Slippend geluid bij accelereren
Moderator: GVN
-
daveman
Slippend geluid bij accelereren
Beste mensen,
Sinds vorige week heb ik een nieuwe motorfiets gekocht. Het betreft een R1150GS ADVENTURE van bouwjaar 2002. Deze bevalt mij prima! Ben er meteen op motoreis mee vertrokken (Zwarte Woud). Daar stelde ik het volgende vast:
Bij het accelereren is er - het meest tussen 2500 en 3500 RPM en best hoorbaar in de vierde versnelling - een specifiek geluid waarneembaar. Het geluid doet mij denken aan een slippende riem of dynamo van een fiets op hoge snelheid (soort fluitend, zoemend, zingend geluid). Het geluid verandert mee met het toerental van de motor. Het vermogen van de motor blijft ten allen tijde normaal en het toerental stijgt op een normale manier (volgens mij niet direct slippende koppeling). Doch daar ik dit nooit hoorde op mijn vorige motorfiets (R1100S) maak ik mij hieromtrent zorgen... Het geluid situeert zich volgens mij ergens onder de tank en is het meest uitgesproken bij warme motor (bedrijfstemperatuur). Het klinkt alsof het niet direct de motor zelf is die dit geluid maakt...
Ik heb eveneens getracht om het geluid vast te leggen op camera, doch gezien het windgeruis was dit niet eenvoudig! Hier enkele video fragmenten
http://www.youtube.com/watch?v=Vdjma7VcRBQ" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.youtube.com/watch?v=4huREGmz72Y" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.youtube.com/watch?v=9_iV6cFd3_g" onclick="window.open(this.href);return false;
Hebben jullie hier een idee over?
Groeten,
D
Sinds vorige week heb ik een nieuwe motorfiets gekocht. Het betreft een R1150GS ADVENTURE van bouwjaar 2002. Deze bevalt mij prima! Ben er meteen op motoreis mee vertrokken (Zwarte Woud). Daar stelde ik het volgende vast:
Bij het accelereren is er - het meest tussen 2500 en 3500 RPM en best hoorbaar in de vierde versnelling - een specifiek geluid waarneembaar. Het geluid doet mij denken aan een slippende riem of dynamo van een fiets op hoge snelheid (soort fluitend, zoemend, zingend geluid). Het geluid verandert mee met het toerental van de motor. Het vermogen van de motor blijft ten allen tijde normaal en het toerental stijgt op een normale manier (volgens mij niet direct slippende koppeling). Doch daar ik dit nooit hoorde op mijn vorige motorfiets (R1100S) maak ik mij hieromtrent zorgen... Het geluid situeert zich volgens mij ergens onder de tank en is het meest uitgesproken bij warme motor (bedrijfstemperatuur). Het klinkt alsof het niet direct de motor zelf is die dit geluid maakt...
Ik heb eveneens getracht om het geluid vast te leggen op camera, doch gezien het windgeruis was dit niet eenvoudig! Hier enkele video fragmenten
http://www.youtube.com/watch?v=Vdjma7VcRBQ" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.youtube.com/watch?v=4huREGmz72Y" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.youtube.com/watch?v=9_iV6cFd3_g" onclick="window.open(this.href);return false;
Hebben jullie hier een idee over?
Groeten,
D
Re: Slippend geluid bij accelereren
Leuk dat je 't met filmpjes probeert maar zelfs daaruit kan ik niks opmaken...
Allez vanwaar ben jij anders konden we eens meeluisteren he
Allez vanwaar ben jij anders konden we eens meeluisteren he
-
edargpu
Ik ga hier eens gokken wat het voorval zou ( KUNNEN )zijn. Zitten daar de originele valbeugels op van BMW. Indien dit het geval is kan aan de rechterkant de beugel gescheurd zijn.Dit geeft een enorm storend geluid bij verandering van toerental.
Ik probeer het zo goed mogelijk te verwoorden. De beugel aan de rechterkant die bevestigd is net aan de onderkant v/d tank en net boven het gasklephuis zit naar alle waarschijnlijkheid los.
