bij deze wil ik mijn dealer, die sympathieke man met de motorsleutels, nog eens bedanken voor deze testrit. Bedankt Johan.

Frederik
Indierock
Berichten: 320
Lid geworden op: 23 apr 2008, 01:49
Locatie: Dendermonde

Re: K1600GT

Bericht door Indierock »

Hoi Frederik, heb nog wat hartkloppingen als ik dit aan het tikken ben...
Bekijk hier juist de PC Banking, om te kijken of de wedde van april al gestort was, :shock: :shock: :shock: ..., zie ik
hier een astrononomisch bedrag gestort, RUIM voldoende om de wedde van Voorzitter, Secretaris en Ontvanger vh OCMW Dendermonde te kunnen behelzen, de bloeddruk bereikt ondertussen Wim LT - waarden, toch maar even getelefoneerd naar de personeelsdienst, ... netto 10 minuten paniek van takkende hielhakken, printers en geloop en op minuut 12 volgt dan de grote ontgoocheling ... dat ik het mag terugstorten :no: :x Er was een nieuw rekensysteem in gebruik genomen en ondanks checken en dubbelchecken, toch nog een "foutje" in geslopen. 'k Was nu een keer blij en tevree met die wedde.
Als ik de som de eerste keer zag, dacht ik even van : "'k ga hem bestellen, m'n K 1600 GT'tje"
Lid BMW MC Vl sinds 2008.
BMW K 1600 GT Sport 2014 6K
BMW F 800 GS Triple Black 2012 12K
BMW G 650 XChallenge for even more pleasure, Tripy Off-Road Packet, Pirelli MT 21. Zega Pro Cases.35K.
K1200GT '03 72K
Please Do Not Resuscitate, if no decent outcome.Afbeelding

ADVrider.com
Frans
Berichten: 748
Lid geworden op: 28 sep 2004, 09:02
Woonplaats: St-Joris-ten-Distel
Locatie: West-Vlaanderen

Re: K1600GT

Bericht door Frans »

Eén grote bedenking echter, over de banden. Gaan die banden dat met dergelijk motorgewicht en acceleratievermogen wel voldoende lang uithouden om betaalbaar te blijven !

Ik denk dat je daar waarschijnlijk het zwakke punt aanhaalt.
Ofwel gaan ze voldoende lang mee ofwel akelig bij natte wegen.
De ideale band voor zo n zware machine is voor mij nog niet uitgevonden. (cfr K1200LT, Goldwing)
herbertroelandt
Berichten: 88
Lid geworden op: 09 okt 2004, 21:31
Locatie: Hofstade

Re: K1600GT

Bericht door herbertroelandt »

Ik heb er ook eens mee gaan rijden, rijdt héél goed!
R1200GS ADV 2016
K1600 GTL 2013
Ridan
Berichten: 8
Lid geworden op: 06 apr 2011, 19:04

Re: K1600GT

Bericht door Ridan »

Vandaag ook mijn portie plezier op de 1600gt gehad.
Aan het verhaal van frederik kan ik enkel nog toevoegen dat , het opbokken van de 1600 veel makkelijker is dan bij de 1300.
Voetje op de middensteun , even duwen , en zachtjes voel je al dat gewicht zich verplaatsen.
Fluitje van een cent dat opbokken.

Danny
Nick Murof
Berichten: 52
Lid geworden op: 15 aug 2009, 11:28

Re: K1600GT

Bericht door Nick Murof »

De Frederik die iets goe weet te zeggen over ne BMW, waar gaan we dat schrijven?? !! :drunken: :eye:

De volgenden Hymer wordt er ene met een garage, een grooooottte garage.
:mrgreen: :clown: :clown:
Wiedewa
Berichten: 1167
Lid geworden op: 20 apr 2008, 21:14
Locatie: Budel-Dorplein

Re: K1600GT

Bericht door Wiedewa »

Of als al die kinderen mee moeten :lol:

http://www.gespann-news.de/news---gespa ... index.html" onclick="window.open(this.href);return false;
MG Breva 850
Geert_GS
Berichten: 407
Lid geworden op: 07 apr 2009, 20:40
Locatie: tegen het Mechelse stadje

Re: K1600GT

Bericht door Geert_GS »

Vandaag de testrit met de K1600GT gedaan tijdens de "Discovery Day".
Toegegeven,een half uurtje is wat kort om hier een uitgesproken verslag te plaatsen maar de eerste indruk hebben we al kunnen maken.

