R1200ST
Moderator: GVN
R1200ST
Hallo,
Een vraagje over de R1200ST. Je ziet ze amper rijden en dus ook weinig 2dehands. Echter vind ik het een geweldig model. Smaken verschillen en ik weet het natuurlijk niet exact maar waarom zijn er zo weinig van deze 1200ST's? De enigste logica die ik kan vinden is dat de RT en GS hun eigen familielid de das omdoen. En de sportievelingen dan eerder de 1100-1200S zullen nemen.
Op een ander forum heb ik weet van een voormalig eigenaar die er veel last mee gehad heeft maar dat is een enkeling.
Zijn er hier R1200ST rijders en wat zijn jullie bevindingen. Graag hoor ik jullie bevindingen/ verzuchtingen.
Alvast bedankt.
Een vraagje over de R1200ST. Je ziet ze amper rijden en dus ook weinig 2dehands. Echter vind ik het een geweldig model. Smaken verschillen en ik weet het natuurlijk niet exact maar waarom zijn er zo weinig van deze 1200ST's? De enigste logica die ik kan vinden is dat de RT en GS hun eigen familielid de das omdoen. En de sportievelingen dan eerder de 1100-1200S zullen nemen.
Op een ander forum heb ik weet van een voormalig eigenaar die er veel last mee gehad heeft maar dat is een enkeling.
Zijn er hier R1200ST rijders en wat zijn jullie bevindingen. Graag hoor ik jullie bevindingen/ verzuchtingen.
Alvast bedankt.
-
Iron Gonzo
Re: R1200ST
hier een overzichtje van de R1200ST rijders.
http://forum.bmw-mc-vl.be/phpBB/viewtop ... =2&t=30370" onclick="window.open(this.href);return false;
dan heb je nog http://www.R1200ST.de" onclick="window.open(this.href);return false;
in het begin van mijn ST de gekende kwaatjes zoals bij de RT en GS.
eens die vervangen en opgelost in garantie geen enkel probleem er mee.
of toch wel 1tje om aan te halen.
bij langdurig rijden in gietende regen en storm aan vlotte snelheid op snelweg wordt het water zodanig aangezogen via de aanzuigbuis van de luchtfilter, dat hij komt te verzadigen.
daardoor komt het luchtfilter huis met water te staan, dat dan aangezogen wordt via de onderdruk leiding en zo het motorblok in komt.
dan krijg je na een rit van 1000 km in zulke weersomstandigheden ongeveer 1 liter water in de olie.
gevolg is naar dealer
nieuwe filters en blok spoelen + verse olie erin.
kostelijke grap om uw reis te beginnen en 1 1/2 dag zonder moto...BMW heeft weet van mijn geval, maar zegt dat het niet te begrijpen is, ik de enige ben die het probleem heeft had en dus geen tussenkomst.
niet iedereen is dan ook zo wakko om 1000km te bollen in de gietende regen en storm en met vlotte snelheid...daardoor is het probleem niet gekend bij BMW.
te weinig getest???? wie zal het zeggen.
voor de rest is de ST een sterk onderschatte moto.
velen zul hem te modern in look gevonden hebben en daardoor niet gekocht.
vergelijk het met de Suzuki Katana van vroeger.
te modern uiterlijk voor de tijd en ook daardoor geen suc6.
nu zijn ze wel kostelijk en gegeerd bij verzamelaars en restaurateurs van moto's.
dus de prijs voor de ST zal hoog blijven en alleen maar hoger worden naarmate hij ouder wordt omwille van zijn zeldzaamheid
http://forum.bmw-mc-vl.be/phpBB/viewtop ... =2&t=30370" onclick="window.open(this.href);return false;
dan heb je nog http://www.R1200ST.de" onclick="window.open(this.href);return false;
in het begin van mijn ST de gekende kwaatjes zoals bij de RT en GS.
eens die vervangen en opgelost in garantie geen enkel probleem er mee.
of toch wel 1tje om aan te halen.
bij langdurig rijden in gietende regen en storm aan vlotte snelheid op snelweg wordt het water zodanig aangezogen via de aanzuigbuis van de luchtfilter, dat hij komt te verzadigen.
daardoor komt het luchtfilter huis met water te staan, dat dan aangezogen wordt via de onderdruk leiding en zo het motorblok in komt.
