Overstap naar GS?

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW GS-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
lalinea

Overstap naar GS?

Bericht door lalinea »

Sinds enige tijd denk ik erover om de overstap te maken naar een GS. Momenteel rij ik met een R850R. Maar ik zou meer lange afstanden willen doen, zowel autosnelweg als roadbooks. Is de GS daarvoor een juiste keuze? Hoe zit het bijvoorbeeld met de wind bij hogere kruissnelheden? Is de zithouding comfortabel bij langere ritten? Wat is het bereik van een volle tank? Zulke praktische zaken en andere (ook eventuele minpunten) zou ik graag van ervaringsdeskundigen vernemen.
Den Dirk

Re: Overstap naar GS?

Bericht door Den Dirk »

De GS zal u waarschijnlijk niet teleurstellen, toch als getevreden zijt van het 'boxergevoel' van een 'R'...
Of hij beter zit? Hangt veel af van het postuur van de rijder, vanaf 1m75 denk ik dat ge met de voeten goed aan de grond kunt , ik met 1m80 kan plat met voeten op grond. Windbescherming en turbulenties...?? Een groot scherm houdt zeer veel druk weg, afhankelijk van gootte van rijder, ....(weeral) weinig tot zéér veel lawaai..., zeker bij hogere snelheden!
Een GS : welke , 1100 /1150/ of 1200 ? Gewoon of Adventure? Nieuw of okkazie?
Comfort? ik heb vorig jaar 3500 km gereden op 5 dagen : nooit zadelpijn gehad :-P :-)
Actieradius : tank van 20 L of 35 L (GSA) , verbruik van +/- 5,7 L ,reken maar :wink:

Op dit forum ga ni snel tegenstanders vinden....

Zelf ben ik en blijf ik enthousiast over mijne GS, voor mij is hij de meest complete moto, na 31.000 km panne-vrije kms stap ik met de volle goesting op de moto!
I like my bike!!
lalinea

Bericht door lalinea »

Alvast bedankt voor deze (zeer volledige) reactie.
Welke GS? Liefst een 1200, maar die zijn nog redelijk duur hé. Daarom misschien toch maar een 1150.
Wat is eigenlijk het concreet verschil tussen een Adventure en een gewone?
lalinea

Bericht door lalinea »

Trouwens als er iemand zich geroepen voelt om zijn GS te ruilen voor een wagen...
Mijn wagen gaat de deur uit omdat ik me fulltime met de motor ga verplaatsen.
Het betreft een Renault Mégane 1900Dci GrandTour Dynamique van 2004. 147000 km op de teller en vele opties.
Ik weet het: het is een longshot, maar het leven is aan de durvers hé. :pirat:
imjin

Bericht door imjin »

Ben zoals vele andere op mijn veertigste bij wijze van midlife-crisis beginnen motorrijden.
Was reeds geruime tijd verkocht aan de GS gezien ik het wel zag zitten om ook naast het asfalt wat plezier te beleven.
Zijn nu 5 jaar verder en heb zopas (vorige week)mijn tweede GS aangeschaft (triple black).
Het is inderdaad geen goedkope hobby , maar dat is een keuze die je zelf moet maken.
Ik heb in ieder geval mijn gevoel gevolgd en heb het mij nog geen seconde beklaagd.

In ieder geval veel succes met je zoektocht en hou ons op de hoogte. :D
Miel

Bericht door Miel »

Ik ga mogelijk binnenkort ook de overstap wagen naar een GS1200 ( mogelijk Triple Black ) maar mijn huidige R1200RT doe ik
zeker niet weg, die moet me meer bescherming geven als het een beetje minder goed weer is. :wink:
Koppel!!

Bericht door Koppel!! »

YOO

Ben indertijd van een R1100R naar een GS overgestapt, een R1200GS. Zitpositie op de GS vind ik vele plezanter dan op de eerste Roadsters. Ook is de windbescherming al direct een stuk beter, alhoewel ik van hieruit niet kan zien welk scherm er op uw Roadster staat.

Bereik bij volle tank is zelf uit te rekenen, verbruik aan hoge snelheden, gepakt en gezakt, op autosnelweg kan oplopen tot 7,5L. Eens op de secundaire wegen moet ge al fameus gek doen wilt ge 'm boven de 6L krijgen. Dit geldt denk ik zowel voor de 1200 als de 1150GS.