Ik kan mij grotendeels in terug vinden wat Frederik hier al van deze motor heeft verteld.
Het is een fantastische motor en diegenen die hem blindelings hebben besteld zonder enige testrit gemaakt te hebben,maakten een goede gok.

Wat ik hier nog ook kan bij aan toevoegen is dat,naar mijn persoonlijk gevoel,de K1600 motor minder bruut is dan de K1300 motor.
Ook minder(zelfs bijna geen) trillingen komen van de motor tot de berijder terug,zal wel liggen aan het zescilinder concept.

M'n hoeft de K1600 motor ook minder in toeren te trekken ten opzichte van de K1300,met dat extra koppel dat vroeger voorhanden is vind ik hem zelfs aangenamer rijden
dan de K1300.
De motorrem is zelfs ook zachter dan de K1300.

Vering (met ESA) was ook heel comfortabel en we hebben niet op de beste weggetjes gereden.

Conclusie,na mijn K1300R avontuurtje en nu het GS-pad te hebben ingeslagen,zou ik durven overwegen om na geruime tijd voluit voor de K1600GT te gaan.

Grtz

Geert
xantingo
Berichten: 604
Lid geworden op: 12 feb 2006, 21:37
Woonplaats: Wechelderzande
Locatie: Antwerpen / Wechelderzande
Contacteer:

Re: K1600GT

Bericht door xantingo »

Ik heb hem vandaag ook een keer geprobeerd en tegen alle verwachtingen in: hij is kwestie van handelbaarheid aan de RT gewaagd... enorm soepele motor, en het gewicht is inderdaad niet te voelen.

't Zal lastig kiezen worden volgende keer :-?
Afbeelding ...R1200RT... Afbeelding Afbeelding.....
Indierock
Berichten: 320
Lid geworden op: 23 apr 2008, 01:49
Locatie: Dendermonde

Re: K1600GT

Bericht door Indierock »

Ben geen deskundige zoals voorgaande postings om een motor in 30 ' te evalueren. Komt er bij dat ik van bij de release zot sta van dit model. Dus moest ik opletten voor m'n eigen subjectiviteit. Model was full-option, tot en met de Akropovich toe, in m'n absolute voorkeurkleur lightgrey (wit). De sound van het model met de standaard uitlaat was voor mij ook al ruim voldoende.
Ik ben ook pas halfweg de proefrit tot de constatatie gekomen dat er iemand de modus in "Dynamic" had gezet! Dan de eerste keer dat ik met het elektronisch gas (E-gas) reed, ... onvoorstelbaar hoe accuraat dit concept op de gashandle reageert. Héél wendbaar!!! Die versnellingsbak lijkt wel te werken in een bad van crème, zo soepel.
Heb hier lang naar uitgekeken, ben er met een wow-gevoel afgekomen, flink overdonderd, ...
Moet hem gewoon nog eens 2 uur op mijn tempo kunnen proefrijden, alleen. Het wordt hem sowieso in 2013.
Ik denk dat de mensen die hem nu al gekocht hebben, absoluut geen spijt gaan hebben van die beslissing.
Lid BMW MC Vl sinds 2008.
BMW K 1600 GT Sport 2014 6K
BMW F 800 GS Triple Black 2012 12K
BMW G 650 XChallenge for even more pleasure, Tripy Off-Road Packet, Pirelli MT 21. Zega Pro Cases.35K.
K1200GT '03 72K
Please Do Not Resuscitate, if no decent outcome.Afbeelding

ADVrider.com
WimLT
Berichten: 6760
Lid geworden op: 14 jun 2006, 18:29
Locatie: Sint Job in't Goor
Contacteer:

Re: K1600GT

Bericht door WimLT »

Gisteren op de GTL gereden. Fantastisch krachtig blok. Leuke motor. Kan er niet echt iets negatiefs van zeggen, maar mijn LT moet er zeker niet voor buiten :-?
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !

Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.

to WimLT's little second-hand motorshop Afbeelding
®win
Berichten: 2289
Lid geworden op: 28 sep 2004, 16:36
Woonplaats: Republiek Hollands Midden
Locatie: Republiek Hollands Midden
Contacteer:

Re: K1600GT

Bericht door ®win »

Vandaag eindelijk de dag waar ik al een tijdje naar heb uitgekeken. Proefrittentijd!

Ik mocht vandaag proeven aan zowel de GT als de GTL. Het weertje zat goed mee, lekker zonnetje en weinig wind. Verkeersdrukte viel mee. De eerste rit stond gepland voor 10 uur, maar ik was een beetje vroeger (half uurtje). Er was niemand gepland op de GT in het uur voorafgaand aan mijn rit, dus na een snel bakje koffie kon ik meteen opstappen. Een lekker uurtje gestuurd, totaal 61½ km door het Westland. Bij terugkomst bleek ook de GTL nog werkeloos te staan, dus snel sleutels wisselen en meteen op pad. Daarmee kon ik gelukkig een beetje langer rijden, totaal 72 km – 1u en 20 minuutjes op een wat groter rondje Westland. Ideale situatie natuurlijk om een beetje te vergelijken.

De sportievere variant, de GT – een witte, was in full option, echter was de radio softwarematig nog niet geactiveerd. Nou ja, maakt niet uit, ik wil toch het geluid van de 6-pitter horen :D Standaard zadel in lage positie, topkoffer, navigator, dus eigenlijk compleet. In ieder geval goed genoeg voor de proefrit. Het magische moment, de sleutel gaat om en een druk op de startknop: pfff, wat een heerlijk geluid! En zo volkomen trillingsvrij! Gauw opstappen en rijden maar. Het industrieterrein af, de brug over en linksaf de snelweg op. Vlak voor mij een nieuwe X5 in M-uitvoering. Die gaat mij ff niet kwijtraken :D Fenomenaal wat een power! Dat vereist dus echt beheersing wil je niet meteen je roze papiertje (ja, ik heb nog een papiertje) kwijt raken. Kom ik nota bene meteen een mobiele kassa van de snelheidbelastingdienst tegen op het Prins Clausplein. Gelukkig reed ik met een beheerst 98 echte kilometers per uur langs de Multanova….
Mijn indrukken van de GT:
  • IJzersterk motorblok met grote souplesse, en een enorm span aan paardjes in het vooronder die vanaf zo’n 3000 tot leven komen, ook in de Dynamic modus. Overigens heb ik de rit op de GT alleen in Dynamic modus gereden en die is lekker pittig.
  • Het drive-by-wire in de gashendel geeft een goede bediening van het gas. De respons doet me erg denken aan mijn koekblik die hetzelfde in het gaspedaal heeft.
  • De zit leek me aan de lage kant, maar ja, dat zal grotendeels een subjectieve beleving zijn, komende vanaf de GSA. Een beetje sportieve zit, maar toch comfortabel voor toeren. Het zadel mag van mij wel in de hoge stand, wellicht zelfs is het hoge zadel een betere optie.
  • Hoewel beduidend minder gooi en smijtwerk dan met mijn GSA met 17”-wielen, is de GT toch eenvoudig te manoeuvreren. Minirotondes zijn geen probleem en lange doorhaalbochten zijn een genot. Het gewicht laat zich in het geheel niet gelden (had ik ook niet verwacht).
  • De bescherming tegen de wind is goed; niet zo goed als de LT destijds was (de inkeping in de kuip laat de wind dichter langs het lichaam langs gaan. Het scherm geeft voldoende bescherming, m.n. in de stand dat je nog erover heen kan kijken.