Hoe verwijder je die? Aan het andere uiteinde zit een zwarte plug,die verwijder je en in de buis ga je met een extra lange tool de inbus gaan losmaken. Net op die plaats waar de inbus zit zal het uiteinde gescheurd zitten.
Tweecilinderke heeft die van mij eens mooi opgelast
Hopelijk is dit je probleem
Edargpu
Ik probeer het zo goed mogelijk te verwoorden. De beugel aan de rechterkant die bevestigd is net aan de onderkant v/d tank en net boven het gasklephuis zit naar alle waarschijnlijkheid los.
Hoe verwijder je die? Aan het andere uiteinde zit een zwarte plug,die verwijder je en in de buis ga je met een extra lange tool de inbus gaan losmaken. Net op die plaats waar de inbus zit zal het uiteinde gescheurd zitten.
Tweecilinderke heeft die van mij eens mooi opgelast
Hopelijk is dit je probleem
Edargpu
Aan alles komt er een eind,maar aan elk eind komt niet alles
"" R1200GS Adventure ""
"" R1200GS Adventure ""
Ik meen 'ns ergens gelezen te hebben dat het een typische eigenschap van die versnellingsbakken is dat ze nogal veel harmonische trillingen voortbrengen in 4de versnelling, en zo dat geluid genereren (een beetje zoals bij een koekedoos in "achteruit").
Groeten,
Dirk.
Groeten,
Dirk.
Liever wa kantjes aan, dan een hoek af...
R1150 gelände und strasse adv.

-
daveman
Beste Dirk! Ik had er nog niet aan gedacht maar inderdaad, zo kan je het zeer goed omschrijven! Het "vlot" achteruit rijden met een auto! Dus dit zou iets normaal zijn?kadee2 schreef:Ik meen 'ns ergens gelezen te hebben dat het een typische eigenschap van die versnellingsbakken is dat ze nogal veel harmonische trillingen voortbrengen in 4de versnelling, en zo dat geluid genereren (een beetje zoals bij een koekedoos in "achteruit").
Groeten,
Dirk.
Groeten
tja als het dat is dat is inderdaad typisch voor 1150 modellen een beetje electrische tramgeluid en tevens een op en neer gaande vibratie enkel in 4 de versnelling... 
-
mecapuet
Dat van de Edargpu, heb ik er ook al twee gehad, ook terug gelast.
Zou anders eens iemand met uw moto laten rijden die de bijgeluiden kent...ben je toch zeker.
Gr, meca.
Zou anders eens iemand met uw moto laten rijden die de bijgeluiden kent...ben je toch zeker.
Gr, meca.
En vindt je een spellingsfout, mag je die gelijk houden....
-
daveman
Morgen passeer ik 'ns bij de dealer in de hoop dat hij mij kan zeggen dat het inderdaad een normaal geluid betreft voor de 1150.
Ben iig al wat gerustgesteld! Bedankt voor het commentaar.
Groeten,
David
Ben iig al wat gerustgesteld! Bedankt voor het commentaar.
Groeten,
David
Bij een auto is dat omdat alleen voor de achteruit geen tangentiale tandwielen, maar rechte tanden gebruikt worden.daveman schreef:Beste Dirk! Ik had er nog niet aan gedacht maar inderdaad, zo kan je het zeer goed omschrijven! Het "vlot" achteruit rijden met een auto! Dus dit zou iets normaal zijn?kadee2 schreef:Ik meen 'ns ergens gelezen te hebben dat het een typische eigenschap van die versnellingsbakken is dat ze nogal veel harmonische trillingen voortbrengen in 4de versnelling, en zo dat geluid genereren (een beetje zoals bij een koekedoos in "achteruit").
Groeten,
Dirk.
Groeten
Bij onze beemer zijn het ook (bijna) allemaal tandwielen met rechte tanden (zie ferme reportage van Meca), maar het geluid wordt grotendeels gedempt door de olie.
Daarom is dat in 4de minder het geval, omdat bij de andere versnellingen door de verhouding altijd één van de tandwielen dieper in de olie draait.
Bij de 4de zijn de tandwielen allebei van gemiddelde grootte, en pakken dus minder olie (demping) mee.
Bij wijze van test kan je er eens(even want 't is niet zo goed
Liever wa kantjes aan, dan een hoek af...