Welke olie erin

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW GS-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
BartN

Welke olie erin

Bericht door BartN »

Na een reisje richting de Moezel met vriendin achterop de 1200 gsa (rustig, ivm met rijstijl) en een reis richting Vogezen met vrienden (zwaar, onder andere de rijstijl) stond mijn oliepijl opeens heel laag! Na de koffietest, hoewel ik geen koffie lust, had ik verschillende resultaten. Ik stelde toch eens vast dat hij onderaan het peilglas stond. NA 6000 km sinds mijn vorig onderhoud.
Dan maar afdraaien bij de eerste beste tankshop om het zwarte goedje erin te doen. Maar wat moest ik erin doen. Mijn vader de mechanieker bellen en die raadde 10w50 vol synth aan. Plaats ik mijn motor daar aan het tankstation. Tegen mijzelf, nog eenmaal de koffie test doen. Na goed 2 minuten oliepeil direct weer tot halverwege. Tja dan maar verder bollen he! Best dat mijn vrienden ook gs rijders waren die dat fenomeen kenden. Zij wat lachen. Begonnen net ook geen verstoppertje te spelen met mij gelijk mijn olie.

Mijn vraag is welk spul giet ik er best in. Wat gieten ze er in de bmw garage in? Ik heb nu 16.000km met mijn gsa van 2008.

In de Vogezen hebben we meerdere malen van het asfalt geweest en door de bossen gereden via aardebaantjes. Maar die ABS en slip controle kreeg ik niet volledig weg. Kan er iemand mij vertellen hoe ik dat allebei volledig kan afzetten?

Thanks.
Den Dirk

Re: Welke olie erin

Bericht door Den Dirk »

Ik krijg waarschuwing op BC : OIL!!( of zoiets) als oliepeil telaag is. Dealer zei achteraf dat ge dan nog ni moet panikeren ( wat ik wel een bekke gedaan had...).
Olie-peilglas is ni altijd ideaal....
:-(
I like my bike!!
Walter Gaas

Bericht door Walter Gaas »

Kijk eens op je laatste onderhoudsfactuur om te zien welke olie men gebruikt heeft.
Pas volgend principe toe:
Indien mogelijk: kap er dezelfde olie bij. Indien niet: minerale olie (voor benzinemoteren) met min 5W40 mag er altijd bij. Soms is minerale niet beschikbaar, kies dan halfsynthetische. Giet enkel synthetische olie bij als er al synthetische in zit (anders mengen de olies niet). Gewoonlijk begint men bij de 1200 moteren met volledig minerale olie en schakelen de meeste dealers geleidelijk over naar volsynthetische vanaf km stand 20.000.
En inderdaad, niet te rap panikeren... maar anderzijds toch ook op zeker spelen, laat anderen maar lachen.
Gegroet!
Dettie

Bericht door Dettie »

welk type olie ... hier zijn al veel draadjes over geopend op dit forum en dat van onze noorderburen, even de zoekfunctie gebruiken en je gaat leesvoer hebben voor enkele avonden :wink:
je gaat er echter niet veel wijzer uit worden omdat iedereen er een andere mening over heeft, zelfs de BMW dealers...

ikzelf gebruik half-synthetische 15W50 en dat werkt goed

veel plezier met het zoekwerk :-)

groeten
BartN

Bericht door BartN »

@ Dettie

meerdere draadjes daaromtrent reeds gelezen. En idd ik geraak er niet meer aan uit. Bijna alles kappen ze erin...
Dusja best eens bellen naar de dealer. Welk type olie staat namelijk niet op de laatste factuur. Best nog in orde doen voor ik naar Schotland ga eind deze maand!

Thanks.
Danny

Bericht door Danny »

Als je een half syntheet neemt doe je niks verkeerd, 't is ook een goeie olie om mee blijven te rijden.
laat je hoofd niet gek maken :mrgreen:

open je boekje en lees wat er staat :wink:
John
Contacteer:

Bericht door John »

Ach, zolang je er geen frituurolie inkapt maakt dat niet veel uit. Dus niet zo rap panikeren.
Harald

Bericht door Harald »

John schreef:Ach, zolang je er geen frituurolie inkapt maakt dat niet veel uit. Dus niet zo rap panikeren.
Zelf dat kan geen kwaad.... en ik kan het weten :lol:
"God made some cops Perfect - the rest he put in cars!"
Afbeelding"Alle vakkennis is een samenzwering tegen het lekendom."
imjin

Bericht door imjin »

In het belgisch leger zijn er helikopters die vliegen op vuil olie :D
Dus het komt er gewoon op aan om niet droog te staan want dat is voor niets goed : :-P
BartN

Bericht door BartN »

Dat laatste gaat waarschijnlijk niet meer over de machine.

Ik dacht altijd dat de combinatie vol synth en half synt niet werkte. Tot zover gaat mijn kennis van motors.

Panikeren doe ik nog niet te vlug, enkel bij droog staan :razz:

Thanks.
Dirk Pauwels

Bericht door Dirk Pauwels »

Verbruik is normaal, zeker in de bergen, omdat je dan veel meer en langer op de motor afremt, wat je in onze contreien nooit gaat tegenkomen...
Mijn GSke staat op goedkope half synth, ze moet er tenslotte toch elke 10000 km af, dus ben ik van die dure full synth van meer dan 20 euro per liter afgestapt. Bijvullen doe ik bij voorkeur met half synth, 10W40, vind je overal.
Niet afgaan op 1 meting om bij te vullen, kan nogal veel verschillen tussen verschillende metingen.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Plaats reactie