  • De vering stond gedurende de rit in slechts één stand: sport demping en één helmpje (rijder alleen). Dat was gewoon goed. Overigens werd ik wel eraan herinnerd dat een verkeersdrempel anders genomen moet worden dan met een GSA. Als er een dak op had gezeten, dan zat er nu een deuk in :roll:
  • In de korte tijd dat ik met de 6-pitters reed kon ik niet echt wennen aan de knipperlichtbediening. Bovendien zorgt de multifunctionele draaiknopwieldinges ervoor dat de knipperlichtknop net even te ver weg zit voor een goede bediening.
  • En dan natuurlijk datgene wat mij bezighield: de koppeling en versnellingsbak. Het aangrijpen van de koppeling is gevoelloos en dat was de oorzaak dat vanuit stilstand optrekken ik de motor tot wel 5 keer heb laten afslaan :oops: Rijdend bedienen gaat goed en soepel. En de versnellingsbak kan ik in een paar woorden samenvatten: KLOENK, KNAL , KLENK! Ik moest weer even graven in mijn geheugen hoe ik op de K1200GT schakelde. Die trucjes deden ook hier wonderen. De versnellingsbak is overigens niet zo hakerig als die van de 1200 en ook was er geen merkbare speling op de aandrijving.
Het luxepaard, de GTL was er in stemmig blauw. De chroomaccenten contrasteren goed en geven de motor een statig uiterlijk. Overigens is het zilver meer mijn favoriet. Ook de GTL was in full option, inclusief de mistlampen. Helaas had iemand de radio in USB modus gezet, die ik niet wist uit te schakelen, dus ook dat rondje heb ik mogen genieten van het zespittergeluid. Niet echt een straf, hoor! :wink:
Mijn indrukken van de GTL:
  • Omdat ik iets langer kon rijden heb ik ook eens de andere modi geprobeerd. Het verschil tussen Dynamic en Rain is het grootst. In de Rain modus is het scherpe er echt af, precies zoals ik het gas zou bedienen op een koud en nat wegdek. Ik denk dat dit wel een goede instelmogelijkheid is, omdat verschillende omstandigheden ook een verschillend karakter behoeven.
  • De zit is nog lager dan de GT en meer ‘laid-back’. Voeten verder naar voren en stuur verder naar achter geven je een ontspannen zit, die je een relaxter rijgedrag geven. Beter voor het behoud van je rijbewijs, maar helaas komen je voeten nu wel heel snel tegen de grond als je een snel of kort scherp bochtje pakt; te snel. Steps aan de grond hoef je niet echt moeite voor te doen :roll: De andere zithouding doet overigens niets af aan de handelbaarheid van de motor. De lagere zit had voor mij trouwens wel een heel groot nadeel: de navigatie had continu een hinderlijke schittering /spiegeling van de lucht. Ik zag daar dus geen fl*kker! :evil:
  • De GTL heeft een anders gevormde ruit t.o.v. de GT: puntig in het midden i.p.v. in v-vorm. Dit heeft in combinatie met de lagere zit tot gevolg dat ik de ruit in de laagste stand moet zetten om er overheen te kijken … en dat vind ik niet fijn.
  • Op de GTL heb ik meer gelegenheid gehad om ook met de demping te spelen. ‘Sport’ is heerlijk om snelle lange bochten strak te kunnen nemen. ‘Comfort’ is de beste keus bij hobbelig wegdek. Overigens boet je dan wel in voor strak rijgedrag. De stand tussenin, ‘Normal’, heb ik niet gebruikt.
Al met al een heerlijk ochtendje gestuurd. De zespitters zijn fantastische motoren, bij uitstek geschikt voor langere toerritten. Een dagje Stelvio of Trollstigen op en neer is wellicht een beetje ambitieus voor deze mastodonten, maar bochtige toertochten zijn prima te doen en denk ik dat je niet eens in de achterste regionen eindigt…