dan krijg je na een rit van 1000 km in zulke weersomstandigheden ongeveer 1 liter water in de olie.
gevolg is naar dealer
nieuwe filters en blok spoelen + verse olie erin.
kostelijke grap om uw reis te beginnen en 1 1/2 dag zonder moto...BMW heeft weet van mijn geval, maar zegt dat het niet te begrijpen is, ik de enige ben die het probleem heeft had en dus geen tussenkomst.
niet iedereen is dan ook zo wakko om 1000km te bollen in de gietende regen en storm en met vlotte snelheid...daardoor is het probleem niet gekend bij BMW.
te weinig getest???? wie zal het zeggen.
voor de rest is de ST een sterk onderschatte moto.
velen zul hem te modern in look gevonden hebben en daardoor niet gekocht.
vergelijk het met de Suzuki Katana van vroeger.
te modern uiterlijk voor de tijd en ook daardoor geen suc6.
nu zijn ze wel kostelijk en gegeerd bij verzamelaars en restaurateurs van moto's.
dus de prijs voor de ST zal hoog blijven en alleen maar hoger worden naarmate hij ouder wordt omwille van zijn zeldzaamheid
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
-
STerling Will
Hallo,
Ik heb in februari mijn 1100RT van de hand gedaan en een tweedehands ST gekocht van 2005 met 18.600 km op de teller. Amper ingereden, dus. Na de RT was het wel wat wennen, het lagere stuur bezorgde mij wat rugpijn, het driehoekige zadel was nog erger (wordt er ook al 59, dit jaar). Ik was al aan't het uitkijken naar een superbikestuur en een kwaliteitsvervangzadel maar besloot, ook wegens de investering, nog even op de tanden te bijten. Na een 2000 km was ik eraan gewend en ondertussen, dankzij de mooie lente, heb ik er al 5000 km opzitten en ben in de wolken met mijn ST, ik geniet van de sportievere zithouding. Het lage stuur, het zadel, de kniehoek stoort mij niet in het minst meer, ook niet na ritten van meer dan 400 km (langste rit was 490 km) en kan ik volop genieten van de fantastische rij-eigenschappen van de ST. Ondanks het smalle stuur leg je hem van het ene oor op het andere, het machtige koppel onderin is een plezier, de krachtige remmen, kortom ik vind het een schitterende motorfiets en begrijp helemaal niet waarom hij geen verkoopssucces was, wegens de boven elkaar geplaatste koplampen? Vind ik veel mooier dan de asymetrische van de GS maar dat is smaak, natuurlijk. Ik ben uiterst tevreden over de ST, begin juni een reis naar Karinthië gepland en eind augustus 9 dagen Schotland, zo overtuigd ben ik van de kwaliteiten van de ST.
Mvg,
Ik heb in februari mijn 1100RT van de hand gedaan en een tweedehands ST gekocht van 2005 met 18.600 km op de teller. Amper ingereden, dus. Na de RT was het wel wat wennen, het lagere stuur bezorgde mij wat rugpijn, het driehoekige zadel was nog erger (wordt er ook al 59, dit jaar). Ik was al aan't het uitkijken naar een superbikestuur en een kwaliteitsvervangzadel maar besloot, ook wegens de investering, nog even op de tanden te bijten. Na een 2000 km was ik eraan gewend en ondertussen, dankzij de mooie lente, heb ik er al 5000 km opzitten en ben in de wolken met mijn ST, ik geniet van de sportievere zithouding. Het lage stuur, het zadel, de kniehoek stoort mij niet in het minst meer, ook niet na ritten van meer dan 400 km (langste rit was 490 km) en kan ik volop genieten van de fantastische rij-eigenschappen van de ST. Ondanks het smalle stuur leg je hem van het ene oor op het andere, het machtige koppel onderin is een plezier, de krachtige remmen, kortom ik vind het een schitterende motorfiets en begrijp helemaal niet waarom hij geen verkoopssucces was, wegens de boven elkaar geplaatste koplampen? Vind ik veel mooier dan de asymetrische van de GS maar dat is smaak, natuurlijk. Ik ben uiterst tevreden over de ST, begin juni een reis naar Karinthië gepland en eind augustus 9 dagen Schotland, zo overtuigd ben ik van de kwaliteiten van de ST.
