Gaskabel begeeft het

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW K-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
josvdp

Gaskabel begeeft het

Bericht door josvdp »

Het vervangen van de gaskabel geeft aardig wat problemen. Laatst was de gaskabel afgebroken terhoogte van de gaskleppen, met als gevolg dat de motor is gedepaneerd vanuit Duitsland . Nu blijkt dat de oorspronkelijke uitvoering van de gaskabel is vervangen door een nieuwere uitgave. Hierbij moet alles vervangen worden, m.a.w. een extra stuk gasgeleiding + reparatieset gaskabel + gaskabel opener + gaskabel afsluiter. Dit alles samen voor een bedrag van 133,57 euro. Te weten dat de oorspronkelijke gaskabel maar 28 euro kost. Het probleem is echter dat deze kabel blijkbaar niet makkelijk te vinden is vermits hij door BMW niet meer leverbaar is . Ondertussen ben ik nog altijd op zoek naar de eerste versie zodat ik deze als reserve kan meenemen.
Bij mijn dealer was de deseleratiekabel niet voorradig en met een levertermijn van een week heb ik enkel maar de gaskabel vervangen door een oude versie met als gevolg dat ik nu dus nog steeds zit met een verder niet vervangbare uitvoering. (er was nog maar één kabel op voorraad van dit model )
Hopelijk wordt je er onderweg niet mee geconfronteerd dat deze het begeefd en daarom is het aangeraden deze indien mogelijk bijtijds te controleren op rafelen e.a.
De werkplaatsmanuel van de LT maakt het vervangen wel heel omslachtig en neemt al gauw drie à vier in beslag. Makkelijker is enkel de linkerschermmantel en de rechter stuurhelftbekleding te demonteren. Mits wat hulp van een lange punttang en wat mekaniekeren lukt het best om deze in relatief korte tijdspanne te vervangen. Volgens de manuel moet de benzinetank - radio - stuurschermplaat enz.. allemaal gedemonteerd te worden. Dan kun je er wel degelijk makkelijker bij, doch vraagt veel te veel onzinnig sleutelwerk.
Mijn motor heeft er momenteel 64000 km opzitten vandaar dat een controle van de staat van de twee gaskabels pech onderweg kan voorkomen.
BMW garage in Nurberg (Duitsland) wou er op een zaterdagmiddag niet meer aan beginnen temeer ze ook geen correcte gaskabel op stock hadden. Voor de verzekering resulteerde dit in een depanage van een 270 heen en 270 km terug.
Groetjes jos

Bericht door Erik »

lang verhaal: pechvogel
korte vraag: welk type LT?
Danny

Bericht door Danny »

lang verhaal bla bla bla terwijl er eenvoudige setjes te koop zijn die een appel en een ei kosten en met geschroefde kopjes zijn...
verkrijgbaar Hein Gericke passen op elke K...elke moto
jammer dat je voor zoiets moet gedepaneerd worden :wink:
kan op tien minuten hersteld worden onderweg....
John
Contacteer:

Bericht door John »

En die HG setjes mét ook nog een koppelingskabel in kost.....5 €urokes!!
Heb er zelfs al nen HD rijder mee gedepaneert :lol: En vorig jaar mijne K100LT in Oostenrijk.
®win
Contacteer:

Bericht door ®win »

Danny schreef:lang verhaal bla bla bla terwijl er eenvoudige setjes te koop zijn die een appel en een ei kosten en met geschroefde kopjes zijn...
verkrijgbaar Hein Gericke passen op elke K...elke moto
jammer dat je voor zoiets moet gedepaneerd worden :wink:
kan op tien minuten hersteld worden onderweg....
Ik vrees dat je bij een K1200LT toch iets langer bezig bent. Allereerst zul je een aantal kuipdelen en de buddyzit moeten verwijderen om vervolgens de tank een stuk op te kunnen lichten. Pas dan kun je bij de kabelaansluitingen bij de gaskleppen. De LT heeft zoals Jos al aangeeft twee gaskabels (gas open en gas dicht). Onjuiste gaskabels of kabels van onjuiste lengte heeft gevolgen voor o.a. de juiste werking van de cruise control. Bovendien kan het gebruik van een aftermarket gaskabel (zoals van HG) resulteren in het stroever lopen van de binnenkabel in de buitenkabel, temeer vanwege de complexe loop van de gaskabels op de LT.

Voor een noodreparatie is het misschien acceptabel, maar als toch de boel open moet, dan maar meteen een originele gaskabel erin (mits voorradig, uiteraard). Da's mijn idee....
Groet,
Erwin

uoᴉʇᴉpƎ Sꓨ sɹɐǝ⅄ 0h ƖՇ0Շ ǝɹnʇuǝʌp∀ S⅁0𐑕ᘔƖᴚ + ᘔƖ0ᘔ ⊥ᴚ00ᘔƖᴚ
Danny

Bericht door Danny »

daar kan ik mee leven maar als ik moet kiezen tussen rijden of gedepaneerd worden.... dan is 't gauw gekozen...
Nu was 't maar Duitsland maar volgende keer is 't halverwege Noorwegen :roll:
effe een tijdelijke kabel erdoor dan...gaaaaaaaaaaasss :wink:
josvdp

Gaskabel begeeft het

Bericht door josvdp »

Eric,
Het betreft hier een K1200LT van 2001 met cruise-control , zonder evo-remmen. Ondertussen ben ik al bij Selfbach en L&C - Vrinds langsgeweest, heb "de knalpot" gecontacteerd en voorlopig allemaal zonder resultaat. Ook heb ik al bij verschillende winkels van fiets en bromfietsgetuig bezocht en .... een binnenkabel met een aangeperste eindstop die past in de gashandgreep blijft voorlopig onvindbaar. Het aanschroeven van een eindstop terhoogte van de gaskleppen geeft geen probleem doch bovenaan moet de eindstop wel passen. Zal dan toch nog eens naar Wijnegem moeten rijden om bij Hein Gericke langs te gaan.
Ik ga ook nog de Hobbyist contacteren .....
Groetjes jos
Mijn hobby is mijn beroep.
-Wim-

Bericht door -Wim- »

Hoi Jos,

Als je het nummer hebt uit de ETK, zal de hobbyist dat zeker kunnen bestellen. Als je niet in het bezit bent van een ETK kan je die hier vinden :

http://www.realoem.com

Groeten,

Wim
Plaats reactie