En gaat de zespitter de vervanger worden van de Adventure? Ik dacht het toch van niet!! De redenen waarom de K1200GT destijds het veld moest ruimen gelden net zo hard voor deze toermachines: het giga-vermogen kan je in NL niet echt kwijt zonder je zorgen te hoeven maken over je rijbewijs en daarnaast zijn er hier zoveel verkeersdrempels neergelegd, dat de GSA toch echt de onbetwiste topper is. Bovendien vond ik de ontspannen zit, lekker rechtop met een breed stuur een echte verademing…
Groet,
Erwin

uoᴉʇᴉpƎ Sꓨ sɹɐǝ⅄ 0h ƖՇ0Շ ǝɹnʇuǝʌp∀ S⅁0𐑕حƖᴚ + ┴ɹϛㄥʞ
Indierock
Berichten: 320
Lid geworden op: 23 apr 2008, 01:49
Locatie: Dendermonde

Re: K1600GT

Bericht door Indierock »

:thumright: Erwin !
Eerlijke opinie. Kan me er best in vinden. Heb uw laatste opmerking ook neergepend op Facebook voor 14 dagen.
Deze machine is in vele opzichten té krachtig, té vivant, té ... om er hier enkel in het dichtgereden - en overgecontroleerde Vlaanderen met rond te toeren. Deze motor vraagt naar Duitsland, Frankrijk, ...................................................
Lid BMW MC Vl sinds 2008.
BMW K 1600 GT Sport 2014 6K
BMW F 800 GS Triple Black 2012 12K
BMW G 650 XChallenge for even more pleasure, Tripy Off-Road Packet, Pirelli MT 21. Zega Pro Cases.35K.
K1200GT '03 72K
Please Do Not Resuscitate, if no decent outcome.Afbeelding

ADVrider.com
K1200GT
Berichten: 994
Lid geworden op: 19 mar 2007, 17:36
Woonplaats: Heverlee

Re: K1600GT

Bericht door K1200GT »

Wat de prestaties van de K1600 betreft, misschien toch een beetje relativeren :wink: .. In het voorlaatste Nr van Motorrad (sorry ben aan het reizen en heb het desbetreffende Nr niet bijdehand) staat een vergelijkingstest tussen de K1600GT en de K1300GT. Louter wat cijfers betreft (met name acceleratie en hernemen) doet de K1300GT het beter (wegens lager gewicht en kortere overbrengingsverhoudingen) dan de 1600:shock: . Uiteindelijk wint de K1300GT de test :-? .... het zescylindergevoel kan natuurlijk niet in cijfers worden vertaald :wink:
Yam RD 350 LC YPVS/ K100RS/K1100RS/K1200RS/K1200GT (al jaren verkocht in afwachting van nieuwe Beemer), Moto Guzzi V11 Le Mans Rosso Corsa en Aprilia Tuono 1100 RF :twisted: , (E36/8; F25), Lid BMW MCVL
mjy009
Berichten: 98
Lid geworden op: 16 apr 2010, 09:18

Re: K1600GT

Bericht door mjy009 »

Volgens mijn bescheiden en uiteraard ook volkomen onbelangrijke mening kan het vermogen van deze motoren geen reden zijn om ze al dan niet te kopen.
Wil je een motor waarmee je je binnen de toegestane verkeerslimieten kan verplaatsen, heb je genoeg aan een 250cc, of elke motor met en topvermogen van minder dan 50 pk's. Mijn eerste 600cc monocilinder kreeg er op de autosnelweg net 130km uitgeperst, en ook daarmee was het geen enkel probleem om mijn rijbewijs kwijt te raken mits enig ondoordacht raggen in de bebouwde kom.
Zoals ik al ergens anders postte, zijn de 175 pk's van mijn K1300s veeeeeeeeeeeeel te veel van het goede, maar toch is het geen enkel probleem om binnen de bebouwde kom of in de grootstad netjes binnen de toegestane snelheidslimieten te blijven en toch hopen plezier te beleven aan het koppel dat ten allen tijde voorhanden is.
De keren dat ik met een GS-vervangmotor naar huis mocht, betrapte ik er mezelf vaak genoeg op dat ik overal veel te snel aan het rijden was.
En zeg nu zelf, je kan met je fiets al een snelheidsovertreding begaan in de zones 30 die je her en der aantreft.

Ik kan me voorstellen dat het rondpunten afraggen met een GS leuker is dan met een GT, maar ik kan me ook voorstellen dat zo'n 6-cilinder een veel aangenamer draaicultuur heeft dan een boxer, die ook wel eens last heeft van een 'ochtendhumeur' (was bij mijn R1100RS toch zo) waardoor het bochtjes nemen de eerste kilometers best spannend was wanneer de motor nog nukkig was.

Iedere motor zal zijn voor- en tegenstanders hebben,
en het is maar een geluk dat iedereen zijn eigen smaak heeft.
Het zou behoorlijk saai zijn wanneer iedereen voor dezelfde motor zou kiezen...
De GT zou op dit moment zeker niet mijn eerste keuze zijn,
maar binnen enkele jaren denk ik er misschien ook helemaal anders over ?
stropke
Berichten: 520
Lid geworden op: 09 mei 2007, 09:18
Woonplaats: Sint-Amandsberg
Locatie: Oost Vlaanderen

Re: K1600GT

Bericht door stropke »

Heb verleden week ook een proefrit gedaan met de K1600GT :thumleft:
Is mij zo goed bevallen dat ik gisteren een heb besteld , levering : eerste week van Juli

Hoeveel mensen hebben er al een gekocht of besteld ?
En wat is jullie ervaring na een paar honderd of duizend kilometers ?

