Van zadelpijn heb ik nog nooit last gehad, ook niet na een dagtripje van 1000 km richting Oostenrijk. Heen en weer schuiven was een veel groter probleem vooral met duo.
Eerst en vooral is het zo dat een textiel broek veel meer schuift dan leder. Na het afwegen van verschillende opties (Corbin, Wunderlich, Boxer Design en nog een Frans merk waarvan de naam me even ontsnapt en waarvoor in België enkel in Wallonië verdelers zijn) heb ik uiteindelijk beslist om mijn zadel te laten "hermaken" bij Artistiek. Naast een nieuwe overtrek die minder schuift heb ik de driver seat laten verkorten ten gunste van de buddy seat (5 cm) en er een zithoek laten in maken. Tegelijk is de voorkant van de buddy licht verhoogd. Zo heeft mijn eventuele passagier minder de nijging om ook vooraan te komen zitten. De eerste keer is dat wel aangenaam als het een jongedame is tenminste

maar na verloop van tijd steekt dat ook tegen

De verhoging zorgt er ook voor dat de passagier een comfortabeler beenhoek krijgt.
Een foto van de ombouw van mijn zadel kan je vinden op
http://www.artistiek.be/zadelstoffeerpr ... Project=98
Volgens hetgeen ik al op dit forum gelezen heb zit er blijkbaar ook een goede ombouwer in het Gentse, Deca of zoiets. Een beetje speuren op het forum levert je zeker nog ideeën op.
Grtz,
LudwigS