Oliepeilen K1300S

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW K-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Octavia

Oliepeilen K1300S

Bericht door Octavia »

Kan iemand mij goed uitleggen hoe ik het oliepeil van mijn K1300S goed moet meten.

Ik doe het nu zo dat ik na een rit van minimaal een half uur de motor uitzet en na ca. 10 minuten de motor rechtop houdt en dan via de slang aflees hoeveel olie erin zit. ik twijfel of dit juist is?

Graag advies van ervaren BMW rijders hoe ik geod mijn oliepeil kan bepalen.

Alvast bedankt voor de reacties.
Jo De Paepe

Re: Oliepeilen K1300S

Bericht door Jo De Paepe »

Yep,

bedoel je die slang onder aan het olietankje ?
Bij mij (K1200GT) zie ik daar geen verschil in niveau .
Peilen met het meetstokje ben ik echter ook nog niet uit .Ik vind de nok niet waar de peilstok in moet . De zeef zit precies in de weg.
Voorlopig ga ik voort op de boordcomputer.
GSMax

Bericht door GSMax »

Idem hier 8-) Ik vind persoonlijk dat ge op da slangetje weinig kunt aflezen, dus ik ga ook voort op boordcomputer :oops:
Grtz
Marc

Success Only Comes With Failure
Xa4S

Bericht door Xa4S »

Hey,
ik bekijk het pijl zoals jij het beschrijft Ocatvia. met warme motor machine rechtop zetten en het slangetje aflezen. Het is mijn ervaring dat de boordcomputer slechts een laag oliepijl aangeeft als het werkelijk al onder het min niveau staat. Mijn K1300S verbruikt wel wat olie.

Tip: in Duitsland is die olie een pak goedkoper dan bij ons (ong 1/3 van de prijs).
Mijn Moto, Mijn Vrijheid
Octavia

Bericht door Octavia »

Bedankt voor de reacties.

Ik blijf het een omslachtige manier van oliepeilen vinden vooral omdat je al balancerend door de knieen moet gaan om het oliepeil te kunnen aflezen.
Van mijn dealer vernomen dat oliepeilen m.b.v. het oliepeilstokje in het olietankje onder het zadel ook goed kan. De procedure is alsvolgt, na een rit de motor afzetten en na ca. 5 minuten de dop eraf draaien, peilstokje schoon maken, peilstokje er weer in stoppen MAAR NIET vastdraaien, motor even recht op zetten, daarna motor weer op jiffie. Nu kan het oliepeil worden afgelezen, daarna dop weer vastdraaien :) . Hij adviseerde mij om het olieniveau halverwege de 2 streepjes te houden dat zou ruim voldoende zijn.

Mijn olieverbruik is op dit moment ca. 0,5 liter op 3000km komt dat met jullie ervaring overeen??
Plaats reactie