Groeten uit Gent
Stropke :wink:
Fun....is not a straight line
c5
Berichten: 18
Lid geworden op: 01 dec 2010, 12:09
Locatie: west vl

Re: K1600GT

Bericht door c5 »

Hallo iedereen,deze week een dag met de ful power GT voozien van AKRA'S gereden momenteel rij ik met een pan st 1100 bj 95 .PLUSPUNTEN mooi model geweldige 6 cyl mooie klank,trillingsvrij,remmen,betere ruit dan op de pan ,qua stuurgedrag even stabiel als mijn pan bij hoge snelheden , ook geen last van motorwarmte ,MINPUNTEN luidruchtige versnellingsbak, koffers 15cm breder(in de st koffers past ook een helm) ,minder windbescherming ter hoogte van de handen vergeleken met mijn pan,kleine verklikkerlichtjes voor de pinkers alsook de positie en het gebrek aan gevoel aan de schakelaar(is misschien een gebrek aan gewenning).
Ik heb er een besteld in november de levering is de eerste week van juni (is met een maand verlaat door de gebeurtenissen en japan)
Groetjes stefaan
Supermario
Berichten: 306
Lid geworden op: 21 dec 2004, 16:47
Locatie: Lede

Re: K1600GT

Bericht door Supermario »

Om het leed van het wachten op mijn GTL wat te verzachten (besteld oktober levering zou maart zijn nu uitgesteld tot eind mei..) heb ik afgelopen weekend de GT (100pk versie) uitgebreid getest.
Ik en mijn vrouw hebben een rit van 400 kms gereden (met veel wind) naar Noord Frankrijk met zowel snelweg, nationals als kleine baantjes.
De GTL komt er ter vervanging van een K1200LT.

De motor bevalt me zeer, ik kan alleen maar beamen wat hiervoor al beschreven is.
Voor mij is het grootste minpunt het knopje voor de richtingsaanwijzer is zeer stug en slecht geplaatst, ik zou bijna durven stellen dat je je hand even van het handvat moet verplaatsen dit zal moeten gewennen! Na vele BMWs gekocht te hebben vind ik dit nu echt een stap achteruit!
Verder is de Gps voorziening ook niet goed geplaatst, bij laaghangende zon in combinatie met een zonnebril is deze bijna onbruikbaar, verder kan je met de "multicontroller" enkel naar in en uitzomen (+ een paar voor mij niet belangrijke functies) favorieten en routes selecteren moet je maar via het scherm doen. Ik denk er dan ook aan om een beugel te voorzien + voedingskabel).
De hele rit heb ik op "rain modus" (vrouw zat achterop hé) gereden met vering op comfort voor slechte N-Franse binnenbaantjes en op sport voor de langgerekte sneller banen, ondanks die modus heb ik nooit de indruk gehad dat ik niet snel optrok of geen snelheid kan halen (140, 150 was geen probleem).
Je kon er ook zeer lui mee rijden zoals van 40 of 50 in 6e doortrekken ook bvb in 4e een straat inrijden kon je zonder hapering doortrekken, zeer soepele motor dus (tov van K1200LT).
Ik lees hier ook dat de Stelvio geen aanrader zou zijn om naar boven te gaan, wel ik kan zeggen dat ik deze GT (op koppel) net zoals mijn LT ginder boven zet (waar nog zwaardere dingen zoals Gold Wings boven staan).

Bevindingen van de duo: ook al ligt er op op de GTL nog een ander zadel dan op de GT ze mist nu al het soft touch zadel van de LT waar ze vaster en comfortabeler in zat. Voor mij was het zadel prima.
De koffers van de GT tov de LT lijken zeer goedkoop maar kunnen er wel af en op afstand gesloten worden.
Een achteruit versnelling staat er niet meer op maar deze is ook niet echt nodig (we zullen weer moeten leren waar te parkeren).
Boxen zijn ook niet meer in topcase aanwezig (luxe probleem zeker)..