Belengrijkste verschillen tussen de gewone GS en de Adventure is de ong. 2cm hogere zitpositie, de grotere tank (op de 1150 destijds een optie, dus niet alle Adv's hebben een 30L tank) en ietsje rijkere uitrusting. Op de 1200 zijn de valbeugels en handkappen standaard, alsook de spaakvelgen. De 1150 heeft sowieso spaakvelgen, de valbeugels waren een optie, alsook de zelden in okkazie geziene extra verlichting op de 1150. Was waarschijnlijk een dure optie.

Ook niet te vergeten, de GS is iets meer geschikt om onverharde excursies aan te vatten, zolang ge er maar rekening mee houdt dat 't nooit een echte crossbrommer is. Niettegenstaade de promo filmpjes van BMW zelf je wel dit gevoel willen geven :wink:

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
lalinea

Bericht door lalinea »

Dat is een complete en duidelijke uitleg.
Alvast bedankt.
Harald

Bericht door Harald »

Weet dat het GS virus ongeneeslijk is :lol:
"God made some cops Perfect - the rest he put in cars!"
Afbeelding"Alle vakkennis is een samenzwering tegen het lekendom."
imjin

Bericht door imjin »

Miel schreef:Ik ga mogelijk binnenkort ook de overstap wagen naar een GS1200 ( mogelijk Triple Black ) maar mijn huidige R1200RT doe ik
zeker niet weg, die moet me meer bescherming geven als het een beetje minder goed weer is. :wink:
Kan u alvast laten weten dat ge op zwart alles ziet en dat de zwarte spaakvelgen vele uren kuisplezier beteken.
Maar het rijdt fantastisch :salut:
Miel

Bericht door Miel »

imjin schreef:
Miel schreef:Ik ga mogelijk binnenkort ook de overstap wagen naar een GS1200 ( mogelijk Triple Black ) maar mijn huidige R1200RT doe ik
Kan u alvast laten weten dat ge op zwart alles ziet en dat de zwarte spaakvelgen vele uren kuisplezier beteken.
Maar het rijdt fantastisch :salut:
Het rijdt fantastisch dat is het belangrijkste !! Alvast bedankt voor de info :wink:
Chrisser

Bericht door Chrisser »

Bij mij gelijkaardige overstap : 5 jaar rondgereden en heel content geweest met een R1150R, en vorige maand de overstap gemaakt naar een R1200GS(tweedehands). Ik mag wel zeggen dat ik qua rijplezier er serieus op vooruit ben gegaan! Ik heb het mij aldus nog geen moment beklaagd. (ook omdat ik nu regelmatig langere ritten maak, dan komt het windscherm goed van pas)
Het enige dat ik nog steeds een beetje aan het uitzoeken ben is om zo weinig mogelijk lawaai (aka turbulentie) te produceren. Heb nu een split MRA scherm gemonteerd dat perfect zijn werk doet tot 100km/uur (in combinatie met nieuwe EVOLINE shark helm serie 2 = superhelm!);boven de 100 toch nog steeds wat last, maar ik blijf zoeken...

slot : als de centen het toelaten : DOEN!
Oswald The Lucky Rabbit

Bericht door Oswald The Lucky Rabbit »

Sedert 3 weken de gelukkige eigenaar van een nieuwe 1200 GSA. Prachtige fiets ! Nog geen moment mijn overstap van K 1200 GT beklaagd ! Ik kom juist van een weekje Alpen, amaai wat een verschil in sturen met de K. Zoals ik reeds zei, hij stuurt zoals een fiets. Ikzelf ben maar 1.72 m groot, maar met een extra verlaagd en comfortabel zadel van sargent, geen enkel probleem met zithoogte. Ik liet een extra zooltje plaatsen op mijn bottekes en kan bij stilstand praktisch met beide voetjes plat op de grond.
Kijk ook eens op de site http://www.sargentcycle.co.uk/" onclick="window.open(this.href);return false; voor een low seat en geen inboeten van zitcomfort. Niet twijfelen en doen ! Er staan vast wel mooie tweedehandse te koop voor een schappelijke prijs.
Greetz Os...
...Live to Ride...
Plaats reactie