Mvg,
Ik was verkocht aan de motor toen ik hem op het autosalon zag staan (2004 of 2005).
Eind vorig jaar, toen mijn 1150GS veel van zijn pluimen begon te verliezen ging ik op zoek naar een motor die ABS en HVV moest hebben en die geschikt was om het hele jaar door woon-werk verkeer te doen. Hij mocht ook niet te veel kosten ...
Hier was het eerste voordeel van de motor, wat tevens zijn nadeel is. Omdat er weinig vraag naar is zijn de prijzen navenant en met een beetje uitkijken kan je een ST in nieuwstaat (>30000km) vinden voor minder dan 7000 euro. Vergeleken met de kunstmatig hoge prijzen van de GS'en was dit een verademing.
Het nadeel is dan wel dat ik mijn ST binnen 3 jaar (waarschijnlijk dan 100000km) niet meer aan de straatstenen kwijt raak, maar ja ...
Ondertussen, 7 maand en 13000 km later vind ik dat ik een goede keuze gemaakt heb.
Mijn langste dagrit met de ST is ondertussen al 890 km (al heb ik de dagen nadien nog wel wat hinder ondervonden aan mijn polsen).
De zithouding is sportief maar niet spartaans (al was het wel wennen).
De passagier zit ook nog redelijk comfortabel.
De windbescherming is voldoende maar niet totaal.
Het koppel en de eindsprint (op 7250 toeren) is leuk, de topsnelheid met 240+ meer dan je nodig hebt.
De remmen zijn op mijn model van het type bekrachtigde remmen. Persoonlijk vind ik die minder goed doseerbaar als klassieke remsystemen maar alles went.
Ondertussen ben ik nog steeds mijn grenzen met dit machien aan het verleggen.
Ofwel ben je liefhebber, ofwel niet.
Leuk is wel dat de mensen nog steeds kijken als je langskomt wegens zijn apart smoelwerk.
Eind vorig jaar, toen mijn 1150GS veel van zijn pluimen begon te verliezen ging ik op zoek naar een motor die ABS en HVV moest hebben en die geschikt was om het hele jaar door woon-werk verkeer te doen. Hij mocht ook niet te veel kosten ...
Hier was het eerste voordeel van de motor, wat tevens zijn nadeel is. Omdat er weinig vraag naar is zijn de prijzen navenant en met een beetje uitkijken kan je een ST in nieuwstaat (>30000km) vinden voor minder dan 7000 euro. Vergeleken met de kunstmatig hoge prijzen van de GS'en was dit een verademing.
Het nadeel is dan wel dat ik mijn ST binnen 3 jaar (waarschijnlijk dan 100000km) niet meer aan de straatstenen kwijt raak, maar ja ...
Ondertussen, 7 maand en 13000 km later vind ik dat ik een goede keuze gemaakt heb.
Mijn langste dagrit met de ST is ondertussen al 890 km (al heb ik de dagen nadien nog wel wat hinder ondervonden aan mijn polsen).
De zithouding is sportief maar niet spartaans (al was het wel wennen).
De passagier zit ook nog redelijk comfortabel.
De windbescherming is voldoende maar niet totaal.
Het koppel en de eindsprint (op 7250 toeren) is leuk, de topsnelheid met 240+ meer dan je nodig hebt.
De remmen zijn op mijn model van het type bekrachtigde remmen. Persoonlijk vind ik die minder goed doseerbaar als klassieke remsystemen maar alles went.
Ondertussen ben ik nog steeds mijn grenzen met dit machien aan het verleggen.
Ofwel ben je liefhebber, ofwel niet.
Leuk is wel dat de mensen nog steeds kijken als je langskomt wegens zijn apart smoelwerk.
Only riders understand why dogs love to stick their heads out of car windows
Tsja, zeg nu zelf. Een BMW met een KTM koplamp. Je zou van minder verschietenPhaedrus schreef: Leuk is wel dat de mensen nog steeds kijken als je langskomt wegens zijn apart smoelwerk.
Best of both worlds?

