Tacho of niet bij motortransport

Op dit Forum kan u terecht met vragen en informatie uitwisselen over weekends, korte trips en reizen.
Er is een extra sub-forum bij met Reisverslagen.

Moderator: GVN

Forumregels
Indien u uw reisverslag na verloop van tijd gearchiveerd wil zien in het "Reisverslagen Forum", stuur een PB naar een moderator.!
Plaats reactie
Joss
Berichten: 141
Lid geworden op: 14 jan 2005, 21:40
Locatie: Hoogstraten

Tacho of niet bij motortransport

Bericht door Joss »

Wij gaan naar spanje met de motor rijden deze komen met de lichte opligger BE (7.5ton)
Zelf gaan we met het vliegtuig en enkele rijden de motors naar ginder terug weer andere
Hebben deze een chauffeurskaart nodig of valt dit onder niet commercieel vervoer en vrijgesteld van tacho
Heeft hier iemand een idee over
fronteradriver
Berichten: 396
Lid geworden op: 30 apr 2006, 17:32
Woonplaats: Gentbrugge
Locatie: Gentbrugge

Re: Tacho of niet bij motortransport

Bericht door fronteradriver »

Tachograaf is pas verplicht vanaf 12 ton MTM ...dus tot 11.999 kg is er geen verplichting.
Als er geen tachograaf aanwezig is in het voertuig, hoef je geen chauffeurskaart(digitaal) of tachoschijven(analoog) bij te hebben.
Dit slaat dus op het trekkend voertuig. Niet op de oplegger.

Zeg eens met welk voertuig je het transport gaat doen?
BMW K100LT (1987)
Sym Joymax 125i (2015)
BMW R12OOGS Adventure (2006) (verkocht)
BMW R1100R (1995) (verkocht)
W124 200D(1988)
Joss
Berichten: 141
Lid geworden op: 14 jan 2005, 21:40
Locatie: Hoogstraten

Re: Tacho of niet bij motortransport

Bericht door Joss »

fronteradriver schreef:Tachograaf is pas verplicht vanaf 12 ton MTM ...dus tot 11.999 kg is er geen verplichting.
Als er geen tachograaf aanwezig is in het voertuig, hoef je geen chauffeurskaart(digitaal) of tachoschijven(analoog) bij te hebben.
Dit slaat dus op het trekkend voertuig. Niet op de oplegger.

Zeg eens met welk voertuig je het transport gaat doen?

Het zal een sprinter met een opliggerke van 6m lang en 2.20 m breed en een mtm van 7500kg worden
Daarom is dit ook BE
WimLT
Berichten: 6760
Lid geworden op: 14 jun 2006, 18:29
Locatie: Sint Job in't Goor
Contacteer:

Re: Tacho of niet bij motortransport

Bericht door WimLT »

fronteradriver schreef:Tachograaf is pas verplicht vanaf 12 ton MTM ...dus tot 11.999 kg is er geen verplichting.
Volgens mij maar zonder tot een MTM (Maximum Toegelaten Massa) van 7,5 ton en omdat het géén commercieel vervoer betreft. Als de gebruikte vrachtwagen van TS idd een MTM van 7,5 ton heeft, zou de tacho niet ingesteld moeten worden (analoog zonder of digitaal mét bestuurderskaart). Anders heb je een probleem :-?
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !

Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.

to WimLT's little second-hand motorshop Afbeelding
Joss
Berichten: 141
Lid geworden op: 14 jan 2005, 21:40
Locatie: Hoogstraten

Re: Tacho of niet bij motortransport

Bericht door Joss »

WimLT schreef:
fronteradriver schreef:Tachograaf is pas verplicht vanaf 12 ton MTM ...dus tot 11.999 kg is er geen verplichting.
Volgens mij maar tot een MTM (Maximum Toegelaten Massa) van 7,5 ton en omdat het géén commercieel vervoer betreft, maar omdat de gebruikte vrachtwagen van TS daar blijkbaar toch gaat onder blijven .... :-?

Hoe en waar moet men dit laten bevestigen dat het om een niet commercieel vervoer gaat
WimLT
Berichten: 6760
Lid geworden op: 14 jun 2006, 18:29
Locatie: Sint Job in't Goor
Contacteer:

Re: Tacho of niet bij motortransport

Bericht door WimLT »

Sorry ! Geen idee :-?
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !

Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.

to WimLT's little second-hand motorshop Afbeelding
Bob
Berichten: 1596
Lid geworden op: 29 jan 2005, 16:36
Woonplaats: Antwerpen
Locatie: Antwerpen

Re: Tacho of niet bij motortransport

Bericht door Bob »

Ik zou denken dat het in geval van controle nog steeds de taak is van de politieman/-vrouw om aan te tonen dat het wél commercieel vervoer betreft. Vermoeden van onschuld heet dat dan.
Bob
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - Nu: R1250RS
frank oostmalle
Berichten: 43
Lid geworden op: 12 sep 2008, 22:16
Woonplaats: Oostmalle
Locatie: Antwerpen

Re: Tacho of niet bij motortransport

Bericht door frank oostmalle »

Re: tachograafplicht bij niet commercieel goederenvervoer ?


Hierbij de wetgeving :


U zal de tachograaf moeten gebruiken:

Artikel 2
1. Deze verordening is van toepassing op wegvervoer:
a) van goederen waarbij de toegestane maximummassa van de voertuigen, dat van de aanhangwagens of opleggers inbegrepen, meer dan 3,5 ton bedraagt

Er is een uitzondering voorzien voor niet-commercieel goederenvervoer, maar enkel met voertuigen van minder dan 7.5 ton.

Artikel 3
Deze verordening is niet van toepassing op wegvervoer door:
h) voertuigen of een combinatie van voertuigen die worden gebruikt voor niet-commercieel goederenvervoer en waarvan de toegestane maximummassa niet meer dan 7,5 ton bedraagt;


voor verdere info : http://www.digitach.be/NL/frameset.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
lgeen
Berichten: 87
Lid geworden op: 16 feb 2008, 11:57
Woonplaats: ruien
Locatie: ovl

Re: Tacho of niet bij motortransport

Bericht door lgeen »

hallo,
ik heb een bestelwagen ;peugeot boxer die heb ik voor prive gebruik.
heb geen handelsregister en ook geen tachograaf, wel heb ik papieren voor de keuring en eventuele wegkontrole.
na informeren bij iemand vd sociale controle heeft men mij gezegd dat; indien ik voor iemand iets vervoer (niet bezoldigd).
ik best de faktuur of bestelbon op mijn naam laat schrijven, omdat ik anders kan aanzien worden als zwartwerker en vervoerder zonder vergunning.
hoe zit het dan als ik met mijn maat naar het circuit rij met de motos achterin?
mvg lgeen
lgeen
Joss
Berichten: 141
Lid geworden op: 14 jan 2005, 21:40
Locatie: Hoogstraten

Re: Tacho of niet bij motortransport

Bericht door Joss »

Hoe en waar moet men dit laten bevestigen dat het om een niet commercieel vervoer gaat??
Plaats reactie