Verder: het is geen motorfiets als een LT en ook niet de opvolger ervan (is een 35 kilo lichter dacht ik) maar ik zocht wel iets minder zwaar zoals bvb een Pan European en kan zo ik in de BMW familie blijven.

Grtn, Mario (nog3 weken wachten)..
K1600GTL 2011 + R1200GSA 2016 LC
archi
Berichten: 123
Lid geworden op: 04 okt 2004, 20:11
Locatie: Beveren

Re: K1600GT

Bericht door archi »

Mario,

ik blijf nog wel even met de LT bollen, maar zie wel al uit naar uw verslag van de GTL. Nog even wachten dus.

Eric
J
Berichten: 3396
Lid geworden op: 09 mei 2007, 13:35
Locatie: Gùùk
Contacteer:

Re: K1600GT

Bericht door J »

stropke schreef:Heb verleden week ook een proefrit gedaan met de K1600GT :thumleft:
Is mij zo goed bevallen dat ik gisteren een heb besteld , levering : eerste week van Juli

Hoeveel mensen hebben er al een gekocht of besteld ?
En wat is jullie ervaring na een paar honderd of duizend kilometers ?

Groeten uit Gent
Stropke :wink:
:shock: :shock: :shock: :shock: :-? wa krijgen we nu, ge gaat toch niet beginnen péën zekers!!!

Grapje hoor. Veel succes met uw nieuw salon. :wink:

J
't vollek va Gùùk red ùùk........
stropke
Berichten: 520
Lid geworden op: 09 mei 2007, 09:18
Woonplaats: Sint-Amandsberg
Locatie: Oost Vlaanderen

Re: K1600GT

Bericht door stropke »

:shock: :shock: :shock: :shock: :-? wa krijgen we nu, ge gaat toch niet beginnen péën zekers!!!

Grapje hoor. Veel succes met uw nieuw salon. :wink:

J
Tja oud worden zeker, maar doe er eens een proefritje mee .
Denk dat je aangenaam zal verrast zijn .
Ga het op de baan wat rustiger aan doen , kan mij nog altijd uitleven op het circuit
Morgen gaan we ons nog eens gaan uitleven op het circuit van Folembray

Groeten uit Gent
Stropke :wink:
Fun....is not a straight line
Relax
Berichten: 5692
Lid geworden op: 30 sep 2004, 16:31
Woonplaats: Sint-Martens-Lierde begot.
Locatie: O-Vl, in Sint-Martens-Lierde begot.

Re: K1600GT

Bericht door Relax »

J op een 1600GT?

Da's net als de 4 Heemskinderen op dat paard, qua verhoudingen.

Inclusief de staart.
I respect your opinion. But I don't give shit.
J
Berichten: 3396
Lid geworden op: 09 mei 2007, 13:35
Locatie: Gùùk
Contacteer:

Re: K1600GT

Bericht door J »

Relax schreef:J op een 1600GT?

Da's net als de 4 Heemskinderen op dat paard, qua verhoudingen.

Inclusief de staart.
vergeet niet dat ze dan binnen 1000 jaar nog steeds over mij zullen spreken he, als gij al na een week na uw begrafenis zult vergeten zijn. :twisted:

J
't vollek va Gùùk red ùùk........
Relax
Berichten: 5692
Lid geworden op: 30 sep 2004, 16:31
Woonplaats: Sint-Martens-Lierde begot.
Locatie: O-Vl, in Sint-Martens-Lierde begot.

Re: K1600GT

Bericht door Relax »

'k Heb niet gezegd dat jij de 4 Heemskinderen bént, koekoek.
I respect your opinion. But I don't give shit.
Frans
Berichten: 748
Lid geworden op: 28 sep 2004, 09:02
Woonplaats: St-Joris-ten-Distel
Locatie: West-Vlaanderen

Re: K1600GT

Bericht door Frans »

J schreef:
Relax schreef:J op een 1600GT?

Da's net als de 4 Heemskinderen op dat paard, qua verhoudingen.

Inclusief de staart.
vergeet niet dat ze dan binnen 1000 jaar nog steeds over mij zullen spreken he, als gij al na een week na uw begrafenis zult vergeten zijn. :twisted:

J

Wie wilt dat begraven :clown:
Plaats reactie