Laten we zeggen dat die koplamp al een goed begin isPhaedrus schreef:Best of both worlds?
Ik heb 3 jaar geleden mijn 1150GS ingeruild voor een ST en heb tot nu toe nog geen seconde spijt gehad. De andere zithouding is natuurlijk even wennen, maar voor mij is ze beter omdat ik op de GS de neiging had om mijn rug rond te zetten (bol) en dan krijg je alle schokken daar te verwerken, op de ST zit ik ver genoeg voorover om automatisch met een holle rug te zitten. Wat kniehoek betreft heb ik geen probleem (toch ook al 57) ben vorige zomer naar de Noordkaap gereden 8000km op 2 weken met dagen van 800km+. Ik ben zeer regelmatig op toer met maten die K1200R en R Sport rijden en 2 Kawa ZX10 en ik kan mee (als ik mijn best doe).
The road goes ever on...
-
Kries
Is mijn 10de BMW...En bevalt prima. G/S (lang mee gereden) en RT hebben een te recht zitpositie en geven (door mijn rug- en nekklachten) behoorlijk wat problemen.
Sinds 1991 op een RS (K100RS16V -de max- K1100RS -R1100RS en via een vergissing (F800ST) op de R1200ST gekomen. Zomer en winter. Momenteel 1500 km/maand woon/werkverkeer. Zuinigste BMW ooit...4.74 l/100 km. Daar kwam ik zelf met de F niet aan.
Verder : geweldige zitpositie, geen knieproblemen (alhoewel er al 1 helemaal gerestaureerd is), goed evenwicht (dat miste de F wel het meest) en zeer handelbaar.
In D zijn ze wel populair...maar dat zal wel aan de Duitse aard liggen zeker (gelukkig breng ik daar een behoorlijke tijd van mijn leven door
)
Sinds 1991 op een RS (K100RS16V -de max- K1100RS -R1100RS en via een vergissing (F800ST) op de R1200ST gekomen. Zomer en winter. Momenteel 1500 km/maand woon/werkverkeer. Zuinigste BMW ooit...4.74 l/100 km. Daar kwam ik zelf met de F niet aan.
Verder : geweldige zitpositie, geen knieproblemen (alhoewel er al 1 helemaal gerestaureerd is), goed evenwicht (dat miste de F wel het meest) en zeer handelbaar.
In D zijn ze wel populair...maar dat zal wel aan de Duitse aard liggen zeker (gelukkig breng ik daar een behoorlijke tijd van mijn leven door
-
Iron Gonzo
het R1200ST treffen in Duitsland is achter de rug.
mijn foto's hier
http://iron-gonzo.smugmug.com/photos/sw ... Key=Ch5SRz" onclick="window.open(this.href);return false;
filmpje
http://www.youtube.com/watch?v=qTL67Fa2 ... r_embedded[/video]
en uiteraard op
http://www.k1200st.de/r1200st/Forum/vie ... 9483b8576f" onclick="window.open(this.href);return false;
er volgen nog vele foto's van anderen op deze site.
effe geduld hebben zal nodig zijn
mijn foto's hier
http://iron-gonzo.smugmug.com/photos/sw ... Key=Ch5SRz" onclick="window.open(this.href);return false;
filmpje
http://www.youtube.com/watch?v=qTL67Fa2 ... r_embedded[/video]
en uiteraard op
http://www.k1200st.de/r1200st/Forum/vie ... 9483b8576f" onclick="window.open(this.href);return false;
er volgen nog vele foto's van anderen op deze site.
effe geduld hebben zal nodig zijn
TRIUMPH TROPHY SE
TRIUMPH TROPHY SE
-
Kries
Leuk filmpje.
Voor 1 keer vind ik het jammer dat ik maar halve dagen kan rijden....maar de hondenpassie is nu 1maal groter dan het motorvirus. En ik rij toch 15000 km/jaar.
En ik volg natuurlijk ook het D-forum....klasse...
Voor 1 keer vind ik het jammer dat ik maar halve dagen kan rijden....maar de hondenpassie is nu 1maal groter dan het motorvirus. En ik rij toch 15000 km/jaar.
En ik volg natuurlijk ook het D-forum....klasse...
Ik rij nu al 5 jaar met een ST, die ik nieuw aangekocht heb na een R12GS. De hoofdreden waarom ik overgestapt ben naar een ST is omwille van de zithouding (voorovergebogen, ontlast mijn rug). Dagritten (reis) tot 1300 km al zonder problemen verteerd. Ik vind het een zeer comfortabele motor, goede zit, soepele motor, kan zonder problemen kruissnelheid rond 150-160 km/h aanhouden op autosnelweg, gemakkelijk wendbaar (ook op kleinere wegen), ... De beste smijt- en gooimotor blijft voor mij toch nog steeds de GS, gevolgd door Roadster maar de ST is eerder een compromis op alle vlak (voor mij dan). Anderhalf jaar geleden heb ik overwogen om hem van de hand te doen voor een Roadster, maar ik heb me gelukkig op tijd bedacht. Aandachtspunt als je er één koopt: er voor zien dat je er één hebt met 'nieuwe' cardan (één met olieplug). De batterij kan ook een zwak punt zijn (bij langer dan 1 week stilstand gaat de mijne aan de druppellader). Succes met je zoektocht (in Duitsland moeten er volgens mij toch een paar mooie occasies staan).
-
Iron Gonzo
hier nog meer foto's van het R1200ST treffen
met een iet wat professioneler toestel getrokken dan het mijne
veel kijk plezier
met een iet wat professioneler toestel getrokken dan het mijne
veel kijk plezier
TRIUMPH TROPHY SE
TRIUMPH TROPHY SE
-
Kries
Ik heb in de 3 maanden en 4000 km steeds 95 getankt. Vandaag voor het eerst een poging met 98 RON om te zien dat dit verschil maakt.
Verder op in die periode toch al 1 collega op een R1200ST gespot....maar dat was dan ook de enige.
Gelukkig is het (volkomen onterecht trouwens) geen populaire motor. Maar dat is in B ook voor alle Rs'en zo.
Of om het anders te stellen : rare jongens die Belgen
Verder op in die periode toch al 1 collega op een R1200ST gespot....maar dat was dan ook de enige.
Gelukkig is het (volkomen onterecht trouwens) geen populaire motor. Maar dat is in B ook voor alle Rs'en zo.
Of om het anders te stellen : rare jongens die Belgen
-
Kries
Hallo,portman schreef:Aandachtspunt als je er één koopt: er voor zien dat je er één hebt met 'nieuwe' cardan (één met olieplug).
waar haal je deze info vandaan? Op alle fora in mij bekende talen (en dat zijn er nogal wat) vind ik eigenlijk weinig (om niet te zeggen geen) problemen met de cardanas van de R1200ST terug.
Na +30 jaar BMW moet ik eerlijk zeggen dat, behalve een kruiskoppeling na +- 185000 km, er bij mij nog geen enkel probleem met de cardan is geweest.
Andere problemen wel maar steeds netjes opgelost.
-
Iron Gonzo
Feit is dat de eerste modellen geen aflaatstop hadden en moest je de cardanhuis los koppelen en zo het huis kantelen om de olie te verversen.Kries schreef:Hallo,portman schreef:Aandachtspunt als je er één koopt: er voor zien dat je er één hebt met 'nieuwe' cardan (één met olieplug).
waar haal je deze info vandaan? Op alle fora in mij bekende talen (en dat zijn er nogal wat) vind ik eigenlijk weinig (om niet te zeggen geen) problemen met de cardanas van de R1200ST terug.
Na +30 jaar BMW moet ik eerlijk zeggen dat, behalve een kruiskoppeling na +- 185000 km, er bij mij nog geen enkel probleem met de cardan is geweest.
Andere problemen wel maar steeds netjes opgelost.
Met de update vanaf 2007 is er bij de nieuwe R1200 modellen een aflaatstop gemonteerd.
De eerste serie R1200 hadden tevens problemen met roestvorming op de grote as. Mijn achterpon is daardoor onder garantie vervangen.
TRIUMPH TROPHY SE
TRIUMPH TROPHY SE
-
Iron Gonzo
zoek de Vaderdag update

TRIUMPH TROPHY SE
TRIUMPH TROPHY SE
-
tweecilinderke
opuwebekgaanbarkes?zoek de Vaderdag update
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++
sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;
clublid
sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;
clublid
Iron Gonzo schreef:zoek de Vaderdag update![]()
Die lelijke valbaren?
-
Iron Gonzo
ze blinken wel nog hé 
TRIUMPH TROPHY SE
TRIUMPH TROPHY SE
-
Kries
Dank voor de info. Mijn 2006 heeft alleen een vul/overloopopening en is dus van de vorige generatie. We zien wel of er ooit problemen van komen.Iron Gonzo schreef: Feit is dat de eerste modellen geen aflaatstop hadden en moest je de cardanhuis los koppelen en zo het huis kantelen om de olie te verversen.
Met de update vanaf 2007 is er bij de nieuwe R1200 modellen een aflaatstop gemonteerd.
De eerste serie R1200 hadden tevens problemen met roestvorming op de grote as. Mijn achterpon is daardoor onder garantie vervangen.
Voorlopig 3 maand en bijna 5000 km al zeer blij
-
Iron Gonzo
mijn volgende update komt uit Wenen

TRIUMPH TROPHY SE
TRIUMPH TROPHY SE
Ik ben als doorrijder geinteresseerd in beide updates.
- Waar komen die valbaren vandaan? En wat kosten die?
- Wat kost die superbike stuur conversie?
- Jij kunt die zelf waarschijnlijk wel monteren zeker.
Als die gemonteerd is kom ik wel eens af om te 'passen' (om te kijken of ik me in die zithouding kan vinden) als dat goed is voor jou.
Rijden hoeft niet, gewoon passen
- Waar komen die valbaren vandaan? En wat kosten die?
- Wat kost die superbike stuur conversie?
- Jij kunt die zelf waarschijnlijk wel monteren zeker.
Als die gemonteerd is kom ik wel eens af om te 'passen' (om te kijken of ik me in die zithouding kan vinden) als dat goed is voor jou.
Rijden hoeft niet, gewoon passen
-
Iron Gonzo
wat er eenvoudig uitzag bleek een hele klus te worden.
De ST volledig in zijn blootje zetten

de fijne elektronica van de domotica voorzichtig losmaken.

alles verder afbouwen van het stuur bleek ook een hele klus met zeer kleine vijsjes.
let op de roestvorming aan de linkse clipon

om het helemaal leuk te maken heb je dus een speciale sleutel nodig om het kogelgewricht uit de kroonplaat te krijgen.
dus zelf 1 gemaakt die mij het werk gemakelijker maakte.
tevens de kroonplaat goed opwarmen was nodig voor de massa aan loctite los te weken.

de gaskabel veranderen door de langere.

alles terug opbouwen en goed kijken hoe de kabels herleggen

dan de remleiding veranderen door een langere.
kuipwerk er op en klaar

De ST volledig in zijn blootje zetten

de fijne elektronica van de domotica voorzichtig losmaken.

alles verder afbouwen van het stuur bleek ook een hele klus met zeer kleine vijsjes.
let op de roestvorming aan de linkse clipon

om het helemaal leuk te maken heb je dus een speciale sleutel nodig om het kogelgewricht uit de kroonplaat te krijgen.
dus zelf 1 gemaakt die mij het werk gemakelijker maakte.
tevens de kroonplaat goed opwarmen was nodig voor de massa aan loctite los te weken.

de gaskabel veranderen door de langere.

alles terug opbouwen en goed kijken hoe de kabels herleggen

dan de remleiding veranderen door een langere.
kuipwerk er op en klaar

TRIUMPH TROPHY SE
TRIUMPH TROPHY SE
Fantastisch!
Ik wist van MOTOBLOG indertijd dat zij zich ook verkeken hadden op de hoeveelheid werk.
Maar ge hebt het toch maar weer voor elkaar gekregen.
Ik zal eerst maar eens beginnen met de valbaren.
Ik wist van MOTOBLOG indertijd dat zij zich ook verkeken hadden op de hoeveelheid werk.
Maar ge hebt het toch maar weer voor elkaar gekregen.
Ik zal eerst maar eens beginnen met de valbaren.